Reacties
John Veldhoen
Ik begrijp je standpunt en het is natuurlijk optimaal als je een leuke persoonlijke uitnodiging verstuurd of ontvangt.
Maar waar het feitelijk om gaat is of degene interessant voor jou is of niet. Ik baseer mijn acceptatie keuze dan ook niet op het feit hoe leuk het verzoek is maar hoe interessant de connectie is of kan zijn. Linkedin is veel meer dan je persoonlijke database van bestaande relaties en mensen die je al kent. In dat kader begrijp ik ook mensen niet die alleen verzoeken accepteren van mensen die ze live ontmoet hebben. Dan mis je echt het doel van linkedin.
Een antwoord terug sturen dat je meer nodig hebt en een motivering vind ik echt te ver gaan en zelfs een tikkie arrogant. Er even van uitgaande dat jij zelf ook interessant bent voor die ander kun je best een standaard verzoek sturen. Meer dan 80% van de verzoeken op Linkedin geschieden op die wijze.
Je bent duidelijk, John, in hoe JIJ LinkedIn ziet en gebruikt.
Uiteraard is het nut van een relatie inherent aan wat in het artikel staat - met JUIST de aanbeveling om de reden ('motivering') van het verzoek om te linken op te nemen in de uitnodiging.
Dat 'meer dan 80%' van verzoeken 'standard' is, is eerder een bewijs van de lege klakkeloosheid waarmee sommigen (waaronder vele 'verzamelaars') misbruik maken van dit middel.
'Arrogant' is een fascinerend woord in het Nederlands.
Het wordt vaak verward met 'een gezond gevoel voor eigenwaarde' en zegt meer over degene die het woord gebruikt, dan over de ander.
Verder ben ik een voorstander van een correct gebruik van Nederlands. Ook dát is een uiting van het gewenste imago.
Daarom is het 'verstuurt of ontvangt' in jouw 2e regel.
Joop
Beste David,
Je bent wel erg snel gepikeerd.
Met hartelijke groet,
Joop
Beste Joop,
Aha!
Met hartelijke groet,
DAVID
Erik Mooibroek
Jongens, jongens, ik ken jullie niet, maar deze discussie gaat de verkeerde kant op. Vond het artikel wel aardig, door een persoonlijke uitnodiging val je wel op en word je onthouden. Maar alleen linken om het linken brengt natuurlijk niks, dus hoe blijf je daarna relevant in contact, door actief te zijn en jezelf te ' branden' .
Juist, Erik - het is zó belangrijk om het 'linken' FUNCTIONEEL én WAARDEVOL te houden.
Er zijn - nogmaals - veel 'verzamelaars' die alleen maar willen halen.
Maar écht netwerken draait vooral om geven en delen in ieders voordeel.
Het valt me overigens op hoeveel leden hun profiel gebruiken om over hun bedrijf te schrijven.
Daardoor profileren ze zichzelf als workaholics; ik krijg immers geen andere informatie over waar hun passie werkelijk ligt.
Ja, het is een kunst om een zinnig profiel te schrijven, laat staan een passende foto erbij te plaatsen.
Let op de volgende aflevering, Deel 2!
Deze korte video (<5 min) biedt een gezond perspectief op de (a)sociale media ... en meer:
https://www.youtube.com/watch?v=K8_-ABYRdSQ
Jefta
Goed bedacht en doordacht.
Echter, in het voetlicht treden (zoals ik nu doe!) trekt ook aandacht van negatieve relaties. Ik doel hier op bekenden met hun preferentie voor contacten. Zo heb je een goed contact met de ene, is het opeens voorbij doordat je contact legt met de ander. Selectief hierin blijven is moeilijk. Zoals mijn digibete vrouw het over "LINKDING" heeft, schuilt er misschien iets van waarheid in haar bewoording. ;-)
Je bent heerlijk duidelijk, Jefta!
Het mooiste van wat jij beschrijft - de negatieve reacties - is dat het je uiteindelijk helpt om te schiften: wie wel, wie niet.
Selecteren moeilijk? Zou het een uitdaging voor jou zijn om je grenzen duidelijker te stellen?
Om iemand zelfs AF TE WIJZEN?
Leuk ook, dat 'LINKDING'!
Interessant artikel, dat me andermaal aan het denken zet over de klakkeloosheid waarmee we de zogenaamd sociale media gebruiken.
"omdat het geen zin heeft om met iemand te netwerken die niet communiceert!" is een mooie conclusie als iemand niet reageert op je vraag.
Mooi filmpje!
Dank je wel, David, voor je schrijfsel!
Heerlijk, jouw bevestiging, Ronald!
Dank je - ik voel me aangemoedigd om door te gaan.
En ja, Deel 2 vólgt!
Het is een geweldige idee om met iemand om juiste manier contact te hebben. Ik zal het zeker toepassen met mijn nieuwe contacten.
Je bent een winnaar, Nuri - je ziet iets in je voordeel en je maakt er gebruik van!
Katja Heemskerk
Beste David,
De wijze waarop jij een bericht terugstuurt naar iemand die een onpersoonlijke uitnodiging stuurt, gebruikte ik ook altijd. Ik kan tegenwoordig echter pas een bericht terugsturen als ik de uitnodiging al geaccepteerd heb. Ik kan de knop niet meer vinden dat ik een bericht terug kan sturen voordat ik een uitnodiging accepteer. Kun jij me helpen? Ik heb een standaard profiel.
Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten,
Katja Heemskerk
Wat fijn, Katja, dat ook jij een standaarduitnodiging op deze manier weigert!
Ik ben het met je eens: LinkedIn heeft inderdaad recentelijk - zeker sinds de originele publicatie én een latere aanpassing van het artikel - de boel op z'n kop gezet. De verzenders e-adres is immers verdwenen uit het 'info-blok'.
Onlangs kreeg ik een standaardverzoek, maar door eenvoudig te googlen vond ik het juiste e-adres en kon op 'mijn'/'onze' manier terugmailen... en tot nu toe geen verdere reactie vernomen.
Ik heb op dit moment nog geen idee hoe het 'probleem' op te lossen... én ik blijf er aan werken, Katja!
Katja Heemskerk
Hoi David,
Blij te horen dat ik niet de enige ben met het probleem. Zodra ik de mogelijke oplossing heb, zal ik hem ook delen.
Groeten,
Katja.
Inmiddels - enkele dagen later - heb ik nóg zo'n geval meegemaakt, Katja.
Net als de eerste keer is het me met gemak gelukt om de www en het e-adres van de 'uitnodiger' te onfutselen... om mijn "Why me?"-vraag te stellen.
En tot nu toe heb ik geen reactie ontvangen - wat de strekking van mijn artikel én mijn standpunt stellig bevestigt!
Dank voor de vermelding, David. Het artikel heet 'Wie ziet de persoonlijke uitnodigingen nog?'. De link hierboven werkt niet; hopelijk deze wel: https://www.e-act.nl/ah/site?a=10&p=104730&h=1104749
In dit artikel krijg je tips hoe je de gepersonaliseerde uitnodigingstekst kunt terug vinden.
Eric Schmidt
Wederom goede tips...en zal het opvolgen. Met dank. Eric JNB/ZA
Het gaat je nu steeds meer opvallen, Eric, hoe vaak de standaardzinnen gebruikt worden.
En, ben JIJ standaard?
Alles behalve!
Daarom het belang van een eigen originele tekst... immers véél authentieker.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|