Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Drie tips tegen besluiteloze klanten

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

U herkent dit vast: een klant kan maar niet besluiten. Wat doet u eraan? We verzamelden voor u drie tips die u direct praktisch kunt toepassen.

Drie tips tegen besluiteloze klanten

Bent u zelf de oorzaak?
Heeft u er wel eens bij stilgestaan dat u mogelijk zelf de oorzaak bent van de besluiteloosheid van uw klant? Dat is het geval als er voor de klant helemaal niets of weinig op het spel staat. Mensen hebben dan de neiging besluiten voor zich uit te schuiven, bijvoorbeeld bij het ontbreken van een deadline. Denkt u nog maar eens terug aan uw schooltijd. Menig scholier/student begint pas met leren als de examendatum akelig dichtbij komt.

Ook in de verkoop werkt dat zo
In de marketing en verkoop creëert men ook vaak zo'n soort deadline. Bijvoorbeeld bij offertes en kortingsbonnen. Deze laatste hebben allemaal een vervaldatum. Mensen zijn dus sneller geneigd tot handelen wanneer ze zich realiseren dat het aanbod in tijd gemeten beperkt geldig is.

Tip 1. Een einddatum
Geldig tot … Markeer uw aanbod met een duidelijke einddatum. Het zet mensen aan tot handelen. Ervan uitgaande dat u een aantrekkelijk aanbod doet. Bekende voorbeelden vindt u in de supermarkt: 3 voor de prijs van 2, alleen geldig tot en met 13 mei!
Zo'n aanbod heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht.

Soms kunt u automatische reflexen oproepen.

Snel, snel, morgen is het duurder. Albert Heijn is daar sterk in. Ze voorzien talloze producten van een bordje met een doorgestreepte prijs. Daarnaast staat de lagere prijs. Soms slechts een paar eurocenten korting. De truc zit hem in de doorgestreepte prijs, die roept een reflex op. Het aanbod zoemt door het hoofd van de klant: snel, snel, want morgen moet ik weer het volle pond betalen.

Tip 2. Het schaarsteprincipe
Een klant toont interesse in een product, maar weet het nog niet helemaal zeker. Hij wil er nog eventjes een nachtje over slapen. Zeg dan: Het exemplaar dat u nu voor u ziet is eigenlijk een speciaal zichtmodel. De voorraad is op dit moment (tijdelijk) uitverkocht. Maar voor onze beste klanten houden wij soms een klein voorraadje achter. Bent u nu in de omstandigheid om ja te zeggen? Dan zal ik kijken of er nog wat over is voor u!

Autoverkopers passen een kleine variant op deze truc toe. Ze zeggen tegen weifelende klanten: Ziet u die klant daar? - wijst naar een klant bij een andere verkoper - deze was hier gisteren ook en heeft interesse in dezelfde auto. Hij is zojuist teruggekomen en de kans bestaat dat hij een beslissing heeft genomen.

Tip 3. Een gunst verlenen
Laat merken dat u de klant een gunst verleent. Als u bijvoorbeeld binnenkort de leveringsvoorwaarden wijzigt, zeg dan dat u bij wijze van gunst nú nog tegen de oude voorwaarden levert en vertel een 'geheim'. Bijvoorbeeld: Eigenlijk mag ik dit niet zeggen, maar binnenkort gaat de prijs flink omhoog. Maar ik wil u als trouwe klant nog de kans geven om tegen de oude voordelige prijs te kopen. Wat vindt u daarvan?

Sommige verkopers vertellen tegen inkopers dat ze nú een extra voordelig aanbod krijgen, omdat het einde van de verkoopperiode nadert. Pas daarmee op, want slimme inkopers weten dan meteen dat u zelf tegen een deadline aanhikt (bijvoorbeeld om uw targets te halen). Uit ervaring weten ze dat langer wachten soms extra toezeggingen opleveren en ze zullen dan dus misbruik maken van de situatie.

Slottip
Door een deadline aan een voorstel te koppelen, te zeggen dat er nog maar weinig op voorraad is of door aan te geven dat binnenkort de voorwaarden wijzigen kunt u twijfelende klanten over de streep trekken.

Uit Tips & Advies Verkoop
Gratis proefabonnement aanvragen

Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop
Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,2
(46 stemmen)
Reacties

René Knecht |  http://www.ICT-Connecting.com

stellen van deadlines: Dit zal misschien werken in consumer of low cost sales .

In b-to-b werken krappe deadlines juist tegen je: hoe je het ook draait of keert: de klant neemt zelf een beslissing en neemt daar de nodige tijd voor: intern overleg, budgetten, netwerken, interne relaties verzorgen, change mgt ... (het kan niet anders)

Omgekeerd de klant kan wel deadlines gebruiken om de sales onder druk te zetten.

mvg
René Knecht

Harold

Beste Rene - in mijn ogen is jouw probleem precies waar dit artikel over gaat. Ik ben zelf als commericeel manager in de B2B actief en het uitstellen van beslissingen is een veel voorkomend probleem om de redenen die jij ook aangeeft. Ik verwacht van mijn salesreps dat ze juist beslissingen naar voren halen en zo snel en zo vaak mogelijk proberen deals te sluiten. Het blijkt in ieder geval dat in onze branche een aanpak als beschreven kan werken (met name een einddatum aan een actie werkt zeer goed).

René

Beste Harold,

Het uitstellen van beslissingen door de klant heeft vaak te maken met het pushen of onder druk zetten van de klant: als je mensen onder stress zet gaan ze juist terugkeren naar hun oude patroon: igv prospectie betekent dat no change of uitstelgedrag (maw bij status quo blijven).Als verkoper ben je een storende factor ook al is je product of service nog zo goed.
Mijn ervaring is dat onder druk zetten gewoon niet werkt.
Als het werkt is het omdat de klant al een beslissing heeft genomen en omdat de verkoper zijn werk goed heeft gedaan. Als de klant er nog niet aan uit is werkt het tegen je.

Maak een concreet en simpel aanbod. Dan zal het proces al sneller verlopen.

Hans Mampaey |  http://www.queromedia.com

Dit zijn nu net de zaken die een klant omschrijft als "gehaaide" verkooptrucjes en die meer tegen je zullen werken als met je. Wees gewoon eerlijk en blijf jezelf ipv zulke onzin te vertellen en zorg dat je je produkt kunt verkopen ( en vertalen ) naar de behoeften van de prospect of de klant. Je verkoop zal er beter bij varen ipv die waardeloze tips in bovenvermeld artikel.

Hans Mampaey,
Sales Manager Belgium

Jacques

Geen beste beurt, Harold. En terecht. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het soms niet anders kan dan een deadline stellen. In die gevallen zal de relatie dat ook wel makkelijker accepteren/geloven. Mensen onder druk zetten werkt niet. Ga jezelf maar na.
Groeten !

Markus

@ Harold, welke producten worden er door je salesreps. verkocht?

Het klinkt misschien wat raar, maar in mijn 'business" vraag ik aan de klant hoe en vooral wanneer hij/zij het allemaal voor elkaar wil hebben, ofwel ik informeer naar een vorm van 'deadline'.
Soms is dit de 'deadline' in gedachten, soms is het een 'echte' deadline.
Dit geeft eventueel de kans om op een open en eerlijke manier de druk op te voeren.

Daarbij denk ik dat de druk opvoeren vanuit het idee dat 'de actie' anders voorbij is, echt een oud maar vooral een slecht en totaal niet steekhoudend argument is in onze 'actiemaatschappij'.
Het moet een 'druk' zijn die goed als een aparte verhaallijn uit te zetten is.
Simpel en kort voorbeeldje;

"U wilt persé voor 25 december geleverd hebben, is dat nog steeds zo?"
"Als het een beslissing in onze richting gaat zijn, dan word het langzaam aan tijd om de knoop helemaal door te hakken".
"De levertijd zal er al een beetje om gaan spannen (niet geweldig, maar het vervolg kan belangrijker zijn).
Daarbij hebben we ook nog te maken met het plannen van de plaatsingsploeg, deze moet ook op tijd gereserveerd worden, (met alle (steekhoudende) vervolg argumenten mogelijk).

Vriendelijke groet.

klaas

gewoon een superslecht stuk dit...

Jasper |  http://www.365cam.nl

En dan heb je nog bij hoge uitzondering de klant die het blijft vooruitschuiven. Niets helpt om deze klant te laten kopen.
Het lijkt wel of dit type klant geniet van de aandacht. Maanden ben je met hem bezig, maar ondanks inspanningen koopt hij niet.
Hij zegt wel vaak dat hij gaat kopen, maar houdt je aan het lijntje.
Herkennen jullie dit??

Mvg Jasper

Jasper |  http://www.365cam.nl

Niemand?

Beste Jasper,

Wil je zo'n klant wel? Dat moet jejezelf afvragen. Als je zoveel energie er hebt ingestoken, kan je beter afscheid nemen. Meestal door tegengesteld te handelen kan je weer vooruitkomen.
Succes ermee!

Calvin bax

Ik kan inderdaad aangeven dat af en toe druk zetten op je klant werkt,
Als ik een 2e keer terug kom bij een klant en ze willen nig na denken geef ik echt een boeren reactie " graag of niet" maar 't werkt wel.

Met deadlines iden bel mij voor dan kan ik deze prijs nog voor je vasthouden.
Meestal zeggen klanten dan als ze terug bellen weetje doe maar!

Misschien branche afhankelijk? Bij ons werken de bovenstaande punten in ieder geval niet.

Soms werkt wel een outlet shop. Maar dit moet niet continu zijn.

Frederik Vermeire |  http://www.wiseo.be

Interessant in 2016!

jasper |  http://www.365cam.nl

Als een verkoper tegen mij graag of niet of een deadline geeft, haak ik af.
Maar er zullen vast mensen zijn waarbij dat werkt.

Blah

'dat u zelf tegen een deadline aanhikt' Dat klinkt precies als het eindexamen verhaal. Wachten tot het einde voordat je iets gaat doen. Wellicht moet je zelf zorgen dat je ruim op tijd je deadlines haalt, in plaats van klanten onder druk zetten om het nog te halen.

Misbruik? Klantje onder druk zetten, prima, maar andersom is misbruik?

Deadlines, prima, maar zet er dan wel iets tegenover. Aftellen naar een einddatum, en daarna dezelfde prijs is natuurlijk geen deadline.

Volgens mij is dit precies waarom veel mensen een hekel hebben aan sales.

Dit zal wel niet voor de beveiligingsbranche opgaan denk ik zo? Haha.

Misschien branche afhankelijk?

webdesign inbe |  http://www.webdesign-inbe.be

geen goed idee dit

Esther

Dus er wordt geadviseerd ronduit te liegen bij de verkoop. Erg toch. Er zijn ook genoeg mensen die niet houden van die verkoperspraatjes en dan snel wegrennen, en liever kopen van een oprechte en aardige verkoper.

Jasper |  http;//www.365cam.nl

Eerlijk duurt het langst. Helaas zijn er (te)veel verkopers die alleen maar willen scoren.

Niels

Tip voor alle verkopers:

Behandel ongelijke klanten ongelijk. En warempel je omzet/marge/rendement verbeterd! ;-)

Frank Hendrix |  http://www.searchomatic.be

Persoonlijk ben ik niet te vinden voor dit soort 'truken van de foor'. Eerlijk duurt het langst. Een transparant en eerlijk verkoopsproces is het best.

Deze tips lijken me vooral op B2B verkoop gericht maar hier zitten ook interessante tips voor de B2C verkoop in. Moeten niet klakkeloos gekopiëerd worden maar het principe kan wel overgenomen worden.

Goed artikel. Met name het schaarste principe is handig toe te passen.

Eerlijkheid, dat is de belangrijkste tip.

Adviesplatform |  https://adviesplatform.be/

Interessant artikel!

Adviesplatform |  http://adviesplatform.be

Handige tips, kunnen we ook nog gebruiken voor onze klanten.

Websitemonster |  http://websitemonster.be

Leuke geschreven!

DN Design |  http://dndesign.be

Eerlijk duurt het langste!

Christopher Cardoen |  https://cre8me.be

Leuk geschreven artikel. Veel handige tips.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel