Deel uw kennis en maak meer kennissen

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip
Vendicum

Een presentatie houden en kennis delen zijn niet hetzelfde. Het eerste kan u dwarszitten, uit het tweede kunt u duurzaam voordeel halen. Lees hier hoe.

Deel uw kennis en maak meer kennissen
U kunt prospects en klanten 1-op-1 informeren. U kunt er ook voor kiezen om in een keer een groter publiek aan te spreken. Niet door het geven van een wervende verkooppresentatie, die bestaat uit allerlei borstklopperij. Dat kan afstoten.
Wat aan kan trekken, is het delen van uw kennis. Met als gevolg dat u er nieuwe ‘kennissen’ bijkrijgt.

Pak dat podium!
Creëer (online) bijeenkomsten waarmee u in een keer een groter aantal potentiële klanten ontmoet. Vrijwel altijd volgt een kennismaking met een of meerdere toehoorders. U zult zien dat zij u na de presentatie zelf benaderen voor een praatje. Het eerste contact kan dan gemakkelijk vervolgd worden. U bent immers en waarschijnlijk zelf al alert op kansen om contact om te zetten in een nieuwe zakenrelatie.

Spreken voor groepen heeft meteen als voordeel dat mensen u zien als ‘de expert’ en dat is weer gunstig voor uw zakelijke succes. In eerste instantie zult u waarschijnlijk zelf actief op zoek moeten naar mogelijkheden om te spreken. Heeft u al wat naam opgebouwd door het delen van uw kennis, dan is de kans groot dat men u benadert om te komen spreken.

Kennis delen kan op veel plaatsen

Als u een interessant onderwerp heeft gevonden om over te spreken, dan is het tijd om te onderzoeken waar dat kan. Waar is uw doelgroep te vinden? Dit kan een ondernemersvereniging zijn, zij zoeken vaak voor bijeenkomsten een spreker. Maar bijvoorbeeld ook:
  • Sportverenigingen die een bijeenkomst organiseren voor sponsoren
  • Culturele instellingen die een expositie openen met een thema over uw expertise
  • Hobbyverenigingen
  • Een seminar/webinar
  • Een (online) beurs
  • Als gastspreker of -docent op een onderwijsinstelling
  • Netwerkverenigingen
  • Personeelsverenigingen die een combinatie zoeken tussen ‘fun’ en iets functioneels
  • Vakverenigingen

Wat schuift dat?
Zie het spreken als acquisitiemiddel waar u niet direct geld voor vraagt. Wees tevreden met een bos bloemen of een fles wijn. Als professioneel spreker ligt het anders: dan is het uw werk.

Wat voor onderwerpen?

Vraagt u zich waarover u moet vertellen? Stel, u bent:
  • cateraar? Geef dan een workshop over gezond eten en leven met een proeverij;
  • verkoper van factoring-dienstverlening? Geef tips om debiteurenbeheer in de hand te houden;
  • verkoper van ICT-oplossingen? Deel uw kennis over inzet van social media in bedrijven;
  • installatieadviseur? Neem uw publiek mee in de trends om een woning of bedrijf duurzamer te maken;
  • leverancier van relatiegeschenken? Verzorg een workshop ‘hoe prikkel ik mijn klant’;
  • vormgever? Laat uw publiek voelen wat de kracht is van kleuren en het effect op de uitstraling van bedrijven.

Geen ‘wij zijn de beste’ verhalen
Uw kennis delen met anderen is iets heel anders dan een wervende verkooppresentatie houden. Leg dus niet of nauwelijks de nadruk op uw bedrijf en hoe goed u wel niet bent.

Deel uw kennis voor meer kennissen

Inspireer anderen met uw (vak)kennis. Zij gaan u zien als expert en dat vergroot uw verkoopkansen. Wie wil er immers geen zaken doen met een expert met verstand van de markt van uw klant?!

Jan-Willem Seip

Jan-Willem  Seip
Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”. Dit laat hij verkopers ook ervaren: met aanstekelijk enthousiasme een écht contact en chemie bij een ander laten ontstaan.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(2 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..