Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken?

Laatst hoorde ik een presentatie waar de spreker deze belofte maakte. Ik heb ademloos geluisterd en er vijf tips uitgehaald. Lees ze allemaal door. Ik weet zeker dat je er wat aan hebt.

Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken?
De spreker liep de zaal in waar zo’n 100 CEO’s en commercieel directeuren op hem wachtte. Hij had een spijkerbroek aan en een T-shirt. Sprak half Amerikaans, half Nederlands en vloog de hele wereld over om producten te verkopen aan bedrijven als Google, Apple en Spotify. Echt een topper.

Zijn presentatie had de titel: Hoe haal je 67% conversie in Face to Face afspraken?

Tip 1: Voorbereiding pijnpunten

Hij begon met de vraag: ‘Wanneer scoor je beter? Als je de problemen en wensen van de klant oplost of als je vertelt hoe goed jullie bedrijf is?’
Het antwoord is duidelijk… De prospect wil dat je zijn problemen oplost en wensen verzilvert.
Niets nieuws…. Of…. ? Wat zijn de mogelijke wensen pijnpunten van je klant? Welke vragen kan je stellen om die te ontdekken? En waarom bieden jullie een unieke oplossing op dat vlak?
Dat zijn geen eenvoudige vragen. Bereid je daarom met je team er op voor. Leg alle mogelijke wensen en pijnpunten vast - natuurlijk in je Sales Playbook (zie tip 5). En, begrijp tot in detail hoe jullie die wensen kunnen invullen en de pijnpunten oplossen.

Tip 2: vertaal in Euro’s

Daarop begon de spreker aan een nieuw hoofdstuk: ‘Vertaal de problemen of wensen van de klant in euro’s. Wat is het effect van dat punt op de business van de klant? Wat betekent het voor de omzet van de klant? Hoeveel kosten kan hij besparen? In welke mate neemt de winst toe? Pas als je dit weet, kan je bepalen hoe relevant het argument is voor de klant.’

Dat is wel even een dingetje. Wensen en pijnpunten achterhalen oké, maar het vertalen in euro’s? Hoe doe je dat? Welke vragen kan je stellen? Stel iemand wil de levertijd verkorten. Wat betekent dat voor hem in euro’s? Hoeveel concurrentievoordeel levert hem dat op? Hoeveel gaan zijn verkopers daardoor meer verkopen? En wat betekent dat in extra omzet op jaarbasis? Of gaat hij juist besparen? Waarop? En hoe rekent zich dat door?

Dit is essentiële informatie. Je helpt een klant er bovendien echt mee, omdat je hem ook aan het denken zet. Let wel: dit zijn vragen die je op voorhand moet bedenken en trainen. Hoe? Dat lees je in Tip 5. Maar eerst tip 3.

Tip 3: Vraag om zaken te doen
Als je drie relevante problemen en wensen hebt achterhaald en vertaald naar euro’s, vat dan het gesprek samen en sluit af met een ordervraag: ‘Samengevat heb ik van u begrepen dat er 3 belangrijke problemen en wensen zijn, namelijk A, B en C. Punt A betekent dat u X euro bespaart of extra verdient. Punt B betekent dat u …’ et cetera, en dan: ‘Als wij deze zaken voor u kunnen invullen, wilt u dan zaken met ons doen?’

Verwacht niet dat iemand direct ‘Ja’ zegt. Er zullen weerstand en tal van tegenwerpingen komen. Je hebt waarschijnlijk nog meerdere gesprekken nodig voor je tot de order komt.
Prima.
Maar deze directe vraag is onvermijdelijk. Het is namelijk belangrijk dat de klant in actie komt. Dat hij er prioriteit aan gaat geven. In vaktermen uitgedrukt: Why change heb je op tafel (de knelpunten en wensen). Nu komt de stap Why now.
Daardoor kom je een stap hoger in het verkoopproces. En daar gaat het om!

Tip 4: Score = een stap hoger in het verkoopproces

Het verkoopproces bestaat doorgaans uit 5 stappen
  1. Mogelijke interesse
  2. Concrete interesse
  3. Pijnpunten en wensen bekend
  4. Offertefase
  5. Orderfase.
Iedere stap voorwaarts in dit proces, is een overwinning. En daar komt de 67% score vandaan. Zorg dat je in ieder gesprek een stap hoger komt. Of 2 of 3 stappen tegelijk. Op deze wijze kan je veel beter de prestaties van een verkoopteam meten. Stap 3 betekent bijvoorbeeld dat je de wensen of pijnpunten op tafel hebt en vertaalt naar euro’s. Dat is een meetbaar proces. En als je dat goed hebt uitgevraagd, is de kans op een opdracht al groot. Kijkt je baas alleen naar orders, dan waardeert hij of zij onvoldoende de voortgang van het verkoopproces.

Tip 5: Leg je kennis vast in een Sales Playbook
En dan tot slot: je ziet in dit artikel dat je heel wat kennis nodig hebt om op professioneel niveau een verkoopgesprek te voeren. Kennis van de markt, van de klant, van jullie eigen producten en diensten. Hoe je wensen en knelpunten vertaalt naar euro’s. En… je moet verstand hebben van psychologie, weten hoe je gesprekken opbouwt, bezwaren ombuigt in voordelen en toetsen welke voordelen het beste passen bij deze klant.

Bedenk dat niet allemaal spontaan. Bereid het terdege voor en leg die kennis vast in een Sales Playbook. Dat is een van de belangrijkste trends in professionele sales. Dit is het document waarin een verkoopteam alle kennis, voordelen, bezwaren, gespreksstrategieën, argumenten en vragen vastlegt. Vervolgens trainen de verkopers hiermee hun kennis.
Weten hoe je dat opzet? Geef me een belletje. Het is mijn specialisatie :>.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopgesprek, Salesplan, Salesteam
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,2
(16 stemmen)
Reacties

Hubert Sistermans |  https://www.socialview.biz/

Goede leer en ervaring stof

Altijd fijn om wat meer diepgang te lezen over verkoop en niet alleen maar "Een probleem oplossen voor de klant".

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel