Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)

Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels!

Stof tot nadenken over de kwaliteit van uw presentatie: 18 gouden regels voor presenteren. Doe er uw voordeel mee.

Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels!

  • 1. Wees u ervan bewust hoe u wilt overkomen
    De wijze waarop u zichzelf presenteert zegt alles over wie u bent en dus over uw bedrijf. U bepaalt zelf hoe u overkomt! 
  • 2. Weet wat u zeggen wilt
    Een eenvoudige zin van 10-15 woorden bevat de 'boodschap'. Direct, eenvoudig en in de formulering van de luisteraars. Deze 'boodschap' is de uiteindelijke conclusie die de luisteraars meenemen.
     
  • 3. Vertel wat de luisteraars graag willen horen en wat u wilt dat ze horen
    Uw luisteraars komen naar u om zich prettig te voelen en om oplossingen voor hun problemen te vinden.
     
  • 4. Eerst de relatie, dan de informatie
    Bouw eerst een brug van contact, gebaseerd op vertrouwen en gevoel, voor u nieuwe informatie geeft.
     
  • 5. Uw luisteraars zijn belangrijker dan uzelf
    Stel aan het begin en aan het einde van uw presentatie altijd uw luisteraars centraal. Daar tussenin mag u over uzelf praten – maar alleen als het om nuttige, dus functionele, anekdotes gaat.

    The audience is only here for the beginning and the end.
    Sir Thomas Beecham

  • 6. Zeg het eenvoudig, kort, praktisch en zo origineel mogelijk
    Geef voorbeelden en vergelijkingen en gebruik beeldende taal. Stel de luisteraar in staat om u te kunnen volgen.
     
  • 7. Als iets belangrijk is, vertel het opnieuw
    Steek hoofdzaken steeds in een ander jasje door ze met verschillende woorden en vanuit een andere invalshoek te belichten.
     
  • 8. Communicatie is tweerichtingsverkeer
    Praat met in plaats van tegen uw luisteraars. Betrek ze in uw verhaal. Stel retorische vragen en gesloten vragen waarop het antwoord 'ja' zou moeten zijn. Gebruik spreektaal die het woord jij/u/jullie bevat.
     
  • 9. Presenteren is verkopen
    Of u nu in de verkoop zit, of een rapport presenteert, u bent aan het verkopen. U 'verkoopt' eerst uzelf, voordat u uw boodschap kunt 'verkopen'.
     
  • 10. Gebruik een minimum aan visuele hulpmiddelen
    U doet het zelf. Visuele hulpmiddelen dienen zuiver ter ondersteuning van uw presentatie en helpen de boodschap over te brengen. Tekst is géén visueel hulpmiddel. U hebt tenslotte luisteraars!
     
  • 11. Enthousiasme verkoopt!
    Een bekwame verkoper straalt enthousiasme uit. Dynamische taal, stem en gebaren onderstrepen de juiste indruk.

    The most spontaneous expressions require the most practice.
    Sir Winston Churchill
     
  • 12. Harmonie in woord en daad
    Om geloofwaardig over te komen krijgen uw woorden ondersteuning van passende (lees: functionele) lichaamstaal.
     
  • 13. Selecteer uw informatie
    Alleen u weet wat u uit uw presentatie weglaat.
     
  • 14. De wensen van uw 'afnemers' zijn belangrijker dan uw programma
    Respecteer de wensen van uw luisteraars. Wijk van uw programma af als de situatie zich in een andere richting ontwikkelt dan gepland.
     
  • 15. Houd u aan de tijd
    Respecteer de tijd van uw luisteraars. Houd uw presentatie korter dan verwacht. Laat uw luisteraars achter met het gevoel van 'wij willen meer'! Respecteer ook (de tijd van) andere sprekers wanneer u deelneemt aan een programma met meerdere presentaties.
     
  • 16. Blijf motiveren van het begin tot het einde
    U motiveert anderen met een dynamische woordkeus en vooral met actieve lichaamstaal. Zorg ervoor dat uw presentatie positief eindigt qua inhoud, volume en intonatie.
     
  • 17. Laat zien dat u er zelf plezier in hebt
    De makkelijkste manier om succesvol te presenteren is om werkelijk te genieten van waar u mee bezig bent. Laat dat ook zien. Een succesvolle presentator is trots op z'n product – hij is vooral trots op zichzelf en zijn bedrijf.
     
  • 18. Zwijgen is goud
    Durf stiltes te laten vallen – vóór u begint, tussen de zinnen door, na het tonen van een plaatje, en na uw laatste woorden. In combinatie met uitademen, (subtiel) glimlachen en oogcontact, is stilte het meest effectieve wapen bij een presentatie, onderhandeling of verkoop. De stiltes zijn vooral voor de juiste vervanging van 'uh' en 'um'.

    A speech is like a love affair.
    Any fool can start one, but to end it requires considerable skill.

    Lord Mancroft

Rome wasn't built in a day. Neither was the perfect presenter.
It's all right to make mistakes, but only if you're willing to learn from them.


David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(35 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

N, W,

Toegegeven zijn het interessante regels en grotendeels feiten. Aangezien ik morgen eindpresentatie heb kunnen ze best nuttig voor me zijn! :)

wilko van beek

Verkopen lijkt wel op het gewone leven!

Dank aan N, W, en Wilko voor deze weerspiegelingen!
Ja, het zijn allemaal 'open deuren', maar het gekste is, hoe vaak ze genegeerd worden ...

Presenteer ze!

Hartegroet,

DAVID

wilko van beek

Beste David, mijn reactie was zeker niet als 'open deur intrappen' bedoelt hoor. Je 18 regels zijn vanzelfsprekend en zo in het dagelijkse leven toepasbaar. Behandel je klanten en toehoorders alsof het je vrienden zijn.
Groet,
Wilko

Hallo David,

Wat zijn nu echte tips, TIPS geschreven in hoofdletters? Een garantie voor een succesvolle presentatie.

Groet, Erik

Er is geen garantie voor een succesvolle presentatie, Erik.
Helaas.
Voor meer tips ofwel TIPS vind je veel op Blochs Blog op mijn www.
Uiteindelijk komt 'succesvol presenteren' bijzonder overeen met je persoonlijke ontwikkeling, want dát is de weg van authenticiteit en bevrijding van de conditionering (programmering)die een ieder in verschillende maten belemmert.

Happy days,

DAVID

dennis van veelen |  http://www.searchresults.nl

Mooie tips, wel of niet in hoofdletter..

Als alle sprekers / verkopers deze tips ter harte nemen, dan wordt het inkoop en verkoopvak een stuk leuker!

HELDER, Dennis (zelfs met hoofdletters!).
Verkopers zijn niet automatisch 'goede presentators', en iedereen is sowieso een 'spreker'.
Mijn specialiteit behelst het verscherpen van het hoe en wat van het 'gewoon' spreken waardoor een ieder een BETER spreker wordt en een enkeling de sprong naar presentator maakt.
Wel leven we in een tijdperk waar velen denken zelf expert in 'alles' te zijn, en zeker in presenteren - ze hebben immers PowerPoint!

De openheid om te leren presenteren is dus geringer dan ooit terwijl de noodzaak alleen maar groter is geworden.

TIP: wat je 'hier' hebt, heeft alleen waarde als het 'dáár' aankomt.
Zo kan je kijken naar alles van een presentatie en de vraag stellen: "Is dat 'hier' of 'daar'?"
Bijvoorbeeld, de volgepropte PP-plaatjes zijn bijna altijd 'hier', terwijl met 'strippen', het toepassen van de opbouwfunctie van PP en het afstemmen van wat er op het scherm verschijnt met wat de spreker zegt, wordt het 'dáár'. Idem, bijna iedere 'ik' is 'hier' en 'u/jij/jullie' is 'dáár'.

Hartegroet,

DAVID

Bedankt voor de handige tips tijdens het presenteren!

Dank je, Robert.
En ik heb verbetertips voor je, voor de teksten op je site.
Want ook schriftelijk presenteren is een kunst!

Marc Van den Eede |  http://Www.wegos.be

Wat de blog van David zo congruent maakt is dat hij ook in zijn schrijftaal de daad (beïnvloeden) bij het woord (overtuigen) voegt... Mooie samenvatting van wat spreken hoort te zijn David... Hartelijk aanspreken. Tot spreeks, marc

Mijn dank aan jou, Marc, voor jouw waardering - en vooral het noemen van 'congruent' - want dát is een cruciale sleutel in de geloofwaardigheid, in 'walking the talk'.
(Kijk bijvoorbeeld alleen maar naar de slides van de gemiddelde presentatie om gebrek aan congruentie te bespeuren!)

Gonneke Roggeveen |  http://info@jouwhuismijnpassie.nl

Top!Hier kan ik wat mee!
Uitstekende tips. Ik ga ze allemaal gebruiken tijdens mijn beoordeling voor het keurmerk Interieurstylist.

Ik geniet van je enthousiasme, Gonneke, en óók van hoe je weet je hier te profileren!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel