Kent u het boek 'The Secret' nog? Een mooi voorbeeld van hoe succes bereikt kan worden met niets dan positief denken. Alleen werkt het niet echt. Dit wel!
Ieder jaar komt er wel een boek uit als 'The Secret', een boek dat u weet te vertellen dat, om succesvol te zijn in eender wat, het volstaat om positief te denken. Het succes zal automatisch volgen. Verleidelijk, dat wel, maar werken doet het niet echt. Wil u echt succesvol door het leven gaan, wil u echt alle doelstellingen kunnen realiseren, dan is er iets meer nodig dan dat alleen. Het gaat immers – meestal - over een belangrijke verandering in uw leven.
Wat is er nodig om succesvol een verandering door te voeren en vol te houden? Welke zaken zijn onmisbaar om een structurele verandering op gang te brengen in je leven, je werk of je organisatie? Dit zijn de vier sleutelfactoren.
Emotioneel Wat u ook wil realiseren, indien u emotioneel niet mee bent, zal er steeds en rem staan op uw acties. U zal merken dat er onbewuste zaken gaan tegenwerken. Met andere woorden, uw doel mag niet in conflict komen met uw waarden en geloof. Meer nog, het moet er perfect mee samen gaan.
Indien u bijvoorbeeld de overtuiging bent toegedaan dat de producten die u verkoopt niet goed genoeg zijn voor de prijs die u er voor vraagt, dan wordt het bijzonder moeilijk om die extra inspanning te leveren om de deal binnen te halen.
Een onderzoek gedaan door een reeks relatietherapeuten in Engeland (Leason & Walsh) toont aan dat bij 68% van koppels met problemen in hun relatie, die een scheiding ingezet hebben, een of beide partners denken dat ze de ander niet verdienen, niet waard zijn. Van deze koppels blijkt 82% tot verzoening te komen en verder een goede, zo niet uitstekende, en permanente relatie te hebben voor de rest van hun leven, wanneer dit struikelblok is opgeheven.
Bij sporters valt een gelijkaardig fenomeen te bespeuren. Wanneer men denkt iets niet te kunnen (bijv. het winnen van een wedstrijd), zal men dat ook niet kunnen. Wie wel geloof heeft in zichzelf, zal meer dan vier van de tien keer winnen.
Dit wil dus niet zeggen dat elke uitdaging of doelstelling waar u uzelf emotioneel in kan vinden u succes zal opleveren, maar wel dat alles waar u (onbewust) geen geloof aan hecht, zeker tot falen zal leiden.
Rationeel Zonder een duidelijk beeld van wat u wil realiseren en hoe, zal u er nooit komen. Hoe hard u ook emotioneel mee bent, indien u geen uitgesproken rationele beschrijving hebt van uw doel en hoe u ertoe zal komen, zal u falen.
Wanneer u bijvoorbeeld de doelstelling voor uzelf neemt een omzetstijging van 30% te realiseren komend jaar, zonder duidelijk op papier te zetten hoe u dit gaat aanpakken, bij welke klanten of prospects, met welke strategie en welk aanbod, is de kans dat u zal slagen bijzonder klein.
Indien u start met een dieet, zonder een duidelijke planning van uw eetpatronen, wat, wanneer, hoeveel…, zonder een duidelijke deadline (zoveel afvallen voor die datum, en dan zoveel voor die datum) of zonder een duidelijke opvolging, zal u zonder twijfel terugvallen in uw oude patronen.
Indien u het voornemen maakt meer tijd aan uw gezin te besteden, zonder duidelijk te omschrijven hoe u dat zal doen, wat u anders zal aanpakken, wat de gevolgen daarvan zijn voor uw werk…, dan weet u op voorhand dat er niets van zal komen.
Planning op zich zal niets realiseren. Meer nog, de meeste plannen moeten aangepast worden bij de eerste confrontatie met de realiteit. Maar zonder planning ontbreekt het absoluut noodzakelijke framework om richting te geven aan uw inspanningen.
Visueel Indien u niet in staat bent om het eindresultaat duidelijk en helder te visualiseren, is de kans groot dat u het doel niet zult herkennen, zelfs niet als u er tegenaan loopt. U mag dan al denken dat u een duidelijk beeld hebt van wat u wil realiseren, wanneer u de moeite neemt om dit even nader te onderzoeken, zal u snel merken dat dit niet echt zo is.
Kan u voor uzelf een duidelijk beeld vormen van hoe het eindresultaat er uit zal zien? Een beeld van de gevolgen? Een beeld van de nieuwe omstandigheden waarin u terecht komt? Een beeld van alle nodige acties die u moet ondernemen om dit te realiseren? Een beeld van de impact die het uitvoeren van deze acties zal hebben op uw dagelijkse routine?
Onderzoek aan Oxford heeft aangetoond dat het visuele aspect een bijzonder grote bijdrage kan leveren aan uw prestaties. Een aantal studenten werd gevraagd om mee te doen aan een experiment. De helft van de groep werd gevraagd dagelijks een reeks oefeningen met halters te doen. De andere helft mocht slechts de helft van de oefeningen doen, maar moest de volledige reeks visueel (in gedachten, met een duidelijke, heldere voorstelling van wat ze in het echt zouden doen) te doen.
Na de afronding van de studie bleek de tweede groep (de hele reeks visueel en de helft in het echt) gemiddeld 25% meer vooruitgang geboekt te hebben dan de eerste groep. Zowel op gebied van spierontwikkeling, uithoudingsvermogen en kracht. Visualisatie op zich zal je helpen, maar een duidelijke combinatie van de twee (praktijk en visualisatie) heeft een bijzonder grote impact op uw resultaten. Zorg er steeds voor dat u een duidelijk beeld hebt van het totaal gebeuren.
Turners bijvoorbeeld, werken een oefening 'in gedachten' vele honderden malen af, voordat ze die in het echt uitproberen. Dit helpt hen om specifieke bewegingen in te trainen, zonder het risico op blessures. Wanneer de zenuwbanen grondig mentaal getraind zijn, kunnen ze aan de oefening beginnen. Dan is het nog een kwestie van de juiste spieren te trainen en de resultaten te verfijnen.
Structureel Om een blijvende 'drive' en permanente motivatie te krijgen, een motivatie die zich niet laat ontmoedigen door de onvermijdelijke tegenslagen en uitdagingen waar u voor zal komen te staan, is het belangrijk dat u weet waarom u deze zaken wil realiseren. Hoe meer redenen u hebt, hoe sterker uw motivatie.
Wanneer u aan iets begint, omdat u het leuk vindt, is de kans groot dat u zal opgeven, wanneer het niet leuk meer is, wanneer de eerste problemen opduiken. Denk even aan al de goede voornemens die u ooit maakte en nooit uitvoerde. Enkel wanneer u een reden hebt die voldoende aanspreekt en dwingend genoeg is, zal u volharden.
Aan welke doelstelling u ook begint, noteer voor uzelf waarom u dat wil realiseren. Hoe meer redenen, hoe sterker uw motivatie zal zijn. Noteer ze, lees ze regelmatig en herinner uzelf zo aan het belang van wat u doet.
Doorzetten en resultaten behalen heeft alles te maken met noodzaak en focus. Hoe dwingender u een doelstelling voor uzelf maakt, hoe meer u ermee bezig zal zijn, hoe groter de kans dat u zal slagen. U hebt immers een klare focus en zal bij elke beslissing die u moet nemen, overwegen op welke manier die zal bijdragen aan uw resultaten.
De vier sleutelelementen Met deze vier zaken samen, hebt u een behoorlijke kans om uw doelstelling te realiseren, tenminste, indien de doelstelling voor uzelf geloofwaardig is. Voor uzelf, niet voor anderen. De meeste succesvolle ideeën worden aanvankelijk door alle omstanders ongeloofwaardig geacht, tot ze zijn gerealiseerd. Dan zal iedereen het logisch vinden.
Yahoo heeft ooit de kans gehad Google te kopen, maar zag er vanaf omdat ze het geen geloofwaardig concept vonden (hebben ze daar nu spijt van). Walt Disney heeft maanden banken plat gelopen om een financiering te krijgen voor zijn droom, maar niemand hechtte geloof aan wat hij wilde realiseren, behalve hijzelf.
Laat u niet ontmoedigen door anderen. Wat u geloofwaardig vindt heeft, met deze sleutelfactoren in uw aanpak, steeds een grote kans van slagen.
Peter Stinckens
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Als ik je verhaal lees dwalen mijn gedachten af naar de sesies die ik geregeld heb met topsporters. Sales bedrijven is gelijk aan topsport bedrijven. Echter als ik de vraag bij collega's neerleg hoe zij hun topsport aanpak in de praktijk brengen blijft het opvallend stil. Dat is jammer want als sales professionals kunnen we heel veel leren van de topsport aanpak. Waarom leren sales professionals niet hun vak vorm te geven door een topsport aanpak te kiezen. Het is een bewezen een aanpak die leidt naar succes. En het geeft waanzinnige voldoening en motivatie. Groeten, Alex Hoeve Sails4Sales
Een bijzonder artikel. De waardering - bijzonder - zal ik toelichten.
Allereerst je introductie. Jammeer dat je van de hele range aan fantastische en goed onderbouwde en gedocumenteerde boeken op dit gebied er nu juist de minst goede uit pakt om je twijfel neer te leggen.
Voorts mijn gaandeweg rijzende twijfel of je het minst goede boek, the secret, zelf wel hebt gelezen, want je artikel is een weergaloze weergave, van waar de betere boeken op dit gebied over gaan.
Je hebt dus, mogelijk ongewenst, een onderbouwde ondersteuning geschreven aan iets, waar je eigenlijk van zegt, dat je het niet onderschrijft.
Paul
Beste Hans,
Mogelijk moet je het artikel van Peter beter lezen. Ik zie hem zeker geen stellingen onderbouwen die hij tegen spreekt. Hij stelt planning tegenover geloof. Hij geeft aan dat visualisatie werkt bij handelingen, niet bij levensdoelen. En ik weet wel zeker dat hij dat boek gelezen heeft. We hebben het in een workshop besproken, waarin een boel interessante onderzoeken bekeken werden die een totaal ander beeld van succes geven dan de aanpak die door NLP en andere nonsens theorieën worden aangedragen. Voor mij een top artikel.
Paul
@Paul... ik kan je reactie niet plaatsen in het licht van wat ik geschreven heb. Begrijp ik nu goed dat je mijn reactie veroordeeld terwijl het gefundeerd is op enkele zware woorden van waardering richting de auteur?
@Alex, ik deel inderdaad de lering die verkopers kunnen halen uit de wijze waarop sporters zich voorbereiden op die vaak maar enkele seconden durende mogelijkheid om tot succes te komen.
Vooral het onderzoek naar het effect van visualisatie is overtuigend. Zelf wimpelde ik het een beetje af als onbelangrijk. Ik zou wel willen weten hoe dat werkt, ik bedoel fysiologisch.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.