Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)

Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk?

Hoe sneller de communicatie, hoe minder beleefdheid nodig is, zo lijkt het. Maar beleefdheid is meer dan alleen ouderwetse etiquette. U kunt er nog steeds uw voordeel mee doen.

Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk?

Als u, net als ik, gelooft dat er in 'verkoopland' nog steeds sprake is van de 'gunfactor' (zelfs van een 'funfactor'!), dan is het zaak om de cruciale klik tussen koper en verkoper te bevorderen. Deze keer daarom enkele beknopte mijmeringen over wat voor velen vervlogen tijden en vergeten gedragingen zijn. Want, beleefdheid heeft zowel met formaliteit te maken als met hoe u overkomt – hoe vriendelijk of innemend, bijvoorbeeld.

Telefoon
Er was ooit een tijd waarin het gebruikelijk was om "Goede morgen..." aan de andere kant van de telefoon te horen. Inmiddels lijkt dat verleden tijd en in dit tijdperk van de smartphone, de tablet en WhatsApp is ook de begroeting 'ik'-gericht: "Met Jan." Daarna klinkt af en toe het populaire "Hoi, David!"

E-mail
Zelfs vele brieven – die steeds vaker als pdf mee verzonden worden – beginnen met "Hoi, David" of nog gebruikelijker "Hoi David" (zonder komma, een leesteken dat steeds zeldzamer wordt). Waar zijn termen als "Beste ...", laat staan het formelere "Geachte ...", gebleven?

Zoals mijn eigen 'correspondenten' weten, hanteer ik een vriendelijk en origineel alternatief waarbij ik nuttig gebruik maak van het Onderwerp-veld. Hierin komt, als uniek kenmerk voor dat bericht, zoiets als "Artikel: dank je, Jan, voor je snelle reactie ..."
Zoals Dale Carnegie ooit schreef:
There is no sweeter sound in the whole world than that of your name on someone else's lips.
Maak er gebruik van, noem de naam van uw correspondent ten minste één keer in het bericht (het is vaak mogelijk om dat, aan het einde, nóg een keer te doen), om zo het bericht vriendelijker te maken.

Is een aanhef nodig in een e-mail, zoals in een brief? Nee. Het informele en indringende karakter van een e-mail, waar de naam van zowel de zender als de ontvanger pronken in het 'informatieblok' (de 4-6 regels bovenaan) vragen om een andere aanpak. Een e-mail behoort immers geen digitale versie van een brief te zijn.

Tekstbericht (sms)
Hier volgt een voorbeeld van een nuttige herinnering van de tandarts, twee dagen voor de afspraak:
David Bloch (13-2-1949)
U heeft een afspraak in de praktijk op:
[dag] [datum] om 14:20 uur
Op zich prima, toch behoorlijk koel en onpersoonlijk. Er zijn andere mogelijkheden. Inmiddels gebruikt mijn tandarts, sinds ik een medewerkster attendeerde op hoe het beter kon, de volgende tekst :
Weet u het nog? U heeft een afspraak op [dag] [datum] om 14:20 bij tandartsenpraktijk De Watersnip. Wij zien u dan graag!
Het inbouwen van de naam zou het nog persoonlijker maken, maar bleek in dit geval een lastige aanpassing van hun automatisering te betekenen. Het heeft wel de aandacht.

Uitgaand voicemailbericht
Medio jaren 80 was een antwoordapparaat nieuw, verrassend en uitdagend. Velen durfden niet in te spreken. Inmiddels is voicemail gemeengoed, met verschillende standaardmogelijkheden, waaronder het noemen van de naam of alleen het telefoonnummer.

Hoe dan ook, de beller krijgt met voicemail de mogelijkheid een boodschap in te spreken (indien beschikbaar, want velen zetten deze bewust of onbewust uit) juist omdat de gebelde op dat moment niet beschikbaar is en sowieso de telefoon niet opneemt.
Mede daarom is het zo verrassend te horen hoeveel uitgaande berichten de volgende woorden bevatten: "[naam] kan u op dit moment niet te woord staan." Wat volledig duidelijk is juist omdat de voicemail aan staat! Een van mijn relaties, die internationaal actief is, heeft deze eenvoudige boodschap:
Dirk de Visser's voicemail.
You know what to do.
You can leave a message.
Sie dürfen etwas einsprechen.

De warmte en helderheid van zijn stem komen vriendelijk en verwelkomend over. Misschien kunt u er ook van leren?

Beleefdheid: uitdaging?
Misschien bent u een van de vele lezers die ook voor beleefdheidsvormen en persoonlijk contact pleiten. Geniet van de inherente bevestiging!
Maar misschien bent u een van het toenemende aantal voor wie deze aanspreek- en contactvormen vreemd en dus nieuw klinken.
Hoe dan ook, doe er uw voordeel mee!



David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,8
(20 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Koert Wijnands

Inderdaad is fatsoenlijk taalgebruik tegenwoordig steeds zeldzamer. Veel grote bedrijven als Wehkamp e.d. jijen en jouwen er lustig op los. Volgens mij is Ikea daar ooit mee begonnen. Zullen veel mensen boos worden als ze met "u" worden aangesproken? Zullen zulke bedrijven daar ooit onderzoek naar hebben gedaan?
Misschien ben ik (71) wel een beetje van de oude stempel, maar ik erger me iedere keer weer een beetje als ik jij en jouw lees. Graag hoor ik uw mening..

Dag, David,

Hartelijk dank voor dit artikel.
Het zet mij namelijk aan tot nadenken, in tegenstelling tot het klakkeloos volgen van een maatschappelijke ontwikkeling.
Ik ervaar het als belangrijk, om bewust contact te leggen als ik in gesprek kom met anderen. Contact leggen is dan altijd een vorm van het aangaan van een verbinding. Ik maak daarbij bewust de keus, de ander aan te spreken in de je- of de u vorm. Zo schrijf ik mijn boeken bewust in de je-vorm, omdat ik de intentie heb om de lezer zo dicht mogelijk bij zichzelf te helpen komen.
Tijdens telefonisch contact hanteer ik altijd in eerste instantie de u-vorm, omdat ik de ander niet kan zien, de ander mij niet kan zien en ik daarmee beperkt ben in het leggen van de gevoelsmatige verbinding. Als het gevoel gaandeweg boven komt drijven dat er een match is, dan stel ik altijd de vraag: 'Zullen we elkaar tutoyeren?' Kennelijk, omdat dit moment dan goed gekozen is, heb ik nog nooit een nee-antwoord ontvangen.
Op jouw vraag, ouderwets of onontbeerlijk, heb ik geen antwoord. Voor mij geldt: Bewust als beinvloeder, of kritiekloos als meeloper? Wat mij betreft mag de -waarom-vraag wat bewust nadrukkelijker gesteld worden.

Met zowel Koert Wijnands als Hans Oelen ben ik uiteraard mee eens.

Tutoyeren zou geen norm mogen worden, maar wél een bewuste overweging en/of onderlinge aspraak.

Helaas, de taal verandert (ontwikkelt zich!) en begint steeds meer op de Engelse taal te lijken. Engels heeft alleen de 'you'-vorm. Woorden in het Nederlands die feitelijk aan elkaar geschreven dienen te worden, worden steeds vaker opgesplitst zoals in het Engels ('binnen hand bereik', 'op loop afstand'). Of we het leuk vinden of niet, het GEBEURT!

Een essentie uit beide reacties vat ik samen in het woord 'bewustzijn'.
Alleen dán, in het moment, is het mogelijk om alert, accuraat en vooral VOORBIJ DE KLAKKELOOSHEID te ageren.

Henk de Gruiter

Heerlijk, dat David Bloch aandacht vraagt voor verzorgd/beleefd taalgebruik.

In het algemeen bieden we met z'n allen weinig of geen tegenwicht ten opzichte van slordig taalgebruik.

Is het niet een verademing als we iemand ontmoeten die ons beleefd en vriendelijk en met een persoonlijk tintje tegemoet treedt?

Even 'heerlijk', Henk, hoe jij mijn artikel waardeert én je aanvullende mening - die ik volledig met je deel - geeft.
Dank! Je bent een heer!

En ja, ik neem BEWUST de vrijheid om in déze omgeving te tutoyeren...

Ronald de Caluwé |  http://leef.inaandacht.nl

Ha! Heerlijk artikel, en ook de reactie van dhr. Wijnands over het 'jijen' en 'jouwen', wat mij inderdaad ook een doorn in het oog is.

Dank je voor het delen, David!

Fijn om JOU hier te 'zien', Ronald, en dank je voor je waardering en aanvullende opmerkingen.
Ik vrees dat 'jijen' niet meer te stoppen is. Het NL lijkt steeds meer op E... (uiteraard in MIJN voordeel!).

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel