Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Verkopen gaat niet over gunnen, maar over regie voeren (Toine Simons)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
Ga werk doen dat niet als werk voelt! (Jos Burgers)
Deze 10 communicatieskills helpen u naar de sales top (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)

Op weg naar flow in sales 1

Noodzaak voor verandering

Op weg naar flow in sales 1
Organisaties staan voor de uitdaging om steeds sneller in te spelen op veranderingen. Heviger wordende concurrentie, snelle intrede van nieuwe spelers in de markt, klanten met uiteenlopende en snel veranderende behoeftes en eisen, zijn maar een paar voorbeelden. Organisaties zijn hierdoor genoodzaakt om voortdurend in ontwikkeling te blijven.

Gezien de uitdagingen waar de organisatie voor staat, verwacht men veel meer van de verkoopmedewerkers dan voorheen. Verwacht wordt dat zij meer kansen signaleren en hier uit eigen beweging op inspelen (ondernemerschap), meer eigen verantwoordelijkheid nemen en dat zij met meer gedrevenheid, zelfverzekerdheid, enthousiasme en creativiteit vraagstukken met klanten aanpakken.

Organisaties koesteren deze verwachtingen, terwijl het haast niet meer mogelijk om het gedrag van hun medewerkers te managen. Medewerkers werken veelal zonder directe supervisie van managers. In overleg met klanten moeten zij soms oplossingen creëren, waarin de huidige dienstverlening of procedures niet in voorzien.

Waardoor laten medewerkers in deze situatie zich dan leiden? Door procedures, richtlijnen en voorschriften? Of door hun inspiratiebronnen, normen en waarden, drijfveren of door onzekerheden twijfels en angsten?

Succesvolle organisaties verwachten dat hun medewerkers nieuwe en complexe vraagstukken op een authentieke wijze aanpakken en het beste doen wat in een bepaalde context mogelijk is. Kortom dat zij vanuit hun persoonlijke kracht en in flow acties ondernemen.

Deze resultaten wil men vaak realiseren door onder andere vaardigheidstrainingen in. Vaak blijkt dat deze investering geen optimaal resultaat opleveren of slechts op kort termijn.

De leerbaarheid van persoonlijke kwaliteiten
Om succesvol in ontwikkeling te blijven, hechten organisaties steeds meer belang aan de bovengenoemde persoonlijke kwaliteiten zoals persoonlijke drive, initiatief, creativiteit, ondernemerschap. Daarbij zijn sociale intelligentie en attitude ook van groot belang. En juist deze persoonlijke kwaliteiten zijn moeilijk aan te leren. Dit wordt geïllustreerd in figuur 1.

Dit betekent daarom ook dat trainingen gericht op interactieve vaardigheden en kennis bij dit type vraagstukken een beperkte waarde hebben.

Ik wil mij beperken tot twee belangrijke aanknopingspunten waardoor men meer rendement kan realiseren. De eerste is letten op de mate waarop de trainingen aansluit bij de drijfveren van de deelnemers. En nagaan of er belemmerende denk - en gedragspatronen aanwezig zijn, waardoor men moeilijk toegang krijgt tot hun verborgen kwaliteiten.

Aansluiting bij de persoonlijke drijfveren
Ik gebruik een model van persoonlijk functioneren van Dilts dat ik enigszins heb aangepast. Dit model onderscheid verschillende niveaus bij het persoonlijk functioneren.

De niveaus van het persoonlijk functioneren zijn:

  • 6. Gedrag Dit het zichtbaar gedag wat wij vertonen, wat we doen en zeggen;
  • 5. Potentieel Alle vermogens en kwaliteiten waar wij over beschikken;
  • 4. Overtuigingen Datgene waar wij wel/of niet in geloven;
  • 3. Waarden Datgene wat wij belangrijk vinden in ons werk en ons leven;
  • 2. Persoonlijkheid Wat voor type persoon ben ik?;
  • 1. Missie Wat wil ik uiteindelijk bereiken?

Figuur 1. Niveaus in persoonlijk functioneren (Dilts).


Hierbij beïnvloedt het onderliggend niveau continu het bovenliggend niveau. Ons gedrag wordt sterk beïnvloed door onze overtuigingen, onze overtuigingen door onze waarden enz. Hoe dieper je gaat, hoe dichter je tot de kern of bron van je persoonlijke kracht komt.

De meeste interactieve trainingen richten zich bijna uitsluitend op het niveau van gedrag en vaardigheden. Zaken die aan bod komen zijn: hoe structureer je een gesprek, welke body language heeft het meeste effect en hoe stel je open vragen.

Ik wil absoluut niet de waarde van deze trainingen bagatelliseren. Deze hebben hun nut bij bepaalde type vraagstukken, in bepaalde situaties en met bepaalde type deelnemers. Deze trainingen geven een basis c.q. een betonvloer waar verder op gebouwd kan worden.

Het gewenste en geleerde gedrag moet echter wel aan sluiten bij de niveaus van overtuigingen en waarden van de betreffende persoon. Dit wil ik graag illustreren aan de hand van een voorbeeld. Beginnende of ervaren verkopers kunnen vele acquisitietrainingen volgen, maar als zij diep van binnen ervan overtuigd zijn dat zij zich opdringen aan potentiële klanten en dat zij eigenlijk geen meerwaarde kunnen bieden, dan zullen hun resultaten ook navenant zijn; al zijn zij behoorlijk verkoopvaardig.

Als zij bovendien vinden dat zij niet met respect met potentiële klanten omgaan, terwijl hun belangrijkste waarden respect en integriteit zijn, dan zullen vaardigheidstrainingen weinig blijvend effect hebben.

Een ander voorbeeld. In een training coachen van salesmedewerkers kan een leidinggevende leren om veel open vragen te stellen en zijn medewerkers te stimuleren om een eigen inbreng te leveren in het gesprek. Hij zal zijn technieken en vaardigheden echter niet congruent toepassen als hij ervan overtuigd is dat zijn medewerkers hun bestaand niveau van functioneren toch niet kunnen overstijgen.

Een ander belangrijk punt is dat datgene wat iemand leert dient te passen bij zijn persoonlijke missie. Het dient een belangrijke bijdrage te leveren aan de zingeving van de persoon.

Om meer rendement te realiseren is het daarom belangrijk om na te gaan in welke mate er een match is tussen de persoonlijke overtuigingen en waarden en het geleerde.

Daarbij kan men ook nagaan of de bestaande overtuigingen belemmerend zijn voor het succesvol functioneren en het effectief toepassen van het geleerde.

Men kan bijvoorbeeld voor de persoon inzichtelijk maken wat voor effect zijn belemmerende overtuigingen heeft op zijn gedrag. Daarnaast kan men de overtuiging laten uitdagen om na te gaan of deze werkelijk waar is.

Mijn veronderstelling is daarom dat hoe groter de match is tussen de onderliggende niveaus van overtuigingen, waarden en missie en het geleerde; hoe authentieker het geleerde gedrag en hoe duurzamer de effecten zijn. Wij hebben immers iets geleerd dat bij ons past.

Ontsluiten van verborgen kwaliteiten
Wij hanteren het uitgangspunt dat elk persoon alle bronnen van persoonlijke kwaliteiten zoals gedrevenheid, initiatief en ondernemerschap in zich hebben. Deze bronnen zijn echter in meer of minder mate bedekt door belemmerende denk - en gedragspatronen.

Denkpatronen (overtuigingen) zoals 'het lukt mij toch niet', 'ik ben hier niet goed genoeg in' of 'wat zullen anderen hiervan denken' houdt ons tegen om ons potentieel optimaal in te zetten, onbekende zaken aan te pakken en daarmee onze grenzen te verleggen.

Ook zijn we geneigd in dat gedrag te blijven vertonen dat ons zekerheid en veiligheid geeft. Wij blijven in de veiligheid van onze 'comfortzone' en gedrag te vertonen waarvan wij de consequenties kunnen overzien. We blijven daarbij verre van zaken die onzeker zijn en dus de kans van fouten maken en falen in zich dragen.

Terwijl wij juist, door ons in onzekerheid te begeven, wij gedwongen zijn op onszelf en onze creativiteit te vertrouwen. Wij zijn gedwongen nieuw gedrag te ontwikkelen om aan de onzekerheid het hoofd te bieden.

Illustratief hiervoor is een persoon die een goede baan opgeeft met uitstekende primaire en secundaire voorwaarden, pensioen, verzekeringen, gedichte AOW-gat en lease-auto opgeeft om op het onzekere pad van zelfstandig ondernemerschap te begeven.

Met name in de beginperiode zal deze persoon op zijn creativiteit en persoonlijke drive moeten vertrouwen om haar zaak op te bouwen. In dit proces zal zij dingen doen die zij niet gewend is om te doen. Ook dingen die zij vroeger uit de weg ging, over twijfelde of bang voor was. Vaak komt deze persoon dus haar eigen angsten, twijfels en onzekerheid tegen. Angst is een van de meest belemmerende emoties. Angst voor het onbekende, angst om te falen, angst voor succes, angst om afgewezen te worden of angst om voor gek te staan voor een groep.

Wil zij echter slagen is zij wel gedwongen hiermee op een effectieve manier mee om te gaan.

Wat de resultaten van het ondernemerschap dan ook zijn, de persoon is 'gedwongen' om effectief om te gaan met haar angst, om nieuwe dingen te leren, flexibeler te zijn en meer initiatief te tonen. Zij komt als het ware in een hogedrukpan, waarbij zij een turbo-ontwikkeling meemaakt.

Om een dergelijke leersituatie te creëren, is het niet voldoende om traditionele trainingen te gebruiken die gericht zijn op het cognitieve en vaardigheidsniveau. Deze trainingen dringen niet door om de belemmerende overtuigingen en gedrag te doorbreken.

Methodes zijn effectiever als deze gericht zijn op:

  • in kaart brengen van de belemmerende overtuigingen,
  • zicht geven op hoe overtuigingen zich ontwikkelen en hoe deze gecreëerd kunnen worden,
  • het op een lijn brengen van de drijfveren: dat men het eigen gedrag in lijn brengt met de eigen overtuigingen, waarden en persoonlijkheid,
  • het laten inventariseren van de eigen twijfels, onzekerheid en angst die men tegenhoudt om actie te nemen.

Bij deze methodes dienen deelnemers niet alleen inzicht te krijgen in hoe hun overtuigingen hun gedrag beïnvloedt. Vervolgens kunnen zij technieken leren om zij hun overtuigingen te bewerken.

Dit naarmate je ervan overtuigd bent dat je iets wel kunt, je meer van je verborgen potentieel benut en navenant meer resultaat creëert.

Men dient ook actieve werkvormen te gebruiken waarbij de deelnemers worden uitgedaagd om ondanks (of dankzij) hun angst, actie te nemen. Hierdoor leren zij effectief met hun angst om te gaan.

Een training gericht op het versterken van de persoonlijke kwaliteiten dient activiteiten te omvatten waarbij deelnemers leren vertrouwen op eigen kracht, hun overtuigingen effectief leren beïnvloeden, datgene na gaan streven wat zij echt belangrijk vinden en effectief leren omgaan met hun eigen angst, onzekerheid en twijfels. In dit geheel is het belangrijk dat deelnemers eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen voor de consequenties. Deelnemers gaan hierdoor steeds meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces.

Door al deze activiteiten doorbreken zij belemmerende denk - en gedragspatronen, waardoor zij hun bron van verborgen kwaliteiten ontsluiten.

Men wordt niet of minder gehinderd door beperkende denkbeelden waardoor men meer durft zichzelf te zijn en meer hun persoonlijke kwaliteiten benut en laat zien. Men gaat meer vanuit 'flow' handelen: zonder erbij na te denken doet men datgene wat het beste past in de situatie. Hierbij zijn zij niet gehinderd door belemmerende gedachtes en gedrag.

Uiteraard is het belangrijk dat deelnemers na een dergelijke training terugkeren in een klimaat waarbij men op een gestructureerde wijze gestimuleerd wordt om hun ondernemerskwaliteiten in te zetten en waarbij men het maken van fouten ziet als een leerproces.

Marvin Sutherland

Marvin  Sutherland

Marvin Sutherland

Marvin studeerde personeelsmanagement en organisatiekunde aan de UvA en heeft gewerkt bij verschillende middelgrote adviesbureaus. Nu is hij trainer en coach. Thema is voor hem oa "hoe breng je meer klanten binnen en hoe maak je van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs".
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel