Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Bent u oplossingsgericht, of procesgericht? (Toine Simons)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Intuïtie: kenmerk van leiders én topverkopers (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Communicatie: de olifant in de kamer (Harro Willemsen)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
7 tips om vooral niet méér te verkopen (Marcel Hoefman)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)

De kracht van complimenten

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Hoe sterk is de kracht van complimenten? Zeer sterk. Na een compliment blijken klanten aanzienlijk bereidwilliger dan voorheen.

De kracht van complimenten

Iedere verkoper heeft van die stille momenten in de werkmaand. Even bijlezen, bureau opruimen, Outlookfolders bijwerken, kletsen met collega's. Sinds een aantal maanden heb ik mezelf opgedragen om een activiteit toe te voegen tijdens de rustige momenten: ik ga complimenten uitdelen.    

Ik loop door mijn klanten- en prospectenbestand heen of pak een stapel kaartjes van de afgelopen netwerkbijeenkomsten erbij. Ik geef mezelf de opdracht een welgemeend compliment te maken aan minstens vijf contacten (dat duurt een half uurtje in mijn ervaring).

Ik kijk even op de website van een contact of er nog leuke nieuwsberichten op staan. Ook lees ik op weblogs en de financiële katerns van kranten of er nieuws is van bedrijven die ik ken. Simpelweg stuur ik dan een e-mail aan mijn contactpersoon en formuleer een welgemeend compliment. That's all. Ik geef een aantal voorbeelden:

  • Op de website van een potentiële klant, waar ik al een tijdlang probeer zaken mee te doen,  lees ik dat zij een grote opdracht hebben binnengehaald. Ik feliciteer ze hiermee en geef ze een dik compliment voor hun professionele commerciële aanpak.
  • Als ik een artikel, interview of advertentie lees van een collega of klant, scan ik het stuk in en stuur het vergezeld van een leuke brief met complimenten aan mijn contact. Ik beloof meteen het stuk aan een aantal potentiële relaties van mijn klant toe te zenden. Viral marketing in het klein. 
  • Tijdens netwerkgelegenheden worden veel contacten uitgewisseld, maar ook wordt veel gepraat over anderen. Als ik iemand positief hoor praten over een van mijn bekende contacten, stuur ik een leuke e-mail naar deze persoon, soms vergezeld van een lead of referral.

De resultaten zijn verbluffend. Als ik na een paar weken mijn contact eens bel voor het maken van een afspraak of hem tegenkom op een netwerkgelegenheid, is de reactie op mijn complimenten steevast positief. Die afspraak bij een potentiële klant is een stuk makkelijker gemaakt en de 'gunningfactor' bij bestaande relaties neemt sterk toe.

Tip
Complimenten geven is leuk, ze ontvangen nog leuker en die stille momentjes leveren ook nog wat op. 

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(66 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Kristien

Heel leuk maar denk dat die vlieger enkel opgaat bij B2B...
Of zie jij een oplossing voor een B2C klant??

Tibor Uittenbogaard |  http://www.ormer.nl

Lijkt me dat dit ook opgaat voor een consumer als het een bekende is die je geregeld ziet. Voor B2C hit & run verkoop zal het inderdaad niet van toepassing zijn...

Harro Willemsen |  http://www.presentpresents.com

Het is inderdaad een idee uit de B2B sales. Er zijn raakvlakken met de B2C als je een niche product levert en een vaste klantenkring hebt opgebouwd.

Groet
harro

Arno voor de Poorte |  http://www.advado.nl

Met veel plezier gelezen. Complimenten!

Michiel Smilde |  http://www.eventerim.com

Ik geloof hier wel in, mits oprecht bedoeld en ip bescheiden wijze geformuleerd.

Wat in dit stuk niet aan de orde komt is het complimenteren van eigen medewerkers. Minstens zo belangrijk voor het succes van je eigen organisatie. Zie hiervoor de site: http://www.waarderingsmanagement.nl/. Echt leuk voor onder de kerstboom is ook het boek dat Poortvliet uitgaf: Het groot complimentenboek.

Fijne dagen! Michiel Smilde

Michiel Smilde |  http://www.eventerim.com

Ik geloof hier wel in, mits oprecht bedoeld en ip bescheiden wijze geformuleerd.

Wat in dit stuk niet aan de orde komt is het complimenteren van eigen medewerkers. Minstens zo belangrijk voor het succes van je eigen organisatie. Zie hiervoor de site: http://www.waarderingsmanagement.nl/. Echt leuk voor onder de kerstboom is ook het boek dat Poortvliet uitgaf: Het groot complimentenboek.

Fijne dagen! Michiel Smilde

Rob Verhoeven662

Ik geloof hier heilig in en pas het toe bij B2B, B2C en privé.
Complimenten, mits daadwerkelijk gemeend, worden ALTIJD positief ontvangen!Je moet het onderdeel maken van je wie je bent en ook durven, maar na een paar keer gaat het een stuk gemakkelijker en zul je tevens ervaren hoe bijzonder mooi dit werkt..!! Gewoon doen!

Karina Ramaekers

Dat mensen gevoelig zijn aan complimenten is al eeuwenlang gekend. Zo schreef Aesopus (Aisopos)het in 600 voor Christus al in zijn fabels (vb. de Vos en de Raaf)en later werd dat verhaal opnieuw opgepikt door Jean de la Fontaine.

Mensen complimenteren werkt. Ongeacht wie de ontvanger is. B2C of B2B klant, collega,leverancier, ... zelfs je 'concullega' moet je kunnen en durven complimenteren. Als mensen zich gewaardeerd voelen, gaan ze jou ook meer waarderen en dingen gunnen.

De systematische aanpak zoals beschreven door Harro Willemsen is ideaal om het verkopen te vergemakkelijken én top of mind te blijven. Kleine moeite, groot plezier!

Harro geeft waardevolle voorbeelden van situaties die aanleiding zijn voor complimenten.
Uit de reacties komt enthousiaste bijval als bevestiging.

Waar ik zelf allergisch voor ben, is een onjuiste formulering van een compliment.
Het vergt inzicht en oefening om vanuit de standaardpatronen te stappen om op originele wijze een compliment te geven.

=> Wil je een ander waarderen, dan begint je compliment het liefst met zijn naam + 'je'/'u'. NIET met 'ik'.
=> Er zit géén waardeoordeel ik, zoals "Ik vond het goed".
=> Houd het in de tegenwoordige tijd.
=> Gebruik werkwoorden en beschrijf wat het effect is op jou dat de ander (+ zijn daad) heeft.

Jacques Bonneur |  http://www.baltusfundraising.nl

Leuke tip !

Uitstekend artikel !

Vorige week heb ik mijn collega's de MacKay 66 methode uitgelegd.

De Harvey MacKay profiellijst bestaat uit 66 punten waarmee de klant kan worden verbonden aan het bedrijf.

- Wat doet de klant? Is hij tandarts? Dan stuur ik hem een vakblad dat daarmee te maken heeft. Dit heb ik al verschillende keren gedaan bij grotere klanten.

En zo nog 65 aanknopingspunten, van religie tot favoriete sport.

Verbluffend genoeg zijn collega eigenaren van mijn bedrijf het niet eens met deze manier van werken.

Ze vinden het 'on-nederlands' en menen dat deze manier van klantenbinding een signaal laat uitgaat naar de klant dat wij hem veel te hard nodig zijn. Ik verzin argument dit niet.

In de meubelbranche (waar ik werk) is wonen allang niet meer het aanschaffen van een passend meubel, maar een emotie.

En de klant moet een zo groot mogelijke emotionele betrokkenheid met het bedrijf krijgen. Ze moeten fan worden.

Dit kan alleen door er hard aan te werken en op een persoonlijke manier contacten te onderhouden. Dit artikel laat er weer 1 zien die ik zeker ga uitproberen, om de tijssinvestering hoef je het zeker niet te laten.

Bedankt !

Daniel

Helemaal mee eens, Harro!
Je artikel is een waardevolle herinnering - tevens kort, krachtig én overzichtelijk - over het compliment als 'smeermiddel'.

Zelf heb ik een artikel geschreven over de meest effectieve formulering van een compliment.
Er is immers een groot verschil tussen "Ik vond xyz geweldig!" en hoe het mogelijk is om zo'n compliment effectiever te verwoorden.

Dit artikel is op te vragen via 'contact' op mijn site.

jaap slooff

hoe eenvoudig kan het zijn je contacten te onderhouden en uit te bouwen.

Marianne van den Heuvel

als ik de kans krijg zal ik het niet laten om iemand een compliment te geven zonder bijbedoeling om er zelf profijt van te hebben. Dat laatste is moeilijk. We zijn nu gewaarschuwd: veel professionele complimenten zijn gewoon bedoeld om een graantje mee te pikken uit de ruif van je vermeende succes en een manier om contact te verstevigen waar je mogelijk niet op zit te wachten. Ik denk met regelmaat aan de fabel van de vos en de raaf en weet dan dat ik alert moet zijn.

Dag Harro,

Hartelijk dank voor dit waardevolle artikel.
Het uitspreken van complimenten en waardering is essentieel in het bouwen van waardevolle relaties... echter, MITS het compliment en de waardering recht uit het hart komen.

Er wordt vaak gesproken over een 'oprecht' compliment en 'oprechte' waardering, maar laten we helder zijn en blijven, die vorm van waardering en complimenten bestaan niet. Er bestaat alleen waardering en alleen complimenten... zonder toevoeging.

Persoonlijk zou het niet mijn keus zijn om vanuit commerciële doeleinden strategisch waardering en complimenten in te zetten. Voor mij zou dat niet zuiver voelen, maar daarin maakt een ieder z'n eigen afweging... en @ David, wanneer een compliment uit het hart komt, is de formulering ervan dan niet per definitie ondergeschikt aan de intentie?

Harro Willemsen

Bedankt allemaal voor jullie reacties op dit 'oude' artikel van mij. En uiteraard zijn de complimenten die ik beschrijf niet bedoeld als commerciële methode om klanten te strikken. Het is gewoon leuk om aardig te zijn en een welgemeend compliment uit te delen aan mensen in je zakelijke (en uiteraard ook privé) omgeving. De insteek is vooral de intentie die je hebt om regelmatig tijd te reserveren om te kijken wat je mensen in je netwerk doen. En bij bijzondere, mooie, interessante of nieuwe ontwikkelingen ze daarvoor te belonen met een compliment. Zonder dat je hier iets voor terug verwacht.

groeten en bedankt allemaal
harro

ZipZoo |  http://www.zipzoo.nl

Goed artikel

Marco Tieleman |  https://www.coachingrotterdam.nl

Hoi Harro,

Complimenten voor hoe je dicht bij jezelf praktische en werkbare voorbeelden hebt gegeven voor iedere dag! Ze werken.

En niet alleen in B2B, maar ook B2M (mens). In mijn werk als e-coach begin ik ieder contactmoment met een oprecht compliment. De ingrediënten die David Bloch aanhaalt zijn relevant. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek voor te benutten.

Taalhandelingen uit de Beleefdheidstheorie van Brown & Levinson gaan over hoe je omgaat met hoe iemand je benadert. Daarin is goed te herleiden waarom complimenten werken.

Het coöperatieprincipe van Grice vertelt hoe je to-the-point beschrijft wat je bedoelt.

Op https://www.coachingrotterdam.nl/info/blog/e-coaching-en-waarom-dat-werkt/ lees je er meer over.

Heb een mooie zondag!

Marco

Harro Willemsen |  http://www.3to1.nl

Hoi Marco,

Bedankt voor je compliment en mooie aanvullingen en verwijzingen!

gr
harro

Hoi, dank voor je informatieve artikel!

Hoi, dank voor je informatieve artikel!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel