Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips! (Marianne van de Water)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Anchoring - de juiste stemming creëren bij uw prospect (Rene Knecht)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)

Manipulatie: goed en fout

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Er is een dunne lijn tussen beïnvloeden en manipuleren. Manipuleren wordt vaak als slecht gezien, maar datt is maar hoe u het bekijkt. Wat is manipuleren eigenlijk precies? En hoe is het goed te gebruiken? Ontdek uw opties.

Manipulatie: goed en fout

Manipulatie is een begrip uit de psychologie, en hiermee wordt bedoeld: Het voor elkaar krijgen van bepaalde zaken bij een ander, zonder dat we daarbij goede argumenten gebruiken of nodig hebben. U probeert met manipulatie dus iemands gedrag of mening te veranderen. Vaak wordt manipulatie als iets negatiefs gezien. Maar wie begrijpt wat manipulatie precies inhoudt, kan het juist ook op een heel goede manier toepassen, waarbij een win-win situatie gecreëerd wordt.

Manipuleren doet u bijvoorbeeld al door de manier waaróp u iets zegt, de wijze waarop u uw stem gebruikt of uw lichaamstaal inzet.

3 redenen voor het toepassen met manipulatie
  1. U kunt het op een goede manier gebruiken,
  2. Mensen kunnen het (goed) tegen u gebruiken en
  3. Men (de ander of uzelf) kan het misbruiken
De eerste 2 wil ik kwalificeren als ‘positief beïnvloeden’. Dat is een positieve term en heeft een positieve grondhouding waar beide kanten beter van kunnen worden. De 3e heeft dat niet.

Het is een gevoelig onderwerp, maar ik pleit ervoor om er ‘op een goede manier’ gebruik van te maken, zoals u ook respect kunt hebben voor (en kan leren van) een ander die ze op een respectvolle manier inzet (bij u bijvoorbeeld).
 
Ik ben absoluut tegen (bewust) verkeerde intenties bij manipulatie. Dat doen verkopers/mensen die eigenlijk alleen maar communiceren om hun eigen doelstellingen te halen, of het eigen ego een boost te geven. In het nadeel van de ander, die zich bijvoorbeeld later bekocht voelt of die zich duidelijk iets heeft laten aansmeren waar hij niet zoveel aan heeft als wat is verteld.

Ongetwijfeld zet u al wel eens één of meerdere van onderstaande technieken in.

Verschillende manipulatietechnieken
Er zijn diverse manipulatietechnieken
  1. Framing
  2. De judotactiek
  3. Handelen met voorkennis
  4. De neurochirurg: Eenzijdige informatie verstrekken
  5. De salamitactiek
  6. De schaaktactiek

1. Framing
Zulke zinnen gebruiken, waarbij de ander in een ‘frame’ geduwd wordt en daardoor bijvoorbeeld het idee krijgt dat er maar 2 oplossingen zijn, waarbij de ene duidelijk ongewenst is en de ander de beste optie. En laat dát nu de optie zijn die u aanbiedt…

U zegt dan bijvoorbeeld tegen een twijfelaar die een tegenargument inbrengt: “Maar dat is precies wat ik wil zeggen...”, terwijl u zijn argument juist wilt ombuigen. Maar met zo'n genereus compliment (u geeft hem immers ‘gelijk’) verdooft u uw gesprekspartner. Om vervolgens in uw eigen woorden te zeggen waar het u werkelijk om te doen is.

2. De judotactiek
Bij judo buigt u vaak mee met de bewegingen van de ander, om vervolgens de ander ineens op onverwachte manier uw kant op te krijgen. Meebewegen kunt u ook toepassen tijdens manipulatie. Bijvoorbeeld: Voordat u met eigen voorstellen komt geeft u de ander een paar keer gelijk met zijn visie op dingen. Wanneer u dat gedaan hebt, kunt u met uw eigen inbreng komen. De ander is dan sneller genegen om ook naar u te luisteren en u uw (verkoop)punt te laten maken.

Gelijk ‘in de aanval gaan’ zorgt vaak voor een directe verdedig-houding van de ander. De ander is vanaf dat moment constant op zijn hoede, zegt niet veel meer omdat hij zich bewust is van het feit dat u alles gebruikt om van hem te winnen.

3. Handelen met voorkennis
Zorg ervoor dat u voorkennis hebt van degene die u wilt ‘manipuleren/ beïnvloeden’. Hoe meer voorkennis hoe beter. Hoe meer u namelijk weet over de ander, hoe beter u dit kan gebruiken tijdens het manipuleren. Verzamel van tevoren informatie op de website van de organisatie/divisie waar uw prospect werkt. Verzamel (persoonlijke) informatie op de Social Media profielen van de prospect.

Maar let hier op. Als u tijdens het gesprek laat merken al veel te hebben ge-Googled op de naam van uw gesprekspartner, kan dit twee kanten uit gaan:
  • Positief: U geeft de ander het gevoel dat u zich goed hebt voorbereid op het gesprek
  • Negatief: U maakt dat de ander zich bedreigt voelt, omdat die nu niet weet wat u allemaal wel niet al van hem weet.Tip: Geef de ander (bij twijfel) tijdens het gesprek aan dat je al een paar dingen van de ander weet en zeg precies welke.

4.  De neurochirurg: Eenzijdige informatie verstrekken
Hiermee wordt bedoeld dat u enkel dingen vertelt die positief zijn voor u. U zou denken dat dit als misleiding wordt ervaren maar vaak is dat niet het geval. Hoe meer u 2-zijdige informatie verspreidt (de voors, maar ook de tegens), hoe eerlijker u overkomt, maar hoe meer u de ander ook voedt met informatie die tégen u gebruikt kan worden. Vertel een aantal minder belangrijke ‘tegens’, maar maak ook geen slapende honden wakker. Zeker bij onzekere prospects, die nu alleen maar beren op de weg gaan zien.

Een neurochirurg zegt niet tegen je: ”als de hersenoperatie misgaat, kunnen de gevolgen verschrikkelijk zijn…”. We kunnen dit allemaal wel bedenken natuurlijk, maar ‘duidelijk zijn’ wil niet zeggen dat u de ander bang moet maken. Dús zegt een goede neurochirurg: “100% garantie kunnen en mogen wij nooit geven, maar uw geval is zeer goed operabel”. Merkt u het subtiele verschil?

5. De salamitactiek
Verdeel uw informatie in behapbare stukjes. Het is niet verstandig om meteen met een groot voorstel te komen. U kunt dit beter opsplitsen, zodat de ander het geheel stukje bij beetje kan verwerken.
Dus niet: Dit voorstel behelst een investering van € 15.000,-.
Maar: Dit voorstel behelst een investering van € 5.000,-. Daarna kunt u kiezen voor 3 vervolgopties. Kies ervoor om direct de prijzen van de vervolgopties te noemen, of kom daarop terug als het initiële investeringsvoorstel (van € 5.000,-) ‘geconsumeerd of zelfs geaccepteerd’ is. 

Maar let op: Gewiekste inkopers misbruiken dit wel eens bij de verkoper. Eerst is de inkoper het helemaal eens met uw voorstel. U blij met hem. U vindt hem spontaan fantastisch natuurlijk.
Dan vervolgt hij (direct of in een volgend gesprek): “Ik weet dat je de prijs waard bent, maar dit kan ik intern echt niet verkopen want we zijn overal zwaar op aan het bezuinigen door de crisis…… kun je mij helpen het te verkopen aan mijn directie en met een lagere prijs komen?”

U mág hem en dús wílt u hem ook eerder begrijpen en gebruikt te snel de marge die u mag weggeven. Daarna zegt de prospect dat hij het enorm waardeert dat u hem zo tegemoet bent gekomen. En dat hij het gevoel heeft dat jullie eruit gaan komen (die kent u wel waarschijnlijk :))... "... als u nog 10% van de prijs af kunt doen...". Hij belooft wellicht nog een goed woordje te doen bij andere collega prospects, zodat u dáár ook uw dienst kan verkopen.

Wat te doen, als u (te laat) merkt dat u in deze tactiek verzeild bent geraakt (en het was nog zo’n aardige vent…)?
  • U kunt de situatie gewoon op tafel leggen en zeggen dat u nu ineens het gevoel hebt dat u in een Salamitactiek terecht gekomen bent en dat u eigenlijk helemaal niet van salami houdt (alleen doen als u voelt dat de ander enige humor heeft of zoiets  wel kan waarderen!). Of neem bij het volgende gesprek een groot stuk salami en een mes mee. Vraag wat de ander zou willen bij het consumeren. Een groot stuk? (is niet te happen natuurlijk) Of liever in plakjes… Of snij de salami aan het begin van het vervolggesprek humorvol in plakken... en gebruik deze visualisatie om de ander te laten weten dat u weet wat hij doet. Ik zou het wel met humor doen.

  • U kunt het ook ineens omkeren en zeggen dat u alles voor de ander hebt willen doen, maar dat u door uw baas bent aangesproken. U moet weer terug naar de originele prijs. Dan is er de kans dat u ergens in het midden uitkomt en u dus allebei wat inlevert.

6. De schaaktactiek
Dit is een aanvulling op de salamitactiek. Hierbij vertelt u niet alleen in kleine stukjes, maar u denkt ook van te voren strategisch na over de te nemen stappen. Houd op deze manier zo ook rekening met de mogelijke reactie van de ander. Mij is ooit geleerd dat ik voorafgaande aan het verkoopgesprek 30 tegenargumenten moest bedenken, met daarbij de mogelijke oplossingen. 30 is veel, maar heb in ieder geval een plan B en C.

Conclusie
  • Welke tactieken moet u weer eens toepassen? Wanneer en bij wie is er de beste kans?
  • Welke bent u eigenlijk aan het misbruiken (stop daarmee, want op langere termijn ondermijnt het uw onderhandelkracht)?
  • Welke worden nu op een foute manier tégen u gebruikt, waardoor u het gevoel hebt minder sterk te staan in lopende onderhandelingen? Stap úit de strijd die u aan het verliezen bent. Bekijk objectief waarom het fout gaat, c.q. welke techniek misbruikt wordt tegen u. En bezin u op een slimme tegenstoot en ontwapen de ander (met humor, maar duidelijk).

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,9
(10 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel