Hoe gaat u om met potentiële klanten? Productief of niet? We geven enkele basistips.
Pas geleden trainde ik een groep verkopers uit de detailhandel. Ik vroeg hen om een openingszin te bedenken, die níet kon worden beantwoord met Nee dank u, ik kijk zelf even verder. Wilt u mij geloven, dat de 30 verkopers in 95% van de gevallen met zinnen kwamen waarbij dat verschrikkelijke antwoord gewoon gemakkelijk gegeven kon worden? Het waren de zinnen die zij dagelijks gebruikten. En er zat toch wat jaren ervaring in de zaal. Maar nu komt de crux van het verhaal. Het gaat niet een zo zeer om wát u zegt, maar het gaat erom hóe u het zegt. Geen 'push' in uw stem. Niet te assertief. Niet te afwachtend. Niet te serieus, niet te ….. en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Ik vind de tips die ik krijg van jullie echt fantastisch. Leuk om te lezen. Als iedereen zich nu eens positief opstelde naar de klanten dan krijg je niet meer van die vragen als je ergens bent van... Kan ik u helpen? Niet echt motiverend om als je alleen aan het orienteren bent wat er allemaal te koop is.
Echter... ik denk als je aan het kijken bent dat je ook interesse hebt om te kopen. Uiteraard is niet iedereen ook gelijk van plan om te kopen. Ik denk dat als ik een zin van een verkoper krijg als.... Dag mevrouw waar gaat uw interesse vandaag naar toe ik sneller bereid ben om die verkoper te vertellen waar ik naar op zoek ben. Deze zin kan ik niet afkappen met NEE. En als de verkoper er ook nog vriendelijk bij lacht... dan zijn mensen sneller bereid om een gesprek aan te gaan.
Ik wens alle verkopers een fijne dag toe en probeer eens een nieuwe openingszin zoals beschreven is in de tip.
Ik zou het heel leuk vinden indien er ondernemers zijn die hier hun beste openingszinnen posten.
@Richard;
helemaal mee eens dat je het vooral luchtig moet houden. Mensen hebben een hekel aan een verkoper die probeert te verkopen.
Als iemand mij vraagt wat ik doe, zeg ik nooit meer 'ik heb een meubelwinkel' of 'ik verkoop meubels'
Maar: 'Ik help & advisser mensen beter te wonen' iets van die strekking.
Helpen en Adviseren zijn positieve woorden en heeft niets pusherigs inzich.
In de winkel doe ik het zo:
Klant komt binnen:
1. altijd brede glimlach.
2. Gewoon 'goedemiddag', niet meer + recht aankijken
3. Hebben tijdje rondgelopen: 'Als ik iets kan doen, geeft u dan een gil, dat u niet denkt 'waarom zegt die vent niets'.
Zo op het scherm leest het wat raar, maar in de praktijk een goede ijsbreker, heb ik afgekeken van een goede verkoper hier uit de buurt.
Maar ik zoek er nog meer. Wat zijn goede, losse, ijsbrekers?
Ik kwam een verkoper tegen in een jeans-store. Hij vertelde me dat hij wel eens bij binnenkomst van een potentiële klant een spijkerbroek naar hem/ haar toewerpt en roept: "Vangen!" Vervolgens stapt hij naar de klant en zegt iets als: "dank je voor het vangen, ik zal het maar gelijk in het schap leggen...". De eigenaar van deze kledingwinkel vertelde me dat dit zijn beste verkoper was. En u begrijpt wel waarom. Het contact is gemaakt. Hij hoeft geheel niets meer te vragen. Communicatie komt zo vaak vanzelf op gang. Er ging op een gegeven moment zelfs het verhaal de ronde " ben jij al eens in de winkel geweest waar ze broeken naar je toe gooien?" Prima PR natuurlijk.
Andere openingszinnen kunnen wellicht zijn:
"Wat leuk dat u vandaag bij ons binnengestapt bent.... Succes met het vinden wat u zoekt"
"U kunt uw kinderen bij mij achterlaten hoor, ik hou ze wel even bezig"
"De koffiemachine staat achterin hoor!"
"Als u hier niet vindt wat u zoekt, hoop ik dat u het ergens anders wel vindt"
"U mag me alles vragen, maar het hoeft absoluut niet.... Het is úw dag vandaag!"
"Als u andere muziek wilt, zegt u dat maar en ik zet direct een ander nummer op"
Het zou mooi zijn als de verkoper de bezoeker een ' glimlach-moment' laat beleven. Iets dat dat de dag nét even iets leuker maakt voor de ander. Op de markt zie je vaker deze vorm van contact maken.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.