Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Bent u oplossingsgericht, of procesgericht? (Toine Simons)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Intuïtie: kenmerk van leiders én topverkopers (David Bloch)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Verkopen aan andere generaties (Richard van Houten)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Communicatie: de olifant in de kamer (Harro Willemsen)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
7 tips om vooral niet méér te verkopen (Marcel Hoefman)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)

Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert?

Vandaag de dag heerst de volgende presentatiemythe: "Ik heb presentatiesoftware, dus kan ik presenteren!" De praktijk leert hoe gevaarlijk deze mythe is!

Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert?

Twee voorbeelden
- Namens uw bedrijf gaat u een presentatie houden om een belangrijk project binnen te halen. Enkele dagen vantevoren hoort u dat u maar 4 luisteraars krijgt. U heeft inmiddels uw presentatie al voorbereid in uw computer.
- U wordt uitgenodigd om tijdens een branchebijeenkomst te vertellen over uw succes als verkoopmedewerker. Er zijn meer dan 120 deelnemers … u bereidt uw presentatie van 40 minuten voor … en op de dag zelf merkt u hoe het programma uitloopt, en u krijgt het verzoek om korter te presenteren.

Tips om u te helpen flexibel te zijn

  • Onthoud dat ú presenteert en verkóópt, niet wat u projecteert.
    Tip: zorg ervoor dat u géén 'hulpmiddel' wordt tot uw scherm en geprojecteerde plaatjes.
  • Besef dat u de enige bent die weet wat u weglaat, overslaat of verzuimt om te vertellen of te laten zien.
    Tip: leer hoe u het gewenste plaatje op het scherm krijgt, door het intikken van alleen het nummer van dat plaatje (zoeken door alle plaatjes komt onprofessioneel over).
  • Maak een uitdraai van alle plaatjes, met hun nummering, en plaats deze naast uw computer. Zo kunt u snel het nummer van het gewenste plaatje vinden en bent u dus flexibeler.
  • Besluit in plaats van 'alles' over het onderwerp te vertellen, alleen die aspecten te selecteren die de luisteraar nodig heeft om z'n beslissing of de door u gewenste actie te nemen.
    Tip: het helpt wanneer u de boodschap als rode draad neemt, in plaats van de schijnbare logische structuur.
  • Sta stil bij het feit dat uw luisteraars krijgen te zien en horen wat u op dát moment geeft.
    Tip: laat daarom de 'logische volgorde' weg, en concentreer u op de conclusie die u wilt dat ze trekken.
  • Uw stilte zet uw woorden kracht bij. Durf stiltes te laten vallen nadat u iets belangrijks heeft gezegd. Vaak, dus!
    Tip: doe hetzelfde met wat u projecteert – geef uw luisteraars de rust van af en toe niets te projecteren.
  • Wanneer u iets projecteert, dáár gaat de aandacht naar toe.
    Tip: gebruik (met mate) de opbouwfuncties van uw programma om beter te doseren wat u projecteert.
  • Vertel de luisteraars wat ze 'zo meteen' gaan zien (introduceer het plaatje), laat het zien in stilte en hervat uw verhaal.
    Tip: bij ook het afronden van wat ze hebben gezien, kunt u deze zo waardevolle herhaling inbouwen.
  • Plaats altijd uw computer zodat u kunt zien wat op het grote scherm komt, door op uw kleine scherm te kijken terwijl u in de richting van uw luisteraars kijkt.
    Tip: kijk nooit naar het grote scherm; houd uw oogcontact en aandacht voor uw luisteraars.
  • Door de boodschap als rode draad te nemen, en door snel uw plaatjes te kunnen selecteren, kunt u altijd binnen uw tijd blijven.
    Tip: op tijd stoppen toont respect voor een volgende spreker en voor de tijd van uw luisteraars, en ondersteunt uw uitstraling van deskundigheid.
  • Gebruik een eenvoudige opbouw van uw verhaal. Verdeel uw onderwerp in drie, bijvoorbeeld: de situatie in het verleden, hoe de zaken nu zijn, waar gaan we naar toe. Of: de actuele marktsituatie, verschillende scenario's, het aanbevolen scenario.
    Tip: pas uw visuele hulpmiddelen aan zodat ze deze onderwerpen en de gewenste boodschap makkelijk ondersteunen.
  • De overstap van logische volgorde naar boodschap als rode draad is onwennig. Beschouw de boodschap als de enige conclusie die de luisteraars mogen trekken na het meemaken van de presentatie.
    Tip: formuleer van tevoren de boodschap in de woorden van een luisteraar als antwoord op de vraag: Waar ging het over? of Wat heb je er aan gehad?
  • Wanneer alle andere sprekers met de computer en beamer werken, en zeker wanneer ze van andere bedrijven komen, durf u te onderscheiden door juist met andere middelen te presenteren, zoals met de overheadprojector, flipover of 'gewoon' alleen met uzelf.
    Tip: ú bent uw allerbeste en meest flexibele hulpmiddel.

Originaliteit
De Deense schrijver en filosoof, Søren Kierkegaard, schreef ooit: Iedereen is als origineel geboren, maar de meeste mensen sterven als kopie. Kijk naar hoe o-zoveel-sprekers een hulpmiddel zijn geworden tot wat ze projecteren, en u wéét dat dit citaat waar is!

Tip
Overwin de onwennigheid van deze tips om met meer levendigheid en contact met uw luisteraars te presenteren, en om uw oorspronkelijkheid te bevestigen.

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 4,0
(3 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Koen Bekkers |  http://www.m62.net

m62 Visualcommunications is “de” specialist in de wereld op vlak van efficiënte en effectieve presentaties en het trainen en begeleiden van de sprekers. De benadering van presentaties door m62 is revolutionair, verhelderend en tezelfdertijd logisch. Ze is o.a. gebaseerd op uitgebreid empirisch en psychologisch onderzoek. De presentaties van m62 zijn aantrekkelijk, indrukwekkend en worden 3 tot 4 maal beter herinnerd dan de doorsnee presentaties (die in de meeste bedrijven en organisaties stiefmoederlijk worden behandeld). Op die manier helpen ze uw opportuniteiten en objectieven maximaliseren (of het nu over verkopen gaat of het overbrengen van ideeën en concepten).

Michel Breuker

Verrukkelijk om te lezen dat de schrijver van het stuk juist de performance van de persoon zelf stimuleert!
Koen probeert er alleen maar een reclame slaatje uit te slaan en dat zegt veel over hem en zijn bedrijf. Prutser!

Koen Bekkers

Zeer eigenaardige reactie. Mijn opzet was enkel de mensen te laten kennismaken met een aantal nieuwe inzichten op vlak van het geven van effectieve presentaties die echt het verschil maken (vergeef me mijn enthousiasme) en die aansluiten bij het zeer interessante artikel. Op onze website staan een aantal interessante tips (GRATIS) die ze hiervoor kunnen gebruiken om aldus hun persoonlijk skill set uit te breiden. Ik ben niet zo naïef om te denken dat ik hiermee nieuwe zaken zal doen. Hiervoor gebruiken wij, surprise, surprise, andere kanalen. Nu indien deze reacties niet op "Verkopersonline" mogen terechtkomen, verneem ik dit graag.
Met vriendelijke groeten,
Koen

David Bloch

Ik deel Michels reactie op Koens commentaar. Zelfs Koens reactie op Michels reactie versterkt de kritiek op z'n 'verkopactiviteit'.
Tegelijkertijd is het bijzonder waardevol om te kijken naar Koens site ... simpelweg om andere inzichten te krijgen.
Ja, er zijn veel creatieve PP-presentaties, EN mijn punt blijft dat de spreker o-zo-vaak maar een hulpmiddel tot z'n hulpmiddelen wordt.
Dag in, dag uit ondersteun ik sprekers in het loskomen van het scherm om in contact te komen met hun luisteraars. Vaak een klus die vergt grote stappen in de persoonlijke ontwikkeling van de spreker.
Michel, dank voor jouw warme woorden en waardering!
Koen, overweeg om 'mensen' alleen te gebruiken wanneer je vergelijkt met computers of dieren; 'mensen' is onpersoonlijk . Woorden als 'luisteraars', 'sprekers', 'medewerkers', 'lezers', 'klanten' zijn persoonlijk, en duidelijk. Ook je woordkeuze is een presentatie!
Keep reading, there's lots more!

DAVID
www.perfectpresentation.nl

Sjoerd

Wat je ook van de reacties op dit artikel vindt, Koen heeft het in ieder geval voor elkaar gekregen om de lezer naar zijn website te krijgen... (in ieder geval David en ondergetekende).

Het artikel, en overigens ook de visie die m62 erop nahoudt, spreekt absoluut tot de verbeelding. Te vaak zitten we onze tijd te verdoen, en die van onze toehoorders, met saaie 'voor- en meeleessessies' die begeleidt worden door tekst op powerpointslides. Ik reken mijzelf nog altijd rijk met de training die ik heb mogen volgen op het gebied van presentatietechnieken. Het heeft me enorm geholpen om los te komen van de dwangmatige verbintenis die je als spreker meent te moeten hebben met de laptop en met powerpoint in het bijzonder.

Een handige ezelsbrug die ik gebruik om mijzelf te dwingen niet te verzanden in een 'voor- en meeleessessie' is om eerst alles wat je wilt vertellen in een powerpoint te zetten (tekst), deze tekst vervolgens kopiëren naar de handoutsectie in Powerpoint, om vervolgens de juiste visuals bij je verhaal te plaatsen. Het lijkt een omweg (en feitelijk is het dat ook), het helpt me echter om gestructureerd m'n verhaal op inhoud op te bouwen en daaromheen de visuals, TER ONDERSTEUNING, een plaats te geven in de presentatie. Powerpointslides worden dan ook automatisch ondergeschikt aan je verhaal en de wijze waarop je dit verteld, de inhoud was immers de start van de bouw van de presentatie.

En dan nog behoeven presentaties (ook de mijne!) altijd een kritische review om kracht en effectiviteit ervan te verbeteren. De kracht van een presentatie (en zo ook voor een brief/mail etc) in het 'weglaten/weghalen'.

Mijn ervaring is dat het niet heel veel moeite kost om boven het 'gemiddelde' uit et steken met een presentatie. En dat heeft, helaas helaas, heel veel te maken met het gemiddelde niveau van presenteren in Nederland.

Dus...nog bergen werk te verzetten, David ! :-)

Hartelijke groet,
Sjoerd

D

Sjoerd, wat fijn dat je zo diep 'spit' in het archief!
Ik waardeer in het bijzonder zowel je relativerende opmerkingen als de tips die je geeft die voor JOU werken.
Ja, er IS inderdaad nog veel te doen.
Overweeg wel als luisteraar om 'verkeerde' presentaties te verlaten. Neem de handout mee, ga rustig een kopje koffie drinken terwijl je deze doorneemt, en ga terug de zaal in wanneer je applaus (!) hoort ... Als meer luisteraars dit gedrag zouden vertonen dan vermoed ik dat er snel verandering zou komen in de kwaliteit van de presentaties!

Hartegroet,

DAVID

pierre

Ik vind zeer goede tips op www.powerpoint-presentation-power.com

Dank je, Pierre, voor deze waardevolle tip - ideaal voor degenen die er echt een studie van willen maken.

Mijn korte, overzichtelijke, praktijkgerichte tips zijn er voor de lezer die geen tijd noch belangstelling heeft om 'te studeren', maar die wél snel en doeltreffend zijn presentatie wil verbeteren.

Voor ieder wat wils!

En, 'de lezing leeft voort'.
Gisteren heb ik bij een business club in Doetinchem de topman van een verzekeringsmaatschappij meegemaakt die 18 slides (zelfs met opbouw) heeft doorgejast in amper 8 minuten.
Hij begon met zichzelf en zijn bedrijf, hij vertelde over zijn bedrijf en hij eindigt bij zijn bedrijf en met een lading clichés zoals 'dank u voor uw aandacht'.
Hoerah - nog meer koren op mijn molen!

Hartegroet,

DAVID


Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel