Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Anchoring - de juiste stemming creëren bij uw prospect (Rene Knecht)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)

De kracht van de herhaling!

Is koude acquisitie bellen met een bord voor je kop? Nee, tien keer dezelfde bellen hoort erbij! Lees hier waarom, met tips om je effectiviteit te verhogen.

De kracht van de herhaling!
Oliebollen in het oude jaar, oliebollen met oud en nieuw, oliebollen in het nieuwe jaar - geen probleem. Sommige films al 8 keer gezien? Het maakt niet. Eindeloos hetzelfde verhaaltje voorlezen aan je kinderen. Doe je, als vanzelf. Alweer zo’n prachtige regenboog waarvan je een foto maakt? Kan er ook nog wel bij! En toch, als je weer iemand voor de zoveelste keer moet bellen, haak je af…

De dagelijkse praktijk

Maandagmiddag, je zit vol energie aan je bureau met je lijst van bellers. Het valt je op dat je sommige bedrijven al meer dan 5 keer gebeld hebt. Gelukkig maar, want de meest callcenters en telemarketeers haken daarna al af. Aan de andere kant denk je ook “jemig moet ik ‘m alweer bellen. Ze zullen wel denken, daar heb je haar weer. Bel ik misschien te vaak, zullen ze me een stalker vinden?!”

TIP:
neem er de tijd voor en ga het doen!

Je gaat aan de slag en merkt dat niet iedereen bereikbaar is. Maar ja, je hebt wel weer je naam laten vallen. Ook heb je een paar klanten aan de telefoon waarbij het niet gelegen komt, zeggen ze. Gelukkig kun je wel een paar keer je verhaal aan de telefoon doen en een vervolgafspraak maken. Je zucht nog eens diep, haalt een kopje koffie en gaat onverdroten door. Is koude acquisitie bellen met een bord voor je kop?

Hoe het komt dat je vaker moet bellen
Uiteindelijk wil je een afspraak maken met de beslisser. De beslissers zijn vaak de mensen die het erg druk hebben. Het gaat altijd om het juiste moment en de juiste man of vrouw. Dat heeft tijd nodig. Nu is er wellicht nog geen interesse, dat kan over twee maanden zomaar anders zijn. Heb je overigens enig idee hoe vaak je moet bellen om uiteindelijk je verhaal te doen na alle “komt niet gelegen”, “we hebben al iemand”, “til het maar even over de zomer heen”?

Natuurlijk bestaan er de hit and runs. Het is veel vaker zo dat je meerdere keren moet bellen. Als voorbeeld in het MKB: 12 tot 17 keer. In de corporate wereld soms wel gemiddeld 25 keer. Ik wil je hiermee niet afschrikken. Meer attent maken op het pad wat je ingaat. Deze getallen zijn overigens gebaseerd op het bellen naar de beslissers, in dit geval Raden van Bestuur, CEO CFO en directeuren.

Wees je er ook van bewust dat er heus geen receptioniste of secretaresse zit met een kladblokje. Dus echt geen zwart kruis achter je naam als je weer gebeld hebt. Niks van waar.

TIP: wees aanhoudend op een goede manier!

De aanhouder wint
De kracht van het vaker bellen ligt hier dan ook in. Iedere keer dat je belt hoort de ander je naam en zorg je voor branding. Je gaat in gesprek met de ander waarbij je interessante dingen hoort die een haakje voor de volgende keer kunnen zijn. Je gaat een band opbouwen met de klant. Je zorgt voor klantrelatiemanagement. Je zorgt voor oprechte aandacht. En heus, de ander poeiert je niet af. Al lijkt dat wel zo voor jou. De aanhouder wint. Er is bijna geen andere manier om zo persoonlijk met elkaar in gesprek te gaan als met de telefoon. Het voelt immers heel anders dan een team of zoom gesprek. Er is vraag en wedervraag. Je kunt de ander nieuwsgierig maken en luisteren hoe iemand reageert. Hoor je een opening of vang je juist een stilte op. Of misschien gaat iemand juist wel veel vragen stellen. Dit zijn allemaal signalen waarmee je verder kunt om te zorgen dat je de afspraak gaat maken. Wees je ervan bewust dat de klant het plezierig vindt iedere keer dezelfde persoon van de organisatie aan de telefoon te hebben. Je weet immers van de gesprekken die je hiervoor hebt gehad.

TIP:
Zorg dan ook dat je de afspraak in gedachten al maakt. Visualiseer het proces en reken op de afspraak. Spreek in positieve taal. Of zoals Covey zegt: “Begin with the end in mind.” En wat ook fijn is om te weten: het brein van de ander heeft minimaal 9 contactmomenten van je nodig om als het zover is te weten dat ze jou nodig hebben!

Dus

Je belt voor de twaalfde keer, net zo enthousiast als de eerste keer. Je weet de trigger. Wat leuk dat de receptioniste je al herkent! Geef haar een compliment. Je kunt je verhaal doen, je luistert naar wat de klant nodig heeft. Laat je niet met een kluitje het riet in sturen. Blijf aanhoudend op een plezierige manier, maak het persoonlijk. Geef nog meer oprechte aandacht. Hang in gedachten de vlag al uit en je maakt de afspraak!

TIP: Vier het als je de afspraak hebt gemaakt.

Veel succes!

Marianne van de Water

Marianne van de Water
Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een glimlach aan de telefoon | Passion For Powertalk Quorum Preliminary Sales
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Cold calling, Acquisitie, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,2
(10 stemmen)
Reacties

Koert

Vaak probeert men je af te wimpelen met de opmerking dat het heel erg druk is. Men zegt dan: "Bel me over zes weken nog maar eens, dan lukt het wel". Maar als je over zes weken belt, heeft die persoon het natuurlijk nog even druk en zegt dan het zelfde. Zeg dat maar gerust. Meestal schiet de ander in de lach en ga verder met het gesprek.

Ben van den Berg

het is weer een update bericht goed om te lezen dat geeft weer energie.

Dank jullie wel voor je reactie, goed om te lezen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel