Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Brainpower: zet je ongebruikte 90 procent van je brein in om meer te verkop (Marvin Sutherland)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
U bent eigenlijk een Homo Ludens... (Klantencontact)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)

Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Omzettargets leiden vaak tot gesprekstargets die verkopers dwingen hun gesprekstijd steeds efficiënter te benutten. Mijn advies: maak nog eens een praatje! Lees waarom, met 3 praktische tips.

Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit

Hoe vindt u de balans tussen snel uw omzet-target halen en veel tijd investeren om een goede relatie op te bouwen? De tijd van continue bij iedereen lang koffie drinken en praatjes maken is al lang voorbij. Tegenwoordig moeten gesprekstargets leiden naar de omzet-targets.
Moet u nu veel prospectgesprekken voeren om een paar klanten over te houden? Of moet u minder prospectgesprekken voeren maar dan kwalitatiever? Ik neem u voor mijn antwoord op deze vragen even mee naar het dorp waar ik woon, en de delicatessenzaak van Cor.

“Richard, hoe gaat het met je?”
De delicatessewinkel van Cor is zo’n kleine winkel waar je alleen maar kwaliteitsproducten tegenkomt. Goedkoop is het allemaal niet, maar hóe komt het nou dat ik de prijs hier áltijd van ondergeschikt belang vind? De prijs is zó ondergeschikt geworden, dat ik niet eens meer naar de prijskaartjes kijk. De prijskaartjes die nog gewoon met de hand geschreven zijn…

Eigenaar Cor koopt zijn charcuterie-producten in als een goede wijninkoper. Hij reist elk jaar weer naar Zuid Europa om in Spanje en Italië de beste hammen en worsten te proeven. En die bestelt hij dan voor zijn winkel. De smaak is ongeëvenaard. Hoe langer ik Cor ken, hoe meer ik de ondernemer waardeer, en hoe meer ik over hem te weten kom. Want Cor vertelt niet zozeer over zichzelf, maar doceert zijn kennis over de kwaliteits-hammen die hij verkoopt.

Cor vraagt (als de hoeveelheid klanten in zijn winkel dat toelaat) aan klanten hoe het met ze is. Altijd. Het gaat hem áltijd over de klant. Hij vind het oprecht leuk. Het is geen truc. Dat zie je. Aan zijn lichaamstaal, aan zijn ogen, aan zijn rustige stemgebruik. Erg belangrijk voor natuurlijke autoriteit.

Laatst raakte Cor me diep. Hij vroeg me hoe de feestdagen voor me waren geweest. Ik had een jaar achter de rug met nogal wat fysieke malheur. Ziekenhuisgedoe, zware operatie. Het fysiek en mentaal herstellen duurde bijna een jaar. Cor luisterde lang en leefde mee. Met zijn ogen, met zijn stem. Hij keek me ineens lang en intens aan. Ik kon het niet stoppen: de tranen sprongen in mijn ogen. Dít was betrokkenheid van een onwaarschijnlijk oprecht en authentiek niveau…

De glimlachende klant
Van mijn privé verhaal, dat een serieuze toon aan het gesprek gaf, kwamen we op ondernemerschap en ontdekten we dat we een horeca-achtergrond delen. Beiden bleken we al op zeer jonge leeftijd begonnen te zijn met werken in de horeca. Ik riep enthousiast dat ik zelfs in de ‘spoelkeuken’ (afwassen tot u erbij neervalt) begonnen was. “Ík ook!” riep Cor terug. “Wat toevallig…” lachten we ineens allebei luid.
Ik moest denken aan een wijze les van mijn vader, toen ik in de bediening weer eens té serieus aan het werk was en vergat dat mijn gezicht weer op chagrijnig stond, terwijl dat geheel niet mijn bedoeling was. Hij zei me: “Zorg áltijd dat gasten het restaurant verlaten met een glimlach op hun gezicht. Díe gasten komen terug. Niet de gasten met een neutrale- of zelfs chagrijnige blik”. De boodschap was: “Kijk jij zelf chagrijnig, dan voelen de gasten zich minder welkom.”

Ik schrok van de toevalligheid, want Cor had zojuist de wet van mijn vader in praktijk gebracht. Emotioneel betrokken zijn kán (we stonden alleen in de winkel), maar zorg toch dat de klant de winkel met een glimlach verlaat.

Overeenkomsten genereren

Cor maakt mijn dag goed met kwaliteitsproducten én met kwaliteitscommunicatie. Maar cursussen heeft hij daarvoor niet gevolgd. Hij kan simpelweg luisteren als de beste en hij is ontzettend geïnteresseerd in mensen. En die twee liggen in elkaars verlengde.
Door het gesprek kwam hij als verkoper op meerdere overeenkomsten:
  • Gelijke leeftijd
  • Beiden hadden we een fors ‘life changing event’ meegemaakt,
  • Beide ondernemers
  • Opgegroeid in de horeca
  • Gestart in de spoelkeuken
  • Allebei 2 kinderen
Overeenkomsten vinden doet u door oprechte interesse te tonen in de ander, de ander te openen en te laten praten. Dan is er zo een overeenkomst gevonden waar u elkaar kunt vinden en elkaar gelijk mag.

Relatiebinders
Ik vond de overeenkomsten toevallig. Maar zo toevallig zijn die helemaal niet. Als u een goed gesprek met elkaar hebt, kunt u er zo een paar vinden. En díe overeenkomsten zijn enorme relatiebinders. Die overeenkomsten zorgen ervoor dat u snel het gevoel hebt van een goed gesprek met een prettige gesprekspartner. Die overeenkomsten zorgen er voor dat de verkoper niet zozeer uit is op euro’s, maar oprecht geïnteresseerd is.

Klanten vinden het fantastisch als u naar ze luistert. Niet alleen naar hun zakelijke behoeften, maar ook hun persoonlijke besognes. Als u als verkoper ook dáár éven de tijd voor kunt vrijmaken, bent u koning.

En hoe werkt dat zakelijk?
Simpel: schrijf die besognes dan op nadat u afscheid hebt genomen. Alles van al uw klanten over de jaren heen onthouden is gewoon lastig. Zet wat u hebt gehoord in het verkoopsysteem van de organisatie, of schrijf het ouderwets op in een boekje, dat u even inkijkt als u er de volgende keer weer bent. Snel zit u dan weer op het diepere partner-niveau waar u de vorige keer bent geëindigd.

Dus já, het kost u wat tijd om zo’n goed gesprek te voeren, maar daarna hoeft dat niet iedere keer zo te zijn, om elkaar snel een goed gevoel te geven.

Strakke gesprekstargets? Maak scherpe keuzes
Grote kans dat u strak gehanteerde targets hebt. Stel bijvoorbeeld dat u elke dag 5 prospectgesprekken moet voeren, wat op 20 gesprekken per week neerkomt (gemiddeld één dag per week gaat op aan administratietaken, vergaderingen, etc.). Laten we er een conversietarget van 25% bij zetten; dan zouden er dus per week 5 nieuwe klanten geacquireerd moeten worden (in de praktijk is dit natuurlijk allemaal erg afhankelijk van het soort product dat uw bedrijf aanbiedt). En we voegen aan dit voorbeeld een leidinggevende toe die u stevig aan deze targets houdt, om de ‘professionaliteit’ van de verkooporganisatie te waarborgen.
Ik ga ver mee met dit soort strakke scenario’s. Maar u kunt niet hoge (intensieve) kwaliteitsgesprekken voeren bij iedere prospect, dat is ook duidelijk. Daarvoor ontbreekt u de tijd. Maar, zorg nu eens dat u bij 1 van die dagelijkse gesprekken toch meer tijd neemt dan u eigenlijk hebt. Kies hiervoor een zeer kansrijke prospect in omzet of marge. Maak bij iedere prospect snel de inschatting of u hier méér tijd in zal investeren, of niet.
Overtuig uw leidinggevende, dat u 4 gesprekken per dag voert, maar dat uw succes gemeten naar omzet/marge en CLV (Customer Lifetime Value) hoger zal zijn.

3 tips tot besluit
  • Tip 1: Zoek naar (persoonlijke) overeenkomsten, met name bij de prospects waar hoge omzet/marge/CLV te verwachten is.
  • Tip 2: Overleg uw gewenste aanpassing op het beoordelingssysteem met uw leidinggevende. Houd de baas continu op de hoogte en deel zowel uw vorderingen, als datgene wat er minder goed gaat. Blijf communiceren, anders kan het vertrouwen snel weglopen. Uw leidinggevende neemt immers een risico door u een uitzonderingspositie te geven.
  • Tip 3: Indien te lastig voor uw baas, vraag dan of u er een pilot van kan maken, voor een beperkte tijd.
Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,5
(11 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel