Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

De kunst van het vragen stellen

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Onderzoeken laten duidelijk zien dat vragen stellen de sleutel is tot verkoopsucces. Maar zo simpel is dat niet. Tips om uw vraagstellingen aan te scherpen.

De kunst van het vragen stellen

Elke verkoper leert dat hij vragen moet stellen in een verkoopgesprek. Onderzoeken naar het succes van verkopers tonen keer op keer aan dat vragen stellen de sleutel tot het behalen van opdrachten is. Toch blijkt de kunst van het vragen stellen in verkoopgesprekken een groot probleem te zijn voor verkopers. Daarom wijd ik een apart artikel aan dit onderwerp.


Vragen stellen
Vragen stellen betekent een dialoog, in plaats van een monoloog. Een dialoog betekent informatie-uitwisseling. En met informatie kunnen zowel de klant als u iets. Daarom hier de redenen waarom er vragen gesteld worden in verkoopgesprekken.

  • het verkrijgen van informatie
  • aandacht geven en respect tonen
  • denkdruk verleggen en tijd kopen
  • oorzakelijke verbanden achterhalen
  • sturen
  • de leiding van het gesprek houden
  • de klant tot actie aanzetten.

Er zijn tientallen soorten vragen op te noemen. Denk hierbij aan de welbekende open vragen en keuzevragen. Maar ook aan voorafsluitende inventarisatievragen, Columbovragen en waardevrije vragen. Deze bijzondere vragen worden hier omschreven.
Voor het complete overzicht verwijs ik u naar een handig en handzaam boekje hierover, te weten 37 Vragen voor een succesvol verkoopgesprek, van Harrie van Heck (2000). Zie bronvermelding onder aan dit artikel.
Een greep uit het assortiment vragen:

Voorafsluitende inventarisatievragen
Dit zijn open vragen die betrekking hebben op het beslissingsproces en nutsaspecten van het product of de dienst die de verkoper verkoopt.
Het effect van dit vraagtype is dat u veel sneller kunt inschatten hoe opportuun een verkoopkans is, hoeveel tijd u er in moet stoppen, waar de bezwaren liggen en in hoeverre uw contactpersoon bereid is u te helpen.
U past ze toe in het eerste gesprek, wat de relatie tussen u en de klant positief zal beïnvloeden. Als er meerdere beslissers zijn, is het zaak dit type vraag aan ieder DMU-lid te stellen.
Enkele voorbeeldvragen hiervan zijn:

  • Welk budget heeft u voor ogen?
  • Waar hecht u speciale waarde aan?
  • Wie gaan er met het product werken?
  • Wat zijn de meest aansprekende items die u kent van …[ons product]?
  • Wanneer wilt u het project uitvoeren?
  • Hoe ziet uw planning er uit?

Columbovragen
Een Columbovraag wordt altijd gesteld nadat er al afscheid genomen is. Denk maar aan die welbekende politie-inspecteur van de televisie.
Een voorbeeld: u hebt uw autosleutels laten liggen en moet even terug. Of bij het afscheid nemen in de lift.

Het achterliggende effect is dat de klant niet meer bedacht is op ´de vraag´ en zich gemakkelijk laat verleiden tot het geven van belangrijke informatie zoals uw kans, standpunten en de prijs.

Waardevrije vragen

Dit type vragen laten de klant vrij om zijn eigen verhaal te vertellen. U kunt deze vragen heel goed gebruiken bij de opening van het gesprek, zowel in open als gesloten vorm. Door namelijk in een vroeg stadium de normen, waarden en ideeën van de klant te leren kennen, reduceert u de kans dat u verkeerde dingen doet of zegt.
Enkele voorbeeldvragen hiervan zijn:

  • Wat zou u in mijn situatie doen?
  • Wat is uw persoonlijke ervaring met dit soort oplossingen?
  • Wie zijn volgens u de belangrijkste beslissers?
  • Welke redenen liggen volgens u ten grondslag aan de beslissing van de directie (Van Heck, 2000)?

Naast een goede voorbereiding waaruit de klant kan opmaken dat hij te maken heeft met een professional, kunt u partner in business worden door het stellen van expertisevragen en referentievragen.

Expertisevragen
Expertisevragen zijn vragen die u inleidt. Uit de inleiding blijkt uw deskundigheid en ervaring.
Enkele voorbeeldvragen hiervan zijn:

  • Het hebben van een duidelijke visie maakt het nemen van beslissingen op alle niveaus makkelijker. Hoe luidt uw visie?
  • De systemen leveren is geen enkel probleem. De doorslaggevende factor is of de medewerkers openstaan om te werken met een nieuw systeem. Hoe staan zij daar naar uw mening tegenover?
  • We kunnen plezierig samenwerken, maar wat u en ook wij willen is dat onze samenwerking resultaten oplevert. Welke performance-indicatoren wilt u graag verbeterd zien?
  • Wat in de praktijk vaak wordt onderschat is de support van het MT. Niet alleen in het begin, maar gedurende het hele proces. Hoe gaat u dat invullen?

Met deze vraagstellingstechniek bent u al tijdens de behoeftebepaling uw deskundigheid en toegevoegde waarde aan het verkopen. Daarnaast kunt u in deze vraagstelling ook veel van uw visie en waar u als bedrijf voor staat opnemen.

Referentievragen
Referentievragen verwijzen naar uw eerdere ervaringen bij andere vergelijkbare bedrijven. Hiermee krijgt uw gesprekspartner in ieder geval het vertrouwen dat u al vaker met het bijltje hebt gehakt. Een voorbeeldvraag hiervan is:

Bij een klant werden de geboekte resultaten in elke editie van het interne nieuwsblad gepubliceerd. Een andere klant was erg enthousiast over het ophangen van de resultaten in de gezamenlijke lunchruimte. Naar welke opties gaat uw voorkeur uit. (of) Hoe ziet u dìt voor uw situatie (Johan Bierkens, 2001)?

Leg aan uw klant uit waaróm u vragen stelt (eerst heb u informatie nodig om een maatwerkoplossing te kunnen bieden).

En het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar luisteren is heel belangrijk bij het stellen van vragen . Als u niet luistert naar de antwoorden, dan hebben vragen ook geen zin.
Het lijkt er in de praktijk op dat verkopers van nature ongeduldig zijn. Als de klant nog aan het nadenken is, dan wordt er vaak al begonnen met het noemen van alternatieven door middel van een machinegeweervraag of een meerkeuzevraag.

Daarom de volgende tip. Het is aan te bevelen om direct na de vraag gedurende minimaal vijf seconden uw mond te houden
De stilte dwingt de klant om een antwoord te geven. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat de klant zich door het stellen van de vraag ineens bewust wordt van allerlei oorzakelijke verbanden.

Effectieve vraagtechnieken

Doorvragen

Vaak geven klanten onduidelijke of onvolledige antwoorden. Natuurlijk kan dat het gevolg zijn van een onduidelijke vraag, maar in veel gevallen weet de klant zelf geen goed antwoord te bedenken omdat hij er nog niet goed over heeft nagedacht. In deze gevallen is het belangrijk dat u doorvraagt.

Wanneer vraagt u door? Doorvragen doet u wanneer u meer informatie wilt hebben. Meestal volgt de doorvraag op een zojuist door de klant gegeven antwoord.

Voorbeelden

  • Kunt u mij daar iets meer over vertellen?
  • Begrijp ik het goed dat….?
  • Ik heb dat niet zo goed begrepen, kunt u dat verder toelichten?"
  • En wat gebeurde er toen?

Effect
Met de doorvraag bent u in staat om onduidelijkheden op te helderen. U krijgt een beter begrip van de situatie van de klant. Daarnaast helpt u de gedachten van de klant zelf te ordenen. Bovendien kunt u de doorvraag ook stellen als een implicatievraag:

En welke gevolgen heeft dat voor …?

Een klant heeft zojuist gesproken over een bepaald probleem. Door hem naar de gevolgen van dit probleem te vragen, gaat hij u in feite zelf vertellen waarom hij uw oplossing moet omarmen.

Instinkers
U moet wel een beetje oppassen met de doorvraag. Als u hem te veel gebruikt kan de klant dit als vervelend ervaren. Bovendien loopt u het risico op een zijspoor te belanden, u verliest zich in onbeduidende details.

Effectief luisteren

  • Vermijd afleidingen: concentreer u op wat de ander zegt.
  • Maak aantekeningen: hiermee dwingt u zich goed te luisteren en is de kans dat u iets vergeet kleiner.
  • Laat mensen hun verhaal vertellen: u ontvangt veel waardevolle informatie als u de ander uit laat spreken!
  • Geef verbale feedback: toon door kleine opmerkingen dat u luistert.
  • Luister selectief: leer 'tussen de regels door te lezen', denk om gevoelens en achterliggende betekenissen.
  • Ontspan uzelf: zorg dat de ander zich prettig voelt. In een ontspannen sfeer laten mensen veel meer los.
  • Luister met uw hele lichaam: leun ietsje naar voren, maak oogcontact en toon door bewegingen en gelaatsuitdrukkingen uw interesse.
  • Respecteer de persoonlijke ruimte van de ander: ga niet zitten wriemelen met een pen, of erger, de spullen van iemand anders. Hou voldoende afstand!

Communiceer!
Laat merken dat u om de ander geeft: als u werkelijk om de ander geeft, zal het u niet veel moeite kosten te luisteren. Wat u uitzendt, zult u ontvangen.

Samengevat

  • Stel een vraag
  • Bouw een stilte in
  • Wacht op het antwoord
  • Bouw weer een stilte in (Van Heck, 2000)

Succes met vragen stellen en luisteren!

Bron
Harrie van Heck, 37 Vragen voor een succesvol verkoopgesprek, Samson, 2000.

Jan-Willem Seip
Vendicum

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vraagtechniek, Verkoopgesprek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,4
(85 stemmen)
Reacties

Hans Mampaey

Spijtig genoeg merk ik nog steeds op dat "zogenoemde" verkopers de kracht van het luisteren onderschatten. Binnenkomen bij de klant en direct jezelf ( of je bedrijf ) gaan ophemelen is echt geen goede tactiek om een order te verwezenlijken.

Hans Mampaey
Business Development Manager,
Queromedia

Bij de eerste verschijning van het artikel reageert Hans Mampaey kennelijk uit ervaring: de kracht van stilte moet nooit onderschat worden (zie mijn eigen artikel over het onderwerp).
Jan-Willem, je verwoordt heel sterk de waarde van 'de juiste vragen', en ik onderschrijf het effect hiervan.
Toch pleit ik voor een 'mensgerichte houding' als uitgangspunt: de rust en ontspanning van de verkoper, het bouwen van een brug met werkelijke belangstelling voor de wel en wee van de gesprekspartner (géén 'boterham'!).
En uiteraard dit allemaal mét kennis van de vragen zoals je ze hier uiteenzet - op de 2e plaats!

Hartegroet,

DAVID

Beste Jan- Willem en meelezers,
In mijn verkooptrainingen besteed ik veel aandacht aan het fenomeen vragen stellen. Want hoe komt het dat een volwassen verkoper zo weinig open vragen stelt.Steeds weer merk ik dat dit komt doordat men van de vooronderstelling uitgaat klant en probleem al te kennen en dus wordt veel tijd besteed aan de oplossing. Een goede verkoper heeft natuurlijk altijd de goede antwoorden. Een gezond inleven en natuurlijke nieuwsgierigheid maakt plaats voor het confort van de ervaring en het al weten. Hier wordt duidelijk, dat het respect voor de klant wat ontbreekt. Immers, met interesse en dus het stellen van goede open vragen verdien en toon je respect voor je gesprekspartner. Te vaak tref ik verkopers die niet oprecht geinteresserd zijn in de inkoper. En dan is trainen van vaardigheden een kunstje geworden in plaats van Kunst.
Wessel Louis

Harrie van Heck |  http://www.hecx.nl

Beste Jan-Willem, Wessel Louis, David en Hans,

Ik ben erg vereerd dat mijn boek geciteerd wordt. Met veel interesse heb ik ook de reacties gelezen. De discussie lijkt wat op het kip en het ei vraagstuk. Heb je eerst contact nodig voordat je vragen mag stellen of stel je eerst vragen om contact te krijgen?

Volgens mij werken beide strategieën en is het een voorwaarde dat je geïnteresseerd bent in de drijfveren van je gesprekspartner.

Ik ben er van overtuigd dat je een verkooptechniek pas nodig hebt als het gesprek niet loopt. Want als het gesprek loopt, dan heb je al contact en verbinding met je eigen drijfveer en die van de klant.

In een onderzoek (2001) gaven 1500 geïnterviewde klanten aan dat ze klantgerichte vragen (vragen waardoor de klant zichzelf of zijn behoeften beter leert kennen) van een verkoper als belangrijk ijkpunt beschouwen voor betrouwbaarheid.

Verdiepen en verbinden door middel van vragen stellen geeft klaarblijkelijk een hogere acceptatie en verbinding.

Weerstand ontstaat vooral als er geen aandacht wordt gegeven aan het antwoord. Luisteren is belangrijk, maar laten merken dat je luistert blijkt nog belangrijker te zijn. Hier kan het samenvatten en doorvragen een belangrijk hulpmiddel zijn.

Kortom prachtige uitwisseling van gedachten over vragen stellen. Ik ben nog wel op zoek naar de ultieme verkoopvraag. Als iemand een suggestie heeft, laat het dan even weten.

Klaas Buitinga

Wel een beetje gek dat de heer Seip een artikel schrijft met letterlijke teksten uit het boek van Harrie van Heck. Mag dit wel?

P.A.C. Parqui

een prima prikkel om weer eens verder na te gaan of ik nog wel in de onbewust bekwaam hoek zit

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Parqui dank voor je reactie! Soms is een extra prikkel gewoon nodig en welkom :-)
Check het bij je gesprekspartner hoe onbewust onbekwaam jij uit de hoek kunt komen, door bewust om feedback te vragen en/of waar te nemen bij de ander (en te benoemen) en dit bespreekbaar te maken.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel