Help uw klant over de streep

Natasja   Hoogenboom
Natasja Hoogenboom
SalesTAALent.nl

Heeft u net een offerte verstuurd? Uw klant is nu met uw aanbod bezig in zijn hoofd. Lees hier hoe u uw klant kan helpen kiezen door juist nu op meer plekken zichtbaar te zijn!

Help uw klant over de streep
Herkent u dat ook? U overweegt op vakantie te gaan naar Ibiza en ineens lijkt iedereen naar Ibiza te gaan? Of u bent op zoek naar een nieuwe auto. U heeft uw oog laten vallen op een bepaald merk. Spontaan ziet u die auto steeds op de snelweg rijden, ook nog eens in uw favoriete kleur! Of u heeft een offerte aangevraagd en ineens ziet u op de sociale media telkens een vergelijkbare oplossing? Herkenbaar? Voelt u hem al aan? U kunt uw klant ook een handje helpen om te kiezen voor u door bewust zichtbaar te zijn. Iets waar uw concurrent vaak niet aan denkt.

Hoe zichtbaar bent u?
Er zijn natuurlijk tal van creatieve manieren om zichtbaar te zijn na het versturen van een offerte. Zelfs bij aanbestedingstrajecten, waarin persoonlijk contact (nog) niet mogelijk is. Zo ken ik een ondernemer die in de offertefase bewust een reclamefolder stuurt. En ik ken salesmanagers die opvallen, omdat zij - als enigen in hun branche - altijd in pak mét stropdas lopen. Werkt u in de schoonmaakbranche? Dan weet u nu vast welke organisatie ik bedoel!

Belangrijk voor uw manier: wat past bij uw organisatie en uw klant? Waar komt uw potentiële klant bijvoorbeeld? Wat leest hij? Wat doet hij in zijn vrije tijd? Kies de manier die bij u én uw potentiële klant past. En blijf in het geheugen van uw potentiële klant.

Misschien is dit uw manier?
  • Website
    Heeft uw klant na het lezen van uw offerte nog vragen? De kans is groot dat hij uw website (nog eens) gaat bekijken. Ziet uw website er aantrekkelijk uit? En dan bedoel ik niet persé mooi. Dat is alleen maar mooi meegenomen. Uw klant wil bevestiging en onomstotelijk bewijs dat u voor hem de beste bent.

    Dus is uw website in dezelfde toon geschreven als de offerte? Is de informatie op uw website up-to-date? Staan er referenties op? Veeg alle eventuele twijfels van tafel met een onweerstaanbare website!

  • Sociale media
    Kies eerst de kanalen die bij u en uw doelgroep passen. Is dat LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram of één van de vele andere kanalen? Het is onmogelijk om alle kanalen bij te houden. Dus kijk echt waar uw doelgroep regelmatig aanwezig is. Zakelijk én privé. Zorg voor headers en achtergronden in uw huisstijl.

    Plaats vervolgens met plezier en regelmaat een berichtje. Zo deelde een welzijnsorganisatie tijdens een aanbestedingstraject regelmatig verhalen over succesvolle projecten op LinkedIn, wetende dat de beoordelaars (waarmee ze al gelinkt waren) die berichten ook in hun tijdlijn zagen.

    Pas trouwens wel op met reclame maken. Het heet niet voor niets sociale media. Hou het sociaal. Dus zorg voor interactie, deel kennis en vertel ook af en toe eens een persoonlijk verhaal. Mensen doen immers graag zaken met mensen.

  • Bloggen
    Echte experts bloggen. Als ik een website bezoek waarop geen blog staat, merk ik dat ik informatie mis. Een blog helpt me beoordelen of diegene verstand van zaken heeft. Ook scoren websites met blogs hoger in de zoekmachine van Google. Iemand die hoger scoort in Google geeft me onbewust nog meer vertrouwen.

    Durf kennis te delen. Een goed blog is meestal een inhoudelijk artikel van rond de 750 woorden. Vergroot uw naamsbekendheid door uw blog ook te delen op andere websites, via een nieuwsbrief en natuurlijk uw favoriete sociale mediakanalen. Het benadrukt uw expertstatus. U las het ook al in mijn vorige blog: autoriteit overtuigt!

  • Kranten, tijdschriften, radio en tv
    Het oog van uw klant zal toevallig maar eens vallen op een interview, column of advertentie van uw organisatie als hij zijn favoriete krant of magazine leest. Het vergroot uw expertstatus, want u komt natuurlijk niet zomaar in de media. Zeker als het gaat om een goed verhaal of een artikel waarin u kennis deelt, bevestigt u hiermee uw betrouwbaarheid.

  • Netwerken en mond-tot-mondreclame
    Is uw klant lid van een netwerkclub? De bijeenkomsten van netwerkclubs zijn natuurlijk een goede manier om uw klant ‘toevallig’ weer in levenden lijve tegen te komen. Misschien heeft u een andere klant die ook lid is van dezelfde netwerkclub? Of die uw klant kent? Wellicht kan hij een goed woordje voor u doen! Als hij tevreden is, gaat dat vaak al vanzelf. U hoeft hem alleen maar te vertellen dat u een offerte heeft geschreven voor een bekende van hem. Voordat u het doorheeft, stuurt de ene directeur een appje naar die andere directeur.

Kortom: val op!
Bijna iedere verkoper heeft de neiging om na het versturen van de offerte iets achterover te leunen. Probeer juist eens het tegenovergestelde en val juist nu op door extra zichtbaar te zijn. In dit blog las u al 5 manieren. Maar natuurlijk zijn er nog tientallen andere manieren te bedenken om creatief te zijn na het versturen van een offerte. Deel hieronder in een reactie gerust uw tip om uw klant te helpen kiezen voor uw aanbod los van een goed verkoopgesprek en een ijzersterke offerte.

Natasja Hoogenboom

Natasja   Hoogenboom
De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt zij dienstverlenende organisaties bij het binnenhalen en behouden van opdrachten via tenders en aanbestedingen. Daarnaast traint zij salesprofessionals en ondernemers in het schrijven van onweerstaanbare offertes, offline en online. SalesTAALent.nl
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,5
(6 stemmen)
Reacties

Nils van der Knaap |  https://www.skyinternetmarketing.nl

Nu ik dit lees realiseer ik me dat ik hier inderdaad ook nog werk aan heb. Het gaat soms ook simpelweg om onthouden te worden. En dan niet per se je merknaam, maar als "dat schoonmaakbedrijf met die stropdas" of wat je er ook van wilt maken.

Ik las laatst ook een artikel van een blogger die de emoticon van een paars monster heeft omgezet naar een 3D-afbeelding en dat overal gebruikt als soort mascotte. Heel simpel en herkenbaar.

Ik ga hier eens goed over nadenken. Dank voor de tip!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..