Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Psychologie van de verkoper

Pak kansen met wat mis gaat (Toine Simons)
Vaker op je tong bijten om een betere verkoper te worden (Jos Burgers)
7 tips om vooral NIET nog méér te verkopen (Marcel Hoefman)
Wat u nog niet wist over luisteren (Jos Burgers)
Intuïtie: kenmerk van leiders en topverkopers (David Bloch)
‘Belazeren is hier erg eenvoudig’ (Jos Burgers)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Bent u verkoper of toneelspeler? (Michel Hoetmer)
Wat uw weggedrag zegt over uw presentaties (David Bloch)
Verliest u opdrachten? Let op uw houding! (David Bloch)
Situationeel leiding geven in de Verkoop (Richard van Houten)
Discussies met klanten wint u zelden (Jos Burgers)
Een leugentje om de deur te openen, dat moet toch kunnen? (Michel Hoetmer)
Verbeter uw verkoopgesprek met Socrates (Toine Simons)
7 strategieën tegen manipulatie (Richard van Houten)
Prospectgesprekken: kwantiteit v. kwaliteit (Richard van Houten)
Laat zien dat u ongewapend bent (Jos Burgers)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Oprechte interesse tonen; moeite loont (Jos Burgers)
De struisvogelpolitiek die wel werkt (Jos Burgers)
Vrienden die u nog niet kent (Jos Burgers)
Veelgemaakte schrijffouten in offertes (Natasja Hoogenboom)
Telling én selling (Marcel Hoefman)
In herhaling vallen is een prima idee (Michel Hoetmer)
Vindt de prospect uw aanbod nu écht te hoog geprijsd? (Richard van Houten)
Hoe zit/staat/ligt u erbij als u belt? (Victor Bonke)
Je komt elkaar altijd weer tegen (Jos Burgers)
Succesvolle offertes schrijven in minder tijd (Natasja Hoogenboom)
Gezonde v. ongezonde winst (Jos Burgers)
Zo schrijft u de winnende tekst voor een aanbesteding (Natasja Hoogenboom)
De ‘Big 5’ van charmeren (Richard van Houten)
De Elevator Pitch (Klantencontact)
De do’s en don’ts van complimenten maken (Jos Burgers)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Tien ideeën voor succesvolle salesmeetings (Marcel Hoefman)
Vijf tips om vertrouwen te winnen (Marcel Hoefman)
Geef uw klant de ruimte (David Bloch)
Weet waarom klanten van u kopen (David Bloch)
Waar gaat uw offerte eigenlijk over? (Roelf Houwing)
Aandacht geven: een groeimarkt! (Jos Burgers)
Bent u gelukkig in uw baan als verkoper? (Rene Knecht)
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Waarom vragen stellen vaak niet werkt (Peter Stinckens)
Verkoopsucces? Maak 3 keuzes (André Hagelen)
Tijd maken voor acquisitie: hoe doet u dat? (Victor Bonke)
Vijf slimme onderhandelingstechnieken
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Pleidooi voor uzelf zijn (Jos Burgers)
‘Ik ben nou eenmaal geen Hunter’ (Toine Simons)
Weg met het USP! Leve het ISP! (Jan-Willem Seip)
Beslis! Kies uw klant (André Hagelen)
10 vragen aan... Erwin Lenting, Commercieel Manager (Rob Snoeijen)
20 ideeën voor nieuwe klanten (Richard van Houten)
Opgeven? Ik nooit! (Peter Stinckens)
De ‘V’ in Verkopen (Edwin Scheperman)
7 inkoperstactieken die u móet kennen (Walter Spruyt)
Manipulatie: goed en fout (Richard van Houten)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? (Peter Stinckens)
Zo maken verkopers een onprofessionele indruk (Michel Hoetmer)
Vier ingrediënten voor het ideale klantencontact (Peter Stinckens)
Meer opdrachten scoren uit offertes (Natasja Hoogenboom)
Word een onnatuurlijk goede verkoper (Jan-Willem Seip)
Hoe stelt u de kampioensvraag? (Harro Willemsen)
Transformationeel verkopen (Richard van Houten)
Voorkom dat uw acquisitiegesprek eindigt in een kramp (Harro Willemsen)
Hoe zegt u "nee" tegen wensen van uw klant? (David Bloch)
Activeer uw ingebouwde leugendetector (Rene Knecht)
Presentatietechniek die werkt als u geen podiumbeest bent (Rene Knecht)
Wat de klant wil horen of wat u wilt vertellen? (Roelf Houwing)
Overtuigen met uw managementsamenvatting (Roelf Houwing)
Intuïtie in Verkoop – verborgen signalen (Rene Knecht)
Dien uzelf pijnprikkels toe (Richard van Houten)
De beste 5 tips uit de Sales Psychologie (Richard van Houten)
De White paper en de Wet v/d 7 contactmomenten (Richard van Houten)
Hoe goed luistert u? (David Bloch)
Bedankt! De grote kracht van een klein woord (David Bloch)
Duivelse details bij verkopen (Richard van Houten)
Zijn verkopers te goed van vertrouwen? (Rene Knecht)
Wat u vooral moet weten, is wat de klant wil (David Bloch)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Koude acquisitie en de brief vooraf (Victor Bonke)
Praat niet over uw kwaliteiten, laat ze zien (David Bloch)
Een gouden tip voor sales managers (Peter Stinckens)
Gedachteloos verkopen is destructief (Richard van Houten)
Doorbreek dit proces en u gaat meer verkopen (Hans Oelen)
Bouwen aan uw commerciële mindset (Hans Oelen)
Beleefdheid: ouderwets of onontbeerlijk? (David Bloch)
Geloof of kennis: wat brengt u verder? (Peter Stinckens)
Hoe kunt u uw onderhandelingsvaardigheden verscherpen? (David Bloch)
Vertrouwen Verkopen: omgaan met woordbreuk en bedrog (Rene Knecht)
Klantloyaliteit: een must! (André Hagelen)
Hoe kunt u met intuïtie het verkoopproces versnellen? (Rene Knecht)
Optimaal hunten én farmen (Richard van Houten)
Ruis tijdens communicatie, 1: storing van buiten (David Bloch)
Een prijsdrukverlagend middel (Jos Burgers)
De extase: deal-maker of deal-breaker? (Rene Knecht)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
De kunst van het uitnodigen (David Bloch)
Ook als het goed gaat kan het beter (André Hagelen)
De standaardpresentatie: niet doen! (David Bloch)
Communiceren voorbij de klakkeloosheid (David Bloch)
Naar meer winstgevende klanten met het GIK profiel (André Hagelen)
Hoe voorspelbaar is irrationeel koopgedrag? (Richard van Houten)
Drie boodschappen die uw klant moet horen (Peter Stinckens)
Uw klanten: winstgevend of kostenpost? (André Hagelen)
“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist (Richard van Houten)
Multi-tasken werkt niet (Peter Stinckens)
Vier sleutelelementen voor succes (Peter Stinckens)
Authenticiteit bij koude acquisitie: hoe blijft u zichzelf? (Victor Bonke)
Ruis tijdens communicatie, 2: storing van binnen (David Bloch)
Verontschuldiging zonder verklaring: kunst en kunde (David Bloch)
Wat heb ik eraan? (Victor Bonke)
Hoe obers en verkopers meer kunnen verdienen (Peter Stinckens)
De sleutel tot kwaliteit: FiTiR (Vladan Soldat)
Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels! (David Bloch)
Een tevreden klant is niet meteen een loyale klant (Peter Stinckens)
Wat is uw missie? (Peter Stinckens)
Hoe verhoog ik mijn saleseffectiviteit? (Alexander Loudon)
De kracht van complimenten (Harro Willemsen)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
Wat heeft geduld met verkoop te maken? (Hans Oelen)
Onderhandeling, kunst en kunde (David Bloch)
Bereikt u de omzet en de marge die u wilt? (Hans Oelen)
10 Bliksemtips (Redactie Verkopersonline.nl)
Tips om uw commerciële tijd optimaal te benutten (Vladan Soldat)
Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging (David Bloch)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Aannames leiden tot misverstanden (Tips & Advies Verkoop)
De kracht van persoonlijk contact (I) (David Bloch)
Succes in de verkoop is afhankelijk van uw mindset (Hans Oelen)
Hoe houdt u de aandacht van uw klant vast? (Ivo Ouwerkerk)
6 praktische en effectieve communicatietips (David Bloch)
Bel-fit worden! (Richard van Houten)
Verkoopgeheim nr. 1: Transfer trust (Richard van Houten)
Charisma in de verkoop (Harro Willemsen)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
'Praat u maar, ik luister wel' (Tips & Advies Verkoop)
Communiceren met meer succes (David Bloch)
Spreken is maar zilver (Jos Burgers)
De eerste afspraak; vlekkeloos verlopen! (Hans Oelen)
Gebarentaal verklaard (Tips & Advies Verkoop)
Hoe u uzelf verkoopt (David Bloch)
Resultaat vanuit wat u denkt en voelt (Hans Oelen)
De kracht van uw eigen territorium (David Bloch)
Maak het uzelf gemakkelijk (Peter Stinckens)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Beslissingen nemen … of: laten ontstaan? (David Bloch)
Misser: te weinig aandacht voor de klant (Michel Hoetmer)
Hoe overtuigt u de ander? (David Bloch)
Over-enthousiast verkopen (Tips & Advies Verkoop)
Wanneer kopen klanten? (Peter Stinckens)
Net iets meer en persoonlijker aandacht voor uw klant (Peter Stinckens)
Verrassende manieren om uw verkopers te motiveren (Hans Oelen)
Werkt het of werkt het niet? (Hans Oelen)
Leer van uw fouten in de verkoop (Peter Stinckens)
U bent wat u zegt, als u zegt wat u denkt (Hans Oelen)
Breng leven in uw geschreven teksten! (David Bloch)
Zorg voor focus in uw presentatie en vermijd een afgang (Arthur Sevenstern)
De meest overtuigende verkoopactie (Peter Stinckens)
5 Valkuilen in communicatie (Danielle de Jonge)
Verkoop de afspraak (Victor Bonke)
Laat uw voicemail voor u werken (Danielle de Jonge)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (David Bloch)
10 redenen om de ‘bijna-klant’ te laten lopen (Richard van Houten)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Bouwen aan zelfvertrouwen (Hans Oelen)
De Pan-American-smile (Richard van Houten)
De kracht van persoonlijk contact (II) (David Bloch)
Loyaliteitsmythes: uw klant als wandelend reclamebord? (Michel Hoetmer)
Breng uw enthousiasme over op de klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Verbeter uw verkoopactiviteit (Richard van Houten)
Tien klassieke fouten die u onnodig onderuit halen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat een leuke kinderen! (Enno van Kersen)
Succes in eigen hand (Hans Oelen)
Perceptie, bron van motivatie (Hans Oelen)
Verkopen is het wegnemen van onzekerheid (Michel Hoetmer)
Wat bent u waard voor uw bedrijf? (Michel Hoetmer)
Authentieke verkopers; wat zijn dat? (Tips & Advies Verkoop)
Hoe maakt u een goed verkoopplan? (Harrie van Heck)
'Klikken’ kun je leren (Richard van Houten)
Om te winnen moet u... (Peter Stinckens)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Hoe legt u dat nou uit? (Enno van Kersen)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Buy-In (Peter Stinckens)
Begrijpen en begrepen worden (Peter Stinckens)
Wie bedient de klant? (David Bloch)
Laat uw succes zich maar bewijzen (Hans Oelen)
Ook u moet begrepen worden (Peter Stinckens)
Durft u ook ANDERS te zijn? (David Bloch)
Wat doet u als de klant... (Redactie Verkopersonline.nl)
Succes moet je vieren! (Redactie Verkopersonline.nl)
Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren (Richard van Houten)
Het eerste verkoopgesprek als ontwikkeltool (deel II) (Harrie van Heck)
Klanten willen producten aanraken (Tips & Advies Verkoop)
U hoeft niet altijd van ijzer te zijn (maar soms wel) (Enno van Kersen)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
De telefoon: onderdruk uw impulsen (Redactie Verkopersonline.nl)
Wat bezielt een prospect? (Steyn Elshout)
Dat zijn jouw woorden (Enno van Kersen)
Werk niet harder, werk slimmer! (Peter Stinckens)
De koper houdt van dynamiek (Richard van Houten)
Zorg dat uw spullen in orde zijn (Koert Wijnands)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Onvoorwaardelijke aandacht (Peter Stinckens)
Voorkom Kopers Spijt (Enno van Kersen)
Twee soorten succesvolle verkopers (Richard van Houten)
Een lachende verkoper (Frank van Marwijk)
Verkopen met een leeg hoofd (Richard van Houten)
De 5 redenen waarom een klant van u koopt (David Bloch)
Ik heb hem zelf ook... (Richard van Houten)
Voorkom misverstanden (Peter Stinckens)
Vele wegen leiden naar order (Herman Meijer)
Overspelige klanten (Jan-Willem Seip)
Let op de koopsignalen! (Frank van Marwijk)
Hoe verkoop ik meer met dezelfde mensen? (Alexander Loudon)
Je verkoopt makkelijker als je weet hoe je klant communiceert. (Redactie Verkopersonline.nl)
Op weg naar flow in sales 1 (Marvin Sutherland)
Op weg naar flow in sales 2 (Marvin Sutherland)
Het geheim: zorg dat de klant uw aanbod aan zichzelf voorstelt! (Peter Stinckens)
Laat de klant weten dat u hem begrepen heeft (Peter Stinckens)
Het vertrouwen van de klant winnen (Peter Stinckens)
Ja, maar ... of veranderingsgezind? (David Bloch)
Ga niet op uw gevoel af ! (Redactie Verkopersonline.nl)
“Hoe krijgt u het toch voor elkaar?” (Richard van Houten)
Rust in uw presentatie: niet te onderschatten! (Roeland Schweitzer)
Emoties zijn besmettelijk (Michel Hoetmer)
Verkoopeffectiviteit verbeteren (Richard van Houten)
De laatste indruk (Michel Hoetmer)
Wat te doen als uw verkopers niet scoren? (Hans Oelen)
U irriteert mij (Richard van Houten)
Gelóóft de klant wat u vertelt? (Peter Stinckens)
Even een kletspraatje maken... (Michel Hoetmer)
Wie presenteert en verkóópt: ú, of wat u projecteert? (David Bloch)
Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee! (Richard van Houten)
De echte voordelen van positief denken (Peter Stinckens)
Persoonlijke kracht en succes in sales (Verkoop Succes; Psychologie en Verkoop)
Doodzonde: de tijd van de klant vermorsen (Peter Stinckens)
The singing salesman (Roeland Schweitzer)
Verkoopmanagement = mentaliteitsmanagement (Herman Meijer)
Creëer a-ha! momenten (Richard van Houten)
De psychologie van de verkoper (Marvin Sutherland)
Voelt de klant zich veilig bij u? (Roeland Schweitzer)
Welke taal spreekt u? (Tips & Advies Verkoop)
Trek de aandacht met één sterk beeld (Richard van Houten)
Show me the money (Yuri van der Sluis)

Ja, maar ... of veranderingsgezind?

Het kwaliteitsconcept roept zowel vragen als weerstand op. De confrontatie tussen subjectieve en objectieve waarderingen komt duidelijk ter sprake ... en u heeft uiteindelijk te maken met veranderingen.

Ja, maar ... of veranderingsgezind?

Het is net als met communicatie: er is geen goede of slechte organisatie - alleen resultaten. En of u er mee tevreden bent is dan een tweede zaak, want dan kunt u kiezen om iets te veranderen, om te leren wat u nodig heeft. 

Verandering = het enige constante in het universum.

Zo ook is verandering inherent aan een organisatie die groeit, die in beweging is, die reageert op de wensen en behoeften van haar klanten. Het maakt niets uit of de organisatie toeneemt in grootte vanwege toegenomen afzetmogelijkheden of afslankt vanwege afgenomen klandizie of een streven naar hogere efficiëntie - het resultaat is hetzelfde: verandering.

Struikelblokken: taal
Er zijn enkele belemmeringen die veranderingen in de weg staan. Laten we kijken naar een aantal taalkundige wegversperringen:

Maar: is een eenvoudige manier om alles te ontkennen wat zojuist is gezegd. Het werkt ook zo bij het opzij zetten van ons eigen goede advies: Ik zie dat we wat moeten doen, maar ... (u hoort al een reden om er niet aan te beginnen). We zouden inderdaad deze training moeten volgen, maar ... (weer een uitvlucht).

Anders gezegd: alles wat vóór 'maar' komt, is een leugen.

Ja, maar: is een uitstekende manier om het nuttige advies van anderen links te laten liggen. Ja, maar ... betekent: 'Luister nu naar mijn eigen beperkingen en belemmerende overtuigingen.'

Misschien (of het lelijker wellicht) en: eventueel: kunnen we gelijk afmaken. Deze uitdrukkingen wijzen op onduidelijkheden, onzekerheid en: Ik geef u geen reden om mij hierop vast te pinnen. Piet, kan je misschien het rapport vóór 5 uur klaar hebben? (Terwijl u het echt nodig heeft!) Ja, hoor, misschien. (Dat klopt. En u heeft geen zekerheid, ja of nee.)

Ik zal het proberen: is een geraffineerde en sluwe manier om de indruk te wekken dat u het gaat doen, dat u achter de zaak staat, dat u de schijn opwekt dat de ander gelooft dat u het gaat doen - terwijl u eigenlijk alleen een excuus zoekt om er onderuit te komen:
Ik begrijp dat die training goed voor mij zou zijn. Ik zal proberen wat dagen in mijn agenda vrij te houden. (Vergeet het maar!)
Ik zie in dat we dit echt moeten veranderen. Ik ga proberen er zelf iets aan te doen. (Neem me natuurlijk niet kwalijk als het me niet lukt, want ik zei toch alleen dat ik het zou proberen.)
Bijna even gevaarlijk is een instructie aan een ander in deze vorm:
Wilt u alstublieft proberen de deur zachtjes dicht te doen in plaats van dicht te gooien?
Ja, hoor!
(Gelooft u werkelijk dat er iets verandert?)

Denk aan de wijze woorden van Yoda in Return of the Jedi (Star Wars): Do or do not. There is no try.
Misschien kunnen we proberen iets van Yoda te leren?!

Struikelblokken: negatieven
Verandering of beter gezegd, de gedachte aan verandering, levert een reactie op. Fysiek is deze reactie te plaatsen in de maagstreek. Sommigen noemen dat angst, anderen (een kleine minderheid) noemen het spanning. Het is overigens hetzelfde adrenalineverschijnsel, alleen de instelling van het individu geeft het een andere waarde en betekenis.
Michael Pritchard zei ooit: Fear is that little darkroom where negatives are developed.

Wil het veranderen plaatsvinden en lukken, dan zullen de betrokkenen iets moeten loslaten. Als u wilt verhuizen voor uw werk van Arnhem naar Groningen dan zult u waarschijnlijk uw huis in Arnhem willen verkopen, de kinderen van school laten veranderen en tal van andere zaken. Die meestal zonder al te veel moeite geregeld worden.
Vreemd genoeg, bij veranderingen binnen organisaties - structuren, beleid, procedures, functies - gaat dat meestal minder soepel. In grote lijnen kunnen we stellen dat de soepelheid van een verandering evenredig staat aan de grootte en persoonlijke aard van de verandering.

Let wel: voor de ene is een klein stapje al heel groot, en voor de ander - die meer veranderingsgezind is (hij heeft meer ervaring in en meer openheid tegenover verandering als zodanig) - gaan de kleine stapjes heel makkelijk.

Vanuit de angst voor verandering - het loslaten - zijn we héél creatief in het bedenken van allerlei redenen om het niet te doen. In het leven zijn er óf redenen óf resultaten. Wanneer verandering plaatsvindt, krijgen we resultaten. Toch is het o-zo-makkelijk excuses te bedenken om er niet aan te beginnen: Dat hebben we vijf jaar geleden geprobeerd en toen werkte het ook niet. (U weet nu waarom!) Dat zullen ze op de werkvloer nooit accepteren. (Weet u zeker dat ú het accepteert?!)

De beroemde econoom John Kenneth Galbraith somde deze houding als volgt op: Wanneer er een keuze is tussen het veranderen van een gedachtegang en het bewijzen dat het niet nodig is om dat te doen, houden de meeste mensen zich onmiddellijk bezig met het zoeken naar de bewijzen dat het niet nodig is.

Twee zones
Gloria Steinem spreekt waarschijnlijk voor velen van ons wanneer ze zegt: Het enige waar ik niet tegen kan, is ongemak. Als u wilt groeien - en dus ook veranderen - is een ongemakkelijk gevoel onvermijdelijk tijdens het veranderingsproces. Het hóórt nu eenmaal bij verandering. Als u oefeningen doet tijdens een training in persoonlijke vaardigheden en zich nooit ongemakkelijk voelt, dan kunt u er van uitgaan dat er weinig gaat veranderen in uw gedrag.

Iedereen heeft een comfort zone, een gebied van gedachten en actie waarbinnen we ons op ons gemak voelen. Het is het resultaat van alles wat we vaak genoeg hebben gedaan of gedacht om met gemak te kunnen blijven doen of denken. Gewoonte, dus. Wanneer we iets nog niet vaak genoeg hebben gedaan (of gedacht) om ermee op ons gemak te voelen, dan ligt dat 'iets' buiten de comfort zone. En wanneer we deze dingen doen (of denken) dan voelen we ons ongemakkelijk. Prachtig, toch? Nu hebben we een excuus om het niet te doen, om dus niets te veranderen!
O, de kracht van gewoonte! Maar, gewoonte is de sluipmoordenaar van de creativiteit, een talent dat we prima kunnen gebruiken in ons werk, laat staan in andere activiteiten.

Buiten de comfort zone ligt de emergency zone. Om te groeien en dus om te veranderen, is het essentieel om uit de comfort zone en naar de emergency zone te gaan. Dat betekent onmiddellijk en onherroepelijk het voelen van adrenaline (angst, spanning) en het loslaten van oude gewoonten.

Nu u het proces beter begrijpt, bent u bereid om makkelijker nieuwe, bewust geleerde gewoontes te ontwikkelen?

Enthousiasme
We handelen alsof comfort en luxe de belangrijkste levensbehoeften zijn, terwijl alles wat we werkelijk nodig hebben om gelukkig te zijn, iets is om enthousiast over te zijn. Deze inzichtrijke woorden van de Engelse schrijver Charles Kingsley geven de essentie aan. Op het moment dat u enthousiast wordt over iets nieuws, maakt u het zich (bijna) onmiddellijk en zonder weerstand eigen.

Kunt u enthousiasme 'aanzetten'? Ja, als u dat wilt. Wanneer u bereid bent om in dat nieuws te geloven, is het slechts een kwestie van doen alsof u enthousiast bent en u wordt het binnen de kortste keren! Dit is het simpele proces van fake it till you make it (doen alsof totdat het lukt), dat u dagelijks maar waarschijnlijk onbewust gebruikt.

Enthousiast gedrag is herkenbaar door:

  • taal: spreektaal, eenvoudige, korte zinnen, korte woorden, zoveel mogelijk de tegenwoordige tijd, de actieve (bedrijvende) vorm van het werkwoord, geen afkortingen en clichés, positieve uitdrukkingen (schrap: 'niet', 'ja, maar'), gebruik u/jij/jullie
  • stem: opgewekt, afwisseling in volume, intonatie en tempo, stiltes
  • lichaam: gebaren, bewegingen, korte afstand tot de luisteraar, aanraking (hand, arm, schouder), oogcontact, glimlach.

Tot slot, de keuze
Henry Ford zei: Als je denkt dat je 't kunt of denkt dat je 't niet kunt, zal je altijd gelijk hebben. Dat geldt ook voor u en uw veranderingsprocessen. Heeft u een doel? Zoekt u redenen ... of excuses? De keuze ligt bij u!

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 4,3
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

de wolff

Voor David Bloch,


In een prachtig boek van Patsy Rodenburg , de Tweede Cirkel, trof ik een heel mooi verhaal aan over een groep Hopi Indianen. Zij zijn nomaden en zoeken ontberingen op als het leven in een bepaalde omgeving te gemakkelijk wordt. Dan trekken ze weg naar een moeilijker gebied en bestaan.
Waarom ze dat doen vroeg Patsy. " Als het leven te gemakkelijk wordt, verlies je je vreugde."

met vriendelijke groet,

Frits de Wolff

Dank voor deze aanvulling, Frits!
Ook in de Zen is er een vergelijkbaar verhaal te vinden.
Eigenlijk: overal.
Omdat het een Levenswaarheid is.
Gewoonte is de slaapmoordenaar van de creativiteit ...

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel