Verkopers lopen vanwege hun vak een verhoogd risico op afwijzing. Angst voor afwijzing is voor iedereen een slechte raadgever. Onderzoek uw gedragspatronen, met tips om uzelf te blijven.
U spreekt iemand die volkomen onnodig een zonnebril op heeft. Wat doet dat met u? Tien tegen een dat u zich wat minder op uw gemak voelt. U wordt er wat onrustig van, u ervaart een bepaalde spanning, het voelt niet goed. Omgaan met mensen die zichzelf niet zijn is eigenlijk net zoiets. Het is niet prettig als een ander figuurlijk gesproken een zonnebril op heeft. U ziet het en u voelt het. Als iemand zichzelf niet is, prikken we daar vlug doorheen. Zo iemand vinden we onecht en oppervlakkig, minder betrouwbaar en enigszins onsympathiek, en dat geldt zeker voor prospects en klanten.
Het is dus van groot belang om uzelf te zijn. U geeft uw pure zelf dan als het ware aan de ander. U bent oprecht en authentiek, en wordt daardoor ook sneller betrouwbaar en sympathiek gevonden. De ander zal u dan eerder iets gunnen. Alleen, terwijl het zo belangrijk is, blijkt het voor mensen ook heel moeilijk te zijn.
Wat is er zo moeilijk aan uzelf zijn?! Mensen willen diep van binnen graag geaccepteerd worden. We zijn bang voor afwijzing, bijvoorbeeld door onze partner, familieleden, vrienden, collega's of baas. Bang dat we niet goed genoeg zijn of het niet goed genoeg doen. We zijn graag perfect en hebben dus moeite met kritiek. Die gaan we zoveel mogelijk uit de weg door ons aan te passen.
Nu is het op zich natuurlijk niet verkeerd om uzelf aan te passen. Sterker nog ik benadruk vaak hoe belangrijk het is om rekening te houden met de behoeften van anderen. Wie zich altijd en overal op dezelfde manier gedraagt, wordt al snel gezien als onaangepast en dus als onaangenaam. U wordt geacht uw omgangsvormen af te stemmen op de situatie waarin u zich bevindt en de normen en waarden van anderen te respecteren. Mensen die om de haverklap roepen 'Zo ben ik nu eenmaal!', zijn vaak buitengewoon irritant. Kortom, aanpassen mag en moet zelfs.
Hier wil ik het vooral hebben over de ongezonde neiging om een denkbeeldige zonnebril op te zetten, in de hoop sneller en meer geaccepteerd te worden.
Uit angst voor afwijzing doen we ons anders voor dan we zijn.
We verkrampen en tonen de buitenwereld een beeld dat niet overeenkomt met wie we diep van binnen zijn. We doen ons succesvoller, stoerder, groter, intelligenter, zelfverzekerder, invloedrijker, rijker of machtiger voor dan we zijn. Spreken uit ervaring Uzelf zijn is dus niet eenvoudig. Mensen hebben een oordeel en daar zijn we gevoelig voor. Dan valt het niet mee om altijd maar jezelf te zijn en te blijven. Ik spreek uit ervaring. Ter illustratie geef ik hieronder enkele recensies van een aantal van mijn boeken.
Klanten zijn eigenlijk nét mensen! - 'Deze columns over klantgerichtheid zijn zo naïef van toon, dat ik er spontaan zenuwvlekken van in mijn nek kreeg. Een eerstejaars student journalistiek wordt meteen met pek en veren van school gejaagd als hij zo'n ontzettende blabla op papier durft te zetten. Jos Burgers deinst er echter niet voor terug om een compleet boekje met dit soort prietpraat te vullen. Zelfs iemand met een buitenproportionele dyslectische stoornis moet makkelijk in staat worden geacht om dit letterlijk en figuurlijk dunne boekje binnen het uur van a tot z uit te lezen.' (Bron: Limburg onderneemt, september 2006)
Hondenbrokken - 'Burgers heeft het boek in Jip en Janneke-taal geschreven. Resultaat is helaas een infantiele toon, die het boek bijzonder irritant maakt voor iedereen die op hbo- of universitair niveau denkt. In de vele jaren dat hij over klantgerichtheid spreekt, heeft hij veel voorbeelden bedacht, die bij mondelinge overdracht ongetwijfeld geestig overkomen. Maar wat heel geestig klinkt bij een mondelinge presentatie, komt redelijk stupide over in een boek. Burgers heeft kennelijk het verschil tussen mondelinge en schriftelijke kennisoverdracht niet door.' (Bron: Tijdschrift voor marketing, juni 2009)
Gek op gaten - 'Een onbenullig boekje vol met voor de hand liggende adviezen, gebaseerd op allang bestaande kennis. Het boekje staat vol met nuttige zaken die iedereen die werkzaam is binnen marketing en sales vermoedelijk allang weet. Veel van de open deuren zouden als tegelwijsheden in de bedrijfskantine kunnen worden opgehangen. Voor een serieuze marketeer die zijn vakgebied bij houdt, staat er in Gek op gaten niets nieuws.' (Bron: Tijdschrift voor marketing, februari 2013)
Zulke kritieken laten een auteur niet onberoerd, ook mij niet. We worden allemaal liever geprezen dan afgewezen. Gelukkig kan ik met trots melden dat de genoemde boeken de bestverkochte managementboeken van respectievelijk 2006, 2009 en 2012 waren. Maar kritiek is er altijd. Wat je ook doet en hoe goed je het ook doet. Ik heb dus besloten om toch maar geen dikke, serieuze, ingewikkelde en humorloze boeken te gaan schrijven.
Tips om uzelf te blijven De kunst is om uzelf te blijven, echt te zijn en datgene te doen wat bij u past. Accepteer uzelf dus zoals u bent en bedenk dat niemand perfect is. Doet u zich niet succesvoller, stoerder, groter, intelligenter, zelfverzekerder, invloedrijker, rijker of machtiger voor dan u bent. U bent pas echt uzelf als:
u uw zwakten kent en daar ook voor uit durft te komen;
uw expressieve buitenkant overeenkomt met uw mentale binnenkant;
u op uw werk, thuis, bij familie en vrienden dezelfde persoon bent;
u zo nu en dan met respect nee durft te zeggen.
Dit artikel kan ik niet toepasselijker afsluiten dan met een uitspraak van mijn vriend en collega Jan van Setten:
'Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.'
Jos Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.