Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Verkooppresentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)
Scoren met inhaakvragen (Michel Hoetmer)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
Iedereen vond dat u een uitstekende presentatie gaf (Redactie Verkopersonline.nl)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)

Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders?

Drempelvrees, spreekangst, plankenkoorts - allemaal namen voor hetzelfde verschijnsel: de aanwezigheid van adrenaline in uw lichaam. Communicatiedeskundige David Bloch werpt een onorthodoxe blik op dit verschijnsel – en biedt oplossingen.

Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders?

De bekende symptomen van dit verschijnsel zijn bijvoorbeeld zweten, trillerigheid, hoog, ondiep en snel ademen, behoefte om naar de WC te gaan, misselijkheid.
Deze symptomen zijn normaal en gezond bij een verhoogd adrenalinepeil.
Hoe komt zo'n verhoging?
Eenvoudig gezegd is de plotselinge aanwezigheid van adrenaline het bewijs dat u op het punt van een groeimoment staat, op het punt waarop u zou kunnen 'vechten of vluchten'.
De adrenaline geeft u de extra kracht om een van deze twee te doen.
Anders gezegd, een verhoogd adrenalinepeil is noodzakelijk om uw pres(en)tatie te leveren!

Uw houding
Hoe staat ú tegenover deze verschijnselen? Wanneer u allerlei benamingen – zoals in de inleiding van dit artikel – begint te gebruiken, maakt u de weg vrij om de situatie te verergeren.
Op dat moment schakelt u uw hele geschiedenis van enge gedachten in en uw fantasie krijgt de vrije hand, vaak zelfs de overhand.
Wanneer u in echter in staat bent om simpelweg tegen uzelf te zeggen: Aha, ik heb adrenaline in mijn lijf! – dat wil zeggen, eenvoudig constateren wat er is op dat moment, zonder er enig oordeel over te vellen – dan bent u op een gezondere weg.
Het is normaal, en het waarom van angst is minder belangrijk dan ermee om te leren gaan.

Tips

  • Houd uw gedachten omtrent uw optreden positief. Als u negatieve beelden kunt oproepen, dan bent u evengoed in staat om positieve beelden te vormen.
  • Ga indien mogelijk van tevoren naar de presentatielocatie. Ga op het podium staan. Doe alsof u tijdens het optreden de zaal inkijkt. Zie alle gezichten. Beheers uw reacties (blijf vooral ademen!) en gevoelens (maak ze positief) – en aanvaard in uw gedachten een denderend applaus. Déjà vu bestaat immers alleen bij gratie van gedachten die u eerder heeft gehad!
  • Besteed bij het presenteren bewust aandacht aan uw ademhaling. Degenen die mediteren zullen zeker de kracht van de juiste (buik)ademhaling kennen. Beter ademhalen kunt u leren! Besef ook dat lucht de brandstof van uw stem is. Besteed meer aandacht aan het diep uitademen, en het inademen gaat vanzelf!
  • Ga voor de spiegel staan ... en kijk ... zou u graag van deze persoon een presentatie willen bijwonen?

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Geert

Bedankt voor de goeie tips.
Af en toe es stil staan met wat we bezig zijn werkt
constructief!

Onorthodoxe groeten


Da's nou een heerlijk eenvoudige, duidelijke reactie, Geert!
Dank je.

Ja, ik kan anderen weinig 'leren' - de meeste mensen weten het al, maar hun focus ligt elders.
Het draait o-zo-vaak alleen om 'her-inner-ing'.

Een onorthodoxe groet terug,

DAVID

Lilian van der Gugten

Geweldig artikel David. Niet alleen voor beginnend sprekers maar zeker ook voor meer ervaren sprekers nog steeds toe te passen. Deze informatie kunnen we ook heel goed gebruiken binnen Toastmasters!

Groet,
Lilian.

Dank je, Lilian, voor dit aanvullende inzicht in het werk van Toastmasters - een organisatie die ik overigens van harte aanbeveel aan degenen die verder willen met hun 'openbaar gezicht' en wel binnen een krachtig, internationaal kader.

Hartegroet,

DAVID

Maurice Heeremans |  http://www.deondernemervertelt. nl

Mooi zoals je beschrijft hoe je negatieve gevoelens en beelden zelf kan transformeren tot postieve. Just do it!


Wat fijn, Maurice, dat je mijn tekst waardeeert.
Het is inderdaad zo bijzonder HOEVEEL mensen in staat zijn om negatieve beelden te creëren en negatief te praten, en voorbij gaan aan het feit dat ze een keus hebben en POSITIEVE beelden mogen creëren en POSITIEVE taal hanteren.
Ja, 'JUST DO IT' (de oude leus van Nike) is zeker hier op z'n plaats!

Voor andere lezers: bij Omroep Almelo interviewt Maurice ondernemers en is wekelijks verantwoordelijk voor een boeiend programma met als titel 'De Ondernemer Vertelt'.

Hartegroet,

DAVID

Wilfred

Wat is het toch helder, David. Stil staan bij wat je voelt en dat omzetten naar positieve gedachten. Heel praktische tips en die niet alleen voor het podium gelden!

Wauw, wat een reactie van Wilfred!
Hier ben ik HEEL blij mee.
Want inderdaad, het gaat om het simpele feit dat we onmogelijk NIET kunnen communiceren. Ofwel: we communiceren de hele tijd.
En, wil je liever positievelingen of zeikerts om je heen?
Heel eenvoudig ...

Lang leve de keus én bewustwording!

Dank!

DAVID

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

De Amerikaanse presentatietrainer Ron Hoff schreef een bestseller, getiteld: "I Can See You Naked."

Daar moest ik aan denken toen ik jouw tips las, David. Niet dat het m’n wens was om je als Adam op een podium te zien staan, maar Ron's remedie tegen plankenkoorts is op z'n minst onorthodox: visualiseer je publiek in hun geboortekostuum. Stel je voor...

De naakte waarheid is, dat ook zeer ervaren sprekers (en musici) nog altijd vlinders in hun buik krijgen, voordat ze voor het voetlicht treden. Het is een natuurlijke reactie. Voor sommigen werkt het verlammend. Anderen krijgen juist een kick van dit gevoel.

Nervositeit komt vaak voort uit onzekerheid, gebrek aan zelfvertrouwen en een gebrek aan coaching. Een gedegen voorbereiding is voor mij één van de belangrijkste manieren om spreekangst tegen te gaan.

In de Angelsaksische landen is de cultuur van het debat veel meer ingeburgerd dan in Nederland. Scholen en universiteiten hebben “debate clubs” die het tegen elkaar opnemen. Van jongs af aan leert men de kunst van het argumenteren en een publiek bespelen.

Als die stijve, nerveuze Hollanders daar een voorbeeld aan zouden nemen, dan zouden heel wat mensen meer comfortabel, open en bloot voor een groep staan.


Hah, die Paul uit de VS met zijn rake opmerkingen vanuit zijn eigen ervaring én een andere cultuur waar 'public speaking' meer ingeburgerd is dan in NL.

Over de vlinders: het is mijn stellige ervaring dat zowel ervaren als minder ervaren sprekers vlinders in de buik voelen.
Met dit verschil: de ervaren sprekers weten de vlinders allemaal in dezelfde richting te laten vliegen!

Het begrijpen van het fysiologische proces - dat ik in mijn boek "Stress Overwinnen" beschrijf - maakt het hanteren van de adrenaline veel makkelijker.

Dank voor je toevoeging, Paul!
Voor andere lezers: een bezoek aan Pauls site is een ware belevenis, een aanrader.

Hartegroet,

DAVID

Bart van der Vliet

Goed artikel, David. Ik heb best wat ervaring met public speaking maar dit helpt zeker - ik ben toch nog altijd best zenuwachtig. Ik heb een belangrijke speaking engagement over twee weken en dit gaat helpen! Groet en dank! Bart


Daar gaat het om - Bart leest en ziet meteen de toepassing in de praktijk.

Het algemene 'presentatiebewustzijn' is laag.
Mijn tips en advies zijn doelgericht en wérken om dat bewustzijn te verhogen.

Pas dán is verandering mogelijk.

Tip bij het schrijven van dit soort reactie:
- de tekst altijd opslitsen: nieuwe regels en witregels verhogen de leesbaarheid.

Hartegroet,

DAVID

Henk de Gruiter

David,
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden en goed dat jij dat doet.
Dat denkbeeldige applaus is een heerlijk vooruitzicht en weg is de bibber.
Bedankt.

Dank, Henk, voor je commentaar!

Inderdaad - het is een kwestie van: waar gaat de aandacht naar toe.
De meeste sprekers zijn zo bezig met hun PP en de inhoud dat ze geen tijd/aandacht hebben voor ... de spreker, de werkelijke drager van de inhoud.
De 'innerlijke voorbereiding' is feitelijk belangrijker dan wat op het scherm verschijnt.
Maar zoals met zoveel zaken lijkt het makkelijker om juist het verkeerde ding te doen ...

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel