Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)
Show me the money (Yuri van der Sluis)

U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt

Het belangrijkste dat u nodig heeft in leven en werk is de overtuiging dat u in staat bent dingen te realiseren. Maar hoe verkrijgt u die zekerheid en hoe gaat u er mee om? We geven enkele aanknopingspunten.

U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt

Ik gebruik hier bewust het woord realiseren in plaats van het woord bereiken, omdat dit laatste woord - en dat zegt natuurlijk alles over mijn denken - een gevoel geeft dat je er hard voor moet werken. En dat is pertinent niet zo.
Sterker nog, wanneer u er voor kiest om keihard te werken aan hetgeen u wilt bereiken, is de kans heel groot dat het u niet zal lukken. Met die insteek gaat u immers voorbij aan de essentie van het proces!

Vertrouwen 

  • Het gaat om het vertrouwen dat ook u het kunt realiseren.
  • Het gaat om het vertrouwen dat u er toe in staat bent.
  • Het gaat om het vertrouwen dat succes nu al naar u onderweg is.
  • Het gaat om het vertrouwen, dat hoe en waar u ook bent opgegroeid, u er ook voor honderd procent recht op hebt.

Geloof hebben in uzelf, in uw eigen kunnen, eigen capaciteiten en talenten; vertrouwen hebben in uzelf en in het verbeter- en veranderproces - om van waar u nu staat te komen naar daar waar u wilt zijn.

Dat is dan maar weer mooi gezegd, maar de cruciale vraag blijft dan wel:

Hoe doe ik dat en vooral: hoe houd ik het vast?

Wanneer weet ik dat ik op de goede weg ben en hoe kan ik ontdekken dat dit (nog) niet het geval is?

Zelfkennis
Een wezenlijk onderdeel van zelfontwikkeling, is uiteraard uzelf beter leren kennen.
Wanneer u begint om scherp te letten op wat u zegt, de uitspraken die u doet, zowel naar buiten toe als ook intern naar uzelf, zult u al een veel beter beeld krijgen van wie u eigenlijk bent en hoe u in het leven staat.
Succes begint namelijk altijd bij het denken en het denken komt tot uiting in de woorden en de uitspraken die u doet.

30.000 Gedachten per etmaal
Onderzoek heeft aangetoond dat de gemiddelde mens zo'n dertigduizend gedachten heeft per etmaal. Het merendeel van deze gedachten is negatief van aard!
Gedachten als: Dit wordt helemaal niks, of: Mooi gezegd, maar dat komt niet op mijn pad, of: Ja ja, dat zal wel, maar niet voor mij, of: Ik kan hoog of laag springen, maar dit werkt niet voor mij, zijn voor velen aan de orde van de dag.

Wanneer u succes wilt, dan is het noodzakelijk om gedachtes te denken die gerelateerd zijn aan succes.

Omdat de hierboven genoemde twijfels gericht zijn op alles behalve succes, creëert u exact wat u denkt, namelijk: alles behalve succes.

De simpele en eenvoudige route naar persoonlijke ontwikkeling en het scheppen van dat wat u wilt, begint bij het denken wat u wilt denken. Het denken van gedachten die overeenkomstig zijn met uw wensen. Dit...en niets anders, is wat u moet doen en moet ondernemen om het succes te creëren dat u wilt. En wanneer dit de vraag oproept hoe vaak je dat per dag moet doen, dan is het antwoord simpel.
Wanneer u uzelf zodanig hebt getraind dat u in staat bent om dit 7 x 24 uur per dag te doen - denken dat u wilt denken - dan ben u waar u wilt zijn, en geen seconde eerder.
En hoe lang duurt dit dan?
Voor de één een paar weken, voor een ander een jaar of zelfs langer, want het is volledig afhankelijk van uw eigen gerichtheid en aandacht die u er in stopt. 

Hoe het werkt
Uw onderbewustzijn bestuurt op een complexe manier uw leven en lichaam en werkt en handelt strikt op basis van de informatie, de overtuigingen die er in zijn opgeslagen.
Uzelf bent degene die uw onderbewustzijn voorziet van zijn programmering.
Wanneer u met regelmaat gedachten denkt en uitspraken doet die niet in de richting gaan van wat u wilt - u bent dus gericht op falen in plaats van op succes - dan zijn dat gedachten en woorden die u worden ingegeven door de al bestaande op falen gerichte, in het onderbewustzijn opgeslagen overtuigingen.

Elke keer wanneer u slachtoffergedachtes hebt, werkt dat als voeding voor die belemmerende overtuigingen.

De enige manier om die overtuigingen, die u eigenlijk niet wilt, kwijt te raken is ze vanaf nu geen voeding meer te geven!
Herprogrammeer vervolgens uw onderbewustzijn met overtuigingen die u brengen naar de plaats waar u wilt zijn en ga vanaf nu, wanneer u er nu direct mee aan het werk gaat, al het genot, de voldoening en het plezier ervaren. U zult namelijk direct voelen en ervaren dat de weg naar succes u al evenveel plezier en voldoening brengt als het plezier en het geluk dat u voelt wanneer het gewenste succes zich in manifeste vorm aandient.

Herhaling, de kracht van de boodschap
Herhaling is de kracht van de boodschap en dit geldt met name voor uw herprogrammering. Neem uzelf daarom vanaf nu voor alleen nog maar te praten in termen van succes.
De reden dat dit zo belangrijk is, is dat uw woorden u worden ingegeven door uw denken. Dus wanneer u slachtoffertaal bezigt, dan denkt u als slachtoffer en bent u bezig met falen. Spreekt u in termen van succes, dan denkt u succes. U bent dus wat u zegt omdat u zegt wat u denkt.

Affirmatie: positief gerichte bevestiging aan uzelf
Neem uzelf vanaf nu voor om alleen nog maar in termen van succes met uzelf te communiceren. Dit kunt u doen aan de hand van affirmaties.

Een affirmatie is een positief gerichte bevestiging aan uzelf.

Door een affirmatie zo vaak als mogelijk per dag en vooral net voor het slapen gaan te herhalen, plant u de informatie die u denkt en die u uitspreekt. Dat wil zeggen, de affirmatie beweegt zich door de vele herhalingen als overtuiging naar uw onderbewustzijn. Zo geeft u elke dag voeding aan het proces om uzelf steeds sterker te maken.

Dat is de essentie van het verhaal.
Het zal in het begin even onwennig zijn, maar neem uzelf dagelijks voor, bijvoorbeeld tijdens de ritten van de ene klant naar de andere, de affirmatie die u voor vandaag hebt gekozen, zo'n vijfhonderd keer rustig en kalm uit te spreken.
Klinkt dat veel?
Een affirmatie uitspreken vraagt qua tijd circa 2 seconden.
500 x 2 seconden = 1000 seconden : 60 = 16 minuten…..valt eigenlijk wel mee hè?

  • Ik BEN succesvol in alles wat ik doe.
  • Ik HAAL mijn targets altijd met gemak.
  • Ik BEN een verkoper met persoonlijkheid en uitstraling.
  • Het GAAT me elke dag, zonder moeite, een stuk beter.
  • Ik BEN een goede en succesvolle verkoper.
  • Ik HEB vertrouwen in mezelf en ik ben trots op mezelf.
  • Ik TREK succes en goede klanten als vanzelf naar me toe.

Tip
Ga hier mee aan het werk, geniet ervan en laat het nooit meer los. Dat wat u wilt is sneller bij u dan u zich kunt voorstellen.

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,9
(54 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Sebastiaan

Beste Hans,

Mooi stuk. Ik denk dat veel verkopers hier veel van kunnen leren. Dit stuk van jou doet me denken aan een boek die ik pas geleden heb gelezen. NLP !

Je onderbewustzijn zo programmeren dat je bereikt wat je wil bereiken.

Ik zit al een paar jaar in de verkoop en ik doe het nog elke dag met veel plezier. Ik verdiep mezelf erg veel in alles wat met verkopen te maken heeft en waarom de ene klant niet bij de ene koopt maar wel bij de andere.

Heb jij nog goede aanraders qua boeken ?

Alvast bedankt

Mvg.
Sebastiaan van der Meer

EL Pastoor

Goed artikel! Mijn vader is 76 en nog steeds vier dagen aan het werk.Hij heeft zijn hele leven freelance gewerkt en door bovenstaande factoren hebben wij als gezin altijd een rijk leven kunnen leiden.Ook nu nog steeds gaat het hem voor de wind!! Door juist die succesfactoren is hij altijd trots en zegenvierend geworden,ook na een moeilijke deal!!Als je zijn verhalen hoort over de verkoop ga je smikkelen!
Hoe heet dat boek Sebastiaan? NLP?groetjes El

Rob Smits |  http://www.altijdraaq.nl

Beste Hans,

Leuk artikel. Ben het met Sebastiaan niet helemaal eens over je onderbewustzijn programmeren. Herkennen, erkennen en bewust worden van eigen patronen lijkt me beter om veranderingen tot stand te brengen. Bij programmeren bestaat het gevaar terug te vallen in oude patronen.

Al pratende met verkopers vraag ik vaker wat verkopen jullie. het antwoord is meestal een scala aan producten. Veel te weinig verkopers realiseren zich dat zij het product zijn, als het ware zichzelf verkopen. Ik ben het eens met je artikel als je al niet overtuigt bent van jezelf hoe wil je dan een prospect of klant overtuigen?

Als laatste lijken mij die gedachtes meer belemmerende overtuigingen. Interessant om te achterhalen waar die vandaan komen. En denken wat brengt je dat nu? Meer geluk, meer omzet, meer vrienden. Probeer eens die interne commuicatie stil te zetten en kijk eens wat het je oplevert.

Fijn weekend.

Met vrolijke groet,

Rob Smits

Sebastiaan

@ El Pastoor

NLP Voor Dummies, leuk boek voor mensen die net met NLP beginnen.

Btw El Pastoor vertel eens zo verhaal ;) Ik hou ervan om van ervaren mensen in de verkoop leuke verhalen te horen.

Alvast bedankt


@ Rob Smits,

Oke daar heb je ook wel een beetje gelijk in, maar ik denk dat als je "denkwijze "zo kan maken dat jij bijvoorbeeld voor je ziet dat je targets haalt of dat je je zelf ziet als een goede verkoper, dat dat zelfvertrouwen geeft en dus ook invloed heeft op je verkoop.

Alleen zijn er meer dingen die nog belangerijker zijn dan zelfvertrouwen uitstralen en "denken" dat je het kan. Dat is voor mij je verplaatsen in de klant zelf. Wanneer een verkoper zich goed kan verplaasten in de klant zelf en de functies en de eigenschappen van je product of dienst kan omzetten in voordelen voor de klant. Dan wordt je vanzelf ook al een goede verkoper

Jacques Bonneur

Sorry beste Hans en mensen die reageerden. Ik ga er van uit dat iedereen (dus zeker salesmensen) weet dat wanneer je bij het opstaan denkt dat het weer een rotdag wordt, dat ook zo zal zijn. Als je denkt "het wordt een geweldige dag" idem. Is dat programmeren?
Over NLP is al vaak gedisscussierd. Zolang niet is aangetoond dat het werkt hou ik me er verre van.
Leuk voor een column.. maar verder.. ?
Groeten !
Jacques

Sebastiaan

@ Jacques,

"Als je DENKT :" Het wordt een geweldige dag "
Ik ben toch wel van mening dat je dan je gedachten "programmeert" of tenminste "projecteert". Je hebt het gevoel dat het een geweldige dag zal worden en dit zie je al helemaal voor je. Alles is dan anders dan op een dag dat je een slecht gevoel hebt. Je gaat met een veel betere insteek naar klanten toe, je bent veel postitiever, je bent misschien wel een stukje scherper.

Wat jij zegt Jacques ben ik het dus mee eens, maar ik heb toch wel zoiets dat je jezelf dan een beetje programmeert om er een geweldige dag van te maken. Dit heeft ook deels natuurlijk te maken met je inzet maar ook een deel met programmeren.

Ik heb wel de ervaring dat als ik een fijne dag heb en ik focus mij op een bepaald budget wat ik moet binnen halen, dat het dan wel gamakkelijer gaat.

Arthur

Ik denk dat u heeft als basis van uwe princiepes boek van Luise Hye ´´Leef nu´´
Een fijne uitleg van haar tegniek,
Groet,
Arthur

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Wat een verbluffende eenvoud. Je zegt gewoon een paar honderd keer per dag tegen jezelf "Ik ben een goede verkoper!" En voila, op een zekere dag sta je op en ben je onstuitbaar.

En je móet er al helemaal niets voor doen. Je vaadigheden trainen? Onzin. Wat een heerlijke boodschap voor iedereen die te lui is om zich een beetje in te spannen.

Speciaal voor mensen die denken dat het allemaal net ietsje ingewikkelder inelkaar steekt heb ik het artikel "De volksverlakkerij van de succesgoeroes" geschreven. Zie mijn website (www.salesquest.nl).

Markus

Hallo,

Ik denk inderdaad dat het iets genuanceerder ligt als wat het artikel doet vermoeden.
Dus in die zin ben ik het wel eens met de reactie van dhr. Hoetmer.
Uit bovenstaand verhaal blijkt voor mij simpelweg dat een positieve instelling van groot belang is.
Vallen en opstaan, iedere keer weer..., dat vergt een positieve instelling in al zijn/haar facetten.

Vriendelijke groet, MArkus.

Rob

Beste Hans,

Bedankt voor de praktisch tips. Het artikel heeft in mijn ogen ook NLP als basis, maar wellicht heb jij andere bronnen/theorieen toegepast/gebruikt. Ik ben benieuwd!

Met betrekking tot het kiezen, realiseren en programmeren van resultaten; NLP stelt dat jouw gewenste succes gemodelleerd kan worden. Modelleer personen (welke acties/gedragingen vertoont deze persoon?) die jouw gewenste resultaat reeds behaald hebben en acteer hierna. De kans op succes wordt hierdoor vergroot. Onthoudt hierbij dat verliezen ook een keuze is.

(Praktische)boeken over NLP zijn o.a.:
- Stap in je grootsheid - Anthony Robbins
- Je ongekende vermogens - Anthony Robbins
- NLP voor managers - Harry Alder
- NLP-gids voor optimaal functioneren - John Seymour

Succes met lezen en toepassen!

Groet,

Rob

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Beste Markus,

Een positieve instelling is natuurlijk prima. Alhoewel 'negatief' denken ook z'n nut heeft. Het probleem dat ik met dit artikel heb is dat het tot in het extreme wordt doorgetrokken (500 affirmaties per dag!).

Sterker nog Hans zegt vrij letterlijk dat een positieve instelling alleen voldoende is en dat je niet hard hoeft te werken, ik citeer: "..een gevoel geeft dat je er hard voor moet werken. En dat is pertinent niet zo."

Tja daar heb ik grote moeite mee.

Beste Rob,

Je vraagt naar andere theorien / bronnen van Hans? Dit artikel heeft net zo als eerdere artikelen van deze auteur, een heel hoog 'The Secret'gehalte. [waarom noemt de heer Oelen zijn bron niet?]

The Secret is gebaseerd op de Law of Atrraction (LOA). Deze wet wordt gepresenteerd alsof het een natuurkundige wet is (= algemeen geldig), zoals de wet op de zwaartekracht, LOA simpel uitgelegd: alles waar je met hard en ziel over nadenkt materialiseert zich op een gegeven moment. Vandaar al die affirmaties.

Ik schreef hierover een tijdje geleden een artikel - met de naam 'De hocus pocus van The Secret' op Managersonline.nl, De heer Oelen heeft daarop ook gereageerd. Volgens mij geeft de titel aardig weer hoe ik over dit 'gedachtegoed' denk: flauwekul. Hier wil ik het verder graag bij laten.

Rob

Hi Michel,

Bedankt voor je reactie!

The Secres is mij bekend, maar ik hang dit niet aan. Ik vind dat dergelijk gedachtegoed (NLP, LOA) je kan helpen bij het behalen van jouw resultaten. Dit moet echter wel bij jou, als persoon, passen om dit uiteindelijk daadwerkelijk succesvol te kunnen toepassen.

Groet,

Rob

Dag allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reactie.
Het blijft een gegeven dat er voorstanders en even zovele tegenstanders waren van de gedachte dat de aarde rond was, in de periode dat plat nog een geaccepteerde aanname was.
Ook mijn gedachtegoed kent voor- en tegenstanders.
Dit maakt de diversiteit en de keuzemogelijkheid voor trainingsbureaus alleen maar interessant voor inkopers.
De reden dat ik met enthousiasme mijn gedachtegoed in de vorm van artikelen blijf aanbieden, ligt voor 100% in het gegeven feit, dat individuele verkopers, kleine bedrijven, grote bedrijven en multinationals er door mijn interventie en trainingen mee werken en de meetbare resultaten behalen die ze voorheen niet wisten te behalen.
Dat is mijn bevestiging en dat vormt tevens mijn missie om het, niet als de waarheid, maar als inspiratie uit te dragen naar een breder publiek.

Als aanname houd ik mezelf altijd voor, dat er geen mens op aarde feilloos kan verklaren wat de waarheid is en wat niet. Hier gaat het artikel ook niet over. Waar het om gaat is de vraagstelling:
Wat werkt wél voor jou en wat werkt niet voor jou!
Op de vraag naar mijn bron:
Geen NLP, want NLP is ook geen bron, het is een hoogstens een voortvloeisel uit een échte bron!
Ook geen LOA, sorry Michel....en het heeft ook geen enkele relatie met the Secret.
Ik heb mijn gedachtegoed, waarbij thema's van Einstein, Buddah en Wallace Wattles een belangrijke rol spelen, de laatste twintig jaar bij elkaar verzameld en toegepast in mijn werk en leven. Dat wat werkte voor mij heb ik vastgehouden en de rest laten gaan. In verhaalvorm heb ik alles in de vorm van een boek aan de wereld openbaar gemaakt.
Het woord LOA komt er niet in voor, en belangrijker nog, het boek was al op de markt, toen The secret nog in wording was!
Er zijn inderdaad overeenkomsten, maar de geinteresseerde lezer, die bereid is te lezen wat er staat, zal de verschillen eenvoudig opmerken.
Teveel traditionele trainingen, 13 in een dozijn, gaan er nog steeds van uit dat verkooptechniek en vaardigheden een verkoper tot een topverkoper kunnen maken.
Hier ligt voor mij de cruciale misvatting, die er toe leidt dat vele verkopers 2 maanden na de laatste trainingsdag al weer in oud gedrag zijn teruggevallen.

Werk met het gedachtegoed wat voor u werkt, dat werkt het beste en blijf ondertussen kritisch naar uzelf, uw resultaten en uw inzet in tijd kijken.

Hans Oelen

henri van deursen

Naar mijn mening is het belangrijk dat je bij jezelf blijft en gelooft in je eigen kunnen en je bewust bent van je grenzen en mogelijkheden, maar ook de durf hebt daar overheen te stappen.
Voor het tweede opeenvolgende jaar heb ik met succes de Vierdaagse van Nijmegen gelopen zonder noemenswaardige voorbereiding.
Al bij voorbaat was ik er voor mijzelf zeker van dat het me zou gaan lukken en dat is dus ook bewaarheid geworden.
Zo sta ik ook in het verkoopproces.
Ik geloof in mijn organisatie en onze producten en vind het een uitdaging klanten op persoonlijke wijze behulpzaam te kunnen en mogen zijn.

john van hooff

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel