Een belangrijke oefening in bijna elke Oosterse vechtsport is het doormidden slaan van een plank. Door deze oefening begrijpen de leerlingen wat focus en intentie is. Ze moeten zich richten op een punt zo'n 30 cm onder de plank (focus) en de slag zonder enige twijfel uitvoeren (intentie). Als ze er in slagen, breekt de plank. Als ze de regels niet volgen, dan breekt de plank niet en is een zeer pijnlijke hand het gevolg.
Te veel De grootste fout die u in uw presentatie kan maken is te veel willen vertellen. Het is nog nooit iemand gelukt om met een presentatie meer dan drie dingen aan het publiek mee te geven. Mensen zijn biologisch gezien nu eenmaal niet in staat om meer te onthouden van een presentatie.
Keuze(s) maken Als u door een prospect wordt uitgenodigd om uw bedrijf te presenteren in een aanbestedingsronde en u doet braaf wat u door de prospect is gevraagd, dan klinkt u net als alle concurrenten. Als het uw doel is om de prospect ervan te overtuigen dat u de juiste keuze bent, presenteer dan alleen die onderdelen van uw bedrijf die aan uw doelstelling bijdragen. Bijvoorbeeld cases die u met succes heeft afgerond bij vergelijkbare bedrijven, of een demonstratie van specifieke producten of diensten die bijdragen aan de wensen van uw prospect. Uw presentatie voldoet nog steeds aan het verwachtingspatroon van uw prospect, maar het is niet langer dezelfde presentatie als die van uw concurrenten.
Overtuigen Komt het wel eens voor dat uw presentatie afgekapt wordt voordat u tot de kern kon komen? Of dat u juist nog tijd over had? In beide gevallen ligt het niet aan uw presentatie, maar aan uw doelstelling. Als u duidelijk weet wat u wilt bereiken met uw presentatie dan richt u al uw pijlen op uw doel. Vanaf de eerste minuut bent u al bezig om uw publiek te overtuigen. Komt u tijdens uw presentatie dan niet aan alle argumenten toe, dan kunt u toch afronden met de conclusie. Als u juist tijd over heeft, dan kunt u een anekdote of metafoor toevoegen om uw boodschap te onderstrepen.
Tips:
Niet onderwijzen, maar overtuigen Als u mensen veel informatie wilt geven, schrijf dan een boek of stuur ze uw brochure. Presenteren is maar goed voor één ding: uw publiek overtuigen. Beschrijf voordat u uw presentatie maakt wat de boodschap is, wat u wilt dat uw publiek onthoudt. Stem vervolgens alles af op het realiseren van die ene boodschap.
Geef uw publiek wat ze willen, niet wat ze vragen Uw publiek is meestal niet zo goed in het verwoorden van hun wensen. Denkt u echt dat uw prospect wil dat u over uw bedrijf komt vertellen? Of willen ze misschien toch liever weten hoe uw oplossingen kunnen bijdragen aan hun succes? Doe niet meteen wat letterlijk gevraagd wordt, maar probeer te achterhalen wat de echte wensen zijn.
Heb één doel en houdt u daar aan Als u te veel vertelt in uw presentatie, dan zal uw publiek in het gunstigste geval zelf gaan kiezen wat uw boodschap is, maar realistischer is om te beseffen dat uw publiek zich in verwarring gebracht voelt en uw presentatie (en dus uw boodschap) als chaotisch zal beoordelen.
! Uw toehoorders onthouden maximaal maar drie dingen van uw presentatie. Laat die keuze niet aan hen. Zorg ervoor dat ú bepaalt wat ze onthouden. Dat is impact maken; de plank gaat doormidden.
Arthur Sevenstern
Als presentatiecoach maakt Arthur Sevenstern de verkoop- en marketing effectiever bij veel B2B ondernemingen. Daarnaast is hij een veelgevraagde gastdocent, spreker en dagvoorzitter.
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.