Stof tot nadenken over de kwaliteit van uw presentatie: 18 gouden regels voor presenteren. Doe er uw voordeel mee.
1. Wees u ervan bewust hoe u wilt overkomen De wijze waarop u zichzelf presenteert zegt alles over wie u bent en dus over uw bedrijf. U bepaalt zelf hoe u overkomt!
2. Weet wat u zeggen wilt Een eenvoudige zin van 10-15 woorden bevat de 'boodschap'. Direct, eenvoudig en in de formulering van de luisteraars. Deze 'boodschap' is de uiteindelijke conclusie die de luisteraars meenemen.
3. Vertel wat de luisteraars graag willen horen en wat u wilt dat ze horen Uw luisteraars komen naar u om zich prettig te voelen en om oplossingen voor hun problemen te vinden.
4. Eerst de relatie, dan de informatie Bouw eerst een brug van contact, gebaseerd op vertrouwen en gevoel, voor u nieuwe informatie geeft.
5. Uw luisteraars zijn belangrijker dan uzelf Stel aan het begin en aan het einde van uw presentatie altijd uw luisteraars centraal. Daar tussenin mag u over uzelf praten – maar alleen als het om nuttige, dus functionele, anekdotes gaat.
The audience is only here for the beginning and the end. Sir Thomas Beecham
6. Zeg het eenvoudig, kort, praktisch en zo origineel mogelijk Geef voorbeelden en vergelijkingen en gebruik beeldende taal. Stel de luisteraar in staat om u te kunnen volgen.
7. Als iets belangrijk is, vertel het opnieuw Steek hoofdzaken steeds in een ander jasje door ze met verschillende woorden en vanuit een andere invalshoek te belichten.
8. Communicatie is tweerichtingsverkeer Praat met in plaats van tegen uw luisteraars. Betrek ze in uw verhaal. Stel retorische vragen en gesloten vragen waarop het antwoord 'ja' zou moeten zijn. Gebruik spreektaal die het woord jij/u/jullie bevat.
9. Presenteren is verkopen Of u nu in de verkoop zit, of een rapport presenteert, u bent aan het verkopen. U 'verkoopt' eerst uzelf, voordat u uw boodschap kunt 'verkopen'.
10. Gebruik een minimum aan visuele hulpmiddelen U doet het zelf. Visuele hulpmiddelen dienen zuiver ter ondersteuning van uw presentatie en helpen de boodschap over te brengen. Tekst is géén visueel hulpmiddel. U hebt tenslotte luisteraars!
11. Enthousiasme verkoopt! Een bekwame verkoper straalt enthousiasme uit. Dynamische taal, stem en gebaren onderstrepen de juiste indruk.
The most spontaneous expressions require the most practice. Sir Winston Churchill
12. Harmonie in woord en daad Om geloofwaardig over te komen krijgen uw woorden ondersteuning van passende (lees: functionele) lichaamstaal.
13. Selecteer uw informatie Alleen u weet wat u uit uw presentatie weglaat.
14. De wensen van uw 'afnemers' zijn belangrijker dan uw programma Respecteer de wensen van uw luisteraars. Wijk van uw programma af als de situatie zich in een andere richting ontwikkelt dan gepland.
15. Houd u aan de tijd Respecteer de tijd van uw luisteraars. Houd uw presentatie korter dan verwacht. Laat uw luisteraars achter met het gevoel van 'wij willen meer'! Respecteer ook (de tijd van) andere sprekers wanneer u deelneemt aan een programma met meerdere presentaties.
16. Blijf motiveren van het begin tot het einde U motiveert anderen met een dynamische woordkeus en vooral met actieve lichaamstaal. Zorg ervoor dat uw presentatie positief eindigt qua inhoud, volume en intonatie.
17. Laat zien dat u er zelf plezier in hebt De makkelijkste manier om succesvol te presenteren is om werkelijk te genieten van waar u mee bezig bent. Laat dat ook zien. Een succesvolle presentator is trots op z'n product – hij is vooral trots op zichzelf en zijn bedrijf.
18. Zwijgen is goud Durf stiltes te laten vallen – vóór u begint, tussen de zinnen door, na het tonen van een plaatje, en na uw laatste woorden. In combinatie met uitademen, (subtiel) glimlachen en oogcontact, is stilte het meest effectieve wapen bij een presentatie, onderhandeling of verkoop. De stiltes zijn vooral voor de juiste vervanging van 'uh' en 'um'.
A speech is like a love affair. Any fool can start one, but to end it requires considerable skill. Lord Mancroft
Rome wasn't built in a day. Neither was the perfect presenter. It's all right to make mistakes, but only if you're willing to learn from them.
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Dank aan N, W, en Wilko voor deze weerspiegelingen!
Ja, het zijn allemaal 'open deuren', maar het gekste is, hoe vaak ze genegeerd worden ...
Presenteer ze!
Hartegroet,
DAVID
wilko van beek
Beste David, mijn reactie was zeker niet als 'open deur intrappen' bedoelt hoor. Je 18 regels zijn vanzelfsprekend en zo in het dagelijkse leven toepasbaar. Behandel je klanten en toehoorders alsof het je vrienden zijn.
Groet,
Wilko
Er is geen garantie voor een succesvolle presentatie, Erik.
Helaas.
Voor meer tips ofwel TIPS vind je veel op Blochs Blog op mijn www.
Uiteindelijk komt 'succesvol presenteren' bijzonder overeen met je persoonlijke ontwikkeling, want dát is de weg van authenticiteit en bevrijding van de conditionering (programmering)die een ieder in verschillende maten belemmert.
HELDER, Dennis (zelfs met hoofdletters!).
Verkopers zijn niet automatisch 'goede presentators', en iedereen is sowieso een 'spreker'.
Mijn specialiteit behelst het verscherpen van het hoe en wat van het 'gewoon' spreken waardoor een ieder een BETER spreker wordt en een enkeling de sprong naar presentator maakt.
Wel leven we in een tijdperk waar velen denken zelf expert in 'alles' te zijn, en zeker in presenteren - ze hebben immers PowerPoint!
De openheid om te leren presenteren is dus geringer dan ooit terwijl de noodzaak alleen maar groter is geworden.
TIP: wat je 'hier' hebt, heeft alleen waarde als het 'dáár' aankomt.
Zo kan je kijken naar alles van een presentatie en de vraag stellen: "Is dat 'hier' of 'daar'?"
Bijvoorbeeld, de volgepropte PP-plaatjes zijn bijna altijd 'hier', terwijl met 'strippen', het toepassen van de opbouwfunctie van PP en het afstemmen van wat er op het scherm verschijnt met wat de spreker zegt, wordt het 'dáár'. Idem, bijna iedere 'ik' is 'hier' en 'u/jij/jullie' is 'dáár'.
Wat de blog van David zo congruent maakt is dat hij ook in zijn schrijftaal de daad (beïnvloeden) bij het woord (overtuigen) voegt... Mooie samenvatting van wat spreken hoort te zijn David... Hartelijk aanspreken. Tot spreeks, marc
Mijn dank aan jou, Marc, voor jouw waardering - en vooral het noemen van 'congruent' - want dát is een cruciale sleutel in de geloofwaardigheid, in 'walking the talk'.
(Kijk bijvoorbeeld alleen maar naar de slides van de gemiddelde presentatie om gebrek aan congruentie te bespeuren!)
Ik geniet van je enthousiasme, Gonneke, en óók van hoe je weet je hier te profileren!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.