Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips! (Marianne van de Water)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Anchoring - de juiste stemming creëren bij uw prospect (Rene Knecht)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)

Breng leven in uw geschreven teksten!

Natuurlijk schrijft u. Maar hoe bewust? Vooral om de lezer optimaal te betrekken. Communicatiedeskundige David Bloch licht het tipje van de sluier op met de tips die hij, als 'spin doctor', professioneel hanteert.

Breng leven in uw geschreven teksten!

Breng leven in uw geschreven teksten!
Iedereen schrijft, al schrijven we tegenwoordig meer e-mails dan brieven. Misschien zijn er zelfs lezers die artikelen schrijven, bestemd voor publicatie. Zaak is om de kans dat de lezer het stuk léést en blíjft lezen, te verhogen. Uw schrijfstijl kan het succes van dit doel significant beïnvloeden!
Lees hier enkele tips om úw teksten leesbaarder te maken.

Afwisseling én meer

  • Wisselt u de lengte van de zinnen?
    In het algemeen verlagen lange zinnen de leesbaarheid; ze vergen ook een hoger academisch niveau onder uw lezers. Wanneer u met uw tekstverwerker schrijft, let op wanneer een zin meer dan 1½ regels bestrijkt. Laat dit een signaal zijn om bijvoorbeeld de grammatica te vereenvoudigen en de zin in twee delen te splitsen. Wissel af met korte zinnen – ze trekken de aandacht!
  • Vermijdt u onnodige herhaling van woorden?
    Wees alert op 'lievelingsuitdrukkingen', vooral de lege, zoals 'als 't ware', 'zouden kunnen', 'wellicht', 'hopen' en 'in het kader van'.
  • Durft u ! en ? te schrijven?
    En de gebiedende wijs te gebruiken? Dit zijn tekstvormen die de aandacht trekken en uw verhaal tot leven brengen. Kunt u zich voorstellen hoe vragen de lezer betrekken?
  • Verandert u eens van standpunt?
    Dit is een handige manier om een dynamische wending te geven aan uw verhaal. Beschrijf de situatie of probleem vanuit verschillende perspectieven.
  • Gebruikt u (veel) bijvoeglijke naamwoorden?
    Let op dat u afwisseling zoekt en dus andere woorden kiest dan 'goed', 'leuk', 'mooi' en vooral het actuele modestopwoord 'geweldig'. Bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden bevatten een normering, met een betekenis die werkelijke waarde heeft alleen wanneer de lezer duidelijk inzicht krijgt in uw referentiekader. Dus in plaats van bijvoorbeeld 'een goede oplossing' schrijft u over 'een oplossing waarmee u geld verdient'.
  • Gebruik kopregels
    Dit zijn korte zinnetjes (vet, nóóit onderstreept) om de inhoud van de volgende alinea aan te duiden. Let wel: nooit dezelfde woorden herhalen aan het begin van de eerste zin.

Tip
Wanneer u deze aanbevelingen gebruikt in brieven, rapporten, e-mails, presentaties, zelfs gesprekken, brengt u uw communicatie snel en makkelijk op een hoger peil!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Offertes, Motivatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,6
(40 stemmen)
Reacties

Inderdaad, David weet te 'kietelen'. Kwaliteit moet gebouwd worden, het kan altijd beter.

Robbert Bosch

Is dit to-the-point of niet? Ik vind van wel! Het geeft me in ieder geval weer een extra duwtje om door taai schrijfwerk heen te komen. Goed stuk hoor!

Geachte heer Bloch,

Vandaag stuurde mijn man mij de link naar "Breng leven in uw geschreven teksten". Hij weet dat ik beroepsmatig geïnteresseerd ben in dit soort artikelen. Van uw artikel ben ik echter behoorlijk geschrokken. Als communicatie-deskundige kunt u het zich niet veroorloven om fouten en tegenstrijdigheden in uw teksten te hebben. Als u al iets met dat tipje van de sluier wilt doen, dan moet u het oplichten en niet opliggen. Mee eens? In de eerste alinea hebt u het over een ‘spin doctor’. Een leesbare tekst kent naar mijn mening geen vakjargon. U schrijft immers tips voor hen die beter ingewijd moeten worden in het vak?

Ik voer u graag langs uw tips.

Breng leven in uw geschreven teksten! Wees zuinig met uitroeptekens en overdreven gebruik van accenttekens: pakkende teksten hebben dat niet nodig. Hebt u zich afgevraagd wat het accentteken in “úw teksten” toevoegt? En in het kopje: “Afwisseling én meer”? Zonder accentteken zegt het precies wat het moet zeggen. Ook worden accenttekens op deze manier als betuttelend ervaren. Laat het liever aan de lezer over of hij het accent wil leggen op “en” of op “meer”. Vermijd tangconstructies. Dat betekent dat u bij elkaar behorende tekst daadwerkelijk zo goed mogelijk aansluitend schrijft. Dus liever “Zaak is om de kans te verhogen dat de lezer het stuk léést en blijft lezen”. Ook hier heb ik mijn twijfels bij wéér accenttekens.(ziet u wat ze aanrichten?)

• In het kopje schrijft u terecht “Afwisseling etc.” dus waarom mist het scheidbare voorzetsel “af” dan in uw eerste tip? Het moet zijn: Wisselt u de lengte van de zinnen af? 1½ wordt hier niet anders uitgesproken dan “anderhalve”. Hierdoor schrijft u “regel” in plaats van “regels”. Het lijkt mij overigens zinvoller het aantal voegwoorden en komma’s in een zin te laten bepalen of de zin in twee (of meer) delen gesplitst kan worden. Schrap alstublieft ook hier dat uitroepteken. Het ondermijnt uw tips.
• Vermijdt u onnodige herhaling van woorden? Als ik beloof dat te doen meneer Bloch, belooft u dan het aantal komma’s te reduceren? In één zin staan er maar liefst vijf. Onnodige herhaling tref ik eveneens aan in “aandacht trekken”. Ziet u het?
• Durft u ! en ? te schrijven? Lieve hemel wat een onzinnig gebruik van leestekens.
• Verandert u eens van standpunt? Een standpunt is geen synoniem voor een perspectief. Ik denk dat het kopje “Bekijkt u het eens vanuit een ander perspectief” beter is. In de laatste zin van deze tip maakt u een onjuiste samentrekking van het lidwoord “de”. Correct is: Beschrijf de situatie of het probleem vanuit verschillende perspectieven.
• Gebruikt u (veel) bijvoeglijke naamwoorden? Ik struikel hier over de kreet “actuele modestopwoord”. Beetje dubbelop toch? Actueel houdt in dat het in de mode is; iets wat uit de mode is, is niet actueel. En dan de klapper: voor een leek is er geen touw aan vast te knopen wat u bedoelt met de zin over bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden. Dat komt omdat u in tegenstrijd handelt met wat u zelf predikt: houd het kort en simpel. Nu kan ik me als docent Nederlands natuurlijk laten verleiden om deze zin te herschrijven. Uit didactisch oogpunt doe ik er echter verstandiger aan u huiswerk te geven. Verdiept u zich nog eens in datgene wat duidelijk inzicht in een referentiekader moet worden. Als het goed gaat, kunt u het woordje “voorbeeld” dan schrappen.
• Gebruik kopregels. Kijk, dat is nou klare taal. Niks mis met deze tip.
• Haalt u het uitroepteken in uw laatste tip nog even weg? En plaatst u die tip dan gewoon met stip bij de overige tips?

Het spijt me, maar met dit artikel slaat u de plank volledig mis. Daardoor trek ik uw deskundigheid in twijfel.

Met vriendelijke groet,
Taaladviesbureau thom

Sylvia Schulte

Dank je, Robbert, voor jouw waardering. Zo duidelijk en eenvoudig.

En dank je, Sylvia, voor de moeite die jij hebt genomen om mijn taalfouten te becommentariëren. (Ik laat terzijde jouw eigen tik- of taalfouten.)
In grote lijnen ben ik wél met je eens.
Als Engelsman maak ik zeker fouten in mijn geschreven en gesproken taal. Mijn teksten laat ik nakijken.
Misschien betekent dit een opdracht voor jouw bureau!

Heerlijk dat u twijfelt aan mijn deskundigheid, Sylvia.
Lang leven het verschil.

Ook dit punt: het valt me op hoe slecht leesbaar veel teksten zijn die door zogenaamde taalkundigen geschreven zijn.
Uiteraard ben ik voor een zo correct mogelijk Nederlands. En er is een visueel element dat bij taalkundigen lijkt te ontbreken, waardoor hun teksten minder leesbaar ogen dan teksten geschreven door - in hun ogen - taal-leken.

Tot slot: ik ben trots op het feit dat 'Onze Taal' vijf van mijn bijdragen ooit heeft gepubliceerd.

Lezers, aan jullie de keus!

Happy days,

DAVID

Sylvia Schulte

Beste David,

Allereerst mijn complimenten voor je reactie. Ik moet overigens melden, dat ik niet wist dat je een Engelsman bent. Ik kan het uit je naam niet opmaken. Feit blijft dat het Nederlands als tweede taal zeker niet de makkelijkste is om te leren.

Toen ik mijn commentaar gisteren in het daarvoor bestemde kader typte, kon ik het woord communicatiedeskundige gemakkelijk afbreken. Het computerprogramma zet de tekst uit het kader blijkbaar om naar een breder vlak, zodat er nu onterecht een koppelteken in het woord staat. Natuurlijk hoor ik wel graag van je waar je taal- of tikfouten in mijn tekst vindt. Iedereen moet leermomenten erkennen; daar is niets mis mee. Mijn leermoment in dezen is in ieder geval dat ik voortaan moet proberen minder scherp over te komen.

Uiteraard mag je trots zijn op je publicaties. Dat ben ik ook. Als productspecialist heb ik administratieve en secretariële opleidingen geschreven, lesboeken Nederlandse, een taalgids voor het mbo-onderwijs (uitgegeven door Scheidegger Opleidingen) en momenteel werk ik met regisseur Erik Vos aan zijn derde (voor mij tweede) toneelboek. Hij ontving begin dit jaar de Oeuvreprijs uit handen van de heer Deetman. Ook schrijfster Inez van Dullemen, Eriks vrouw, heb ik geholpen met het herschrijven van een aantal hoofdstukken van haar nieuwste boek (Vogelvlucht).

David, wij beiden zijn blijkbaar "bezige bijen". Ik werk met liefde en enthousiasme en dat zul jij vast ook doen. Wie weet wat er voortvloeit uit dit contact. Ik zie opdrachten graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Taaladviesbureau thom

Sylvia Schulte


Dank voor je snelle, sympathieke reactie, Sylvia.
Ja, op taalgebied is heel veel te doen dus hebben wij, de bezige bijen met aandacht voor detail, de handen vol.

Hartegroet, tot nader contact,

DAVID

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

Jouw artikel, David, is een geschenk.
In korte tijd heb ik veel van jou geleerd.
Je hebt me geholpen mijn visie, missie en doelen helder te krijgen en deze kort en kernachtig te omschrijven.

Nú krijg ik veel waardering voor de teksten op mijn website en brochures.
Mijn bedrijf is het afgelopen jaar enorm gegroeid, dank zij jou, David!

Jij staat bovenaan mijn top 10 lijst van kwaliteitscoach/trainer.
Jouw adres heeft al veel van mijn klanten bereikt.

Dank voor je geduld, aandacht, je inzicht en overzicht en vooral je altijd scherpe en snelle reactie.
Iemand te ontmoeten met zoveel professionaliteit en integriteit is een groot geschenk!

Nogmaals dank!

Warme groet,
INDRA VISSER

Uuuh ... wauw!
Mijn dank en waardering, Indra ...
Ik bloos (bijna).

En: jouw openheid voor mijn inzicht en visie combineert met jouw daadkracht om veranderingen door te voeren. In vertrouwen dat het klopt én werkt.
Voor velen is juist déze stap al te groot, zij 'weten het beter'.

DAVID

Michael Hollants

Inderdaad... wauw!

Wat een discussie zeg... dolle pret, zoiets volgen tusse twee zo taalkundige mensen... en zo naast de kwestie. Laat ons de tips van Dhr Bloch niet taalkundig, maar misschien inhoudelijk bekijken. Hoe ze ook geformuleerd zijn, ze kloppen wel!

Er is echter eentje waar ik het niet volledig eens ben en dat is die over het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Mooi, leuk, goed, etc... (de gemakkelijke) mogen zeker gebruikt worden omdat iedereen dit doet, ook in een familiale omgeving of onder vrienden. Ze wekken dus een sfeer van vertrouwen op.
Omdat herhaling steeds een grote nono is, is het logisch dat je dit ook hier niet gaat doen. Een grote afwisseling en het gebruik van synoniemen kan een tekst echter mooi opluisteren. We hebben nog zo'n mooie, gevarieerde taal, niet? Ik zou indat opzicht over een lucratieve oplossing praten, ipv eentje die geld opbrengt. Over 'geld' praten in een mail vind ik eigenlijk ook een beetje plat, maar dat is misschien omdat ik een Belg ben. :-)

In elk geval, steeds bedankt voor je bijdrage! We blijven ze met interesse lezen en genieten van je inzichten.

Mvg,

Michael


Heerlijk, Michael!
Wat een boeiende, uitgebreide - zels plezante - reactie.
JIJ blijft communiceren zoals dat bij jou past en ik schrijf (ook in opdracht van derden) teksten die werkelijk communiceren in plaats alleen gewoonte-uitdrukkingen herhalen.
Inderdaad, lang leve een rijk taalgebruik - en bij de Vlamingen is de taal zelfs levendiger ...

We gaan door!

DAVID
(Engelsman en alles behalve 'taalkundige' ...)

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel