Reacties
boudewijn lutgerink
Goed artikel waarin wordt aangestipt dat emoties en onderbewuste veel van ons leven bepalen.
Ook bruikbaar op andere gebieden in ons leven.
Knap hoe je een heel breed en complex onderwerp heel compact en helder uitlegt.
Ik richt me vanuit mijn vak als coach en trainer vooral op het wegnemen van belemmeringen (burn-out, angsten, assertiviteit). Nadat de belemmeringen weg zijn, gebruik ik de LOA en het onderbewuste om alle doelen te realiseren.
Wat ik nog mis in het artikel is de kracht van je diepste basisbeweging: 'van de pijn weg' versus 'naar plezier toe'.
Als je onderbewuste nog werkt vanuit een vermijdende sturing, dan zal het inzetten van de LOA en het onderbewuste dit juist versterken.
Als je wilt weten of dit bij jou speelt, hoef je alleen maar naar je resultaten te kijken: Als je nog niet bereikt hebt wat je wilt, dan ben je onbewust nog bezig iets te vermijden.
Ruim dus eerst je saboterende overtuigingen, trauma's, vermijdende waarden, stress en alle beperkende patronen op.
Ik liep hier zelf onlangs weer eens tegenaan: De omzet liep terug en ik ging me druk maken over de resultaten. Tot ik in de gaten kraag wat ik aan het doen was (verkeerde focus). Ik heb toen eerst maar eens een week vrij genomen en 'niets' gedaan. Na een week begon de omzet weer te stijgen.
Denk daar maar eens over na!!
Jos Verheijden
leuk stuk wat ik wil toevoegen is
Gaat u naar een voetbalwedstrijd kijken als de doelen
weg zijn ik denk het niet.Je kan niet scoren
Waarom ga je dan wel naar je werk zonder een doel !!
Kan je dan wel scoren?
groeten Willem Hoogland
boudewijn lutgerink
Als reactie op Willem Hoogland. Voor sommigen is het doel van naar hun werk gaan de betaling aan het eind van de maand. Om met Jos te spreken, het vermijden van ontbrekende inkomsten.
Sandra Derksen
Een interessant artikel zoals helaas velen schrijven over spiritualiteit. En ik ben het niet met u eens. U blijft zich op psychologisch vlak begeven, vertaald naar New Age spiritualiteit die uitgaat van de maakbaarheid van de werkelijkheid. Alhoewel dit uiteindelijk ook niets anders is dan een concept met een nieuw conditionerend verhaal.
U adviseert de ene belemmerende overtuiging door een andere - in dit geval - succesvolle te vervangen en suggereert hierbij dat de ene de niet echte waarheid zou zijn en het andere De echte waarheid. U weet daarbij klaarblijkelijk wat Dé waarheid is. Maar: u vervangt de ene droomwereld door een andere - in dit geval aangenamere droomwereld. U verkoopt alleen maar een nieuwe illusie en daardoor wel degelijk zweverig.
Wat zou er gebeuren als je volledig aanwezig bent, al je overtuigingen doorzoekt, zónder deze te willen vervangen of veranderen.Misschien word je je dan wel bewust van iets wat een geheel eigen beweging kent, zonder jezelf te conditioneren met nieuwe overtuigingen. Misschien gebeurt er dan wel wat er met Jos Verheijden gebeurde, namelijk door afstand te nemen ruimte te creëren voor 'niets'.
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Boudewijn: Ter bevestiging op je stelling is dit inderdaad bruikbaar en toepasbaar op alle gebieden in het leven.
Jos: Een terechte opmerking Jos, dat ons gedrag altijd de richting kiest van pijn naar plezier toe. Ook je ervaring met betrekking tot je omzetresultaten is beeldend en ook voor mij herkenbaar.
Sandra: Aan jou de eer dat jouw bijdrage aanleiding geeft voor deze reactie.
Door de jaren heen heb ik uit ervaring geleerd dat het heel onverstandig is om in een welles nietes discussie te gaan over het thema spiritualiteit, dus dat doe ik vanuit respect voor jouw standpunt ook bij deze niet.
Je omarmt het of je doet dit niet en de waarom-vraag is daarbij niet van belang.
Waar ik wel graag op reageer is het volgende:
Je schrijft:
[quote]U adviseert de ene belemmerende overtuiging door een andere - in dit geval - succesvolle te vervangen en suggereert hierbij dat de ene de niet echte waarheid zou zijn en het andere De echte waarheid. U weet daarbij klaarblijkelijk wat Dé waarheid is. Maar: u vervangt de ene droomwereld door een andere - in dit geval aangenamere droomwereld. U verkoopt alleen maar een nieuwe illusie en daardoor wel degelijk zweverig.
Sandra, je hebt kennelijk iets gelezen, wat ik niet geschreven heb, want zoals jij het beschrijft, kan ik het in mijn artikel niet terugvinden. Het lijkt er op dat je er een interpretatie van gemaakt hebt.
Voor wat betreft de laatste alinea heb ik ook hier de indruk dat je een andere, lees eigen, interpretatie geeft aan dat wat Jos schrijft, want ik heb de indruk dat Jos het over een ander - niets - heeft dan jij.
Met vriendelijk groet
Mijn excuses, ik ben op de reactie hierboven vergeten mijn naam te plaatsen. Bij deze.
Het is mijn indruk dat jullie allemaal gelijk hebben!
Je maakt namelijk altijd een eigen interpretatie van de werkelijkheid. Die interpretatie maak je onder andere door je overtuigingen. Overtuigingen zijn van nature NIET waar. Het is altijd jóuw illusie.
Als het dan toch een illusie is, maakt het dus niets uit; neem dan de meest plezierige.
Dat is wel zo prettig.
Belangrijker is misschien nog wel, dat overtuigingen altijd bevestigd willen worden. Neem dus alleen versterkende en onbeperkende overtuigingen.
Als je er van overtuigd bent dat iets níet kan, krijg je waarschijnlijk gelijk. Als je denkt dat iets wél kan, krijg je waarschijnlijk ook gelijk.
Wat wil jij?
Groetjes,
Jos Verheijden
Ik ga met Sandra mee. Gebakken lucht! De werkelijkheid is niet maakbaar. Niemand heeft dat ooit kunnen bewijzen.
Groeten !
Jacques Bonneur
Gebakken lucht of niet, laat die gebakken lucht nu eens lekkerder ruiken van verbrande lucht. Mensen hebben de natuurlijke neiging omzich aan te sluiten bij succes. Als jouw overtuiging je een negatief beeld geeft van de zogenaamde werkelijkheid, zul je ook negativiteit uitstralen. Je kent ze vast wel, de mensen die alleen maar zwart kunnen kijken. Op feestjes zijn dat de notoire alleenstaanders of ze hebben gelijkgestemden om zich heen.
Voor hetzelfde geld (kost echt niets meer!) kun je je overtuiging herprogrammeren in een positieve kijk. En dan de vraag: wat zal eerder mensen (lees klanten) aantrekken?
Ik weet voor mijzelf, maar ook de mensen die ik coach op deze wijze, dat succes verzekerd is.
Colin
Beste allemaal,
Allereerst wil ik mijn respect betuigen voor Hans Oelen, hij durft het onderwerp bespreekbaar te maken!
Of je het nu spiritueel of paranormaal noemt of gewoon bezig zijn met het onderbewustzijn, het raakt allemaal de kern van het feit dat emoties belangrijk zijn, niet ontkent mogen worden, en een hele balangrijke functie hebben in het algemeen, maar zeker belangrijk zijn binnen het verkoopproces.
Wanneer ik 'sochtends opsta, creeer (lees visualiseer) ik mijn dag, op de mienier dat ik wil dat mijn dag verloopt. Daarbij in gedachten houdend: (op de mannier zoals Hans het hierbove beschreven heeft) emoties, gevoel, sfeer en zelfs geuren. wanneer ik dit doe kan ik mezelf gerust een target opleggen van 9 of 10 sales (uitzonderlijk hoog) die ik dan daadwerkelijk haal aan het einde van de dag.
Het is maar net wat je er zelf van maakt!!! (wat je zelf creeert)
heb ik geen zin om mijn dag eerst helemaal te visualiseren dan zullen mijn scores die dag zeker lager zijn dan die 10, die ik me kan permiteren als ik wel mijn dag van te voren ('sochtends in de trein)creeer.
Wanneer ik naar een sollicitatie ga en ik niet echt te behoefte heb aan een nieuwe baan, maar ga sollociteren omdat ik misschien wat beters vind. Dan heb ik minder succes dan dat ik vol overtuiging naar de sollicitatie ga en van te voren (mischien zelfs meerdere keren) de sollicitatie visualiseer en creeer.
Ook hier geldt weer: "het is maar net wat je zelf (in je hoofd) van je dag maakt" zo maak je je eigen waarheid!
Ga je mokkend naar je werk met als doel de dag uit te zitten, je target (van 3 sales)te behalen en naar huis te gaan: dan is het maar de vraag of je uberhoubt die 3 sales gaat halen die dag. Het gaat allemaal om je instelling (je onderbewuste instelling).
Mijn ervaring is dat je deze onderbewuste instelling kan beinvloeden, door je dag van te voren te visualiseren en te creeeren. Elke keer als mijn dag dus toch weer zo verloopt als ik van te voren bedacht had, geeft dat me weer kracht om dit de volgende keer weer te doen.
Voor diegene die denken dat het gebakken lucht is: Probeer het een keer zal ik zeggen, mochten er aspecten in je dag naar voren komen die duiden op de aspecten die je gecreeerd of gevisualiseerd hebt: dan weet welke waarheid de juiste is.
Colin
Ook sorry vergeten mijn naam onder mijn reactie te zetten,
Ik lees veel over verschillende sales onderwerpen, en deel de interessantste artikelen gaag! volg me op Twitter @ColinGroos
Jacques Bonneur
Colin,
Ik ben inmiddels zo'n 40 jaar marketeer. Als ik 's morgens in m'n auto stap en er van overtuigd ben dat het die dag wel niks zal worden, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk ook niets. Dat klopt. Maar dat heeft helemaal niets met emoties, hokus pokus en zelfs niets met NLP te maken. Zoals ik al stelde, heeft nog nooit iemand aan kunnen tonen dat de werkelijkheid maakbaar is. Prospect/klanten zijn net mensen, ze dansen niet naar jouw of mijn pijpen. Negen en zelfs wel tien sales per dag! Als je 9 of 10 potentiële klanten benadert dan zitten ze in de commerciële wereld om jou te springen. Als je er vijftig benadert praten we over 20%. In het eerste geval wil ik graag een dagje van je komen leren. En ja sorry, ik ben een realist die niets op heeft met goeroe's en andere Baghwan -achtige types. Groeten !
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties op dit artikel. Hieruit blijkt dat er vele verschillende manieren zijn om naar zaken als verkoop en succes te kijken.... en dat maakt de mogelijkheden van de ontwikkeling van het vakgebied alleen maar groter.
@Jaques
Ik waardeer het oprecht dat je regelmatig reageert op artikelen van mijn hand. Dat wij qua visie niet op dezelfde lijn zitten, is duidelijk en dat nodigt uit tot een dialoog over de vele mogelijkheden die het vak verkopen in zich heeft.
Het zal je misschien verbazen, maar wij hebben toch een overeenkomst. Ik ben ook een realist, net als jij.
Ik heb ook een hypotheek en maandelijkse kosten die betaald dienen te worden, en die verdien ik niet met zweverigheid en goeroe-gedrag. Ik doe het op mijn manier en jij op de jouwe....
Er zijn echter ontwikkelingen gaande de laatste jaren, waar je met veroordelend taalgebruik niet aan voorbij kunt gaan. Eén van de grootste LinkedIn groepen is bijvoorbeeld het spiritueel ondernemers netwerk, waar ook een aantal CEO's van de A brands in Nederland deel van uitmaken. Kortom, je verbant met jouw uitgesproken mening wel een hele grote groep professionals naar de prullenbak der fabels en zweverigen.
Daarnaast, en laat ik bescheiden zijn, noem je met een grote stelligheid dat NIEMAND...... wil je zo vriendelijk zijn om hier in ieder geval één persoon van af te halen, want ik val niet onder die NIEMAND, en velen met mij.
Kortom, Jaques, ik respecteer je mening, stel het heel erg op prijs dat je reageert, maar ga geen collega's voor zweverts uitmaken, terwijl ze keihard kunnen bewijzen dat ze op een andere manier dan jij hun verkoopresultaten halen. Er is plaats voor beiden in de markt!
Colin
"Ik ben inmiddels zo'n 40 jaar marketeer. Als ik 's morgens in m'n auto stap en er van overtuigd ben dat het die dag wel niks zal worden, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk ook niets. Dat klopt. "
Een typisch voorbeeld van je dag creeren!
Je kan het zo simpel, ingewikkeld, negatief of poaitief maken als je zelf wilt!
Groeten, Colin
Colin,
Dat is nu precies wat ik bedoel. Ik creër niets, jij creërt dat ik iets creër. Jammer dat je niet ingaat op mijn verzoek een dagje met je mee te mogen lopen.
Hans,
Dank voor je complimenten. Ook ik heb een LinkedIn profiel. Het spiritueel ondernemers netwerk ben ik ook tegen gekomen. Dat een aantal CEO's van A brands daar deel van uitmaken zegt niets. Immers, als in vergadering een voorstel wordt aangenomen met 6 voor en 4 tegen, impliceert dat niet dat de juiste beslissing werd genomen.
Verder moet ik bekennen me niet al te veel te hebben verdiept in kwantumfysica. Desondanks zie ik geen enkel verband met het al dan niet succesvol zijn in de verkoop. ‘De wetten van het universum’ is ook een nogal ruim begrip en voor meerdere uitleg vatbaar. Dat effect van zelfbeïnvloeding van het onderbewuste door de kwantumfysica bewezen wordt is geenszins juist. We kunnen natuurlijk stellen ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ daar zou ik nog in mee kunnen gaan.
Waar ik niet in mee kan gaan is dat pseudo-wetenschap door die en gene wordt gebracht als zijnde een wetenschap. De lezer wordt dus een broodje aap verkocht. En dat is jammer. En nogmaals, niemand heeft ooit -onderbouwd- aan kunnen tonen dat zaken als NLP, autogene training etc. het beoogde effect hebben. Terzijde, ik heb niemand ‘zweverts’ genoemd, zoals je stelt. Het is Sandra Derksen die in haar reactie zegt: “U verkoopt alleen maar een nieuwe illusie en daardoor wel degelijk zweverig”.
Groeten !
Cindy Spronkmans
Ik wil alleen maar even kwijt dat door de actieve coaching van Hans, die door sommige van jullie als zweverig of zelfs als "hokus pokus" wordt beschouwd, ik langzaam maar zeker ben gaan inzien waar mijn kracht ligt en wat mij en mijn zaak zo uniek maakt.
Door "de gebakken lucht" en "het verkochte broodje aap" heeft mijn zaak een positieve doorstart gemaakt en is deze niet alleen rendabeler geworden, maar voel ik me er nog goed bij ook!
@Jacques U mag wel een dagje met mij meelopen hoor! :-)
Groetjes Cindy.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|