Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips! (Marianne van de Water)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Anchoring - de juiste stemming creëren bij uw prospect (Rene Knecht)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)

Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Omzettargets leiden vaak tot gesprekstargets die verkopers dwingen hun gesprekstijd steeds efficiënter te benutten. Mijn advies: maak nog eens een praatje! Lees waarom, met 3 praktische tips.

Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit

Hoe vindt u de balans tussen snel uw omzet-target halen en veel tijd investeren om een goede relatie op te bouwen? De tijd van continue bij iedereen lang koffie drinken en praatjes maken is al lang voorbij. Tegenwoordig moeten gesprekstargets leiden naar de omzet-targets.
Moet u nu veel prospectgesprekken voeren om een paar klanten over te houden? Of moet u minder prospectgesprekken voeren maar dan kwalitatiever? Ik neem u voor mijn antwoord op deze vragen even mee naar het dorp waar ik woon, en de delicatessenzaak van Cor.

“Richard, hoe gaat het met je?”
De delicatessewinkel van Cor is zo’n kleine winkel waar je alleen maar kwaliteitsproducten tegenkomt. Goedkoop is het allemaal niet, maar hóe komt het nou dat ik de prijs hier áltijd van ondergeschikt belang vind? De prijs is zó ondergeschikt geworden, dat ik niet eens meer naar de prijskaartjes kijk. De prijskaartjes die nog gewoon met de hand geschreven zijn…

Eigenaar Cor koopt zijn charcuterie-producten in als een goede wijninkoper. Hij reist elk jaar weer naar Zuid Europa om in Spanje en Italië de beste hammen en worsten te proeven. En die bestelt hij dan voor zijn winkel. De smaak is ongeëvenaard. Hoe langer ik Cor ken, hoe meer ik de ondernemer waardeer, en hoe meer ik over hem te weten kom. Want Cor vertelt niet zozeer over zichzelf, maar doceert zijn kennis over de kwaliteits-hammen die hij verkoopt.

Cor vraagt (als de hoeveelheid klanten in zijn winkel dat toelaat) aan klanten hoe het met ze is. Altijd. Het gaat hem áltijd over de klant. Hij vind het oprecht leuk. Het is geen truc. Dat zie je. Aan zijn lichaamstaal, aan zijn ogen, aan zijn rustige stemgebruik. Erg belangrijk voor natuurlijke autoriteit.

Laatst raakte Cor me diep. Hij vroeg me hoe de feestdagen voor me waren geweest. Ik had een jaar achter de rug met nogal wat fysieke malheur. Ziekenhuisgedoe, zware operatie. Het fysiek en mentaal herstellen duurde bijna een jaar. Cor luisterde lang en leefde mee. Met zijn ogen, met zijn stem. Hij keek me ineens lang en intens aan. Ik kon het niet stoppen: de tranen sprongen in mijn ogen. Dít was betrokkenheid van een onwaarschijnlijk oprecht en authentiek niveau…

De glimlachende klant
Van mijn privé verhaal, dat een serieuze toon aan het gesprek gaf, kwamen we op ondernemerschap en ontdekten we dat we een horeca-achtergrond delen. Beiden bleken we al op zeer jonge leeftijd begonnen te zijn met werken in de horeca. Ik riep enthousiast dat ik zelfs in de ‘spoelkeuken’ (afwassen tot u erbij neervalt) begonnen was. “Ík ook!” riep Cor terug. “Wat toevallig…” lachten we ineens allebei luid.
Ik moest denken aan een wijze les van mijn vader, toen ik in de bediening weer eens té serieus aan het werk was en vergat dat mijn gezicht weer op chagrijnig stond, terwijl dat geheel niet mijn bedoeling was. Hij zei me: “Zorg áltijd dat gasten het restaurant verlaten met een glimlach op hun gezicht. Díe gasten komen terug. Niet de gasten met een neutrale- of zelfs chagrijnige blik”. De boodschap was: “Kijk jij zelf chagrijnig, dan voelen de gasten zich minder welkom.”

Ik schrok van de toevalligheid, want Cor had zojuist de wet van mijn vader in praktijk gebracht. Emotioneel betrokken zijn kán (we stonden alleen in de winkel), maar zorg toch dat de klant de winkel met een glimlach verlaat.

Overeenkomsten genereren

Cor maakt mijn dag goed met kwaliteitsproducten én met kwaliteitscommunicatie. Maar cursussen heeft hij daarvoor niet gevolgd. Hij kan simpelweg luisteren als de beste en hij is ontzettend geïnteresseerd in mensen. En die twee liggen in elkaars verlengde.
Door het gesprek kwam hij als verkoper op meerdere overeenkomsten:
  • Gelijke leeftijd
  • Beiden hadden we een fors ‘life changing event’ meegemaakt,
  • Beide ondernemers
  • Opgegroeid in de horeca
  • Gestart in de spoelkeuken
  • Allebei 2 kinderen
Overeenkomsten vinden doet u door oprechte interesse te tonen in de ander, de ander te openen en te laten praten. Dan is er zo een overeenkomst gevonden waar u elkaar kunt vinden en elkaar gelijk mag.

Relatiebinders
Ik vond de overeenkomsten toevallig. Maar zo toevallig zijn die helemaal niet. Als u een goed gesprek met elkaar hebt, kunt u er zo een paar vinden. En díe overeenkomsten zijn enorme relatiebinders. Die overeenkomsten zorgen ervoor dat u snel het gevoel hebt van een goed gesprek met een prettige gesprekspartner. Die overeenkomsten zorgen er voor dat de verkoper niet zozeer uit is op euro’s, maar oprecht geïnteresseerd is.

Klanten vinden het fantastisch als u naar ze luistert. Niet alleen naar hun zakelijke behoeften, maar ook hun persoonlijke besognes. Als u als verkoper ook dáár éven de tijd voor kunt vrijmaken, bent u koning.

En hoe werkt dat zakelijk?
Simpel: schrijf die besognes dan op nadat u afscheid hebt genomen. Alles van al uw klanten over de jaren heen onthouden is gewoon lastig. Zet wat u hebt gehoord in het verkoopsysteem van de organisatie, of schrijf het ouderwets op in een boekje, dat u even inkijkt als u er de volgende keer weer bent. Snel zit u dan weer op het diepere partner-niveau waar u de vorige keer bent geëindigd.

Dus já, het kost u wat tijd om zo’n goed gesprek te voeren, maar daarna hoeft dat niet iedere keer zo te zijn, om elkaar snel een goed gevoel te geven.

Strakke gesprekstargets? Maak scherpe keuzes
Grote kans dat u strak gehanteerde targets hebt. Stel bijvoorbeeld dat u elke dag 5 prospectgesprekken moet voeren, wat op 20 gesprekken per week neerkomt (gemiddeld één dag per week gaat op aan administratietaken, vergaderingen, etc.). Laten we er een conversietarget van 25% bij zetten; dan zouden er dus per week 5 nieuwe klanten geacquireerd moeten worden (in de praktijk is dit natuurlijk allemaal erg afhankelijk van het soort product dat uw bedrijf aanbiedt). En we voegen aan dit voorbeeld een leidinggevende toe die u stevig aan deze targets houdt, om de ‘professionaliteit’ van de verkooporganisatie te waarborgen.
Ik ga ver mee met dit soort strakke scenario’s. Maar u kunt niet hoge (intensieve) kwaliteitsgesprekken voeren bij iedere prospect, dat is ook duidelijk. Daarvoor ontbreekt u de tijd. Maar, zorg nu eens dat u bij 1 van die dagelijkse gesprekken toch meer tijd neemt dan u eigenlijk hebt. Kies hiervoor een zeer kansrijke prospect in omzet of marge. Maak bij iedere prospect snel de inschatting of u hier méér tijd in zal investeren, of niet.
Overtuig uw leidinggevende, dat u 4 gesprekken per dag voert, maar dat uw succes gemeten naar omzet/marge en CLV (Customer Lifetime Value) hoger zal zijn.

3 tips tot besluit
  • Tip 1: Zoek naar (persoonlijke) overeenkomsten, met name bij de prospects waar hoge omzet/marge/CLV te verwachten is.
  • Tip 2: Overleg uw gewenste aanpassing op het beoordelingssysteem met uw leidinggevende. Houd de baas continu op de hoogte en deel zowel uw vorderingen, als datgene wat er minder goed gaat. Blijf communiceren, anders kan het vertrouwen snel weglopen. Uw leidinggevende neemt immers een risico door u een uitzonderingspositie te geven.
  • Tip 3: Indien te lastig voor uw baas, vraag dan of u er een pilot van kan maken, voor een beperkte tijd.

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Aandacht, Communicatie, Targets
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,5
(11 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel