Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Telling is selling (Jan-Willem Seip)
Wat je zegt ben je zelf (Marianne van de Water)
Verkoop met woorden (Jan-Willem Seip)
4 strategieën voor omgaan met de emotionele toestand van prospects (Jorg Hartog)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De mythe van positief denken in verkopen (Rene Knecht)
Prikkel het veranderbrein van jouw klant (Rene Knecht)
Sus jij je klanten in slaap?! (Herman Meijer)
Negen designprincipes voor presentaties (Harro Willemsen)
Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Hoe ga je om met klant die even komen 'shoppen'? (Rene Knecht)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Jezelf niet identificeren met je product of oplossing (Rene Knecht)
De voordelen van een vooruitziende blik (Marianne van de Water)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
3 FBI technieken om een gesprekspartner voor je te winnen (Jorg Hartog)
Commercieel luisteren: de route naar verkoopsucces (Marc van Katwijk)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Van een online prospect een klant maken (Rene Knecht)
Stop met de macht weggeven (Rene Knecht)
'De korting is uitverkocht' (Herman Meijer)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Zeven principes voor betere korte berichten (Harro Willemsen)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
De kunst van goede vragen stellen (Michel Hoetmer)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)

De kracht van verhalend verkopen

Een goed verhaal werkt beter dan indrukwekkende feiten. Maar hoe vertelt u zo'n verhaal? Vijf technieken om in uw verkoopgesprek te verwerken.

De kracht van verhalend verkopen

U weet dat het als verkoper alles behalve uw taak is om uw klanten een 'hoorcollege' te geven. Ook weet u dat  'eigenschappen' en 'voordelen' van uw product nodig zijn om uw klanten te overtuigen. De volgende stap is bij uw presentatie verhalende elementen in te zetten. Gebruik één of meer van de volgende vijf tips en uw presentatie zal hogere ogen gooien.

1. Feiten of voorbeelden?
Al stelt uw klant een feitelijke vraag, zoals: "Wat voor problemen kan ik verwachten in de opstartfase?", u bent vrij om een antwoord te geven in de geest van: "Ja, ook een nieuwe klant van mij maakte zich aanvankelijke zorgen en was blij verrast hoe vlekkeloos de invoering verliep. Jan, uiteraard gaan we nauwkeurig kijken naar jouw specifieke situatie om eventuele haperingen te voorkomen."

Tip U geeft terdege antwoord, maar wel op een voor u gunstige manier.

2. De kracht van een metafoor
Even goed zou u antwoord op die vraag kunnen geven door een vergelijking te gebruiken: "Voordat ik daar direct op inga, Jan, weet je nog toen je de productiezaal ging verbouwen? Alles leek voorzien, maar tijdens het slopen werd opeens asbest gevonden - wat aardig wat roet in de planning gooide. Dat gaat hier niet gebeuren. We gaan alle ins en outs grondig bespreken én blijven daarbij pragmatisch: we plannen ook het onverwachte in."

Tip U bewijst dat u meedenkt, u accepteert zijn zorgen én u dekt u in.

3. Overbruggingsuitdrukkingen helpen
Korte zinnetjes zoals "Je zult het vast met me eens zijn dat...", "Zelf heb je vast weleens meegemaakt hoe...", "Uit ervaring weet je heel goed dat..." werken als een opstapje naar een 'waarheid als een koe' die u gaat poneren en bovendien maakt u het voor de ander vrij moeilijk om het met u oneens te zijn.

4. "Ja, maar..."

Kunt u het iedereen naar de zin maken? Nee. Uw taak is het om de meerderheid van uw gesprekspartners mee te trekken. Merkt u enige weerstand, dan is het verstandiger om te stoppen met uw verhaal en door te vragen naar de achtergrond van deze weerstand.

Tip Neem deze persoon altijd serieus en geef hem de ruimte zodat zijn collega's u uiteindelijk bijstaan. Al te vaak draait het om een angstbeeld (gevoel) dat iemand met ratio probeert te verdedigen om verandering te voorkomen. Het is zaak om deze persoon zo veel mogelijk in zijn waarde te laten!

5. Anekdote

Een vergelijkend verhaal beeldt de situatie veel beter uit dan menig feitelijk antwoord. Een anekdote heeft bepaalde kenmerken:

  • maak het actueel; al gebeurde het twee jaar geleden zeg: 'Onlangs nog...'
  • gebruik 'couleur locale': 'In een dorp buiten Groningen is een grote loods. Daar werken 20 boeren...'
  • maak het persoonlijk, vertel het in de 'ik'-vorm
  • na de eerste zin met de setting van de tijd, gebruik daarna de tegenwoordige tijd
  • gebruik spreektaal (maar wel correct)
  • en weet vooral dat het niet echt volledig waar hoeft te zijn. Als het in uw voordeel is om het verhaal in de Achterhoek te plaatsen terwijl het feitelijk in Friesland, bij uw collega Bert, gebeurde - máák dan zo'n aanpassing.

Tip
Wees ervan overtuigd: niemand vraagt naar alle details.

Conclusie
Voorbeelden en anekdotes vallen meer op en blijven langer hangen dan een reeks droge feiten. Heb feiten wel paraat, maar verlevendig uw verhaal met verhalen die meer tot de verbeelding spreken.
 

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopgesprek, Presenteren, Overtuigen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(22 stemmen)
Reacties

Paul Zaal

Helemaal eens met de het uitgangspunt dat een goed verhaal beter werkt dan opsommingen. Prima conclusie ook.
Dank daarvoor. Maar tussen inleiding en conclusie heb ik wel wat vraagtekens.

ad 1) Eigenlijk is dit geen beantwoording van de vraag, maar een poging tot geruststelling. 'Wij' verkopers maken nogal eens de fout dat wij denken inkopers wél te kunnen doorgronden en dat inkopers helemaal niets van het verkoop vak begrijpen. Mijn ervaring is dat inkopers net zoveel ‘over ons’ weten dan wij over hen.

Door het woord 'opstartfase' lijkt het voorbeeld te verwijzen naar een maatwerk of projectmatig onderwerp. Mijn ervaring is dat je in dergelijke situaties niet alléén met een inkoper te maken hebt, maar met een team waar ook veel vakinhoudelijke competenties vertegenwoordigd zijn. Dan kom je niet weg met een antwoord zoals hier.

Bovendien weet iedere opdrachtgever/inkoopteam dat risico’s bij projecten horen zoals scrambled eggs bij Engelse ontbijten. Een professioneel antwoord van de verkoper zou m.i. in moeten gaan op de vraag in welke mate je eigen organisatie in staat/voorbereid is in te spelen op (of rekening heeft gehouden met) mogelijke tegenvallers en toch binnen de kwaliteit/budget/tijd kaders garanties kan geven.

Het antwoord hier lijkt wat mij betreft te veel op het antwoord dat de accountmanager van AnsaldoBreda gaf toen de Fyra inkoper vroeg of ze écht wel in staat waren snelle treintjes te leveren.......

ad 2) Zou Jan écht zelf niet meer weten hoe het liep bij de 'productiezaal'? Jan vindt het ongetwijfeld fijn dat er we gaan 'bespreken' en 'pragmatisch' blijven, maar wat zijn de consequenties voor Jan? Daar draait het voor Jan tenslotte allemaal om.

Tenslotte over de laatste tip: ik betwijfel of 'niemand naar alle details vraagt'. Het is 2016!
Vrijwel alles is eenvoudig controleerbaar (sociale netwerken, testimonials, websites, trefwoorden etc.). Een verhaal plaatsen in de Achterhoek, terwijl het Friesland was, hou je niet overeind en levert zeker geen bijdrage aan je eigen betrouwbaarheid. Je gaat dan erg lijken op die snelle BCC verkoper die zegt 'ik heb 'm zelf ook'.

Dank je, Paul, voor je heel uitgebreide en gedetailleerde reactie, ofwel reacties!

In grote lijnen ben ik het helemaal met je eens (1 + 2) wat de nuances betreft.
Dat is nou een nadeel van zo'n beknopt artikel: er is onvoldoende ruimte voor 'alles'!

Wel een voordeel van de structuur op Verkopersonline.nl is juist het belang van de inbreng van lezers zoals jij.
Jij, met jouw ervaring en 'kijk op zaken', voegt de nuances toe.

Wat het laatste betreft... tja, ik heb mijn mening en jij de jouwe!
Het gaat hier om de (korte) anekdotes die - in de vaart van een presentatie - het nodige beeld aanvullen.

Koert Wijnands

Geachte heer Bloch,


Het valt me op dat u in uw voorbeelden "jijt" en "jouwt" tegen klanten. Wellicht ben ik ouderwets, maar ik heb dit nooit gedaan tegen klanten en ben ook niet van plan dat ooit te gaan doen.

Graag hoor ik uw mening.

M.vr.gr.
Koert Wijnands

Geachte heer Wijnands,

Bedankt voor uw treffende opmerking.
Het is inderdaad zo dat het mij altijd lukt om snel te tutoyeren met mijn klanten. Mijn ervaring over de laatste 30 jaar is, dat wanneer de relatie formeel en afstandelijk blijft, wordt zelden (nooi?) een opdracht verstrekt.
En, iedereen doet het op zijn eigen manier; ik ben open, vriendelijk en respectvol en ik creëer een sfeer waarin tutoyeren snel ontstaat.
En juist in mijn voorbeelden - althans in dit artikel - tutoyeer ik de klanten.
Valt het u wél op dat ik - in tegenstelling tot menigeen vandaag de dag - de formele 'u'-vorm hanteer in het artikel zelf?

Hoogachtend,

David Bloch

Koert Wijnands

Geachte heer Bloch,

Wellicht ben ik inderdaad een beetje ouderwets. Ik hoop deze maand nog 72 te worden en daar schrik ik zelf ook wel eens van. Ik werk al 12 jaar alleen nog met grote uitzondering.
Maar het zeggen van u in plaats van jij en jouw heeft in mijn tijd een goed contact nooit in de weg gestaan, Integendeel, ik verkocht in de laatste vijf jaar voor mijn pensioen voor € 60.000.000 in de bouwwereld en die staan er niet om bekend dat zij soepelle kopers zijn.
In het verlengde: Ik heb ook nog nooit een klant bezocht zonder stropdas. Wellicht ook ouderwets?

Ja, tijden veranderen.

M.vr.gr.
Koert

Meneer Wijnands, u heeft prima geboerd in een betrekkelijk behoudende markt.
En u heeft het op úw manier gedaan.
En ik doe zaken op mijn manier.
Prima, toch?
Zelf ben ik 67, dus dat stukje jonger dan u, maar wel met mijn eigen ervaring in een groot aantal landen, culturen en vooral talen met een informele en formele 'jij/u'-vorm én de verschillende regels eromheen.
U bent niet ouderwets (geweest), u bepaalde zélf uw eigen regels en dát is het waarderen waard!
En ja, ook ik ervaar dat 'de tijden veranderen': deze week heb ik me gewonnen gegeven tegen een koffieapparaat bij een Texaco-station langs de snelweg... en ik vertik het om over te stappen op een smartphone... Herkent u wat ik beschrijf?
Een groet van waardering,

DAVID

Koert Wijnands

Beste David,

Mooi geschreven. Bedankt.

Koert

Michael |  http://www.zipzoo.nl

Mooi artikel David,

bedankt voor je bijdrage

Michael

Kon je niet slapen, Michael, dat je diep in de nacht artikelen op Verkopersonline.nl bekijkt?
{big smile!}
Dank je wel voor je reactie, tevens de bekendmaking van je site, die zeker interessant voor me is!

Michael |  http://www.zipzoo.nl

Dat is het mooie van het internet hé, het staat nooit stil en vanaf overal te bedienen :) dus ook vanaf het vakantie adres.

Je bent welkom op onze site hoor, kom gerust eens langs om te kijken :), mochten er vragen zijn dan vernemen wij die graag

Hé, Michael (immers mijn tweede naam): dank ook voor déze reactie, tevens uitnodiging.
En nu: vakantie vieren!

Hoi David,

Een duidelijk helder verhaal! Dank je voor het delen.

Groetjes Kim

Hoi David,

Een duidelijk helder verhaal! Dank je voor het delen.

Groetjes Kim

Dank je, Kimberly - ik ben blij met je warme reactie én het feit dat mijn artikel je kennelijk bevestigt ofwel ondersteunt in hoe jij je presenteert.

Graag gedaan David! :)

Goed verhaal David! Tegenwoordig lijkt online alles mogelijk, mits je een helder verhaal hebt.

Inderdaad, Jurrit -- niet ALLES is automatisch WAT HET LIJKT!
Presentatietip: gebruik een komma vóór aanspreektermen, dus:
"Goed verhaal, [komma] David!"
"Goed verhaal, [komma] beste vriend!"

H. de Akker |  http://symbol.nl

Koert, ik ben zelf ook een dagje ouder maar het met u aanspreken lijkt niet meer van deze tijd. Op het internet zag je in de begindagen dat je overal met u aangesproken werd, tegenwoordig zie je dat bijna nergens meer. Zelfs de grote instanties beginnen ermee.

Groet, Henk

Los van wie deze 'Koert' is, meneer De Akker, moet iedereen zélf overwegen en bepalen wat voor hem werkt in de omstandigheden die hij ervaart en met de relaties die hij heeft.
Respectvol blijft respectvol...

Eens, respectvol met elkaar omgaan ook wanneer je een "hogere" functie hebt is zeker belangrijk voor de realtie met je medewerkers.

Terecht, Joppe, voeg jij een belangrijk punt toe: respect werkt in 'alle richtingen'... maar machtsmisbruik is verleidelijk in situaties waar ego zo'n grote rol speelt en waar kwetsbaarheid als zwakte gezien wordt.
Dit zijn de (waardevolle) levenslessen waar menigeen te maken krijgt.

Kastenstudio |  http://www.kastenstudio.eu/

Een zeer goed verhaal, hier kan ik zeker wat mee. Dank voor de publicatie!

Dank aan 'Kastenstudio' -- ik geniet van deze waardering voor mijn werk!
(Ongevraagde tip: publiceer onder een persoonlijke naam -- we doen immers zaken met MENSEN, niet met BEDRIJVEN.)

Topper david heel goed omschreven!

Dank je, Ellen... kennelijk heb je ervan genoten!
Ik hoop ook dat de inhoud nuttig voor je is.
En... wat heb je een interessante website - nieuw voor mij!

Graag gedaan David! En bedankt, het is een website waar bedrijven zich gratis kunnen aanmelden om zo online beter zichtbaar te worden.

Perfect, Ellen...
En je etaleert je 'bedrijf' uitstekend op deze manier, d.w.z. door te reageren op blogs.
Twee tips:
1. Gebruik een komma bij 'aanspreektermen'
Voorbeeld: "Dank David" en "Dank, David" hebben twee verschillende betekenissen, [komma] Ellen.
2. Gebruik de 'zachte return' om ruimte te scheppen in digitale berichten; zo worden ze leesbaarder.

Haha, voor het 'ja maar' gedeelte.. Het is zo herkenbaar. Altijd wordt het gebruikt als het net even iets te moeilijk wordt.

Top content en artikel!

Fleur Bakker |  https://iamfoodie.nl

He David, goed en duidelijk verhaal. Nu nog steeds actueel!

Kimberly, Jurr, Fleur: bedankt voor deze waardering!
Het belangrijkste is, dat je wat hébt aan mijn artikel... ter ondersteuning van je eigen handelen.
En dát maakt me blij!

Bedankt voor uw bericht. De informatie is zeker interessant. Nu is het alleen dat wij onze producten online verkopen en de klant online te woord staan. Heeft u hier ook tips voor?

Bedankt en fijne dag!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel