Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Anchoring - de juiste stemming creëren bij uw prospect (Rene Knecht)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)

De krachtigste afsluittechniek die er bestaat

U dacht dat de klant ging tekenen, toch gebeurde het niet. We strooien onszelf zo vaak zand in de ogen. Stop daarmee en stel uzelf open voor een échte deal closer.

De krachtigste afsluittechniek die er bestaat
De term het ‘valse consensus-effect' komt uit de psychologie en betekent in dat vak zoveel als de aanname van leden van een groep dat persoonlijke overtuigingen representatief zijn voor de opvattingen van de andere groepsleden. U en de klant zijn zo’n groep. Maar ook u en een doorgewinterde inkoper. Dit artikel gaat over de illusie van unanimiteit, onze aangeboren tendens om er van uit te gaan dat anderen onze opvattingen delen, er net zo over denken of de situatie hetzelfde aanvoelen. Tegelijk gaat het over de krachtigste afsluittechniek die er bestaat.

Voorbeelden van het valse-consensus-effect:
  • Sollicitaties: we dachten allemaal dat de kandidate geïnteresseerd was en dat zij er ook zo over dacht, maar zij koos toch voor een ander.
  • Verkoop: we dachten dat de klant in ons voordeel zou beslissen …, het klikte toch …, maar de deal gaat niet door.
  • Verkoop: we dachten dat de klant de goedkoopste oplossing belangrijk vond, echter hij koos voor een duurdere leverancier. De klant deelde in dit geval niet onze opvatting. En we zagen het niet.

Oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn:
  • We denken dat de klant denkt zoals wij en dezelfde dingen belangrijk vindt.
  • Bijvoorbeeld: uw product is ‘state of the art’, maar de meerderheid van de bevolking heeft angst voor wat “te nieuw” is. De klant is vaak hooguit nieuwsgierig.
  • Doordat we te gefocust zijn op onszelf (we willen scoren) zien we de zaken niet meer helder en blokkeren we elke intuïtieve waarneming.
  • De verkoper heeft een te hoog zelfvertrouwen, wat aantrekkelijk overkomt maar waardoor hij/zij niet meer zelfkritisch is en de signalen niet meer opvangt.
  • Men wil zich conformeren aan de groep of aan de verkoper en men heeft moeite met ‘nee’ zeggen, vooral als de verkoper innemend is.

Vragen stellen als ‘Wat denkt u van ons voorstel?’ kunnen vluchtgedrag veroorzaken bij uw klant. ‘Ik vind het heel interessant en ga dit zeker bespreken intern.’

Hoe kunnen we dit vermijden?
In een salestraining zeg ik vaak: ga niet uit van veronderstellingen. Maar we weten allemaal dat dit erg moeilijk is, haast onmenselijk, omdat we door onze kennis en ervaring en levensloop zelf een ‘roze’ bril hebben gekregen. Ook zijn we als verkoper vaak “opgefokt” en overtuigd van ons gelijk.

Alleen al daarom zouden we vragen moeten leren stellen tijdens een verkoopgesprek, nog voor we ook maar iets vertellen over ons aanbod of onze oplossing. Het begint allemaal bij een andere basishouding: ‘ik weet niet wat goed is voor de klant’.

Houding van verwondering
Een houding die kan helpen is de houding van verwondering die u ook terugvindt bij sterke onderhandelaars. Zij tonen vaak dat subtiele patroon van verwondering, waardoor de ander blijft vertellen. Ze stellen hun oordeel uit via bijvoorbeeld reacties als: 
  • WOW…
  • Oei…, serieus zeg….
  • Jeetje …, of, in Vlaanderen: amai … of allé …
  • Goh …
  • Tof … Hoe heb je dat gedaan?
  • mhmh interessant …
  • mhmh …

Non- verbaal
  • Knikken (zonder smile) als iemand iets vertelt (een smile kan pushend werken)
  • Hoofd wat kantelen en ogen groter maken (ogen van verwondering), naar voren buigen (= ik kom u tegemoet, ik luister)

De onderliggende boodschap is telkens: vertel verder ... vaak in combinatie met reflectief luisteren (zie hieronder). U haalt zo iedere eventuele agressie weg uit de communicatie.


Een houding van verwondering

Voorbeeld reflectief luisteren: laatste woorden herhalen
Klant: … voor ons werkte dat niet zo goed
Verkoper: … niet zo goed … (reflectief luisteren, uitspreken zonder vraagteken, monotoon/reflecterend, verzachtende toon,  in stilte de laatste woorden herhalen en vooral de stilte toelaten)

Door geen tegenvraag te stellen en de klant niet in de rede te vallen bewaart u de flow in het gesprek. Dit is misschien wel de krachtigste verkooptechniek.

TIP: U kunt dit oefenen met collega’s op een meeting of in de wandelgangen telkens wanneer iemand aan het woord is. U zult zien dat er  een nieuwe flow ontstaat en dat er net iets meer wordt verteld. Zo kunt u zichzelf overtuigen dat dit werkt, niet omdat ik dit hier schrijf.

Illusie van controle

Eigenlijk vertraagt u door reflectief luisteren het verkoopproces of de onderhandeling. U kalmeert de stem in het hoofd. Er ontstaat een gezamenlijke ontdekkingstocht. De onderliggende criteria en motivaties van uw prospect worden zichtbaar. En u laat de klant stilstaan en laat hem nadenken hoe het probleem kan opgelost worden. U geeft hem de controle (illusie van controle) waarbij u als verkoper leidt.

Reflectief luisteren laat de klant (of de verkoper als u tegenover een getrainde aankoper zit) zoveel mogelijk komen, zichzelf prijsgeven. De ander geeft in het proces. De klant (of de verkoper) voelt zich geflatteerd: eindelijk een verkoper of klant die interesse toont. Klanten hebben de neiging sympathie te voelen voor dergelijke verkopers.

Dit is misschien wel de krachtige afsluittechniek die u kunt ervaren.
 
Conclusie
Bovenstaande skills vragen van de verkoper om te leren omgaan met onzekerheid. U weet niet wat de klant gaat antwoorden en het is vanuit die houding dat uiteindelijk alles toch op zijn pootjes terecht komt. Zo oefent u invloed uit op een effectieve manier, want vaak wordt zeer vertrouwelijke info gedeeld (het koopsignaal).

Onderhandelingstechnisch heeft de klant ondertussen al veel proces weggegeven. De inhoud is nog maar een paar stappen verwijderd. De verkoper is aan zet en leidt de interactie. Wie luistert die leidt. Dit kunt u niet robotiseren. Daarom hebben we menselijke verkopers nodig. Zo zorgt u voor het kantelmoment.

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,3
(34 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel