Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

De haat-liefde verhouding tussen ondernemen en sales (André Hagelen)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
“Voor Steffan is iederéén een potentiële klant” (Marianne van de Water)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Oprechte interesse tonen; moeite doen loont (Jos Burgers)
Nieuwe Klanten, hoe dan? (Marianne van de Water)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Hoe top performers excelleren onder druk (Jorg Hartog)
Jouw klant als intermediair (Herman Meijer)
Attitude of gratitude (Jos Burgers)
Pas op voor code 3 klanten (André Hagelen)
Turkse koffie (Richard van Houten)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Overtuigen aan de telefoon - de 5 beste tips! (Marianne van de Water)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Stairway to Heaven (Jorg Hartog)
Hoe breng je een prijsverhoging? (André Hagelen)
Zo draagt tenderdesign bij aan de gunning (Natasja Hoogenboom)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Ieder telefoontje is winst! (Marianne van de Water)
Gespreksstrategie - een belangrijke discipline in Sales (André Hagelen)
De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk (Herman Meijer)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Code rood, geel of groen? (Herman Meijer)
Samenwerken is de sleutel (Rene Knecht)
Alweer dezelfde klant bellen?! (Marianne van de Water)
Anti-Marketing: ga op zoek naar creators! (Rene Knecht)
Klanten zijn lui (Rene Knecht)
Waarom voorsorteren in je telefoongesprek handig is (Marianne van de Water)
Wat FD Gazellen-winnaars goed doen in sales (André Hagelen)
Wat als je prospect met een blinde vlek zit? (Rene Knecht)
Contact met je klant? Bellen! (Marianne van de Water)
Demotiverende valkuilen voor salesmanagers (Jan-Willem Seip)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Vertrouwen winnen in 5 stappen (Jorg Hartog)
'Even een klant binnen roeien' (Marianne van de Water)
Inzicht verkopen: verander de taal van je oplossing (Rene Knecht)
Zo word je digitaal persoonlijk met je klant (Rene Knecht)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Voorkom gezichtsverlies in een salesgesprek (Jorg Hartog)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
De kracht van de herhaling! (Marianne van de Water)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Jouw klant wil spanning in de relatie (Rene Knecht)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Acquisitie is leuk! (Marianne van de Water)
From Call to Close (Jorg Hartog)
Contact maken met het veranderbrein (Rene Knecht)
6 stappen om de reacties op je mail gigantisch te verhogen! (Jorg Hartog)
Asynchrone communicatie: wat je kan leren van Tinder (Rene Knecht)
Wolven worden niet aan lijntjes gehouden (Jorg Hartog)
Hoe krijg je de aandacht van de CEO? (Richard van Houten)
IMPACT van de EERSTE indruk! (Herman Meijer)
Enthousiasme, geloof en uitstraling (Herman Meijer)
De Kunst van Begrip Tonen (Jos Burgers)
Van Klik naar Conflict? (Rene Knecht)
In 6 stappen meer reactie op je mail (Jorg Hartog)
Beslist uw klant optiegericht of met een procedure? (Rene Knecht)
5 vrolijke vakantie voorbeelden voor zomerse acquisitie (Marianne van de Water)
De vele wegen naar nieuwe orders (Herman Meijer)
Hoe onzekerheid je sales kan boosten (Rene Knecht)
Finance: Feiten en Fabels (Marianne van de Water)
6 grote denkfouten en hun tegengif (Harro Willemsen)
De kracht van deadlines (André Hagelen)
De krachtigste afsluittechniek die er bestaat (Rene Knecht)
Een compliment is nog geen waardering (Jos Burgers)
Hoe kom je voorbij de secretaresse (Marianne van de Water)
De klant een nieuw verhaal laten schrijven (Rene Knecht)
Overwinnaars zijn… verliezers die nooit opgeven (Herman Meijer)
Thuiswerken? Tips van een admiraal (André Hagelen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Je introductie is goud waard (André Hagelen)
Praktische tips voor omgaan met irritante betweters (Michel Hoetmer)
'Yves Gijrath verliest Badr Hari' (Richard van Houten)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Anchoring - de juiste stemming creëren bij uw prospect (Rene Knecht)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)

De standaardpresentatie: niet doen!

Hebben we het wel eens over een 'standaardbedrijf', of over een 'standaardpersoon'? Nee! Dan hoeven we ook geen 'standaardpresentatie'.

De standaardpresentatie: niet doen!

Dat een bedrijf een brochure of een speciale korte presentatiefilm maakt, is prima. Deze spreken voor zich. Maar een 'standaard'-PowerPoint-presentatie is presentatiegif in het kwadraat.

Een praktijkvoorbeeld
Vijftigplusser Freek heeft zich de laatste jaren opgewerkt tot directeur van een bedrijf dat gespecialiseerd is in infrastructuur en dat deel uitmaakt van een grote landelijke organisatie. Hij wordt gewaardeerd door zijn 400 medewerkers – die hij allemaal kent – en hij beheerst 'het klappen van de zweep' op alle niveaus.
Nu moet er iets veranderen in de manier waarop de medewerkers hun werk organiseren. De centrale directie levert daarvoor een PowerPoint-presentatie aan met 27 dia's en deze kenmerken:

- De meeste dia's zijn volgepropt met tekst in een taal die (alleen) bij hoogopgeleiden past.
- Een klein aantal dia's bestaat uit tamelijk duidelijke tekeningen met kernwoorden.
- Dia 26 bestaat uit 3 grote vraagtekens.
- Dia 27 bevat de kern van dit nieuwe programma: een tekening van twee mannen met daarbij een beknopte, motiverende zin.

Twee redenen waarom Freek dit bestand NIET zomaar kan gebruiken

1. Wanneer Freek probeert deze dia's aan te vullen met eigen presentatietekst, wordt hij op dat moment een slaaf van zijn hulpmiddel! Zijn medewerkers kennen hem en zijn hem loyaal, maar doordat hij onmogelijk authentiek kan zijn bij het presenteren van deze dia's, riskeert hij deze loyaliteit.
Als onderdeel van zijn authenticiteit is ook zijn geloofwaardigheid in het geding, waardoor het respect dat hij heeft verworven in gevaar komt.

2. Het programma zoals uitgelegd in de dia's drukt het volgende uit: "WIJ, centrale directie, hebben iets besloten en JULLIE, medewerkers, gaan het uitvoeren."
Waar is Freek in dit verhaal?
Weg dienstbaarheid, weg verbinding met de medewerkers. Als betrokken directeur is Freek doorgaans een en al dienstbaarheid, wat blijkt uit zijn houding tegenover zijn medewerkers. Deze van bovenaf opgelegde presentatie, in strijd met Freeks houding, werpt opeens een barrière van onpersoonlijkheid en afstand op.

Hoe dan wel?
Er is niets mis met een 'standaardpresentatie' die bestaat uit een klein aantal dia's met een vaste achtergrond, tekeningen en foto's met daarbij enkele steekwoorden. Dia 27 hoort er dan zeker bij, liefst als nummer 1.
Een spreker als Freek moet alle ruimte hebben voor zijn eigen gemotiveerde verhaal, dat daarmee de werkelijke kern van de presentatie wordt.

Kernregels
Gebruik als het over PowerPoint gaat in plaats van een standaardpresentatie liever een aantal kernregels:
  • Als dia's het verhaal vertellen, is een spreker overbodig.
  • De spreker dient centraal te staan, letterlijk én figuurlijk.
  • Een bekwame en geloofwaardige spreker begint én eindigt een presentatie zónder projectie op het scherm, dus zonder concurrentie voor de aandacht. Hij is immers de presentatie. Wat op het scherm verschijnt, dient slechts als visuele ondersteuning voor de overdracht van de kernboodschap.
  • Lege (zwarte) dia's tussendoor creëren visuele stilte. Zo krijgt het gesproken verhaal meer aandacht.
Doel voorbij
Zal de centrale directie op bovenstaande manier de gewenste mentaliteitsomslag hebben bereikt?! Wanneer een spreker in wezen voor spek en bonen naast plaatjes met een gestandaardiseerd verhaal staat, heeft dit grote gevolgen voor de betrokkenheid van de luisteraars – zowel bij de spreker, als bij hetgeen de presentatie moet overbrengen.
Laat uw presentatie nooit het doel van uw verhaal voorbijschieten!


David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Communicatie, PowerPoint
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(28 stemmen)
Reacties

Marc E.E. Van den Eede |  http://Www.wegos.be

Proficiat David. Ik volg je helemaal... Tig sprekers volgen slaafs hun PowerPointplatform. Zij kiezen monopoliegewijs voor de gevangenis. Tralies tussen hen en hun publiek. Het aantal bezoekers (lees geïnteresseerden) zeer beperkt... Zo worden leiders, lijders... Jammer. Nochtans is er de onomstoten realiteit: hoe "kleiner" je ondersteunende platform, hoe "groter" je wordt als spreker...

Barbara del Court König |  http://www.artmat.nl

Bij ArtMat zijn we aan het stoeien met Prezi als manier om te presenteren. Misschien een tip voor andere organisaties om in te zetten;>

Veel dank, Marc, voor je waardevolle, aanvullende woorden.
JIJ begrijpt het!
En dát voelt heerlijk.

Barbara, hoewel Prezi inderdaad een tikkeltje anders is dan PP, blijft het een hulpmiddel.
En wanneer de spreker ondergeschikt raakt aan het hulpmiddel en zélf het hulpmiddel wordt, is er iets uit balans!

Wij doen immers zaken met de MENS, niet met wat hij projecteert op het scherm!

Bert Wiltink

Presenteren doe je zelf. Dat is perfect presenteren. Powerpoint of Prezi zijn leuk als ondersteuning. Niet meer dan dat.

Bingo, Bert - jouw woorden zijn koren op mijn molen.
Mijn motto is:
"Leer éérst presenteren. Daarna leer gebruik te maken van (de juiste) hulpmiddelen."

Laurentius Metaal

Uitstekend artikel. Mijn hele werkend bestaan heb ik als toehoorder mijzelfd vele uren verveeld met het aanhoren en niet aanzien van saaie presentaties. Slechts een enkele keer is er iets verfrissends aan de hand en dit artikel beschrijft waarom: authenticiteit, eerlijkheid, openheid. Een ggoede boodschap en een goede persoonlijke presentatie waarvan duidelijk is dat de presentator achter zijn boodschap staat...nee dat de presentator de boodschap leeft, het is de presentator. Kortom open, eerlijk en vol zelfvertrouwen. En die onthou je dan. Davis Bloch staat de spijker op zijn kop.

Wauw, dat is nou een duidelijk reactie, Laurentius!
Dank je voor het delen van jouw jarenlange ervaring, tevens de bevestiging van waar ik - met mijn aanpak van presenteren - voor sta.

Laurentius Metaal

Dag David, Sorry voor de typos..Je slaat de spijker op zijn kop. Ik zou niet willen dat je op je kop op een spijker staat

Ach, typos ...
Je blijft enthousiast en gedreven, Rens!

Mark Visser

Helemaal mee eens, David! Tools als PowerPoint (PPT) en Prezi zijn alleen een hulpmiddel en moeten de aandacht van de presentator niet afleiden, maar juist versterken. Prezi wordt vaak als alternatief voor lineaire PPTs gebruikt, terwijl het daar mijns inziens helemaal niet voor geschikt is. Laat al het overbodige invliegen van teksten en plaatjes en schreeuwende kleuren gewoon weg. Ik gebruik zelf het liefst alleen full-screen aansprekende visualisaties (meestal foto's) met hoogstens enkele woorden om mijn verhaal te versterken. Een kleine, vrijwel onzichtbare bluetooth (geen IR) afstandsbediening helpt ook, dan hoef je niet in de buurt van een PC te gaan staan en kan je zoveel mogelijk je publiek aankijken. En ja: geen beeld als er niets te ondersteunen valt! Mijn tip is om met een shortcut op ieder moment naar een zwarte sheet te kunnen springen. En als je een echt gestructureerd verhaal met allerlei verbanden wil vertellen kan Prezi een prachtige tool zijn. Een goede voorbereiding is dan wel nog belangrijker dan bij een lineaire presentatie.

Een bijzonder waardevolle reactie, Mark, die getuigt van je deskundigheid en inzicht in het ware nut en plaats van visuele hulpmiddelen bij een presentatie.
Dank je voor de moeite om zo'n aanvulling te plaatsen!

Bert Kinneging

Twee voorbeelden uit wat ik heb meegemaakt:

Eerst een bar slechte presentatie. De spreker kickte zo op de door de moderne techniek aangereikte hulpmiddelen en gebruikte er zoveel, dat iedereen -hemzelf incluis- het spoor bijster raakte.

Een heel goede presentatie. Tijdens het begin van de lezing begaf de apparatuur het. De spreker maakte gewoon zijn verhaal af zonder enig hulpmiddel en bleef boeien!

Ik heb geleerd dat je, als je geen boodschap hebt, niet moet presenteren. Zorg dus in eerste instantie dat je publiek de boodschap begrijpt en controleer dat. Dat laatste lukt nu eenmaal niet als je alleen naar het scherm kijkt.

Dank voor je twee voorbeelden, Bert, en je conclusie - allemaal zaken die mij en mijn aanpak bevestigen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel