Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Bent u oplossingsgericht, of procesgericht? (Toine Simons)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Intuïtie: kenmerk van leiders én topverkopers (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Communicatie: de olifant in de kamer (Harro Willemsen)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
7 tips om vooral niet méér te verkopen (Marcel Hoefman)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)

De Elevator Pitch

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

U krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, daarom is het paraat hebben van diverse Elevator Pitches afgestemd op de doelgroep noodzakelijk. Maak uzelf onsterfelijk in de ogen van uw prospect met deze tips.

De Elevator Pitch

Antoine, een senior Account Manager van 42 jaar, stapt in de lift om naar de zesde etage te gaan. Op de eerste etage stapt er nog iemand in. Deze man gaat naar de achtste zo te zien. Antoine kijkt zijn medelifter aan en bij beiden ontstaat er snel iets van: ‘Ken ik u ergens van?’ Kort bespreken Antoine en Henk waarvan ze elkaar ook alweer kennen: van de lagere school.

Henk is momenteel Algemeen Directeur bij een multinational. Laat dit nou net het bedrijf zijn, dat hoog op de prospectlijst van de directie van Antoine staat! Henk vraagt vervolgens aan Antoine wat hij zoal doet. Inmiddels is de lift op de vierde etage aangekomen, waar een vriendelijk ogende vrouw instapt. Of het nu komt door de vrouw, maar Antoine had in die ongeveer vijftien seconden moeite om te vertellen wat hij en zijn bedrijf doen.

'Piiinnng'... Een waarschuwingssignaal onderbreekt Antoine´s verhaal: de eindbestemming is bereikt. De deur gaat open en Antoine verlaat de lift, Henk en die aparte vrouw achterlatend. Gelukkig hebben ze wel visitekaartjes uitgewisseld, maar toch bekruipt hem een onbevredigend gevoel…



Wat ging er mis?
Antoine komt graag over de vloer bij bestaande relaties. Daarin is hij goed en hij presteert bovengemiddeld. Zijn klanten kennen hem en ze weten beiden wat ze aan elkaar hebben. Eigenlijk hoeft hij niet vaak “zichzelf te verkopen”. Behalve als zijn contactpersonen binnen de bedrijven wisselen. En dat soort momenten vindt hij best wel eng, want dan moet Antoine opnieuw beginnen.

Antoine denkt nog een paar keer na over zijn liftontmoeting en hij besluit een bekende te bellen, die ondernemers en salesmensen coacht (zich) beter te verkopen. Er wordt een lunchafspraak gemaakt en al snel wordt duidelijk dat Antoine in een paar valkuilen gestapt is. De belangrijkste daarvan: Antoine had geen geoefend verhaal paraat waaruit de unieke waarde van hemzelf en zijn bedrijf bleek.
Maar daarin komt nu verandering.

Het belang van de Elevator Pitch
"Antoine, het klinkt wat cru, maar je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk", zegt de bevriende coach. "Het is dat Henk een oude bekende van je is, dus dat kun je nog wel bijsturen. Maar laten we even kijken hoe ik jou in het aankomende uurtje kan helpen de volgende keer een onweerstaanbare indruk achter te laten. En dan bedoel ik niet alleen op die vrouwelijke medepassagier", vervolgt de coach lachend. Antoine knikt en luistert naar zijn tafelgenoot:
  • Een elevator pitch is een uitgebalanceerde, duidelijke en geoefende beschrijving van je bedrijf of bedrijfsactiviteiten.
  • En deze is zo compact en helder dat zelfs een 14-jarige, na jouw verhaal gehoord te hebben, precies begrijpt wat je doet.
  • Een elevator pitch vertelt wat je doet en voor wie je dat doet. Het beschrijft hoe je jouw waarde, voordeel en kwaliteit aan jouw prospects/klanten levert.

De beste Elevator Pitch

1. heeft een prikkelende opening
2. duurt maximaal 20 seconden (circa 60 woorden)
3. wordt met passie gebracht
4. eindigt met een vraag

De Elevator Pitch heeft veel te maken met positioneren, want:
  • bij pitchen is het de ondernemer/verkoper zelf die als het ware het product of een groot deel van dat product is
  • niet alleen uw woorden, maar ook uw gehele optreden zijn van belang
  • u moet proberen te denken in doelen en niet in middelen.
Wat betreft het laatste punt - het denken in doelen en middelen - moet u zich realiseren dat u geen producten, oplossingen of losse systemen verkoopt. U adviseert daarentegen de prospect/klant hoe zijn performance en winst kunnen toenemen. U verkoopt dus rendement op investeringen, van waarde voor uw prospect/klant!

Kijk vanuit de ogen van de prospect naar uw bedrijf en/of product. Vraag u daarbij af wat de waarden en voordelen zijn die het hun oplevert?
Wanneer iemand op één van deze voordelen ´nou en´ kan zeggen, dan is het voordeel niet aansprekend genoeg. Formuleer deze dan scherper.
Hanteer hiervoor dan het ezelsbruggetje: What’s In It For Me? Of: Wat Heb Ik Daar Aan? (WHIDA)
Of nog sterker: stel dat degene die u spreekt maar één ding kan onthouden, wat moet dat dan zijn?!


Wel 100 keer oefenen

Antoine rekent de lunch af; dat is wel het minste wat hij nu kan doen voor zijn coach. Maar voordat ze van tafel gaan, besluiten ze een vervolgafspraak te maken. In de tussentijd gaat Antoine zijn Elevator Pitch creëren en oefenen. Heel veel oefenen zelfs, want dat is de beste aanpak.



Antoine wil voor zichzelf bijvoorbeeld antwoord geven op vragen als: wat wil ik bereiken/wat is mijn doel? En wat wil men horen (in opbrengsten en voordelen!)?

Antoine gaat daarbij ook voor de spiegel staan. Hij wil namelijk gepassioneerd en glimlachend overkomen, waarbij hij de mensen (r)echt in de ogen kijkt en zijn boodschap onweerstaanbaar overbrengt.
Antoine wil beginnen met een prikkelende vraag of opmerking en vervolgens de volgende onderdelen de revue laten passeren:
Welk probleem los ik op met mijn product of dienst?
Welke voordelen hebben mijn klanten al ervaren door mijn product of dienst toe te passen?
Welke unieke waarde hebben mijn bedrijf en ikzelf?
In plaatjes spreken en het voorstellingsvermogen stimuleren (toekomstplaatje uitbeelden!)
Niet uit elkaar gaan voordat er commitment bereikt is of een vervolgafspraak gemaakt is.

Drie voorbeelden van een Elevator Pitch
  • De Elevator Pitch van een interieurarchitect: "Ik werk met mensen die graag in mooie huizen willen wonen. Door een warme sfeer in huis voelen mensen zich gelukkiger en dat teweegbrengen is nu juist mijn rol: u comfortabel laten wonen. Hoe kan ik u dit cadeau aan u zelf laten geven?"
  • De Elevator Pitch van een belastingconsulent: "Ik help mensen om meer van geld te houden. Door ze te laten zien hoe ze minder belastinggeld kunnen betalen. Heeft u het idee dat u genoeg houdt van uw geld?"
  • De Elevator Pitch van kledingadviseuse Sheila de Vries: "Ik geef mijn klanten een luxe gevoel door ze bij bezoek aan mijn winkel alle aandacht te geven, zodat zij als het ware alle beslommeringen van de dag kunnen vergeten. Zij worden ontvangen met een drankje en we praten eerst rustig. Dan worden de mooiste creaties aangepast en omhang ik ze met luxe stoffen van all over the world. Als finishing touch kan men nu alles afstylen met mijn eigen juwelenlijn. 18 Karaats goud met natuurlijke materialen zoals bloedkoraal en turkoois. Deze luxe verdient iedere vrouw!"

Eind goed al goed
Dit liftavontuur is vast een herkenbaar voorbeeld voor u. Denk ook aan die situatie waarin u zich onverwachts moest voorstellen tijdens een bouwvergadering of bij de introductie van uzelf als nieuwe medewerker aan de nieuwe collega's. Want wie moet zichzelf of als bedrijf nou niet uitdragen? Zelfs de coach moet dit voor zijn of haar eigen praktijk. Anders valt er niet veel te coachen, toch?

Graag kom ik met u in contact om uw 'pitch-ervaringen' eens tegen het licht te houden. Hieronder kunt u reacties en ervaringen kwijt. Veel plezier bij het succesvol pitchen. Realiseer u dat het vooral een kwestie is van fouten durven maken en DOEN!
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(362 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

dhr. Jansen

Ik heb wat dat betreft uw hulp nodig! Wat zou u voor een elevatorpitch geven als het een verkoper betrof van tegeltapijt waarbij duurzaamheid binen deze organisatie een zeer belangrijke rol (nr 1 in de wereld)uitvinder van tegeltapijt, innovatie, goed handelen door verstandig handelen, wat wij doen beloven we speelt en waarbij we naast fabrikant van tegeltapijt ook vele extra services verlenen zoals designer, in beheer zijn de kosten lager dan kamerbreed

Leon

Reachtie op bovenstaand bericht:

Ik ben ook bezig met een elevatorpitch (fotograaf) en ben van mening dat je een elevatorpitch alleen maar voor jezelf kan schrijven. En ja ... ik weet dat het niet gemakkelijk is, want je wordt geconfronreerd met jezelf en je moet over jezelf gaan nadenken.

Veel succes,

Leon Frenken - Detail in Beeld

Ina Pieterse |  http://www.makelaarscentrum.nl

Erg lastig een EP, maar ik ben het er wel mee eens dat je die zelf moet schrijven. Je weet zelf het beste wat je wilt uitdragen en daarnaast heeft iedereen een eigen stijl van schrijven/praten die bij haar of hem past. En lukt het echt niet, dan raad ik een workshop aan.

Ik wens de lezers veel inspiratie toe.

Ina Pieterse

Regien Bekhuis |  http://www.ikzoekwerkin.nl

interessante site! Ik ben onlangs een bedrijg gestart samen met een cameraman.Wij maken bedrijfsfilms en video cv's. Binnenkort mogen wij de elevator pitch opnemen van een antal examenkandidaten die een eigen onderneming gaan starten! Misschien ook iets voor u?

Met vriendelijke groet,
Regien Bekhuis

P.S. Nu onze eigen elevator pitch nog......

Gerald Elzinga |  http://www.efisca.nl

Ik heb hulp nodig voor het maken van een pakkende introductie.
Ik ben een startende administratiekantoor en zoek klanten in het MKB.
Belangrijk hierbij is vertrouwen, kennis, de ondernemersmentaliteit van de accountant.
Ik wil dan ook graag een mailing uitdoen naar nieuwe klanten en die vervolgens nabellen.
Wie kan me helpen om een goede elevatorpitch te maken in een mailing.

Met vriendelijke groeten,

G.Elzinga

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

Gerard, dank voor je reactie. Zoals je merkt, heb ik contact met je opgenomen om jou te helpen een goede elevator pitch te formuleren.

Jan-Willem Seip

Gerald Elzinga |  http://www.efisca.nl

Beste Jan-Willem,

Hartelijk dank voor jouw reactie en dat je wilt meedenken aan de elevator-pitch.
Ik ben erg gebrand op een goede elevator-pitch.

Nog een heel goed weekend!!

Met vriendelijke groeten,

Efisca Administratie & Advies
Gerald Elzinga

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Ik begrijp niet goed wat er met het artikel bedoelt wordt. Als je niet binnen, pakweg tien seconden duidelijk kan maken wat je doet en bent, ben je dan wel een verkoper.
Mijn EP van vroeger zou, voor de vuist weg zijn: "Ik verkoop prefab beton elementen, vloeren en wanden" en iedereen die in de bouw zit vindt dat gelijk interressant.
Nu zou ik zeggen: "Ik begeleid vertegenwoordigers 'op pad' en geef hun in de praktijk les". Gegarandeerd dat iedereen doorvraagt.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Koert Wijnands: Je begrijpt niet goed wat er met het artikel bedoeld wordt, lees ik. Je kunt een verkoper zijn zonder jezelf in pakweg 10 seconden 'neer te zetten'.

Een verkoper en ondernemer komt beter over op een ander als hij of zij in staat is om kort, helder en eenvoudig uit te leggen wie hij/zij is, wat hij/zij doet en wat het de klant oplevert aan voordeel en resultaat.

Jouw twee voorbeeldzinnen komen aardig in de richting, zij het dat ik moeite heb om met 'ik' te beginnen. Als je begint met de ander (op de eerste plaats te zetten), geeft het al een andere indruk.

Laat me weten of ik hiermee de onduidelijkheid heb weggenomen. Dank je wel.

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Beste Jan-Willem,

Bedankt voor je toelichting.

Uiteraard begrijp ik de strekking van het verhaal wel, maar ik begreep inderdaad niet dat het niet zozeer voor vertegenwoordigers (verkopers) was bedoeld, maar meer voor ondernemers die zelf proberen te verkopen. Mijn ervaring is dat ondernemers die zelf proberen te verkopen grote problemen krijgen. Ze kunnen het simpelweg niet. Het is nu eenmaal een vak. (dat je wel kan leren met een goede verkoopcursus).

Op de vraag: "Wat doe je voor de kost?", kan ik mijn zin in feite alleen maar met 'ik' laten beginnen.

M.vr.gr.
Koert

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Koert Wijnands: Op de vraag: "Wat doe je voor de kost?", kun je ook zeggen: "Vertegenwoordigers begeleiden zodat ze 10% meer opdrachten binnenhalen". [dit is een voorbeeld].
Je legt de nadruk dan juist op het resultaat voor 'jouw klant'.

Bovenstaand artikel is zowel bedoeld voor verkopers als voor ondernemers. Beide typen 'verkopers' kunnen inspiratie opdoen om een eigen elevator pitch te formuleren en oefenen.

En ik ken ondernemers die goed kunnen verkopen en verkopers die beter een ander vak zouden moeten kiezen :-)

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Beste Jan-Willem,

We zullen het waarschijnlijk niet eens worden, maar ik vind een EP die vragen opwerpt beter dan een afgeronde volzin.

Uiteraard zal er best wel hier en daar een ondernemer rond lopen die kan verkopen, maar het overgrote deel zou ik graag het een en ander willen leren. Maar ik ben het volkomen met je eens dat er helaas ook vertegenwoordigers zijn die inderdaad een ander vak zouden moeten kiezen.

M.vr.gr.
Koert

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Koert Wijnands: Je hebt gelijk: een korte introductie die vragen bij een ander oproept, werkt goed. Dan heb je meteen een gesprek.

We kunnen veel mensen helpen met nog succesvoller zijn. Heel veel plezier daarbij en tot ziens ergens in het veld!

equip2day

Ha,

Goed artikel!

heb zelf net een EP gemaakt samen met mijn compagnon. Of beter, we hebben elkaar geinterviewd, en daaruit de pitch geschreven. Daarna bezocht ik deze site, dat hielp me een stuk verder.

Zou graag onze pitches willen laten spiegelen door jou.

Hartelijke groet,

Harold

equip2day

Bij deze mijn eerste ruwe versie:

Mensen die graag willen worden wie ze graag zouden willen zijn coach ik doormiddel van creatieve gesprekssessies. Samen gaan we op ontdekkingstocht waarbij jij centraal staat. Na één sessie merk je vaak al dat er een verandering teweeg is gebracht, en dat je scherper voor ogen ziet hoe je die persoon zou kunnen worden die je voor ogen hebt. Waar zou jij graag verandering in jou leven willen zien? Coaching kan ik in 20 minuten aan je uitleggen, maar in 20 minuten kan ik je ook laten ervaren wat het is. Wanneer kun je?

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@equip2day/Harold Dank voor je 2 reacties. Je hebt het m.i. slim aangepakt door elkaar te interviewen. Ik vind dat je coaching op een begrijpelijke en praktische manier uitlegt. Het is goed dat dit vak uit de zweverigheid of het vage wordt getrokken. Let wel: er zijn ruim 7.000 coaches in NL en hoe kun je ervoor zorgen dat jouw doelgroep joú daar tussenuit weet te pikken? In ieder geval door je kernboodschap helder te kunnen formuleren en daarmee zijn jullie al goed mee op weg.

Ik vind het ook fijn dat je begint met de ander: de 'klant' i.p.v. met jezelf. De woorden 'samen' en 'ontdekken' spreken mij ook aan, omdat het bij echte coaching daadwerkelijk hierom draait. Ik zou jouw bedrijfsnaam nog toevoegen aan je verhaal. Jouw vraag in de laatste zin kan verkoperig of reclameachtig overkomen, maar kijk even of je dat kunt maken bij de persoon tegenover je.

Al met al een prettige kernboodschap van jou. Ik zou zeggen experimenteer hier eens mee en stel bij waar nodig! Succes.

Tjerk |  http://equip2day

Hoi Jan-Willem,

Samen met Harold hebben wij onze eigen eleavtor pitch gemaakt en zijn het nu aan het bijschraven en het aan het uitproberen. Na het lezen van het artikel is mijn pitch in ieder geval weer veranderd. Bedankt! Zou je feedback kunnen geven op mijn elavator pitch?

"Loop je vast? Ben je op zoek naar verheldering? Als coach wil ik samen met jou opzoek gaan naar “AHA” momenten zodat jij tot blooi kan komen. Coaching kan je beste ervaren om het te begrijpen. Ik kan je dat kosteloos laten ervaren. Wanneer maken we een afspraak?"

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Tjerk Als je je bedrijfsnaam toevoegt en meer in voordelen/resultaten voor de ander praat, wordt hij nog beter. Hoe zou jij reageren als iemand tijdens een netwerkborrel zijn introductie afsluit met "Wanneer maken we een afspraak?" De kans is groot dan menig toehoorder hier niet van gediend is. Vooral als deze het voordeel van coaching en/of afspraak nog niet inziet. Ik zou het weglaten of niet zo 'verkoperig' eindigen.

Veel succes met het bijschaven van je elevator pitch.

Op linkedin is een leuke levator pitch group aangemaakt met vele pitches en iedereen krijgt tips via private reply voor het aanscherpen van hun pitch.

Dus als er liefhebbers zijn:

http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=2977326&trk=anet_ug_hm&goback=%2Eanh_2977326

Groeten,
Jeroen Cools

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Jeroen: goede tip van je. Bedankt!

Nico

Beste Jan-Willem,

Ik ben grafisch vormgever maar een werkloze. Dus voor mij is dit ook interessant. Wellicht kan ik mijn EP ook als basis gebruiken voor een evt. sollicitatiegesprek.
Ook ik kan wel wat feed-back gebruiken.
Op de vraag "Wat doe jij voor de kost"? heb ik tot nu toe:

Ontwerpen en vorm geven aan diverse communicatiemiddelen.
Van reclame tot huisstijl, van jaarverslagen tot periodieken.
Ik mix overtuigingskracht, helderheid en creativiteit voor een optimaal resultaat of response.
Als u geinteresseerd bent in dat recept, mag ik u dan mijn visitekaartje geven?

Misschien niet flitsend maar wel duidelijk dacht ik
Wat vind u er van?

met vriendelijke groet
Nico

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Nico, dank voor je reactie.
Mijn indrukken: je vertelt helder wat je doet en je geeft voorbeelden. Fijn.
Je derde zin "Ik mix overtuigingskracht ..." klinkt me te reclameachtig in mijn oren als ik tegenover je zou staan. Maak er meer spreektaal van.
Je laatste zin over dat visitekaartje vind ik te glad. Ik zou hem weglaten. En daarvoor in e plaats het voordeel noemen voor de ander als ze jóu inzetten!
Succes met ombouwen.

Nico

Bedankt voor je mening. Ik vond het zelf ook al moeilijk mijn strot uit te krijgen dus dat is duidelijk. Ik ga proberen dat meer natuurlijk te kunnen zeggen. Wel moeilijk.
</p>

<p>
met vriendelijke groet<br>
Nico

Marco Kuipers |  http://www.solution4all.eu

bedankt voor de info!

Als startende ondernemer ben ik recent naar een ondernemers congres geweest.
Op weg naar huis bedacht ik me dat ik aan een lange en een korte EP moet werken.

De korte versie:
Solution4ALL genereerd naamsbekendheid voor de toeleveranciers van de industrie bij technische opleidings intituten.

vriendelijke groet,
Marco Kuipers

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Marco dank voor je reactie. Dat is wel een heel korte :-)
Als je 'genereren' vervangt door 'zorgen voor' is ie beter.

Marco Kuipers |  http://www.solution4all.eu

is inderdaad een hele korte!
Het is een EP voor de eerste naar de 2de verdieping waar de deuren al open gaan ;-)

Lloyd

Helder en duidelijk Jan-Willem. Hier heb je wat aan. Ik heb nog wel een vraag. Je geeft aan dat het ongeveer 20 seconden moet duren. Ik maak altijd gebruik van een minuut (one minute story) Is dat te lang en is het gewoon een kwestie van inschatten hoeveel tijd je hebt?

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Lloyd dank voor je reactie en compliment, Lloyd. Er bestaat niet een gouden elevator pitch en ook is het aantal seconden voor de duur ervan niet heilig. Voel aan wanneer het kan en mag en hoe de ander erop reageert. Mik op 20 seconden en wek hierdoor de belangstelling op bij de ander, waardoor je in gesprek met elkaar komt. Dan worden 20 seconden ineens 1,5 uur :-)

Carsten Vos Adviseur Personeelsbemiddeling  |  http://www.baanbreed.nl

Wim de bruijn |  http://Www.nkelevatorpitch.nl

Ik ben een van de oprichters van de stichting elevator pitch. Het doel is, zonder winstoogmerk, het gebruik van elevator pitches te bevorderen. Wij kunnen nog wel wat knowhow gebruiken. Zin in een gesprek?

Wim de bruijn

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Wim: stuur me anders even een e-mail naar bovenstaand adres. Dank je wel.

Stephanie van Rossum

Beste Jan-Willem,

Met veel interesse heb ik jouw stuk gelezen. Zo kwam ik vanzelf bij de reacties uit die onderaan jouw tekst staan. Wat mij erg verbaast is dat je in een van de bovenstaande reacties aangeeft dat je moeite hebt met een EP die met 'Ik' begint en dat juist 'de ander' op de eerste gezet moet worden. Op je website staat namelijk jouw EP en die begint met......

“Ik help professionals om meer te verkopen. Professionals zijn zelden verkopers van nature en toch kun je verkopen leren. Verkopen is iets tussen mensen. Het draait volgens mij om contact zoeken en écht contact maken met anderen, gecombineerd met een flinke portie aanstekelijk enthousiasme. Ik kan je dat leren, zodat je nog beter acquireert en netwerkt. Zelfs niet-verkopers kunnen een heel succesvolle verkoper worden.”

Leg dat eens uit?

Groet,

Stephanie

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Stephanie Zo zie je maar dat inzichten kunnen veranderen na verloop van tijd. Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat ik geen extra 'afwijzingen' kreeg als ik af en toe het woord 'ik' gebruik in mijn pitch. Ik doe het zelf nu dus ook; wel met mate. Waar ik groot voorstander van blijf, is dat het niet om mij draait maar om de ander. Gelukkig lukt dat ook als je je pitch (een keer) met 'ik' begint :-)

A.D. Bakker

Zeer helder beschreven. Ook de voorbeelden ondersteunen de uitleg. Een artikel waar ik echt iets mee kan.

Monika van Voskuilen

Sven Bloetjes

Bij het maken voor mijn elevator pitch om mijn strategisch marketingplan te laten lezen door de directie. Heb ik hier wat tips van gebruikt.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@A.D.Bakker en @Sven Bloetjes, dank je voor je reactie. Fijn dat het werkt.

wim de bruijn |  http://www.nkelevatorpitch.nl

Op 21 september jl is het eerste nk elevator pitch gehouden.
alle filmpjes staan op www.nkelevatorpitch.nl, youtube account.
er waren 2 winnaars, die ieder een cheque van euro 2.500,00 mochten ontvangen.

Volgend jaar worden er in mei voorrondes gehouden en de finale is op 19 september 2012.


Wim de Bruijn

Claeys |  http://www.sidare.com

Beste,

Ik ben nl opzoek naar een zeer opvallende Elevator Pitch naar de KMO markt toe, wij zijn nl een online marketing en communicatie bureau en behandelen zowel design, communicatie, social media en alles wat er maar mee te maken kan hebben.
Ik heb moeite met een goede opening te vinden voor cold calling naar de Middelgrote bedrijven toe. Hier tracht ik een afspraak te bekomen met de beslisser omtrent marketing, communicatie en of sales.
Onze toegevoegde waarde zit hem erin dat we ervaring hebben met multinationals en zo een grote know how hebben opgebouwd. We hebben alle specialisten ter zaken in huis en werken op maat en naar de specifieke behoeften van de klant.
Hebben jullie enkele goede ideeën voor mij?

mvg

Anja Claeys

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Anja, mag ik je bellen? Mail me je nummer, dan kan ik je sneller helpen dan heen en weer berichten via dit platform. Merci.

glor

ik vond het leuk om te lezen, niet te zakelijk maar wel vol met informatie. apart was ook dat het middels een verhaal naar voren is gebracht, het geeft zin om verder te lezen. leuke schrijver

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@glor, dank je wel voor je positieve reactie.

Gerben

Beste Jan-Willem,

Met grote interesse heb ik dit artikel gelezen. Ik ben momenteel werkzaam in de metaalbewerking. Omdat ik nog erg onervaren ben in de sales zoek ik zoveel mogelijk informatie. Heb je nog tips (leestips) en trics?

Verder heb ik voor het bedrijf waar ik werkzaam ben (een zetterij die de metalen afwerkingsprofielen van gevels en daken produceert) de volgende ruwe elevator pitch beschreven. De kern van het bedrijf is dat ze zeer snel leveren en zich specialiseren in vakkundig maatwerk (zowel grote als kleine partijen) Kun je er op schieten?

De Pitch:

Metaalzetterij XXXX staat voor mooie afwerking van daken en gevels en een snelle levering. Door onze expertise in de metaalbewerking en de bouw kunnen wij het door u benodigde maatwerk leveren. Hoe belangrijk vinden u en uw klant de uitstraling van het gebouw?

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Gerben, dank voor je reactie op het artikel.
Als reactie op je pitch: stel de ander (de klant) meer centraal. Nu vind ik het te veel 'ik/wij'-gericht. Praat verder nog meer in voordelen voor de ander en vermijd containerbegrippen als 'maatwerk'. Woordgebruik als 'mooi' en 'snel' en 'uitstraling' is slim van je. Succes met aanscherpen!

Paul Batenburg

Pas jong gepensioneerd de omgekeerde wereld invullend las ik uw informatie.
Creativiteit en interactie geven energie om wat je nu hebt steeds weer te blijven verbeteren: dat is wat u helder en pakkend verwoordt.

Het geldt voor jonge mensen maar ook de mannen en vrouwen van het eerste uur waarvan de vlam nog steeds niet gedoofd is.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Paul: dank u wel voor uw wijze woorden.

Alle feedback welkom. Hier gaan we!

Voor bedrijven een aangename werksfeer creëren. Mensen voelen zich beter in een nette en aangename omgeving en zullen hierdoor ook beter gaan presteren. Dat teweegbrengen is nu juist de rol van Libra Services. U en uw mensen voorzien van een proper bedrijf. Zou u deze zorg niet in alle vertrouwen uit handen willen geven?

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl

@Kim, bedankt voor uw ingezonden elevator pitch. U praat gelukkig in resultaten voor de klant. Pas in de voorlaatste zin had ik door dat het om schoonmaken gaat. Eerst zag ik de link van uw website en dat deed me aan boeken en/of vrijheid denken. Ik was dus even in verwarring :-)
U mag wat mij betreft uw dienst concreet noemen (en in de eerste zin). Hij leest lekker weg in ieder geval.

Patrick van der Meer

Voor mij overzichtelijke en duidelijke taal hoe een EP gemaakt zou moeten worden.

Ik heb al een begin gemaakt, nu nog elke keer verfijnen door betere woorden of zinsdelen te hanteren..

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Patrick, dank je wel voor je reactie. Een elevator pitch is nooit af en nooit hetzelfde. Gebruik de feedback en ervaringen die je onderwijl opdoet, zodat je hem afstemt op de situatie en persoon tegenover je.

Wouter Moné |  http://wmone.nl

Er staat een goede uitleg van de elevator pitch, waarvan ik er al meerdere heb gelezen de laatste tijd. De goede voorbeelden die er ook bij staan zijn voor mij als fotograaf ook interessant, om inspiratie te krijgen.
Als fotograaf verkoop je je toch veelal met beelden net als een architect en kledingontwerpster doen.

Jan-Willem Seip |  http://www.vendicum.nl/

@Wouter, dank voor je beeldende reactie :-)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel