Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips! (Marianne van de Water)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Anchoring - de juiste stemming creëren bij uw prospect (Rene Knecht)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)

‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’

Als verkoper zet u dagelijks uw talenten in. U weet ook waar u minder goed in bent. Het is alleen de vraag of dat wel klopt. Duik in uw onderbewuste en ontdek waar kansen liggen voor meer succes.

‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’

Veel mensen hebben het idee dat we in een commerciële rol alleen duurzaam succesvol kunnen zijn, als we dát talent inzetten dat van nature bij ons past. Als dat waar is, zult u alleen die dingen moeten doen die in overeenstemming zijn met uw talent of karakter. Toch wordt er in het commerciële speelveld verwacht dat wij over meer competenties beschikken. Dit kan een bron zijn voor frustratie en ineffectiviteit.

In dat verband is het 'Hunters versus Farmers vraagstuk' interessant. In veel gevallen hebben de farmers de vaste overtuiging dat Hunting niets voor hen is. Andersom wordt Farming verafschuwd door hunters. Toch komen we vaak in een situatie waarin we worden geacht beide te doen.

Acquisitie: focus of geen focus?
Verkopers lopen regelmatig tegen de noodzaak aan om als commerciële professional te focussen op het binnenhalen van nieuwe business. 'Acquisitie' noemen we dat en bij nieuwe, onbekende contacten kan dat heel "koud" zijn. In de praktijk komt er van die focus dan ook maar bar weinig terecht. Niet omdat de professionals het niet zouden willen of kunnen, maar omdat ze wel zeggen het te doen, maar het vervolgens gewoon niet doen.

Intentie v. Actie

Dit wordt ook wel het Intention-Behaviour Gap genoemd. Er worden allerlei redenen opgevoerd waarom het niet lukt om het voorgenomen gedrag te vertonen. Dat gaat dan vooral over zaken waar we beperkt invloed op hebben: de waan van de dag, geen tijd, te druk, te veel bezig met (noodzakelijke) binnendienst taken. Maar ook: 'je komt niet makkelijk meer aan tafel', of, 'we hebben een verouderde database'. Eén belemmering springt er wat mij betreft altijd uit: 'Ik ben nou eenmaal geen Hunter, dat is aan mij niet besteed.'

Het 5-voor-5 dilemma
Wat er dan gebeurt, noem ik het 5-voor-5 dilemma. Dat gaat als volgt: U zou eigenlijk nog een koude prospect moeten bellen, maar u bedenkt dat het al laat is en dat hij of zij vast niet meer op kantoor is. 'Dan bel ik morgen wel, oh nee dan is het zaterdag', maandag dan maar. Oh nee, maandag is het tweede paasdag...' U voelt het al: dit gaat niet lukken. Dan maar een vriend bellen om een potje te tennissen, snel, want hij zal nog wel op kantoor zijn. Nu is er geen belemmering en doen we wat we moeten doen, namelijk: direct in actie komen.

Zelfbelemmering
Mensen denken vaak dat ze dergelijke keuzes goed doordacht maken en zich rationeel gedragen. Dit blijkt echter vaker niet dan wel het geval te zijn. Aan het merendeel van onze gedragingen en keuzes, liggen onbewuste processen ten grondslag.

Neem bijvoorbeeld de overtuiging 'Ik ben nou eenmaal geen Hunter, dat is aan mij niet besteed'. Het is maar zeer de vraag of die klopt. Ik denk dat het een ingesleten belemmering is, die we opvoeren als we iets moeten doen waar we eigenlijk tegenop zien of wat we lastig vinden. Dan hebben we de neiging een belemmering te bedenken waar we niets aan kunnen doen. U zal zien dat uw systeem er alles aan gaat doen om die belemmering te bewijzen. Het gaat hier om de woorden 'Ik ben nou eenmaal geen...', die klinken zeer definitief: dat komt nooit meer goed.

Handremgedachten afleren
Nu kunt u allerlei nieuwe skills aanleren om hiermee om te gaan, maar het werkt beter om u bewust te worden van uw belemmerende overtuigingen waardoor u niet in beweging komt. Die 'handremgedachten' gaan over uzelf, uw klant of de situatie:
  • ik ben nou eenmaal geen acquisiteur
  • ik vind het niet fijn om te bedelen
  • hij zit toch niet op mij te wachten
  • hij heeft wel meer te doen
  • we hebben geen aanbod
  • we hebben geen goede database.

Om dit op te lossen moeten we begrijpen welke onbewuste processen in ons gedrag hun werk doen.

Daar waar u struikelt, gloort de oplossing

De belangrijkste belemmering is dat we bang zijn om afgewezen te worden, of nog erger, afgeblaft! Angst voor afwijzing zit diep in ons systeem en gaan we op een natuurlijke manier uit de weg. De angst voor afwijzing is zelfs groter dan het plezier van succes! Het is op de achtergrond altijd aanwezig en zorgt vanuit daar voor allerlei belemmerende overtuigingen, die moeilijk hardop uit te spreken zijn. Want wees eerlijk, niemand zal toch graag zeggen dat hij bang is om afgewezen te worden.

Maar hier hebt u al een groot deel van de oplossing te pakken! Ga in gesprek met uzelf over die afwijzing. U weet dat het niet waar is. Vul niet in wat een klant zou kunnen denken, maar vraag het hem rechtstreeks.

De belemmering voorbij? Nog een paar tips:
  • Bereid uzelf voor
    Ga niet 'even tussendoor' acquireren, maar maak tijd vrij en zorg dat de omstandigheden goed zijn. Dat betekent niet dat u tussen uw werkzaamheden door niet zou kunnen bellen, maar zorg dat u een lijst hebt en kom pas van uw plek als die is afgewerkt.
  • Bereid u voor op de prospect
    Zorg ervoor dat u alles weet van de klant (tegenwoordig is dat een makkie) en zoek aanknopingspunten om het eerste contact te maken.
  • Zorg voor een helder doel
    Wat wil u bespreken? Als u een afspraak wilt maken, laat u dan niet verleiden om alles al in het telefoongesprek te vertellen. U wilt immers een afspraak. Vraag niet of u een afspraak kan maken, maar wanneer u een afspraak kan maken. Zorg dat u een paar opties bij de hand hebt. Vraag de prospect om wat voor te bereiden of te sturen. Of stuur eerst zelf info toe om de aandacht te richten. En gebruik referenties…

Tot slot: dopamine
Mijn laatste tip voor deze keer geldt het moment waarop u in het bovenstaande slaagt: Sta uzelf dan wat dopamine toe! Dopamine is de hormonale beloning die onze hersens aanmaken na een bepaalde inspanning. U krijgt er een heerlijk gevoel van blijdschap en genot van. Anders gezegd: Vier uw succes door te genieten van het moment!

Toine Simons

Toine  Simons
Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simons. Toine gelooft in de enorme capaciteit van mensen om snel verandering en verbetering te realiseren. Hij is strategisch, scherp, praktisch en zet aan tot nieuwe denkbeelden. Dat doet hij snel en met humor, waarbij hij de confrontatie over belemmerende dilemma’s niet uit de weg gaat.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Zelfkennis, Zelfontwikkeling
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,6
(56 stemmen)
Reacties

Sander van der Meer

Beste Toine,
Prachtig samengevat! in mijn werk als coach van verkopers en (startende) ZZPer kom ik iedere tegenwerping die je noemt ook tegen. Goed om te zien dat er meer mensen zijn die zien dat het bij succesvol verkopen om die mens gaat, compleet met zijn kwaliteiten EN zijn belemmeringen!
Dank voor je artikel!
Sander

Beste Toine.
Interessant artikel. Ik ben ervan overtuigd, dat mindset het uiteindelijk wint van skills. De verkoper die gelooft dat prospects niet zitten te wachten op zijn telefoontje, zal zijn vaardigheden niet optimaal inzetten, hoe goed deze ook ontwikkeld kunnen zijn.

Echter, het gaat mij iets te snel door de bocht om als oplossing het gesprek met zichzelf aan te gaan over wat jij de handremgedachte noemt. Soms kan dat inderdaad werken. Overtuigingen kunnen echter ook jarenlang ingesleten en steeds opnieuw bevestigd zijn. Het kan zelfs zo zijn, dat de overtuigingen zich hebben vastgezet op identiteitsniveau: 'ik BEN nu eenmaal zo'.

Het gesprek met jezelf aangaan (als je daartoe al noodzaak ziet, wat zelden het geval is als het onderdeel van de identiteit is geworden) of anderen die je vertellen dat je het ook anders kunt zien, bieden dan meestal geen soelaas. Je schijft 'u weet dat het niet waar is' en daarin zit m.i. de misvatting: voor de persoon die deze rotsvast verankerde overtuiging heeft, is het namelijk wel waar. En helaas staat perceptie gelijk aan realiteit. Ons brein heeft nu eenmaal de gewoonte om bewijzen te vinden voor wat we geloven; al het overige wordt weggefilterd.

In een dergelijke situatie is coaching op overtuigings- of identiteitsniveau (dus niet op vaardigheidsniveau) beter passend. Overtuigingen die zich eens gevormd hebben, kunnen immers ook worden veranderd. Meestal hebben we daarvoor externe hulp nodig.

Daarnaast blijkt uit DNA onderzoek wel degelijk dat mensen een voorkeur hebben voor een hunters of farmers rol, althans wanneer zij kiezen voor een commerciële functie. Hunters blijken meer dopamine-receptoren te hebben (kortstondige beloning), waar farmers meer oxytocine-receptoren ontwikkeld hebben (de langdurige relatie). Betekent dit dat een farmer geen hunter kan worden? Zeker wel, alleen het zal meer moeite en zelfdiscipline kosten.

Vroeger was ik van mening dat prospectie nu eenmaal bij de job hoort, dus niet zeuren. Nu geloof ik dat het beter is om een betere selectie aan de poort te houden en met name de oudere verkoper die een kei is in farming, te helpen meer uit de bestaande relaties te halen in plaats van hem om te willen vormen tot een hunter.

Het gevolg van dat laatste kan zijn dat iemand een dusdanig grote stap buiten de comfortzone moet doen, dat stress en ziekteverzuim ontstaan.

Otto van Verschuer |  http://www.salesconsult.nu

Beste Toine,

Dank voor dit goede stuk. Ik heb echter een opmerking over het stellen van je doel. Het komt in mijn praktijk nogal eens voor dat verkopers te veel focussen op het doel van bijvoorbeeld een afspraak waardoor de andere zintuigen zoals luisteren en doorvragen om goed te kunnen kwalificeren en echte interesse tonen weggedrukt worden. Men komt dan al snel drammerig over , creëert zelf de nodige weerstanden en vergeet dat hoe meer informatie men krijgt je ook de mogelijkheid geeft te kwalificeren en te beoordelen of het überhaupt zinvol is om een afspraak te maken. De tijd van de verkoper is ook kostbaar en een ritje naar Groningen of Terneuzen is misschien wel leuk maar vervelend als het tot niets leidt.

Toine Simons |  http://www.beerschot-simons.nl

Hallo Wim,

dank voor je uitgebreide reactie. Leuk.
Daar waar je struikelt is ook de oplossing. Als mensen denken: 'Ik ben nou eenmaal zo' zetten ze hun ontwikkeling op de handrem. Dat doen ze wel onbewust, daar heb je een punt, maar in de praktijk merk ik toch dat er op de achtergrond best wel weten dat ze alibi's hanteren.

Wat mij betreft staat perceptie niet gelijk aan realiteit. Als je dat als uitgangspunt gebruikt zou iedereen in therapie moeten om zich te ontwikkelen. Je kunt mensen daarvan bewust maken wat dit betekent voor de gewenste verandering. Dit is niet met het aanleren van vaardigheden op te lossen, maar met het bewust maken van de routinematige denkpatronen en wat die patronen voor gevolg hebben voor het resultaat.

Dit is zelfs te doen voor mensen die minder dopamine receptoren hebben. Als hunten bij je job hoort, leer de mensen dan van hun onbewuste belemmeringen afkomen waarom ze het niet doen. Dan kunnen ze die kennis ook inzetten op andere gebieden die ze aan te pakken hebben.

Beste Toine.

Dank je wel dat je de moeite neemt op mijn reactie terug te komen.

Volgens mij zijn wij het in hoofdlijnen eens. Als ik stel dat perceptie gelijkstaat aan realiteit, bedoel ik daarmee, dat er niet 1 waarheid is, maar zo'n 7 miljard verschillende waarheden. Elk mens ervaart zijn/haar eigen realiteit, gebaseerd op de eigen overtuigingen, ervaringen, normen en waarden (= perceptie).

Er is geen realiteit, slechts individuele perceptie van realiteit. Wij nemen de wereld om ons heen immers waar door onze filters. Onze verschillende reacties op bovenstaande, is daarvan een mooi voorbeeld...

Zolang iemand daarvan geen last heeft, is therapie (ik zou eerder kiezen voor coaching) niet aan de orde.

Ook ik geloof dat mensen met minder dopamine receptoren, hunters kunnen worden, het zal hen alleen meer moeite kosten, dan de mensen die meer gevoelig zijn voor dopamine.

Overtuigingen veranderen in mijn ervaring niet zomaar door mensen te wijzen op het belemmerende karakter ervan. Dat roept in de meeste gevallen eerder rechtvaardiging op.
Vertel een verkoper die gelooft dat telefonische acquisitie niet werkt, dat het wel werkt en dat hij zich omzet onthoudt, dan zul je eerder argumenten en rechtvaardigingen ontmoeten, dan dat hij zegt: 'wauw, dankjewel voor dit inzicht, ik ga vanaf nu mijn overtuigingen bijstellen.'

Immers de overtuigingen dragen bij aan de realiteit die de persoon ervaart. En voor wat we geloven, vinden we nu eenmaal altijd bewijs. Ons onderbewuste brein wil niets liever dan zorgen dat het gelijk heeft. Generaliseren, vervormen en weglaten zijn daarbij uiterst krachtige filtermechanismen.

Overtuigingen veranderen evenmin door meer vaardigheden toe te voegen. Wel kunnen overtuigingen (soms razendsnel) omgezet worden door gerichte coaching. Dat is m.i. echter niet iets voor in een groepstraining, wel voor in een individuele sessie.

Toine Simons |  http://www.beerschot-simons.nl

Nog even reageren.

Ja Wim, we delen veel inzichten. ik wil nog twee zaken toevoegen. De ideeën die ik uitwerk, zijn alleen maar succesvol toe te passen als de, zeg maar trainee, absoluut van plan is om te ontwikkelen. het tweede punt is een reactie op jouw onderstaande alinea:

'Immers de overtuigingen dragen bij aan de realiteit die de persoon ervaart. En voor wat we geloven, vinden we nu eenmaal altijd bewijs. Ons onderbewuste brein wil niets liever dan zorgen dat het gelijk heeft. Generaliseren, vervormen en weglaten zijn daarbij uiterst krachtige filtermechanismen'.

Dat ben ik met je eens en omdat dit zo is, helpt bewustwording van dit mechanisme, goed bij het aanpakken ervan. Mits wordt voldaan aan 'het willen'

Toine

Bart

Dag Toine,

Goed artikel, leuk om te lezen. Ik zou het graag willen gebruiken voor mijn studie Commerciële Economie. Voor een juiste bronvermelding vroeg ik mij af wanneer dit artikel gepubliceerd is?

Met vriendelijke groet,

Bart

Toine Simons |  http://www.beerschot-simons.nl

Hi Bart,
dat is begin 2017 geweest.

succes met je studie. als je informatie nodig hebt kan je me altijd bellen.

Toine Simons
0653 96 13 25

Prima stuk, heel herkenbaar, ik gebruik dit allemaal al veel in mijn trainingen.
Heel sterk vind ik de vraag “ wanneer kunnen we afspreken “

Marcel Lonzieme

Hunting is het gebied waar de mannen van de jongens zich onderscheiden als het om sales gaat. Goed neergezet door Toine.

Marc Dijk

Herkenbaar als je veel met verkoop profs omgaat. Elke prof die het even tegenxit heeft momenten dat hij denkt er niet voor in de wieg te zijn gelegd. Iedereen is hunter gelukkig. Fijne jacht!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel