Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips! (Marianne van de Water)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Anchoring - de juiste stemming creëren bij uw prospect (Rene Knecht)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)

Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels!

Stof tot nadenken over de kwaliteit van uw presentatie: 18 gouden regels voor presenteren. Doe er uw voordeel mee.

Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels!

  • 1. Wees u ervan bewust hoe u wilt overkomen
    De wijze waarop u zichzelf presenteert zegt alles over wie u bent en dus over uw bedrijf. U bepaalt zelf hoe u overkomt! 
  • 2. Weet wat u zeggen wilt
    Een eenvoudige zin van 10-15 woorden bevat de 'boodschap'. Direct, eenvoudig en in de formulering van de luisteraars. Deze 'boodschap' is de uiteindelijke conclusie die de luisteraars meenemen.
     
  • 3. Vertel wat de luisteraars graag willen horen en wat u wilt dat ze horen
    Uw luisteraars komen naar u om zich prettig te voelen en om oplossingen voor hun problemen te vinden.
     
  • 4. Eerst de relatie, dan de informatie
    Bouw eerst een brug van contact, gebaseerd op vertrouwen en gevoel, voor u nieuwe informatie geeft.
     
  • 5. Uw luisteraars zijn belangrijker dan uzelf
    Stel aan het begin en aan het einde van uw presentatie altijd uw luisteraars centraal. Daar tussenin mag u over uzelf praten – maar alleen als het om nuttige, dus functionele, anekdotes gaat.

    The audience is only here for the beginning and the end.
    Sir Thomas Beecham

  • 6. Zeg het eenvoudig, kort, praktisch en zo origineel mogelijk
    Geef voorbeelden en vergelijkingen en gebruik beeldende taal. Stel de luisteraar in staat om u te kunnen volgen.
     
  • 7. Als iets belangrijk is, vertel het opnieuw
    Steek hoofdzaken steeds in een ander jasje door ze met verschillende woorden en vanuit een andere invalshoek te belichten.
     
  • 8. Communicatie is tweerichtingsverkeer
    Praat met in plaats van tegen uw luisteraars. Betrek ze in uw verhaal. Stel retorische vragen en gesloten vragen waarop het antwoord 'ja' zou moeten zijn. Gebruik spreektaal die het woord jij/u/jullie bevat.
     
  • 9. Presenteren is verkopen
    Of u nu in de verkoop zit, of een rapport presenteert, u bent aan het verkopen. U 'verkoopt' eerst uzelf, voordat u uw boodschap kunt 'verkopen'.
     
  • 10. Gebruik een minimum aan visuele hulpmiddelen
    U doet het zelf. Visuele hulpmiddelen dienen zuiver ter ondersteuning van uw presentatie en helpen de boodschap over te brengen. Tekst is géén visueel hulpmiddel. U hebt tenslotte luisteraars!
     
  • 11. Enthousiasme verkoopt!
    Een bekwame verkoper straalt enthousiasme uit. Dynamische taal, stem en gebaren onderstrepen de juiste indruk.

    The most spontaneous expressions require the most practice.
    Sir Winston Churchill
     
  • 12. Harmonie in woord en daad
    Om geloofwaardig over te komen krijgen uw woorden ondersteuning van passende (lees: functionele) lichaamstaal.
     
  • 13. Selecteer uw informatie
    Alleen u weet wat u uit uw presentatie weglaat.
     
  • 14. De wensen van uw 'afnemers' zijn belangrijker dan uw programma
    Respecteer de wensen van uw luisteraars. Wijk van uw programma af als de situatie zich in een andere richting ontwikkelt dan gepland.
     
  • 15. Houd u aan de tijd
    Respecteer de tijd van uw luisteraars. Houd uw presentatie korter dan verwacht. Laat uw luisteraars achter met het gevoel van 'wij willen meer'! Respecteer ook (de tijd van) andere sprekers wanneer u deelneemt aan een programma met meerdere presentaties.
     
  • 16. Blijf motiveren van het begin tot het einde
    U motiveert anderen met een dynamische woordkeus en vooral met actieve lichaamstaal. Zorg ervoor dat uw presentatie positief eindigt qua inhoud, volume en intonatie.
     
  • 17. Laat zien dat u er zelf plezier in hebt
    De makkelijkste manier om succesvol te presenteren is om werkelijk te genieten van waar u mee bezig bent. Laat dat ook zien. Een succesvolle presentator is trots op z'n product – hij is vooral trots op zichzelf en zijn bedrijf.
     
  • 18. Zwijgen is goud
    Durf stiltes te laten vallen – vóór u begint, tussen de zinnen door, na het tonen van een plaatje, en na uw laatste woorden. In combinatie met uitademen, (subtiel) glimlachen en oogcontact, is stilte het meest effectieve wapen bij een presentatie, onderhandeling of verkoop. De stiltes zijn vooral voor de juiste vervanging van 'uh' en 'um'.

    A speech is like a love affair.
    Any fool can start one, but to end it requires considerable skill.

    Lord Mancroft

Rome wasn't built in a day. Neither was the perfect presenter.
It's all right to make mistakes, but only if you're willing to learn from them.


David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Overtuigen, Motivatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(35 stemmen)
Reacties

N, W,

Toegegeven zijn het interessante regels en grotendeels feiten. Aangezien ik morgen eindpresentatie heb kunnen ze best nuttig voor me zijn! :)

wilko van beek

Verkopen lijkt wel op het gewone leven!

Dank aan N, W, en Wilko voor deze weerspiegelingen!
Ja, het zijn allemaal 'open deuren', maar het gekste is, hoe vaak ze genegeerd worden ...

Presenteer ze!

Hartegroet,

DAVID

wilko van beek

Beste David, mijn reactie was zeker niet als 'open deur intrappen' bedoelt hoor. Je 18 regels zijn vanzelfsprekend en zo in het dagelijkse leven toepasbaar. Behandel je klanten en toehoorders alsof het je vrienden zijn.
Groet,
Wilko

Hallo David,

Wat zijn nu echte tips, TIPS geschreven in hoofdletters? Een garantie voor een succesvolle presentatie.

Groet, Erik

Er is geen garantie voor een succesvolle presentatie, Erik.
Helaas.
Voor meer tips ofwel TIPS vind je veel op Blochs Blog op mijn www.
Uiteindelijk komt 'succesvol presenteren' bijzonder overeen met je persoonlijke ontwikkeling, want dát is de weg van authenticiteit en bevrijding van de conditionering (programmering)die een ieder in verschillende maten belemmert.

Happy days,

DAVID

dennis van veelen |  http://www.searchresults.nl

Mooie tips, wel of niet in hoofdletter..

Als alle sprekers / verkopers deze tips ter harte nemen, dan wordt het inkoop en verkoopvak een stuk leuker!

HELDER, Dennis (zelfs met hoofdletters!).
Verkopers zijn niet automatisch 'goede presentators', en iedereen is sowieso een 'spreker'.
Mijn specialiteit behelst het verscherpen van het hoe en wat van het 'gewoon' spreken waardoor een ieder een BETER spreker wordt en een enkeling de sprong naar presentator maakt.
Wel leven we in een tijdperk waar velen denken zelf expert in 'alles' te zijn, en zeker in presenteren - ze hebben immers PowerPoint!

De openheid om te leren presenteren is dus geringer dan ooit terwijl de noodzaak alleen maar groter is geworden.

TIP: wat je 'hier' hebt, heeft alleen waarde als het 'dáár' aankomt.
Zo kan je kijken naar alles van een presentatie en de vraag stellen: "Is dat 'hier' of 'daar'?"
Bijvoorbeeld, de volgepropte PP-plaatjes zijn bijna altijd 'hier', terwijl met 'strippen', het toepassen van de opbouwfunctie van PP en het afstemmen van wat er op het scherm verschijnt met wat de spreker zegt, wordt het 'dáár'. Idem, bijna iedere 'ik' is 'hier' en 'u/jij/jullie' is 'dáár'.

Hartegroet,

DAVID

Bedankt voor de handige tips tijdens het presenteren!

Dank je, Robert.
En ik heb verbetertips voor je, voor de teksten op je site.
Want ook schriftelijk presenteren is een kunst!

Marc Van den Eede |  http://Www.wegos.be

Wat de blog van David zo congruent maakt is dat hij ook in zijn schrijftaal de daad (beïnvloeden) bij het woord (overtuigen) voegt... Mooie samenvatting van wat spreken hoort te zijn David... Hartelijk aanspreken. Tot spreeks, marc

Mijn dank aan jou, Marc, voor jouw waardering - en vooral het noemen van 'congruent' - want dát is een cruciale sleutel in de geloofwaardigheid, in 'walking the talk'.
(Kijk bijvoorbeeld alleen maar naar de slides van de gemiddelde presentatie om gebrek aan congruentie te bespeuren!)

Gonneke Roggeveen |  http://info@jouwhuismijnpassie.nl

Top!Hier kan ik wat mee!
Uitstekende tips. Ik ga ze allemaal gebruiken tijdens mijn beoordeling voor het keurmerk Interieurstylist.

Ik geniet van je enthousiasme, Gonneke, en óók van hoe je weet je hier te profileren!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel