Betrapt u zichzelf weleens op slecht luisteren? Waarschijnlijk komt dat door 1 van deze 5 motieven. Leer deze inzichten te gebruiken om een betere luisteraar te zijn.
Uitnodigingen om dagvoorzitter te zijn wijs ik vrijwel altijd af. Organisatoren van seminars en congressen gaan er vaak gemakshalve van uit dat een spreker de boel wel aan elkaar kan praten. Maar ze vergeten dat een dagvoorzitter ook goed moet kunnen luisteren. Luistervaardigheid is van belang om dat wat sprekers vertellen te kunnen samenvatten. Maar ook om een paneldiscussie te leiden en om sprekers en publiek te interviewen.
Les geven in wat ik (nog) niet kan Een goede dagvoorzitter kan dus goed luisteren en laat dat nou net iets zijn waar ik niet erg sterk in ben. Ik ben niet voor niets zo blij dat ik het sprekersvak in ben gerold. Niet dat ik luisteren niet belangrijk vind. Ik benadruk het belang ervan op alle mogelijke manieren in mijn boeken en presentaties. Nu hoor ik u denken: mooie vent ben jij! Je bent er zelf niet goed in en dan ga je ons even uitleggen hoe het moet. Daar hebt u op zich gelijk in, maar ik houd wat dat betreft graag vast aan de wijze woorden van managementgoeroe Deepak Chopra: ‘Wij geven meestal les in datgene wat we zelf het meest moeten leren.’
Natuurlijk is luisteren meer dan belangrijk. Het is de basis van elke goede relatie. We willen allemaal graag gehoord worden. Een luisterend oor is voor veel mensen een groot geschenk. Als je iets moois kunt geven, is het dat wel. Veel ellende komt juist voort uit gebrekkig luisteren. Communicatie is in veel gevallen heel dicht langs elkaar heen praten.
Wat u al lang weet... De verleiding is dus groot om hier uitgebreid in te gaan op de vraag hoe je je luistervaardigheden kunt verbeteren. Ik zou met adviezen kunnen komen als:
Concentreer u goed op wat er wordt gezegd.
Let ook op non-verbale signalen.
Herhaal iets in andere bewoordingen, om te laten zien dat u het heeft begrepen.
Knik regelmatig instemmend en beaam dat wat de ander zegt klopt.
Vraag indien nodig door en stel open vragen.
Vat datgene wat u hoort in eigen woorden nog eens samen.
Probeer te achterhalen wat er niet wordt gezegd.
Kom niet te snel met oplossingen aanzetten.
Vul iets niet te snel in voor een ander.
Maar dat weet u zo langzamerhand wel. In trainingen, boeken en seminars is u tot vervelens toe uitgelegd hoe het moet. Het leek mij juist interessant om na te gaan waarom we niet wíllen luisteren. Daar hoort u namelijk niemand over. Het komt zelden voor dat we getuige zijn van de volgende dialoog:
‘Volgens mij luister je niet echt.’ ‘Dat klopt, maar dat was ook niet mijn bedoeling.’
Of deze:
‘Echt goed luisteren kun je niet hè?’ ‘Jawel hoor, heel goed zelfs. Ik wil het alleen niet.’
Niet kunnen of niet willen, dat is de vraag Slecht luisteren heeft twee mogelijke oorzaken: u kunt niet luisteren of u wilt het niet. Vaak weten we wel hoe het moet, maar willen we het diep van binnen niet. Als we ons ervan bewust zijn waarom we het niet willen, kunnen we daar iets aan doen. Vooropgesteld natuurlijk dat die relatie met de ander waarde voor ons heeft en dat we die graag in stand willen houden. Als dat niet het geval is, is slecht luisteren een adequaat middel om de relatie vroegtijdig te beëindigen.
5 motieven voor slecht luisteren, met tips Wat zijn mogelijke motieven om niet te luisteren en wat kan helpen om tot andere inzichten te komen? Ik zet vijf situaties voor u op een rij:
U bent bang dat u door te luisteren wordt omgepraat. Of dat het tot veel tegenspraak leidt. Angst is dan uw belangrijkste motief om niet te luisteren. Vraagt u zich in zo’n situatie eens af of de weerstand of tegenspraak die u wilt voorkomen daardoor niet juist zal toenemen.
U luistert terwijl u tegelijkertijd iets anders doet of aan andere dingen denkt. Het komt u dus op dat moment gewoon niet goed uit. Zeg in zo’n geval dat u het liefst veel meer aandacht aan de ander zou willen geven, maar dat dat op een ander moment pas echt goed lukt.
U weet al met wat voor onzin iemand komt aanzetten. Die ander ligt u niet zo en u bent er het liefst zo snel mogelijk vanaf. Daardoor zal er alleen nooit een einde aan komen. Een goed alternatief is wellicht om de ander met respect te vragen wat de reden is dat de gesprekken naar uw mening zo moeizaam verlopen.
U neemt het gesprek steeds over, omdat u zichzelf interessanter vindt en het gesprek daar dus leuker van wordt. De vraag is of de ander dat ook zo ervaart en of uw gesprek er veel plezieriger van wordt.
U wilt uw doel bereiken. En wat u betreft hoeft dat niet zoveel tijd te kosten. Maar, misschien heeft de ander meer tijd nodig om tot een besluit te komen en maakt uw druk die behoefte alleen maar groter.
Tot besluit
Als u zichzelf ooit betrapt op slecht luisteren, vraagt u zich dan af of u niet weet hoe het moet, of dat u het diep van binnen niet wilt. Waar geen wil is, is altijd wel een argument. Om niet te hoeven luisteren.
Jos Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Dit raakt de kern bij veel verkopers.
Verkopen is kunst, geen spel.
Simon
Interessant artikel!
Wanneer ik naar iemand luister moet ik er bewust voor gaan zitten. Van nature ben ik best chaotisch en kan terwijl ik luister met allerlei andere dingen bezig zijn in mijn hoofd. Zal aan het artikel denken als ik weer zit met iemand.
ALBERTUS SEGERS
Wederom een prachtig artikel !
Nu nog Doen en succes verzekerd
Marc
To the point en duidelijk. Top!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.