Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Hoe zit of staat u als u belt? (Victor Bonke)
Mindful verkopen (Harro Willemsen)
Regel 1 van succes: win vertrouwen (Richard van Houten)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
De duivelse details maken de topverkoper (Richard van Houten)
Hoe wordt u een onnatuurlijk goede verkoper? (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers

Is het u weleens opgevallen dat topverkopers bepaalde eigenschappen voor succes hebben? Het loont om dat succes na te streven.

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers

Inzicht in onderscheidende karakteristieken van de winnaars in de maatschappij leidt ons steeds naar hetzelfde punt: intuïtie.
Uw brein heeft twee hersenhelften. De linker hersenhelft regelt handelingen uitgevoerd met de rechterzijde van uw lichaam en zorgt voor uw rationele, logische en analytische capaciteiten; uw rechter hersenhelft regelt uw 'linkerkant' en is verantwoordelijk voor uw creatieve, spontane en intuïtieve acties.

Bicameraal denken

Kent u iemand die geen rechter hersenhelft lijkt te hebben? Iemand die verzot is op routine, regels, procedures, cijfers en feiten? (Als u dat bent, dan is uw taak makkelijk!) Kent u ook iemand die ronduit onpraktisch is, twee linkerhanden heeft, emotioneel en irrationeel is maar wel creatief, impulsief en origineel? Dit zijn de twee extremen.

Denk nu aan iemand die willekeurig gebruik kan maken van beide stijlen, die vrije toegang heeft tot beide hersenhelften. Zo iemand beschikt over het vermogen om 'bicameraal' (letterlijk: twee kamers) te denken.

Andere kenmerken?

Juist deze combinatie bepaalt het verschil tussen 'gewone' mensen en de ware toppers, maar natuurlijk spelen ook andere factoren een rol immers, niet iedereen wil naar de top! En er is meer.
Zoals de capaciteit om mogelijkheden te zien waar anderen alleen moeilijkheden en onoplosbare situaties zien, om te vertrouwen op de kracht van de intuïtie, om 'ondenkbare' oplossingen naar voren te brengen. Het is ook de capaciteit om holistisch te denken, en holistisch naar zaken te kijken. Die bekende 'helicopter view': helemaal boven en los van de zaak naar het geheel kijken.

Intuïtie
Herkent u het fenomeen van 'er ging een lichtje branden'? Het aha!-moment van een doorbraak? Uw intuïtie werkt voor u. De hele tijd. Ongevraagd. Gratis en voor niets.
In zowel de zakelijke wereld als de uiterst rationele en analytische wereld van de wetenschap is allang bekend hoe vaak de oplossing zich openbaart op de meest onverwachte momenten. Zoals C.G. Soeps, voormalig hoofd van General Electric Research constateerde: "De meeste uitvindingen kwamen aan het licht na lange perioden van analyse en onderzoek, gedurende momenten van rust en ontspanning en meestal niet op het werk."
Toppers maken gebruik van deze kennis ('kennis' in plaats van 'wetenschap') om hun oplossingen te vinden. Ze ontdekken voor zichzelf dat dit proces werkt en ze leren het helemaal te vertrouwen. Ja, ze laten vaak alle logische redeneringen varen... omdat ze weten dat de 'kleine stem' de deur opent tot de toekomst en andere mogelijkheden dan de logische gedachtegang kan bedenken omdat ze weten dat intuïtie bronnen van kennis aanboort die iemand nooit bewust kan bereiken.

Belangrijke stappen
Bereid u voor. Verzamel informatie. Krijg een indruk van de hele situatie. Hoe u uw doel bereikt is onbelangrijk; focus op het doel zelf. Als uw doel helder is, prima. Als uw doel nog steeds onduidelijk is, maar u weet dat u de juiste oplossing zoekt voor een specifiek probleem, is dat ook prima.
Neem de tijd om niets anders te doen dan ongestoord zitten. Ga op het strand wandelen, ga zwemmen…
Volg dan twee, schijnbaar verschillende richtingen. Ze blijken namelijk veel met elkaar te maken hebben: enerzijds is het belangrijk om het 'probleem' helemaal los te laten, anderzijds is het belangrijk om te kunnen mijmeren (dagdromen) om alle mogelijkheden, diverse scenario's zo accuraat mogelijk door te nemen. In feite hoeft u niets te doen: de scenario's gaan hun eigen gang. U kunt ze af en toe sturen, maar uw belangrijkste taak is ze waar te nemen.
Ook al weet u dat u een deadline hebt, accepteer dat het essentieel is om ook dat los te laten. Negeer zo nodig een deadline om ongehaast de juiste beslissing te kunnen laten ontstaan.

"Ze onthouden je om je juiste beslissingen, niet vanwege je snelle beslissingen," memoreert een directeur.


De belangrijkste stap; de laatste

Loslaten. U heeft alle gegevens ingevoerd in uw gedachten, in beide hersenhelften. Ga nu iets anders doen. Laat uw intuïtie werken. Het is totaal onbelangrijk hoe het proces werkt, en wat dat is, dat we intuïtie noemen, zolang u erop vertrouwt. Wanneer het moment rijp is, krijgt u uw antwoord.
Vertrouwen in hoe het proces verloopt, is een andere, onontbeerlijke eigenschap van de topper, een dusdanig vertrouwen dat u bereid bent alle rationele argumenten van analytische en systeemgestuurde managers te negeren. Het is dan uw taak om uw visie en uw vertrouwen erin te delen, te communiceren en ermee te motiveren. Charisma en communicatieve vaardigheden horen daarom hoog op de lijst van de karakteristieken van leiders en van topverkopers.
Wanneer komt het antwoord? Geheid op de gekste momenten: op de golfbaan, midden in de nacht, tijdens een film..
Maar nu, lees verder, anders bent u uw kostbare idee misschien kwijt!

Belangrijkste hulpmiddel

De belangrijkste middelen om uw intuïtie in te zetten?
Een kleine blocnote en een pen. Gedachten zijn als herfstbladeren in de wind; u moet ze vangen. Zo ook uw inzichten, uw aha's: noteer ze onmiddellijk anders riskeert u ze kwijt te raken. Laat het papier (of uw mobieltje) uw geesteskinderen koesteren zodat uw creatieve geest er verder en onbekommerd mee aan het werk kan. Zelf heb ik potlood en papier in de auto, naast m'n bed, op zak als ik wandel of een concert bezoek...

Mijn advies is duidelijk: doen!
Leer uw ingevingen in te zetten om u verder te brengen in uw leven, om nog meer succes te bereiken. Als dat is wat u wilt…
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,8
(42 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dag David,

Ik weet het... ik heb geleerd 'Gij zult niet oordelen', en toch doe ik het hier, want mijn oordeel over dit artikel van jouw hand heeft geleid tot een waardering met een 10!
Zeldzaam goed artikel. Niemand hoeft het slecht en zwaar te hebben in de verkoop, zodra je in staat bent het geschrevene toe te passen in het leven van alle dag.
Iedereen heeft de mogelijkheid succes te genereren in wat hij/zij doet, mits je daartoe de juiste ingrediënten gebruikt. De inhoud van dit artikel is één van de grondstoffen.

Fijne dag

Wauw - wat ben ik je dankbaar, Hans, voor zo'n warme, duidelijke, enthousiaste én onderbouwde waardering!

Marjolein Zaal - Noordhoek |  http://www.greencicerone.nl

Dag David,
Mooi artikel, en misschien is mijn ervaring er een leuke illustratie bij.
Tijdens mijn hardlooprondjes word ik mij vaak bewust van wat ik aan het doen ben, en hoe ik dat kan corrigeren. Ik hoor mijzelf denken: "niet te hard", of "kleinere stappen", "rustig aan", "niet elke kilometer loopt even moeiteloos" of "hé, dat gaat lekker".
Opmerkelijk genoeg kan ik dit altijd ook direct in dezelfde bewoording projecteren op zaken waar ik in mijn bedrijf mee bezig ben, en ontstaan antwoorden. Mijn lopen is een metafoor voor mijn groeiende onderneming. Daarnaast maakt het mijn hoofd leeg en ontstaan vaak nieuwe ideeën. (Die ik thuis inderdaad direct moet noteren). En bij beiden ligt mijn focus op een mooi (ambitieus) doel.

Wat je feitelijk beschrijft, Marjolein, is het meditatieve van je hardlopen.
Je wordt je bewust van je gedachten, je krijgt ruimte om de leegte voorbij de gedachten te ervaren.
Zo is er gelegenheid om in contact te komen met 'Infinite Intelligence' die overigens continu in gesprek met je is ... maar de rust en 'ruimte' ontbreken om ernaar te luisteren. Tijdens het hardlopen wél.

Goed onderbouwd en uitgebreid artikel. Mijn complimenten.
Wat ikzelf altijd doe is het gewenste resultaat helemaal voelen. Hoe is het nu ik dit doel, dit antwoord, deze oplossing gevonden/bereikt heb. Vervolgens loslaten en iets leuks gaan doen. Op het moment dat ik in flow ben, komen 'als vanzelf' alle antwoorden.
Voor mij is flow het toverwoord om mijn intuïtie alle ruimte te geven.
ps. En inderdaad vlug opschrijven anders ben je het weer kwijt!!

Ja, Jos, 'flow' is inderdaad een sleutelconcept in dit geheel.
Ik kan mijn reactie aan Marjolein nu uitbreiden met de stelling dat 'in contact zijn met Infinite Intelligence' = in 'flow' zijn.
Iets wat jij al weet, vermoed ik!
En wat een waardevolle ontdekking (voor jezelf) om de kwaliteit van wat je voelt wérkelijk te ervaren.
In het belangrijke boek uit 1937 - 'Think and Grow Rich' (Denk groot en wordt rijk) - beschrijft Napoleon Hill (toen al!) hoe ESSENTIEEL het is om emotie in te zetten als de brandstof om dromen om te zetten in werkelijkheid, alsof emotie de postzegel is op de brief met daarin het verzoek aan Het Universum, Existence of hoe je het dan ook wilt noemen.

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

Hartelijk dank voor dit waardevolle artikel, David!
Jouw tips hebben me al vaak geholpen om (nog) succesvoller te worden.

Het fenomeen dat er 'een lichtje ging branden', is mij heel bekend!
In mijn werk én privéleven blijkt steeds vaker de waarde van intuïtie.

Deze ingevingen komen vooral wanneer ik slaap, in rust ben of mediteer.

Wat vooral helpt is om alle elementen (fysiek) te verzamelen over het te bereiken doel. Dit kunnen plaatjes, foto's of tekeningen zijn. Doe dit in een map en leg de map weg.
Doe zelf zoiets, dan zal je na verloop van tijd verbaasd zijn over het bereikte resultaat!

Wat een perfecte aanvulling en aanmoediging, Indra - heel fijn, dank je!

Mooi Artikel, en zeker een waar verhaal.

iedereen heeft sterke punten maar ze zijn gelukkig niet voor iedereen hetzelfde

Aha, ben jij de 'Michael' van ZipZoo.nl?
Uit Thailand? Dan begrijp ik de tijdmelding diep in de nacht...
Dank voor je reactie!
Ja, sterke en zwakke punten... een interessant onderwerp.
Ik houd het bij 'talenten' en ben minder geïnteresseerd in de andere zaken.
Het is een stuk erfenis van het schoolsysteem dat, hoewel we uitblinken in vele vakken, we moeten óók aandacht besteden aan vakken die we liever links laten liggen.
In het 'Sudbury School'-systeem is dit precies wat de kinderen mógen doen, zodat ze juist hun talenten ontwikkelen zonder tijd/energie te verspillen aan zaken waar ze niets voor voelen.
En met intuïtie: iedereen hééft het ('nature'), maar door de opvoeding ('nurture') wordt het vertrouwen erin al te vaak uitgeramd. Zó jammer...

Wendy Bekkers

Klopt, goed beschreven en soms nog wel via letterlijk een droom! Dus leg dat notitieboekje ook op je nachtkastje.

Goed zo, Wendy - je herkent de essentie én maakt gebruik van JOUW intuïtie!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel