Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Bent u oplossingsgericht, of procesgericht? (Toine Simons)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Intuïtie: kenmerk van leiders én topverkopers (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Communicatie: de olifant in de kamer (Harro Willemsen)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
7 tips om vooral niet méér te verkopen (Marcel Hoefman)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)

Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil

U weet alles over uw product. Maar is dat ook wat uw klanten willen horen? Deze tips helpen u de juiste informatie te bepalen.

Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil

Er is een bekende Engelse uitdrukking: 'What's in it for me?' Het is in uw voordeel als communicator (u presenteert zich immers de hele tijd) om de essentiële betekenis van deze vraag in uw achterhoofd te houden terwijl u bezig bent met een presentatie.
Hetzelfde geldt voor wanneer u bezig bent een tekst (rapport, brief, e-mail) te schrijven waarmee u de lezer wilt 'bereiken' en beïnvloeden.
Maar zorg er eerst voor dat u vanaf een stevige basis vertrekt.

Enthousiasme = solide basis
Uw enthousiasme 'verkoopt' aan uw lezer of luisteraar. U kunt uw uitstraling versterken op verschillende manieren.
  1. Woordkeuze
    Korte zinnen, bijvoeglijke naamwoorden (anders dan alleen maar 'goed', 'leuk' en 'mooi'), de tegenwoordige tijd en positieve formuleringen maken al een groot verschil.
    Gevoelsmatige woorden (de naam, 'u', 'houden van', 'helpen') brengen u dichterbij.
    Vermijd lege uitdrukkingen zoals 'het een en ander', 'zeg maar' en 'uh' en u komt zelfverzekerder en geloofwaardiger over.
  2. Geluid
    Met afwisseling in volume, tempo en intonatie komt u levendiger over. Onthoud dat het uw stiltes zijn die kracht geven aan stem en taal. Maak oogcontact met uw gesprekspartner en geniet zelf ook van uw stiltes. Gebruik ze om uit te ademen en te ontspannen.
  3. Lichaam
    Mimiek, gebaren, beweging, houding en uw (glim)lach zijn communicatiemiddelen, net als uw persoonlijke verzorging en kledingkeuze.
De twee essenties die de luisteraar wil
Uw 'afnemers' (luisteraars, gesprekspartners, lezers) willen in wezen maar twee zaken:
  • zich bevestigd kunnen voelen
  • een oplossing voor het probleem

Het eerste gebeurt wanneer ze herkennen wat u zegt, wanneer ze 'ja' kunnen zeggen of knikken tijdens uw verhaal en wanneer ze bij naam genoemd worden.

Kijk wat betreft het tweede punt eens naar deze vergelijking:
Meer dan 90% van alle bezoekers aan een winkel heeft een beeld van zichzelf in het bezit van iets dat in de winkel verkrijgbaar is of zou kunnen zijn. Vreemd dat minder dan 90% van de bezoekers werkelijk iets koopt.

Denk aan bezoekers van een vakbeurs: sommigen gaan met een duidelijke lijst van 'dit en dit wil ik zien'; anderen gaan op de bonnefooi – een dagje uit – om te zien wat ze tegenkomen; weer anderen zijn uitgenodigd door een exposant; en er is een interessante groep die op zoek is naar oplossingen voor problemen die ze nu onvoldoende erkennen. Eén ding hebben de bezoekers allemaal gemeen: ze zoeken iets waarmee ze hun voordeel kunnen doen. U ook.

Houd dus rekening met deze basispsychologie tijdens uw besprekingen of presentaties, in uw rapporten, brieven, e-mails en telefoongesprekken.

WHIDA?... of: DHIWA!
Wat u dan ook kiest te vertellen, uw luisteraar of gesprekspartner denkt: 'What's in it for me?' Of, op z'n Nederlands: 'WHIDA?' (Wat heb ik daar aan?) Wanneer u bij feiten en eigenschappen van het product blijft, loopt u het risico dat uw afnemer zich verveelt, juist omdat hij geen duidelijk antwoord krijgt op de 'WHIDA?'-vraag.

Wanneer u eerder over de voordelen voor uw gesprekspartner praat, verhoogt u de kans op herkenning, op het gevoel een oplossing te hebben gevonden, en daarmee op de uitspraak: 'DHIWA!' (Daar heb ik wat aan!).

Voorbeeld
U kunt de directeur van een transportbedrijf met 40 eigen wagens zijn (eigenschappen), maar de kans is groot dat de klant meer geïnteresseerd is in wat dat voor hem betekent: '... daarom zorg ik ervoor dat u uw goederen afgeleverd krijgt waar u ze wilt, wanneer u ze wilt – gegarandeerd!' (voordelen).


Vragen stellen
Door meer te vragen, hoeft u minder te vertellen. Uw luisteraars hebben vaak zelf veel te vertellen en hebben een prima idee van wat zij zoeken. Hoewel de 'open vraag' ('Wat vindt u van...?') meer geschikt is voor kleine groepen en uiteraard het directe gesprek rond de tafel, kunt u uitstekend gebruik maken van de 'retorische vraag' (een vraag die u zelf stelt én beantwoordt) en de 'gesloten vraag' (met 'ja'/'nee'-antwoord).

► Tip
Formuleer uw vragen positief! In plaats van: 'Wie van u vindt het niet leuk om...?' vraagt wat u echt wilt weten: 'Wie van u vindt het leuk om...?' Geef uw vraag altijd de wending zodat u een 'ja'-antwoord kan verwachten.

Meer met minder
Vertel minder, vraag meer; vertel minder, bouw meer stilte in uw gesprek of presentatie in. Wees alert wanneer u een eigenschap noemt. Zorg dat u ook het nut of voordeel onmiddellijk daarna noemt: '... daarom begrijpt u waarom...'. Laat uw enthousiasme blijken door uw 'verpakking', door uw lichaamstaal en wees kritisch in uw taalgebruik. Al deze tips zijn ook in uw voordeel!

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(26 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Tom Boven

Goed artikel waar iedere verkoper een duidelijke boodschap aan heeft, namelijk de luisteraar niet vervelen met droge informatie, wel enthousiasmeren met voordelen en oplossingen - anders gezegd waarde creëren in plaats van postbode spelen.

Persoonlijk heb ik een aversie tegen het gebruik van afkortingen of uitdrukkingen die niemand in het dagelijkse leven spontaan in de mond neemt, zoals "whida". Waarom zouden verkopers zulke begrippen aannemen en waarderen? Zelf verkies ik om bij klanten "gewone" spreektaal te gebruiken, en ik waardeer het ook als een sales coach tegenover mij hetzelfde doet.

Desalniettemin is de boodschap van het artikel duidelijk en nuttig!

Drazen Lisak |  http://www.flirtmanagement.com

Goed artikel. Aandachtspuntje: de laaatste paragrafen, vanaf die afkortingen zijn een beetje kort af geschreven en ze zijn duidelijk minder dan de rest. Ik verheug me al op je volgende artikel.

Dank aan Tom en Drazen voor de aanvullende (kritische) opmerkingen!

R.Buijs

We weten het wel, alleen.............vergeten we het te vaak. Daarom is het goed dat we af en toe door artikelen als deze weer met ons neus op de feiten worden gedrukt en tijdens het volgende gesprek ons weer even deze "reminder" herinneren.

Ja, dhr/mevr Buijs - dáár gaat het juist om: makkelijk leesbare, toegankelijke artikelen die als HER-INNER-ING fungeren om de effectiviteit op te krikken!
Dát is de kracht van Verkopersonline.nl!

Reinout Bouman |  http://www.connexx.nl

Complimenten voor het artikel. Wederom handige input voor onze sales mensen. Misschien goed om nog te benadrukken dat lichaam en houding ook telefonisch van belang zijn. Je 'hoort' het of een gesprekspartner vol aandacht is, oprecht lacht, echt nadenkt en zich betrokken voelt - of er maar 'onderuitgezakt bij hangt'. Als je telefoneert alsof de betreffende persoon tegenover je zit (of ziet via een online verbinding) neemt de kwaliteit en het resultaat nog eens extra toe!

Jazeker, Reinout: velen vergeten inderdaad dat hun lichaamshouding 'hoorbaar' is door de telefoon.
Voor belangrijke gesprekken ga ik zelfs staan!

j eldert

toevoeging op David Bloch.
Staan tijdens telefonisch gesprek met klant is altijd belangrijk. Het blijkt dat mensen die staan, en vaak wat ronddralen,zich veel beter concentreren dan mensen die blijven zitten. mensen die blijven staan hebben veel meer focus en aandacht bij de gesprekspartner.

dus hoe 'raar' het soms voor anderen eruit ziet. Blijf lekker staan en loop lekker rond. Werkt het beste

Mee eens, meneer Eldert.
Staan tijdens een (belangrijk) telefoongesprek kan zéker helpen.
Stevig staan -- NIET drentelen!
Even goed: om de intieme sfeer te creëren alsof u een geheim verklapt aan uw gesprekspartner, ga gerust op de handen en knieën onder de tafel terwijl u belt -- en geheid komt u vertrouwenswekkend over!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel