Als u in gesprek gaat met een (potentiële) klant, bedenk dan vooraf waar u het beste kunt gaan zitten aan tafel. De plaats die u kiest ten opzichte van een ander bepaalt deels hoe het gesprek gaat lopen.
Vooral bij vierkante en rechthoekige tafels kunt u een slimme positie kiezen. Ronde tafels maken het veelal meteen wat makkelijker om een prettige houding te creëren. Als u de mogelijkheid hebt om zelf te kiezen waar u gaat zitten, hou dan het volgende in gedachten:
Ontspannen in een hoek Een prettig gesprek voert u meestal als beide gesprekspartners bij dezelfde tafelhoek zitten. U zit dan ongeveer in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar. U draait uw lichaam op die manier makkelijk naar de ander, ziet elkaars gebaren en uitdrukkingen goed en de tafelhoek vormt een kleine barrière om te voorkomen dat iemand zich ongemakkelijk voelt.
Een gevoel van samenwerking Gaat u een voorstel presenteren of werkt u samen aan een plan, kijk dan of u naast de ander kunt gaan zitten. Deze houding geeft een gevoel van gelijkgestemdheid en bevordert de onderlinge verstandhouding. Let wel op dat u niet te dicht bij de ander gaat zitten waardoor u in zijn of haar territorium komt.
Vijandige opstelling Zit u recht tegenover elkaar met de tafel er tussen, dan geeft dat onbewust een negatief gevoel. Sommige mensen kiezen bewust voor deze positie, bijvoorbeeld tijdens een onderhandelingsgesprek. U zit immers lijnrecht tegenover elkaar en bent klaar om 'de strijd aan te gaan'. Niet prettig, maar vaak komt u wel terecht in deze positie aan tafel. Los het onprettige gevoel op door uw stoel wat schuin neer te zetten. U zit dan niet helemaal recht tegenover elkaar, maar u draait uw lichaam een slag van de ander af. Ook laat u meteen meer van uzelf zien en hebt bewegingsruimte om gebaren te maken of iets te presenteren.
Meer personen Hebt u een gesprek met meer personen? Zorg er dan zo veel mogelijk voor dat u nog steeds naast elkaar zit of in een hoek ten opzichte van een ander. Zorg er ook voor dat u iedereen aan tafel aan kijkt als u aan het woord bent.
Leuke weetjes!
Degene aan het hoofd van de tafel is de leider van het gesprek, tenzij die persoon met zijn rug naar de deur zit. Dat maakt hem of haar immers kwetsbaar voor 'aanvallen' van achteren.
Ga links van de gespreksleider zitten als u de meeste kans op een succesvol gesprek wilt hebben. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen vaker naar links kijken en een beter gevoel hebben bij wat ze daar zien. Zit u aan de rechterkant, dan krijgt u waarschijnlijk minder aandacht.
Wilt u als belangrijk gezien worden binnen een groep? Ga dan aan de rechterkant van de gespreksleider zitten. Wie daar zit wekt de indruk dat hij of zij de op een na 'machtigste' persoon aan tafel is. Dit is ontstaan in de oudheid, toen de leider zich er bewust van werd dat de persoon links van hem niet zo makkelijk een messteek kon uitdelen met de linkerhand. De persoon rechts kon hem makkelijker aanvallen, dus aan hem werd onbewust meer macht toegekend.
Danielle de Jonge
Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Bovendien zorg ik er, indien mogelijk, altijd voor dat de klant met zijn rug naar het raam kan zitten, zodat de zon niet in zijn ogen schijnt en met zijn gezicht naar de deur. Op die manier voelt hij zich onbewust prettiger (en zal gemakkelijker kopen) en voor mij maakt het niet uit omdat ik het bewust doe.
Naast bovengenoemde tips heb ik de tip om juist wel met je rug naar het raam te gaan zitten, als dit kan.
Je hebt dan beter zicht op belangrijke non-verbale signalen!
De klant is koning.Vraag altijd waar de klant wil zitten en ga vervolgens aan zijn rechterkant van de tafel [''zijn rechterhand'']plaats nemen. Uiteindelijk om ahw zijn rechterhand te worden in het vinden van oplossingen voor de klant.
Het artikel geeft een aantal handige tips. Alleen heb je niet altijd de keuze om te zitten waar je het liefst zit. Meestal bepaalt de klant dat, en zo hoort het ook. Belangrijk is dat beide personen zich prettig voelen. Ook een leuke tip was aan de 'rechterhand' van de klant te zitten.
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.