Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)
Show me the money (Yuri van der Sluis)
Brainpower: zet je ongebruikte 90 procent van je brein in om meer te verkop (Marvin Sutherland)
Presteren, presteren, presteren! (Peter Stinckens)
U bent eigenlijk een Homo Ludens... (Klantencontact)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)

Bereikt u de omzet en de marge die u wilt?

Bent u er ook zo bedreven in om steeds maar weer resultaten te boeken die u niet wilt? Lage omzet, te lage marges, te weinig afspraken, te weinig leads….etc?  Hoe kan dat nou?

Bereikt u de omzet en de marge die u wilt?

Realiseer u dat u vast zit in een patroon en dat het heel eenvoudig is om dit patroon te doorbreken. U bent zelf in staat te stoppen met resultaten die u liever niet wilt en te beginnen met resultaten die u juist wél wilt. Zelfs meer dan dat, gemakkelijk en zonder ook maar de minste moeite.

Verkeerde focus
Veel verkopers zijn met hun aandacht niet gefocust op wat ze willen, maar op wat ze juist niet willen, zoals het zich zorgen maken wat er allemaal mis kan gaan, wat niet gaat werken, wat de consequenties zullen zijn als ze hun targets (weer) niet halen, het schaamtegevoel dat ze zullen ervaren tegenover hun salesmanager en hun collega's.

Ik zal een paar voorbeelden van gedachten geven die ik hier bedoel:
  • Ik laat me door inkopers niet als een snotneus behandelen
  • Ik wil niet mijn baan gaan verliezen
  • Ik krijg mijn agenda steeds maar niet gevuld
  • Ik ben niet scherp genoeg in mijn gesprekken
  • Ik zit gewoon in het verkeerde rayon
  • Ik heb altijd van die ... klanten
  • Haal ik deze maand weer mijn bonus niet

Wanneer u aandacht gericht is op wat u niet wilt of waar u bang voor bent, dan pikt uw onderbewustzijn juist dát op en domineert het uw denken en uw acties. Selffullfilling prophecy wordt het genoemd, de voorspelling die zichzelf waarmaakt.

Hoe dit werkt? 
Als u zegt dat u uw agenda maar niet gevuld krijgt, dan dénkt u feitelijk aan een niet gevulde agenda, en daar is vervolgens uw focus op gericht.
En dat is wat uw onderbewustzijn oppikt, uitvoert en realiseert.

Wat kunt u doen om dit proces te keren en wél betere resultaten en marges te bereiken?

Door uzelf te trainen in het focussen op wat u wilt in plaats van op wat u niet wilt!
Leren dus om controle te krijgen over uw eigen denken.

Beeldvorming
Als u uw cruisecontrole instelt op 100 kilometer per uur, dan zorgt het achterliggende managementsysteem ervoor dat u 100 kilometer per uur rijdt.
Komt u nu op een verhoging naar een viaduct terecht en u krijgt tegelijkertijd een stoot wind van windkracht 10 op uw neus, dan zal uw snelheid heel even terugvallen naar 85 of 90 kilometer. Maar al snel past het systeem zich zodanig aan op de omstandigheden dat u, voordat u de top van het viaduct hebt bereikt, weer automatisch op de 100 kilometer per uur zit.

Exact volgens hetzelfde principe werkt uw onderbewustzijn.
Als u het instelt op succes, zoals het realiseren van voldoende afspraken, het elke maand met gemak realiseren van voldoende omzet met goede tot zeer goede marges, dan zult u die doelen ook realiseren, automatisch en met het grootste gemak.

Door uw gedachten (30.000 tot 40.000 per etmaal!!!) gericht te focussen op wat u wilt bereiken, vertelt u uw onderbewustzijn als het ware om uw denken, uw gevoel en uw acties zodanig te sturen, dat u de resultaten bereikt waar uw aandacht op gericht is.

Uw onderbewustzijn is bepalend
Net zoals uw computer naadloos functioneert conform datgene wat er op de harde schijf staat geprogrammeerd, zo werkt ook uw onderbewustzijn, een proces dat als voorbeeld is gebruikt voor de ontwikkeling van diezelfde harde schijf van uw computer.

Wanneer u dus andere resultaten wilt dan nu, bepaal dan allereerst wat u concreet wilt bereiken en geef daarna antwoord op de vraag welke overtuigingen u nodig hebt om die resultaten met gemak en zonder moeite te bereiken, elke maand weer, maand na maand na maand na maand.

Tip
Spreek die overtuigingen zo vaak als mogelijk uit, want daarmee richt u uw denken op wat u wilt en niet meer op wat u niet wilt. Hou dit vol, 30 dagen lang, want dat is de gemiddelde tijd die er voor nodig is om een intern vastgelegd patroon te kunnen veranderen.
Realiseer u, dat uw computer nooit iets anders zal doen dan z'n blueprint. Zo zult ook u nooit iets anders doen en bereiken dan uw blueprint.

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(23 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Henri van Deursen

Heel herkenbaar. Geloof in jezelf en in jouw capaciteiten en straal dit ook uit. De meeste deuren welke normaliter gesloten blijven gaan dan als vanzelf open. Achter de deuren welke gesloten blijven gaan meestal personen schuil waar geen of heel moeilijk contact mee is te krijgen en weinig tot geen bijdrage leveren aan de verkoopresultaten. Geen tijd in investeren dus.

Sven

Nou niet helemaal mee eens. Tuurlijk: je bepaalt zelf je succes.
</p>

<p>
In 2011 heb ik een gigaklant weten te activeren. Vorig jaar enorme sales maar lage winstmarge. Die marge is bij deze klant ook absoluut niet te halen. En met mijn andere (veel kleinere) klanten kan ik die belangrijke marge ook niet meer bereiken.
</p>

<p>
Plots heeft ons managementteam eind januari met ingang per 1-1-2012 bepaalt dat je alleen nog een bonus ontvangt mits je 100% van je target hebt en een bepaalde minimale factor en dus winstmarge tov kosten inkoop en verkoop. Die marge is nu bij lange niet meer haalbaar. Dit terwijl mijn ene klant bijna 10% doet van de totale omzet, ik keihard heb gewerkt etc.
</p>

<p>
Ik krijg het absoluut niet voor elkaar om nu nog met deze klant de marge te halen. Rest mij 3 dingen:<br>
1) deze grote klant dumpen zodat mijn target ook veel lager wordt<br>
2) andere klanten dérmate hoge bedragen vragen dat ze 1x kopen en dan hard wegrennen<br>
3) die grote klant alsnog prijzen omhoog schroeven maar dan zal ik geen sales meer aan deze klant behalen.
</p>

<p>
Mogen jullie mij zeggen wat ik hier moet doen. Andere collegae klagen ook inmiddels over deze nieuwe genomen maatregel en onze management weigert een coulance.

Henri van Deursen

Wellicht wordt het tijd voor een nieuwe uitdaging beste Sven! Ik prijs mezelf gelukkig dat ik niet inkomensafhankelijk ben van mijn verkoopsuccessen.

mijn situatie: Sales binnendienstfunctie waar ik parttime werk (naast werk voor werkgever ben ik ook deels eigen ondernemer maar nog afhankelijk van inkomen bij werkgever) en vorig jaar 11x target (ruimschoots) behaald.
</p>

<p>
Henri, daar zat ik ook al aan te denken maar zeg ik ook een vast contract niet zomaar op. Maar momentele wanbeleid bij het bedrijf met name direct leidinggevende. Het besluit aanpassing bonusstelsel heb ik met direct leidinggevende besproken en gewaarschuwd voor demotivatie van personeel door het genomen besluit. Getracht tot een compromis te komen (50% bonus bij behaalde target maar niet behaalde winstmarge) maar ondanks dat men zegt dat de drempel laag is werd het idee aarzelend (wetende dat ik gelijk heb) maar abrupt alsnog keihard van de tafel geschoven.

Henri van Deursen |  http://www.schouteninsurance.com

Tsja Sven, daar zit je dan! Het economische tij zit niet mee, de arbeidsmarkt evenmin en de vooruitzichten op betere tijden zijn niet bepaald rooskleurig. Ik ben geen visionair en kan helaas niet aangeven wat wijsheid is. Hoewel het geen sleutel tot gegarandeerd succes is ben ik ongeveer een half jaar geleden begonnen met een HBO studie accountmanagement. Ik heb daar al veel van opgestoken, ook hoe je jezelf beter kunt profileren en daarmee je kans op successen kunt opschroeven. Is dit wellicht een goed idee?

Dag Henri en Sven,
Hartelijk dank voor jullie reacties.

@Sven, je geeft een opsomming van 3 mogelijkheden, die echter niet verstandig zijn. Je zou de drie punten die je noemt ook kunnen uitbreiden met zaken die wel mogelijkheden bieden, zoals:
4. Als verkoopteam in gesprek gaan met het managementteam, ze jullie probleem voorleggen, dit bespreekbaar maken en ze tevens bewust te maken welke uitwerking de gestelde maatregel heeft op jullie motivatie, gedrevenheid en gevoel van uitdaging. Het feit dat deze maatregel jullie niet uitdaagt, maar in tegenstelling tot dat juist demotiveert en daardoor juist contraproductief is.
Het kan zelfs zo zijn dat het management er een totaal andere drijfveer voor heeft.

5. Lees het artikel nog eens door en kijk dan nu waar jouw denkbeeldige cruisecontrol op staat ingesteld.
6. Klinkt flauw maar is alleszins niet zo bedoeld: Overweeg mijn boek 'Het nieuwe verkopen' te lezen, want dat brengt je nog veel verder dan al die punten hierboven.

Ik ga zeer zeker het boek opzoeken. Heb o.a. ook het boek van Michel Hoetmer in één adem uitgelezen.
</p>

<p>
DRIJFVEER BEDRIJF: <br>
Crisisperiode. Maar het is nu juist belangrijk te kunnen rusten op een gemotiveerde groep medewerkers die zich vastbijten omzet te genereren. We werken op een afdeling waar we op een whiteboard een streepje mogen zetten bij een order en op een zoemertje moeten drukken om te laten horen dat je een sale hebt ("ter aanmoediging collega's").
</p>

<p>
NIEMAND DURFT TE PRATEN:<br>
Onze afdeling werkt met een hoop collega's met tijdelijke (6 maanden) contracten. Een ieder is bang zijn/haar baan kwijt te raken. Collega's zijn achterdochtig en de manager werkt daar extra aan mee door tijdens maandelijkse gesprekken te praten over collega's die over andere collega klaagt. Er zijn al veel mensen weggestuurd en al veel collega's vanwege werkdruk weggegaan. Gevolg: niemand durft te praten. Ik heb zelf ook een tijdelijk contract maar ga een open communicatie en brainstormsessie niet uit de weg.
</p>

<p>
Mede door het feit dat ik de pijnpunten bespreek (op een rustige respectvolle manier) heb ook ik al een tweede melding in mijn personeelsdossier.
</p>

<p>
Al met al geen gelukkige situatie en kans is groot dat er een hoop medewerkers uit moeten dit jaar (een bedrijf dat ruim 40 jaar bestaat).
</p>

<p>
Derhalve geen gemakkelijke situatie en een manager die zijn controle lijkt te gaan verliezen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel