Rare jongens, die klanten...
Klanten, zoals u en ik, zijn vreemde wezens. We willen krijgen waar we voor betalen en verwachten zomaar dat beloftes waar worden gemaakt en verwachtingen ingelost. Kan het nog gekker?! Neem nu de Quick in Korbeek-lo. Ik ga hamburgers halen voor onze 'vettige vrijdag' (door de week eten we zeer gezond, maar op vrijdag gaan alle remmen los). Behoudens dat ik zelden exact krijg wat ik vraag (meestal fouten in hun voordeel), werkt de praatpaal nauwelijks om een bestelling door te geven, spreken enkele medewerkers nauwelijks Nederlands (ik heb geen problemen met iemands afkomst, maar als klant vind ik het belangrijk dat men mij begrijpt) en wordt ik tijdens mijn bestelling constant onderbroken, omdat iemand zijn checklist wil afwerken in plaats van te luisteren.
'Die zitten er bij' Blijkt bijvoorbeeld dat het onmogelijk is om iets uit een happy meal niet te bestellen (vreemd, anders kan dit wel). Ik vraag het dessert (die vunzige tubes fruittoestanden) er niet bij te doen, mijn dochter eet ze niet en in plaats van ze te verspillen lijkt het mij eenvoudiger ze gewoon niet mee te nemen:
'Nee meneer, die zitten er bij.' 'Weet ik, maar ik hoef ze niet.' 'Ze zitten in de prijs meneer.' 'Weet ik, maar mijn dochter eet ze niet. Ik vraag geen korting, ik vraag u gewoon ze er niet bij te doen.' 'Maar ze zitten erbij meneer...'
Na alle missers en alle ongenoegen, barst de bom. Ik wil spreken met de manager. Jammer, alles wat hij kan zeggen is: 'U moet rustig blijven, ik heb uw verhaal gehoord, nu ga ik...' Ik moet NIETS. Ik ga naar de McDonalds! (waar overigens soortgelijke zaken gebeuren).
Klagen mag niet Thuisgekomen wil ik een klacht doorsturen naar dit 'klantvriendelijk en gezinsvriendelijk' bedrijf. Maar denkt u dat ik een formulier of contactadres kan vinden? Nee hoor, klanten moeten blijkbaar kopen, niet klagen.
Vreemd, want telkens ik aangeef dat de vorige bestelling niet correct was, word ik naar de website verweten. Tegenwoordig wil ik controleren wat men mij geeft in die bruine zakken, maar ook dat wordt niet in dank afgenomen. Zelfs wanneer ik ter plaatse kan aantonen dat ik een 'giant' tekort kom, gelooft men me niet en word ik verder gestuurd met de boodschap dat er anderen staan te wachten.
Verwacht ik te veel? Waar haal ik het lef vandaan om te klagen? Verwacht ik echt te veel van de mensen wanneer ik hoop mijn bestelling te krijgen zoals ik deze doorgegeven heb? Zoals ik deze betaalde? Klanten zijn blijkbaar een storende factor geworden voor de Quick. Betalen en slikken wat ze je geven. Vergeet de rest.
Ik heb mijn laatste bestelling bij de Quick geplaatst. Het zal ze niet echt pijn doen, een kleine klant te verliezen. Ze zullen er dus ook niets van leren. Ze zullen dus niet beter worden en laten zo een belangrijke kans liggen.
Ze zullen, zoals zo veel organisaties, verder bezig zijn met zich te focussen op de interne processen. Marketing zal een mooi verhaal vertellen, en klanten zullen gefrustreerd blijven hopen op beterschap.
Peter Stinckens
|
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
|
|