Bouwen aan zelfvertrouwen
Binnen het verkoopvak geldt nog sterker dan waar dan ook, dat u maar één keer de kans hebt om een eerste indruk neer te zetten. Het aantal seconden varieert per inzicht, maar weet dat het potentieel van uw verkoopgesprek of presentatie in de eerste contactseconden wordt bepaald. Uw uitstraling en de mate van zelfvertrouwen spelen hierin een allesbepalende rol.
Zelfvertrouwen hebben en uitstralen is helaas niet iedereen gegeven. Eén van de belangrijke sleutels om uzelf te ontwikkelen als iemand met een sterke en zekere uitstraling, is ingegeven door de vraag, met wie u uw eigen kunnen en performance vergelijkt.
- Wanneer u uw verkoopresultaten en aanpak vergelijkt met de allergrootste topper, entrepreneur of verworden multimiljonair binnen jouw branche, dan wordt het lastig om daar enig zelfvertrouwen uit te putten.
- Wanneer u een voetbalcarrière voor ogen hebt en u vergelijkt uw huidige resultaten met een topper als Ronaldinho, dan komt u er ook bekaaid vanaf.
- Uw performance als presentator vergelijken met die van een top-entertainer of topspeaker, maakt u waarschijnlijk ook niet echt gelukkig met uw huidige kunnen.
- Als beginnend basketbaltalent uzelf vergelijken met Michael Jordan, lijkt dan ook niet echt verstandig.
Om structureel aan uw zelfvertrouwen te bouwen, vergelijk uzelf dan met hoe u gisteren was en welke resultaten u gisteren behaalde ten opzichte van vandaag.
Ondanks het feit dat vele boeken, televisieprogramma's en artikelen ons telkens weer uitnodigen onszelf te vergelijken met de groten der aarde, levend of inmiddels overleden, doe dit niet.
Mensen die in staat zijn geweest, vanuit welke uitgangspositie dan ook, succes op te bouwen en hier zelfvertrouwen aan te ontlenen, zijn of waren gericht op hun eigen groei en ontwikkelingsproces. Kijken naar anderen is uiteraard verstandig, mits het alleen is om hier inspiratie uit te halen en te kijken wat er allemaal mogelijk is.
Door uzelf te vergelijken met anderen, loopt u het gevaar uzelf als minder of in het uiterste geval zelfs als mislukkeling te zien.
Wanneer u de discipline naleeft door uzelf te vergelijken met uzelf van gisteren, bent u in staat het beste in uzelf naar boven te brengen, omdat u voortgang kunt bespeuren in uw kennis, vaardigheden en gedrag.
Een tweede aspect van belang in het bouwen aan uw zelfvertrouwen is de misvatting, dat u zelfvertrouwen opbouwt aan de hand van uw ervaringen en behaalde resultaten.
Dat u als verkoper na het sluiten van een fantastische deal een gevoel van opperste zelfvertrouwen ervaart, dat is zeker, maar bent u, terugkijkend op een dergelijke ervaring, uw ook nog bewust hoe lang dat gevoel is blijven bestaan?
Het levert u hoogstens een gevoel op van zelfvertrouwen, een gevoel voor de korte termijn.
Structureel zelfvertrouwen bouwt u op door de wijze waarop u met uzelf omgaat.
Het heeft betrekking op uw zelfbeeld, het beeld wat u gedurende uw leven heeft opgebouwd en gebaseerd is op hetgeen u aan uzelf beloond en bestraft heeft.
Mensen communiceren onbewust veel met zichzelf. Er passeren ons per etmaal circa 30.000 gedachten en de kwaliteit van deze gedachten zijn bepalend voor hoe u uzelf ziet en wat u van uzelf vindt.
Velen hebben de neiging zichzelf af te keuren en te bekritiseren.
We zijn opgegroeid in een cultuur van "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg", een cultuur waarin we niet hebben geleerd om anderen een compliment te geven, laat staan om uzelf een compliment te geven.
Een doorbraak te maken in deze aangeleerde cultuur en uzelf te leren bekijken vanuit het oogpunt, wat heb ik vandaag allemaal goed gedaan en uzelf er vervolgens met een stil compliment mee te belonen, geeft een boost in uw zelfvertrouwen.
Het bewust omzetten van de minnen naar plussen in uw zelfbeeld, geeft structureel zelfvertrouwen.
Dat het tijd en continue aandacht vereist, om iets wat al jaren bestaat, om te buigen naar iets beters, dat moge natuurlijk voor zichzelf spreken, maar…….succes gegarandeerd.
Hans Oelen
|
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
|
|