Reacties
Hans Mampaey
Ik heb een dubbel gevoel bij bovenstaand artikel. Mijns inziens lijkt het beter zou je dit artikel op "salesmanagersonline.nl" geplaatst hebben ( moest die al bestaan ).
Eigenlijk zeg je : Inkomen is niet belangrijk voor een topverkoper, als je maar een identiteit hebt e.d.
Een topverkoper mag wel veel verdienen !
We leven nu éénmaal in een gemeenschap waar prestaties worden beloond met geld.
Er zouden veel minder topsales zijn indien er geen relatieve vergoedingen tegenover de prestaties zouden staan.
WH Hendriks
Een uitstekend artikel, ikzelf verkoop lidmaatschappen op een sportschool. Ik word hier extreem goed voor betaald, althans dat lijkt omdat ik mijn targets goed stel! Ik verleg mijn grenzen en wil steeds bijleren om beter te presteren, niet om meer te verdienen maar om mijzelf te bewijzen tegenover mijzelf. Dat je dan ook steeds meer verdient is een mooie bijkomstigheid niet de hoofdreden! Ik kan nu alles verkopen wat ik wil verkopen en bijna elk gewenst bedrag daarvoor vragen omdat ik train train en train!
Johan Oosting
Prima artikel, het gaat uiteindelijk niet om het doel maar wat het doel met je doet.
Prima artikel, onze slogan: Coffee from the heart met een perfect logo (zie website).
CoffeeTainment is passie, enthousiasme maar vooral lekkere kwaliteitscoffee. Ik kan heerlijk mezelf zijn en door het uitdragen van de uitdagende missie en visie
stijgen de orders en het succes boven verwachting.
Beste Peter,
Een top artikel!. Ik vind dat de essentie in de volgende zin ligt:
Motivatie
Echte motivatie komt vanuit het hart en de ziel van uw medewerkers. Niet vanuit secundaire voorwaarden.
met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn
John Koning
Helaas kom je nog erg veel bedrijven tegen die geen duidelijke missie hebben niet voor het bedrijf als totaal, maar ook niet voor hun medewerkers. Meestal krijg je op de vraag " Welke doelstelling geldt voor deze functie" het simpele antwoord terug business genereren. Geen duidelijk verhaal wat men wil, welke doelstelling er is voor welke markt en met welke product/markt combinaties. Meestal wordt er met een hagelgeweer geschoten op de markt in de hoop dat men wat raakt (lees nieuwe business doet). Als het management geen duidelijke visie heeft zullen de werknemers het ook niet uit kunnen dragen!
Groetjes John Koning
Beste Peter,
Ik vind dit edn erg goed artikel. Komt wat sloom op gang, maar je raakt vervolgens de essentie. Interne motivatie is een zere belangrijke drijfveer. Waar doe je het voor. Als ik iets mag toevoegen, is het dat je als bedrijf verkopers kan stimuleren een persoonlijke missie te creeeren. Waar staat hij/zelf voor? Wat hij hij/zij bereiken? Hoe kan je raakvlakken vinden met de missie van het bedrijf. Als je dat lukt, heb je geen Red Bull meer nodig! :> Andre Hagelen
Jeroen
Emotie bepaalt (meer dan?) 90% van het menselijk handelen. En dat geldt dus ook voor verkopers. Dat heeft Peter m.i. op voortreffelijke wijze verwoord. In sporttermen: Zonder doel, zonder geloof (in eigen kunnen), zonder passie (om je doelen te bereiken) zonder visie maakt het niet uit wat je doet, waar je heengaat en wat je resultaten zullen zijn.
Peter,
Alweer zo'n meesterlijk artikel. Wel heb ik een vraag over de alinea: Groeps dynamiek. Is het niet zo dat verkopers, die altijd alleen op pad zijn, per definitie einzelgangers zijn. Mensen die eigenlijk niet in een groep passen. Ze zijn altijd alleen op pad en daar hebben ze ook voor gekozen. De meeste buitendiestmensen kunnen wel goed met hun collega.s omgaan, maar zijn geen 'groepsmensen'. Hoe is jouw mening hier over.
M.vr.gr.
Koert
Beste Koert,
Verkopers zijn wel veel alleen op pad, maar ze behoren steeds tot een groep, een clan, een tribe; de onderneming. Alhoewel er geen constante interactie is, zijn er voldoende contacten (gsm, mail, meeting...) om van een groepsdynamiek te spreken.
Omgaan met anderen en deel uitmaken van een groep heeft niet zozeer te maken met de hoeveelheid en tijd van een contact, maar met de noodzaak eraan om je doelen te realiseren.
Zonder de 'groep' achter de verkoper (van productie tot logistiek en administratie) kan de verkoper weinig realiseren.
Peter
Peter,
Ik ben het natuurlijk volkomen met je eens dat dit zo hoort te zijn. Zonder de groep achter de verkoper (waar hij zelf ook een deel van hoort te zijn) komt hij niet ver.
Echter ik ben toch van mening dat de gemiddelde verkoper buitendienst een mentaliteit heeft die hier niet goed bij aansluit. Alleen zeggen dat het zo hoort te zijn, is niet voldoende. Ik denk dat bij cursussen en dergelijke hier veel meer aandacht aan besteed zou moeten worden.
M.vr.gr.
koert
Peter, erg goed artikel waar ik nog een aanvulling op heb. De focus in dit artikel ligt op de verkopers echter wordt de impact van de Sales Manager zelf vaak onderschat. Het is de Sales Manager die de competentie moet hebben te achterhalen waar zijn teamleden intrinsiek door gemotiveerd worden en daarop moet acteren. Ik heb de afgelopen 6 jaar onder andere Sales Management van multinationals in zo'n 20 landen geëvalueerd en ruim 80% bleek niet capabel en/of effectief om mensen te motiveren. Op dit level zou wat mij betreft de ontwikkeling moeten starten.
Rob Poortvliet
Quote:
' Juist omdat ze géén laptop hebben, géén grote wagen, niet de nodige tools, presteren ze minder. '
De titel van dit mooie stuk vat perfect samen waarom sommigen succesvoller zijn dan anderen.
Het hebben van een missie en duidelijk (lieft opgeschreven) doelen is een fantastische catalisator, waarmee het onderbewuste aan de slag gaat.
Bij het doel: 'ik ga mijn inkomen met 50% vergroten in 2013', zal het onderbewuste naar allerlei manieren zoeken om dit doel te bereiken. Voorwaarde is nogmaals dat het opgeschreven is, dit werkt als magie lijkt het wel, het wordt een tastbaar doel.
Maar is de afwezigheid van een grotere auto, laptop of afwezigheid van tools de reden dat sommige verkopers minder presteren?
Of komt het omdat ze geen duidelijke missie en goed omschreven persoonlijke en zakelijke doelen hebben?
C.J. Lemmens
Duidelijk verhaal. Goed om vanuit een ander perspectief naar dit soort zaken te kijken.Eye-opener.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|