Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)

Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde

Te laat komen of afspraken verzetten, daar score je geen punten mee. Of wel? Ontdek hoe uw verontschudiging in uw voordeel kan werken.

Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde

Bij veel mensen is de behoefte aan het geven van verklaringen en uitleg bij veranderingen of een misstap groot. Het lijkt een logische stap, maar dat is schijn. Een uitleg of verklaring communiceert dat u vooral bezig bent met uw eigen behoefte aan vergeving of goedkeuring. Het is veel zinvoller om stil te staan bij het proces van verontschuldigen en de woorden die u kiest.

De norm: juiste woorden
Laten we het alvast met elkaar eens zijn dat 'handelen vanuit gewoonte' oorzaak is van gemiste mogelijkheden om effectiever te handelen. Een vluchtig 'sorry' is tegenwoordig immers weinig overtuigend. Een bus met de woorden 'Sorry Geen Dienst' in de display rijdt een drukke bushalte voorbij. De hond die zich losrukt van zijn baasje en grauwend en bijtend op me afkomt; de vrouw pakt de hond en loopt weg. Op mijn opmerking over fatsoen, zegt ze over haar schouder: "Sorry, hoor.
"

Andere mogelijkheden
Er zijn natuurlijk de standaardformuleringen 'excuus vragen' en 'excuus maken' of ' – aanbieden'. Daarnaast zijn er andere mogelijkheden die meer waarde hebben in het intermenselijk verkeer, zoals: "Ik verontschuldig mij ..." of "Ik vraag verontschuldiging voor ..." Verder zijn er allerlei varianten van "Neem me niet kwalijk ..." en " Het spijt me ..." die eveneens de kans bieden om geen uitleg te geven, maar wel een beschrijving van datgene wat mis is gegaan.
Belangrijk is dat de verpakking de ander in staat stelt uw verhaal te plaatsen!

De verpakking
Het volgende waar gebeurde verhaal maakt het begrip 'verpakking' duidelijk.
Door verkeerde instructies voor mijn bezoek aan een bekend chemisch bedrijf in Delft belandde ik bij een ingang die voor personeel bedoeld was – niet voor bezoekers. Tegen de tijd dat ik via de juiste ingang bij de vergadering binnenkwam, was de helft van de beschikbare vergadertijd voorbij. Ik wist dat ik aanvankelijk niets over hun vergissing moest zeggen en begon: "Mijn verontschuldiging voor deze vertraging; hoe kunnen we de resterende tijd optimaal benutten?"
Pas na afloop en voor vertrek heb ik laten weten over de verkeerde instructies te hebben beschikt, een opmerking die op dat moment de volledige aandacht kreeg met daarbij een verontschuldiging!

Verklaring: nodig of ...?
Wanneer u begint te verklaren, bent u bezig met de uitleg van de verandering in een afspraak. Dat is uw kant van het verhaal. Maar maakt nu de inhoud van uw verhaal werkelijk iets uit voor de ander?
Uiteindelijk niet – de ander moet plannen gaan herschikken, aanpassen, herordenen.
Als u met uw verhaal komt, bent u bezig met uzelf.
Als u handelt zoals ik in Delft, bent u bezig met de ander.
En wanneer u een ander wilt bereiken en wilt beïnvloeden, wie is dan belangrijker – u of de ander? Benut deze kans om de ander dat te laten voelen.

Respect zonder verklaring
Stel dat u een afspraak wilt verzetten. Uiteraard heeft u daar uw redenen voor. Weersta de behoefte aan verklaring en goedkeuring en sta stil bij het nut voor de ander. Verrassend genoeg toont u respect voor de tijd van de ander en voor uzelf: het feit alleen dat u zo'n beslissing neemt is voldoende; u hoeft geen verdere verantwoording af te leggen.
Gebruik eens formuleringen als: "Jan, ik begrijp dat het misschien vervelend voor je is, dat ik het nodig heb om onze afspraak te verzetten. Kan jij volgende week ...?"
U zult verrast zijn over het effect van uw daadkracht en duidelijkheid.

Dat uw kat is overreden of dat uw andere afspraken zijn verzet, dat is voor de ander onbelangrijk. Alleen voor u is de reden belangrijk. Verspil geen tijd, kom tot de kern – en ontdek de ruimte die u voor uzelf creëert met dit assertieve gedrag!

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(17 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dag David,
een herkenbaar item, zelfs als de telefoon gaat voel je je vaak verplicht om uitleg te geven.
Het is inderdaad sterker om dit niet te doen, en het voor jezelf te houden.
Maar naar de gesprekspartner toe, de over gebleven tijd meer en de juiste aandacht geven.
Bedankt het is ook voor mij zaak hier meer op te letten.

Dank je, Nelly, voor zo'n snelle reactie - binnen een uur na posting van het artikel!
Dat jij het onderwerp herkent, is heel fijn.

Wat ik hier beschrijf is maar één aspect, één deel van het hele artikel.
Je krijgt binnenkort een e-mail met meer informatie over het volledige artikel.

Ook ben je van harte welkom om via deze link - http://davidbloch.nl/davidsblog/category/ratjetoe/ - nog meer van zulke artikelen te lezen, laat staan wat er zich in het archief op déze site bevindt.

Bas

Don't ruin an apology with an excuse! Het gebeurt alleen (ook bij mij) vrijwel automatisch, dit aangezien je begrip wilt krijgen van je gesprekspartner én inderdaad jezelf wilt indekken.

Ergens is het ook best lastig vind ik. Stel je bent te laat voor een afspraak en je geeft inderdaad aan: "Mijn verontschuldiging voor deze vertraging; hoe kunnen we de resterende tijd optimaal benutten?" (wat overigens goed is aangezien je excuses maakt én dit ook weer meteen ombuigt naar iets postiefs en gerichte actie.

De kans is denk ik best groot dat de klant niet doorvraagt naar de reden van vertraging. In mijn optiek een "gevaar" want de klant kan hierin ook aannames doen. Aannames waarom jij te laat bent gekomen of, misschien nog wel erger, aannames dat je niet het achterste van je tong wilt laten zien door de reden van vertraging niet te noemen.

De klant zal misschien denken "wat is de reden dan dat hij te laat is? En waarom noemt hij deze niet? Het zal wel aan hemzelf liggen en niet aan factoren van buitenaf. Jammer.

Dank voor deze mijmeringen, Bas.
Ik geniet vooral van je eerste 7 woorden.

Een sleutel zit 'm in het woord 'automatisch'.
Als verkoper is het jouw taak om te 'dansen' voor klanten, wat betekent dat je alert blijft.
Draaien op automatisch piloot is GEVAARLIJK.
Bovendien ben je dan alles behalve authentiek.

Vanuit authentiek contact met de gesprekspartner komt gepaste uitleg op het juiste moment. Vanzelf.

Chuck van Eekelen

Absoluut herkenbaar en uiteraard ben ik hier schuldig aan.

De eerste reactie is jezelf een ongelikte beer te vinden als je niet even uitlegt waarom je (bijvoorbeeld) te laat bent. Uiteraard gaat dat over "jouw" gevoelens en niet die van de ander.

Ik snap ook de opmerking in een andere reactie over "aannames" die de ander mogelijk zou kunnen doen bij het uitblijven van een uitleg bij een verontschuldiging. Aan de andere kant is er geen garantie dat de uitleg WEL de juiste aanname/gevoelens van begrip bij de ander teweeg brengt.

Tenslotte is het inderdaad zo dat als je uitleg geeft, er (nog) meer tijd en aandacht uitgaat naar het negatieve aspect (datgene wat mis is gegaan en verontschuldiging behoeft) in plaats van naar de positieve kant (wat kunnen we wel/nog doen vanaf dit punt).

Het gevoel van ongemak bij deze aanpak blijft nog even. Zoals met alles zal dat vanzelf overgaan met een beetje oefenen. Ik ga dit zeker toepassen en let extra op de reacties die dit uitlokt.

Greetinx,
C.

Los van de heerlijke bevestiging die ik in je reactie lees, Chuck, voeg je een waardevol punt toe met je laatste alinea.

Inderdaad, veranderen van gedrag = herkennen van gewoonten + de bereidheid om het ongemak te aanvaarden/ondergaan ... op weg naar een nieuw patroon.

Petra van der Hulst |  http://www.metoscope.com

Duidelijk én leerzaam, David.
Ook ik signaleer dergelijk gedrag bij mijzelf omdat ik, net als Bas, de ander niet de verkeerde aannames wil laten doen, deze op een positieve manier wil "sturen" in zijn of haar gedachten dat ik het toch echt wel goed bedoel maar helaas niet anders kan.
In dit kader wil ik graag Eckhart Tolle citeren: "jezelf kennen als het bewustzijn achter de stem van je verstand is vrijheid". Of "ruimte voor jezelf creëren" zoals jij het noemt.
Dank je wel dat jij iedere keer weer tot (verdere) bewustwording aanzet!

Waardevolle toevoegingen, Petra - dank hiervoor!
Ook belangrijk is te beseffen dat de 'regels' hier zijn voor een zakelijke omgeving.
Privé is er vaak meer ruimte om - in alle openheid - te delen, waar de juistheid van de reden eerder een bron van gesprek, verdieping en verbinding is dan dat het oordelen uitlokt.

Patrick van Rooij |  http://www.security4professionals.nl

Beste David,

Het is een inderdaad een herkenbaar item waar iedere verkoper zich schuldig aan maakt volgens mij. Vaak ligt het aan jezelf door een te krappe reistijd te plannen of te laat te vertrekken.

Het valt mij op dat veel verkopers ontzettend veel bezig zijn met social media via hun telefoon, maar vergeten dat het een telefoon is. Daarom verbaast het mij dat jij, in jouw voorbeeld, niet de klant even belt, waarschijnlijk was hij je nog komen halen ook.

Veel verkopers maken zich hier schuldig aan. Onderweg naar de klant weet je al dat je later zult zijn. Denk dan eens “Ik weet dat ik later ben en laat ik de klant, voor de tijd tijd van de afspraak, even bellen om dit aan te geven”. Daar zijn de telefoons tenslotte in eerste instantie voor gemaakt.

Op dat moment geef je de klant de keuze om de afspraak door te laten gaan of te verzetten.
De klant vindt het prettig om op tijd geinformeerd te worden. Hij heeft op dat moment ook de mogelijkheid om zijn tijd anders te plannen. Mijn ervaring is dat negen van de tien keer de afspraak doorgaat en de volledige ingeplande tijd gebruikt kan worden. De klant voelt zich ook niet onder druk gezet en vindt het prettig dat hij de keuze krijgt.

Een gevolg hiervan is dat de klant je een fatsoenlijke vent vind. Iemand die rekening met hem houdt en dat uit zich weer in positieve verkoop resultaten.

Heel alert van je én juist opgemerkt, Patrick ...
Ik onderschrijf volledig wat je schrijft over het gebruik van de mobiele telefoon.
Wel moet ik het volgende bekennen: deze persoonlijke leerervaring is bijna 20 jaar geleden gebeurd - lang voordat de mobiele telefoon gemeengoed werd.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel