Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Presenteren / verkoop gesprek

Iets opsturen in complexe salessituaties? Niet doen! (Marcel Hoefman)
Er is geen betere overtuiging dan zelfovertuiging (Michel Hoetmer)
Welke beslissingen leiden tot de aankoopbeslissing? (Rene Knecht)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Feedback – mét verbinding! (David Bloch)
Bezwaren? Zoek ze op in het verkoopgesprek! (André Hagelen)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Presentaties die naar de verkoop leiden (Rene Knecht)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
De eerste seconde bij acquisitie is bepalend (Victor Bonke)
Afsluiten tíjdens een verkoopgesprek (Rene Knecht)
De concurrentie inzetten: hoe doe je dat? (Michel Hoetmer)
Bent u oplossingsgericht of procesgericht? (Toine Simons)
De top 10 van irritante verkooplingo (Harro Willemsen)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
4 tips om tijdens het verkoopgesprek uw klant aan u te binden (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Zorg dat uw klant echt naar u luistert (Rene Knecht)
De kracht van verhalend verkopen (David Bloch)
Een verpletterende eerste indruk? Zo doe je dat! (Marcel Hoefman)
De achterban: hoe kan u de DMU beïnvloeden? (Rene Knecht)
Leer verkopen van een heel goede serveerster (Jan-Willem Seip)
De openingszin als opwarmer bij koude acquisitie (Victor Bonke)
Zit uw klant in transformatie? (Rene Knecht)
Spelenderwijs verkopen; anders dan anderen (Michel Hoetmer)
De 4x4 vragenmatrix (Harro Willemsen)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Een goed gesprek? Drie vragen die u na elk klantcontact moet stellen (Marcel Hoefman)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Hulpwerkwoorden in uw offerte? Niet doen. (Natasja Hoogenboom)
De klant heeft zijn geloof verloren (Rene Knecht)
Verhoog uw afsluitkansen met een haalbaarheidsonderzoek (Jan-Willem Seip)
Leer van tweedehands autoverkopers (Jos Burgers)
Versterk uw overtuigingskracht (Richard van Houten)
Geef niet te snel toe, laat de klant ook iets geven (Rene Knecht)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Heeft u klittenbandellebogen? (David Bloch)
Een ‘mind-blowing’ pitch in 30 seconden (André Hagelen)
Maak van ieder bezwaar een kans (André Hagelen)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Offertes verliezen op prijs? Onzin! (Natasja Hoogenboom)
Valkuil in de verkoop: te veel advies (Richard van Houten)
5 Gouden regels voor een succesvol eerste contact (Jan-Willem Seip)
Het verkoopgeheim van de veilingmeester (Richard van Houten)
Pitchen is: Verlies van zelfvertrouwen (Rene Knecht)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Maakt u deze fouten in offertes? (Natasja Hoogenboom)
De prijs als excuus (Jos Burgers)
Bezwaren en tegenwerpingen (André Hagelen)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
De 10 slechtste salesvragen (Harro Willemsen)
Zo leert een verkoper zijn mond te houden (Richard van Houten)
Flip-over – het beste hulpmiddel bij uw presentaties (David Bloch)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Cijfers: de sambal in uw verkoopgesprek (David Bloch)
Hoe om te gaan met vooroordelen over uw product (Walter Spruyt)
Harder praten helpt niet (Richard van Houten)
Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’ (David Bloch)
De klant als adviseur (Harro Willemsen)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Wat zou u doen als u de klant bent? (Jan-Willem Seip)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
"Doe ff normaal" - drie tips voor een natuurlijker telefoongesprek (Marcel Hoefman)
NIET over uzelf beginnen (Victor Bonke)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Hoe komt u optimaal voor de dag? (David Bloch)
Verkoopbeleving en doelstellingen: lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Luisteren met een leeg hoofd (Jos Burgers)
Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren (David Bloch)
Vijf voornemens voor verkopers (Marcel Hoefman)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
Wat kunnen we leren van winkelverkoop (Jan-Willem Seip)
Hoe wordt uw klant beïnvloed? (Rene Knecht)
Waardevolle lessen uit de retail (Jan-Willem Seip)
Stilte... Uw geheime wapen in het verkoopgesprek (David Bloch)
Maak het verschil, bereidt u goed voor! (Marcel Hoefman)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van uw klant? (Rene Knecht)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Een goede verkoper let op zijn woorden (Richard van Houten)
Leer te dansen met kritische klanten (Rene Knecht)
Verkoopt u met een Push – of Pull strategie? (Rene Knecht)
Feedback geven: wel of niet 'sandwichen'? (Michel Hoetmer)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
De kunst van het vragen stellen (Jan-Willem Seip)
Hoe verkoopt u aan een groep? (Rene Knecht)
Waarom begrijpt de klant me niet? (Michel Hoetmer)
Gij zult niet Liegen (Rene Knecht)
Loop eens binnen bij uw prospect (Richard van Houten)
Is uw contactpersoon een marionet? (Herman Meijer)
Ziet uw klant u als autoriteit? (Rene Knecht)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Dit is een goed voorbeeld van Sales Framing (Richard van Houten)
De klant heeft een eigen willetje (Rene Knecht)
Wees voor uw klant het verloren ideaal (Rene Knecht)
Bereidt u zich voor zoals Obama? (André Hagelen)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Presenteer uw pieken en de aandacht kent geen dalen (David Bloch)
Hoeveel informatie geeft u bij koude acquisitie? (Victor Bonke)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Vragen tijdens uw presentatie: scoort u of gaat u de mist in? (David Bloch)
Verkoop niet zoals uw CEO (Rene Knecht)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Geef uw overtuigingskracht een boost (Michel Hoetmer)
Zin en onzin van open vragen (Michel Hoetmer)
Kwalificeer zelf uw nieuwe baas (Rene Knecht)
Sluit uw verkoopgesprek af met een deal (Richard van Houten)
Vakkennis: valkuil of voorsprong? (Marcel Hoefman)
Hoe verkoopt u de waarde van uw oplossing? (Rene Knecht)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Zet uw productdemonstratie op zijn kop! (Michel Hoetmer)
Verkopen van innovaties – 4 concrete tips (Rene Knecht)
Hoe gaat u om met de overtuigingen van uw klant? (David Bloch)
Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus (David Bloch)
Wat doet u wanneer de klant of prospect u negeert? (Michel Hoetmer)
De kracht van de makelaar – adviseur (Rene Knecht)
Overvragen in onderhandelingen en toch uw zin krijgen (Michel Hoetmer)
Hoe minder informatie, hoe beter voor de klant (Jos Burgers)
De top 8 fouten in verkooppresentaties (Arthur Sevenstern)
Het antwoord op ‘We hebben geen budget’ (André Hagelen)
De eerste belangrijke stap naar de order (Peter Stinckens)
De hot button close (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Het piranha-effect (Richard van Houten)
Waarom is die openingszin toch zo belangrijk? (Victor Bonke)
Bent u overtuigend genoeg? (Rene Knecht)
De Zen van verkopen (David Bloch)
Succesvolle offertes (Richard van Houten)
'Let maar niet op de rommel' (Jos Burgers)
Begrijpt uw klant uw verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Succesvol taalgebruik in Sales (Michel Hoetmer)
De onverschillige prospect ontvankelijk maken (Rene Knecht)
Presenteren – met een kapstok (David Bloch)
Uzelf verkopen (Hans Oelen)
Als u een toespraak houdt ... (Tips & Advies Verkoop)
Het allereerste contact (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkooppresentatie (Michel Hoetmer)
U krijgt uw superieure oplossing niet verkocht? (Rene Knecht)
Zo luistert u beter (Tips & Advies Verkoop)
Bezwaren tegen een techniek (Harro Willemsen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Death by PowerPoint (Vladan Soldat)
De zeven hoofdzonden bij presenteren (Arthur Sevenstern)
Vertel gerust verder (Tips & Advies Verkoop)
Verkopen begint bij de eerste indruk (Redactie Verkopersonline.nl)
Gespreksopeningen voor vaste klanten (Michel Hoetmer)
Kleur bekennen in het verkoopgesprek (Ivo Ouwerkerk)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Uw tijd gaat nú in! (Tips & Advies Verkoop)
De 3 basisregels voor het telefonische verkoopgesprek (Michel Hoetmer)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Rapport verkrijgen bij koude acquisitie; van Koud naar Warm contact (Victor Bonke)
Nu even niet! (Peter Stinckens)
Opening verkoopgesprek: bezint eer ge begint (Ronald van den Berg)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Tips om leiding te nemen in een verkoopgesprek (Rene Knecht)
Gespreksmanagement (Hans Oelen)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
De zin en onzin van spiegelen (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Standaard elevator pitch? Niet doen! (Arthur Sevenstern)
Teampresentatie? Ontwijk deze valkuilen (Arthur Sevenstern)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
De 6 basisprincipes van krachtig handelen (Redactie Verkopersonline.nl)
5 belangrijke aandachtspunten bij verkoop-presentaties (Arthur Sevenstern)
Wat zegt u bij de eerste ontmoeting? (Tips & Advies Verkoop)
Verantwoordelijkheid = kijken over uw eigen muurtje (David Bloch)
Applaus: een behoefte én een hulpmiddel bij presenteren! (David Bloch)
Scoren met scripts (Redactie Verkopersonline.nl)
Topverkopers; vaak zuinige praters (Redactie Verkopersonline.nl)
Uw stem kan de doorslag geven (Richard van Houten)
Meer resultaat met uw verkooppresentaties (David Bloch)
Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie (David Bloch)
Uw stem geeft de doorslag (Richard van Houten)
De scorende openingszin (Victor Bonke)
Maak van uw afscheid een krachtig instrument (David Bloch)
Wat zijn de drie grootste ergernissen bij een verkooppresentatie? (Arthur Sevenstern)
De terreur van standaard presentaties (Arthur Sevenstern)
“U wilt kopen, begrijp ik?” (Verkoopgesprek;Klantencontact)
De elevator-pitch bij koude acquisitie: meat on the bones (Victor Bonke)
De kern van elke presentatie: voorbereiding, interactie en passie (Arthur Sevenstern)
Hoeveel van uw verkoopgesprekken zijn zinloos? (Peter Stinckens)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
Uw voice-mail als verbale handtekening (Richard van Houten)
"Niet presenteren" en 4 andere presentatietips (Enno van Kersen)
Ontdek het gevoel van de klant (Danielle de Jonge)
Houd u niet aan de regels als u presenteert (Arthur Sevenstern)
Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden! (David Bloch)
De momenten waarop u uw mond moet houden (Redactie Verkopersonline.nl)
Gesprekstechniek bij bezwaren (Hans Oelen)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Het geheim van de twee behoeften van uw 'afnemer' (David Bloch)
Altijd dat lastige begin … (Tips & Advies Verkoop)
Waar gaat u zitten aan tafel? (Danielle de Jonge)
De drie belangrijkste eigenschappen van succesvolle presentaties (Arthur Sevenstern)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De begroeting (Victor Bonke)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Leer de houding van je klant herkennen (Verkoopgesprek)
Zorg dat ze uw brief lezen! (Redactie Verkopersonline.nl)
Zo vertelt u wat de klant moet doen (Tips & Advies Verkoop)
Het bouwen van een verkooppresentatie (Harrie van Heck)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Het eerste verkoopgesprek (Harrie van Heck)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Verkopen met een moodboard (Danielle de Jonge)
De laatste indruk (Tips & Advies Verkoop)
Een ABC van presenteren (David Bloch)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
De impact van taal (Peter Stinckens)
De 3 ingrediënten van alle succesvolle presentaties (David Bloch)
Wat zijn de geheimen van effectief luisteren? (Redactie Verkopersonline.nl)
De Ballon en hoe te beginnen met uw presentatie (David Bloch)
Maak afspraken over uw afspraak! (Enno van Kersen)
Verlies u niet in technische details (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
Hoe houdt u de aandacht van de klant vast? (Redactie Verkopersonline.nl)
Geen kennismaking zonder bedrijfspresentatie (Michel Hoetmer)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Vijf essentiële vragen bij het begin van het klantengesprek (Redactie Verkopersonline.nl)
De eerste seconden zijn bepalend voor uw imago (Redactie Verkopersonline.nl)
Te veel monoloog; te weinig dialoog (Peter Stinckens)
De drie belangrijkste punten van goede sales: Nurture, nurture, nurture! (Enno van Kersen)
Uw taal is niet altijd andermans taal (Redactie Verkopersonline.nl)
Taalgebruik in offertes: blijf actief en persoonlijk! (Ron Plattel)
Humor in de verkoop, zowel effectief als riskant (Redactie Verkopersonline.nl)
Een reeks van ja-antwoorden (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De openingszin, dáár moet u de slag slaan (Koert Wijnands)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Zes vragen voordat u het gesprek begint (Redactie Verkopersonline.nl)
Grootmeester van de stilte (Redactie Verkopersonline.nl)

De impact van taal

We staan er zelden bij stil, maar ons taalgebruik heeft grote impact op onze verkoopresultaten. De woorden, intonaties, insinuaties - alles heeft een belangrijke invloed op de mindset van de klant. 

De impact van taal

Waarom?
Mensen reageren op anderen. Dit noemen we interactie. Mensen maken een inschatting van u op basis van uw totale communicatie. Uw houding, uw kleding, uw uitstraling en uw taalgebruik. 

Taal, de woorden die u gebruikt en de context waarin u ze gebruikt, doet twee dingen. Het roept associaties op en het roept emoties op. Als u dit weet en goed toepast, verhoogt u uw kansen om de deal binnen te halen aanzienlijk.

Roept u echter de verkeerde associaties en emoties op, dan legt u niet alleen een zware hypotheek op de verkoop waarvoor u aan het onderhandelen bent, maar ook op de relatie met uw klant als zodanig.

Hoe?
Taal en denken heeft veel te maken met associaties. Ook voor uzelf. Als u in een positieve bui bent, gebruikt u andere woorden en zinnen dan wanneer u het het minder goed ziet zitten. We kennen allemaal het befaamde spiegeleffect (mensen imiteren anderen). Ook hier spelen associaties en het achterliggende taalgebruik een belangrijke rol.

Wilt u dat anderen positief staan ten opzichte van u, uw aanbod en uw organisatie? Dan is de eerste regel zelf positiviteit uit te stralen en de mogelijkheden die u bij de klant ziet op een positieve manier ter tafel te krijgen. Deze mentale instelling zorgt bijna vanzelf voor positief taalgebruik van uw kant. Uw gesprekspartner neemt dit snel over en ook hij zal op een positieve manier tegen de onderhandeling aankijken.

Doe even een test. Neem een dictafoon mee en neem uw verkoopgesprekken op. Luister nadien naar het grote verschil tussen geslaagde en niet geslaagde verkopen. Noteer de positieve en negatieve woorden die u gebruikt. Schrap de negatieve woorden en noteer de positieve woorden. Neem deze woorden door telkens als u bij een klant binnen stapt. De resultaten zullen u verbazen.

Hoe niet?
Schenk aandacht aan uw denken! Stuur dit door positief taalgebruik. Probeer de meest voorkomende fouten in het verkoopgesprek te vermijden. Hieronder vindt u de drie belangrijkste zaken die u moet voorkómen. Kies er één uit en werk er een week mee. Kies de week daarop een ander. Binnen de drie weken zullen uw gesprekken positiever verlopen.

Wat u moet vermijden

  • De naam van uw concurrent. Spreek niet over uw concurrenten en noem hun namen zo weinig mogelijk. Spreek over uzelf, niet over anderen. Het noemen van de naam van uw concurrenten verlegt de aandacht van uw klant naar hún aanbod, en ook uw eigen aandacht wordt afgeleid.
  • Argumenteren zonder reden. Voor verkopers vaak de belangrijkste fout. Beginnen te argumenteren zonder dat er een directe aanleiding voor is. We argumenteren vaak op basis van veronderstelde tegenwerpingen van klanten. Terwijl de klant misschien helemaal geen tegenwerpingen wil inbrengen! Deze 'verdedigende' opstelling creëert een negatieve attitude, zowel bij uw klant als bij u zelf.
  • Defensief worden. Zodra u zich in het defensief laat brengen door een klant, zit u in een negatieve situatie. Voorkom dit door de opmerkingen van de klant te accepteren en er iets positiefs tegenover te stellen. Laat u dus nooit verleiden tot een defensieve houding. U verliest er de verkoop mee.

Tip
Een positieve mentale instelling zorgt voor positief taalgebruik, waarmee u de klant meer overtuigt dan met allerlei onnodige argumentaties. 

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter  Stinckens

Peter Stinckens

Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(23 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans

Ik denk dat goed taalgebruik ook een belangrijk punt is. Als je gramatica niet in orde is dan komt dat onprofessioneel over en dat wordt bewust of onbewust opgepikt denk ik. Vooral als je fouten maakt met 'groter dan' en 'even zo groot als', dat geeft een slechte indruk vind ik.

Sebastiaan

Beste Hans,

Wanneer dit vaak voorkomt in het gesprek met de klant kan ik mij voorstellen dat de klant hieraan zich misschien ergert. Toch ben ik van mening dat de manier waarop je het zegt het belangrijkste is van allemaal.

Wanneer de verkoper zich goed kan inleven in de klant en hij goed mee kan denken voor een oplossing voor de klant ben ik van mening dat de koper hieraan zich niet stoort.

Ik stel jou de vraag Hans wat heb je liever. Een verkoper die goed met je mee denkt enthousiast is over het product en waar je een fijn gevoel bij hebt maar soms een keer een fout maakt in een zin ( m.b.t. als en dan ) of Een verkoper waarbij je het gevoel hebt dat hij je niet begrijpt, niet enthousiast is over het product maar grammaticaal helemaal in orde is.

Zelf had ik vroeger een kameraad ( Sjoerd genaamd) die mij telkens verbeterde. Sjoerd was grammaticaal erg goed en aan de ene kant ben ik ook wel blij dat hij mij het heeft bijgeleerd. Toch was het wel erg irritant dat hij mij steeds verbeterde.

Ik ben van mening dat als je de ander goed begrijpt en je hebt er een goed gevoel bij dat je niet teveel aandacht moet schenken aan zulke fouten( extremen daar even buiten gelaten).

Sjoerd is nu geen kameraad meer van mij( Het is verwaterd, zoals dat wel eens gebeurd). Van Sjoerd heb ik wel 1 ding geleerd. Wanneer je steeds mensen probeert te verbeteren of zegggen dat ze fout zitten, maak je daar geen vrienden mee.

Sjoerd

Hallo Peter,

In de 3e alinea stel je Hans een vraag, hier had je een dubbele punt kunnen laten vallen; bij de vergelijking haal je de 2e verkoper aan met een hoofdletter terwijl je in de zin ervoor geen punt hebt geplaatst.
Ik heb je begrepen, al heb je dan geen punt geplaatst, je hebt wel een punt gemaakt!

;-)

Beste Sjoerd,

Om het spel even verder te spelen, het was Sebastiaan die Hans een vraag stelde, niet ik. ;-)

Hans

Beste Sebastiaan,

Ik ben het helemaal met je eens. Wanneer een verkoper goed kan luisteren en zich kan inleven in de klant is dat belangrijker dan goed taalgebruik. Als de verkoper waarmee je concureert echter gelijkwaardig is dan kan goed taalgebruik net het verschil maken.

Verbeteren kan hinderlijk zijn. Het maakt wel uit in hoeverre men open staat voor verbetering bij zichzelf. Als je je taalgebruik heel belangrijk had gevonden dan was je je vriend misschien dankbaar geweest, nu voelde je je aangevallen en dat stond toen groei bij jou in de weg. Het maakt ook weer uit hoe je vriend heb brengt natuurlijk. Wil je iemand verbeteren dan is voorzichtigheid geboden, want de boodschap is 'je doet het niet goed' en daar gaan de meeste van ons als vanzelf tegen in.

Groeten,
Hans

Hans

Beste Sjoerd,

LOL: misschien heb je nog een bijdrage:
http://www.verkopersonline.nl/vko-crm/index.php?id=4&item_id=117 :-)

Armando

Dag heren,

Leuke en interessante vraagstukken. Zoals een van jullie al heeft genoemd is het zo dat het bij een klant gaat om een algemene indruk. Ook behoort spelling toe aan deze algemene indruk. Naast het feit dat je een leuke flotte babbel hebt en je de KNOW HOW hebt is het tevens belangrijk om in bijvoorbeeld een e-mail duidelijke en correcte taal te schrijven. Hierop geldt dus, het een heft het ander op.

Tuurlijk is het fysieke gedeelte van het verkoopproces het meest belangrijke, maar vergeet niet dat het in jou voordeel is als je een lange termijn relatie aangaat. In deze relatie komt met name schriftelijk contact voor als dan niet telefonisch contact. Hierom ben ik het volledig eens met Hans. Het is nou eenmaal een belangrijk punt en het mooie is dat je er zelf ook nog wat aan kan doen.

Ik lees bijvoorbeeld veel stukken om mijn eigen verkooptechinieken te verbeteren, maar ga ook vaak een dialoog aan met collegae en/of derden.

Succes toegewenst aan de lezers van dit en voorgaande stukken,

Gr. Armando

Sebastiaan

Beste Hans,

Laat ik even voor opstellen dat ik zelfontwikkeling erg belangrijk vind en dat ik kritiek altijd zie als punten waarop ik mezelf kan verbeteren ( of wanneer het ongegrond is juist niet).

Ik ben het met je eens dat wanneer verkopers gelijkwaardig zijn aan elkaar en de klant beide verkopers even graag mag ( wat niet heel vaak voor komt, omdat je altijd wel een voorkeur hebt voor iemand ongeacht zijn taalgebruik/fouten) het een verschil kan maken hoe je grammaticaal bent onderlegd.

Wat ik nu ga vertellen is geen grap, maar ik lees elke week 2 boeken uit over verkoop, motivatie, spreken in het openbaar, psychologie van de mens, waarom iemand wat koopt, etc. Ik vind dit erg interresant en ben altijd blij met kritiek.

Je zult nu bij jezelf denken "Blij met kritiek ?" Vroeger zag ik het als "Ik doe iets niet goed" nu zie ik het als "Ik kan het nog beter doen". Ik heb in de afgelopen jaren geleerd, dat heel veel staat of valt bij je gedachtengang. Ik ben van mezelf erg positief, en dat draag ik weer over aan mijn klanten of vrienden. Mensen die negatief ingesteld zijn, stralen dat ook uit en dat beinvloed ook weer andere mensen.

Ik heb in mijn vorige stuk ook aangegeven dat ik aan de ene kant blij ben dat hij het mij heeft bijgeleerd, maar destijds vond ik het maar een irritante eigenschap van hem.

Als laatst wil ik aangeven dat ik bijna elke dag hier een kijkje neem op verkopersonline en ik het ontzettend leuk vind om ergens op te reageren of te discuseren. Ik leer hier ook ontzettend veel, want ik ben van mening dat je altijd van anderen wat kan leren.

Antwoord ik nu trouwens tegen Hans Oelen of toevallig een andere Hans ;) ?

Met positieve enthousiaste groet,
Sebastiaan van der Meer

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel