Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Verkoopresultaten en angst

Succesvolle verkopers kennen niet alleen hun eigen kracht, maar onderkennen ook hun angsten. Vaak weten wij als verkoper wat we willen. Wij willen dat onze bestaande klanten bij ons blijven kopen en dat wij een continue aanwas hebben van nieuwe klanten. Wij weten - als het goed is - wat we kunnen: wij kennen onze unieke kwaliteiten.

Verkoopresultaten en angst

Als vanzelf en zonder dat wij erbij nadenken, bouwen wij de relatie op met onze klant, analyseren wij zijn pijnpunten en adviseren wij hem hierover. We zijn in Flow en komen soms tot uitzonderlijke resultaten. Soms echter houdt 'iets' ons tegen om optimaal in deze piek(flow)-staat (aan het einde heb je het ook over flow-staat, dus heb ik het hier ook zo genoemd) te blijven verkopen. Onze resultaten worden dan niet bepaald door onze kwaliteiten, maar door datgene wat ons tegenhoudt om ons volledige potentieel te benutten. Vaak hebben wij te maken met onze eigen angst, twijfels en onzekerheid.

Negatieve effecten van angst
Vaak houden angst, twijfels en onzekerheid ons tegen om datgene te bereiken wat wij willen bereiken. Het kan voorkomen dat wij, voordat wij beginnen aan een verkooptraject en zonder dat wij actie hebben genomen, al in zweet uitbreken. Wij hebben dan in gedachte de negatieve scenario's al zo groot en zwaar gemaakt dat deze angstaanjagend worden. Men spreekt dan van FEAR: False Expectations Appearing Real. De situatie wordt zo levensecht gemaakt dat wij ernaar gaan handelen.

Een voorbeeld hiervan is dat wij bij het plegen van koude acquisitie van tevoren allerlei negatieve scenario's ontwikkelen van wat er mogelijk gaat gebeuren, met als gevolg dat deze verlammend op ons werken. Wij focussen zo sterk op de mogelijke bezwaren van klanten en op waarom het toch niet gaat lukken, dat ons doel uit het vizier verdwijnt. Was het niet Henry Ford die zei: "Focus on your goals and your barriers will disappear; focus on your barriers and your goals will disappear."

Copingstrategieën of onze emotionele maskers
Natuurlijk, ervaren verkopers zullen zeggen dat zij géén of minder angst ervaren. In de praktijk zal vaak blijken dat deze verkopers soms op hun moment suprème - bij het vragen om de order - terughoudend zijn. Of zij vervallen in een push strategie en duwen het advies door de strot. Het is dan kopen of stikken.Oorzaak voor dit gedrag is angst of, in mildere vorm, twijfel en onzekerheid. Hoe vaag, subtiel of onderdrukt ook, angst heeft altijd invloed op ons gedrag.

Angst maakt dat wij spanningsvolle situaties ontwijken, dat wij gaan doordrukken of te veel gaan toegeven.Wij zijn alleen niet altijd eerlijk om dit te onderkennen. We gebruiken allerlei copingsstrategieën om om te gaan met onze eigen angsten of die van anderen. Deze emotionele maskers kunnen divers zijn.Vooral in sales- en consultancykringen viert misplaatste humor of sarcasme hoogtij: we maken er grapjes over (en vooral over anderen). Of we ontkennen dat er een probleem is, want 'de klant wilde toch niet kopen'. Juist door onze angst niet te (h)erkennen, onderdrukken en verstoppen wij een essentieel stuk van de puzzel. In feite slaat angst op een later tijdstip nog harder terug.

Vergelijk dit met een bal die je hard onder water duwt: hoe harder je deze onder water duwt, des te krachtiger de bal naar boven komt, als deze eenmaal ontsnapt. In een omgeving van goed gebekte, snelle jongens, verwachten we van elkaar dat we ad rem en gevat reageren. Het is vaak not done om te praten over angst en onzekerheid en daarom wordt het moeilijk om hier op een professionele manier over te praten. Je wordt uitgelachen of niet serieus genomen. Of je krijgt het welbedoelde advies dat 'het allemaal wel meevalt'. Terwijl vaak blijkt, als men er eenmaal serieus over praat, dat er grote opluchting heerst in de groep. Want iedereen ervaart deze emoties in meer of mindere mate. Of niet?

Positieve effecten van angst
Een effectievere manier om met angst om te gaan, begint met het besef dat angst altijd in ons leven aanwezig zal zijn. En dat angst - in welke subtiele vorm dan ook - een ongewenste invloed kan hebben op ons functioneren. Daarnaast is het belangrijk om te onderkennen dat angst ook een positieve invloed kan hebben. Het geeft ons die extra energie door adrenaline en endorfine, waardoor wij scherper zijn en krachtiger kunnen optreden (flight or fight).Daarom is het belangrijk te leren om angst te kanaliseren in kracht en actie. Hierdoor verliest het zijn verlammende werking.

Rationele aanpak
Op rationeel en cognitief niveau kunnen wij leren omgaan met onze angsten. De eerste stap is de angst te herkennen en te erkennen. De boze geest bij de naam noemen, betekent in de mythologie dat men hem bezweert. Door te erkennen dat wij angst hebben, hoeven wij geen energie meer te verbruiken in het onderdrukken en ontkennen daarvan. Het maakt de weg vrij voor creatieve invallen. De volgende stap is het ervaren en onderkennen van de positieve aspecten van angst. In ons streven om onze angsten te leren hanteren, blijven wij in een creatief leerproces. Wij sluiten vriendschap met onze angst en kunnen deze daardoor loslaten.

De meest effectieve manier om de vijand te verslaan, is van hem een vriend te maken. Een andere rationele methode om met angst om te gaan, is je af te vragen wat de reden is dat je angst voelt? Welke emotie probeer je kennelijk te vermijden door angst te ervaren? Door deze vragen eerlijk te beantwoorden, kan men soms tot een verrassende bewustwording komen. Vaak blijkt dat wij de pijn of afwijzing die wij denken te ervaren als wij falen, vermijden. Uiteraard is het belangrijk om deze methodiek te ervaren en te doorleven, en niet met ons rationeel denken te beredeneren. Want als je het zo leest, lijkt het erg simpel en eenvoudig. Of niet?

Actie en ervaringsgerichte methodes. Fear into action.
Naast bovenstaande rationele methodes, kunnen we ook onorthodoxe methodes gebruiken om met angst te leren omgaan door deze te ervaren. Bij oefeningen waarbij men geconfronteerd wordt met de eigen angsten, ervaart men de angsten in het hele lijf en real time. Men kan er niet omheen en men kan zich er niet uit discussiëren. We zijn als mens geconditioneerd om, als we angst voelen, deze te gaan rationaliseren en te beredeneren. We kunnen ons dan weer goed over onszelf voelen. Maar hierdoor stoppen wij de angst nog dieper weg.

In deze oefeningen leer je dat je een keuze hebt als je geconfronteerd wordt met je eigen angst. Je kunt actie nemen in plaats van op een geconditioneerde manier reageren. Je leert dat je door focus, door overtuigd te zijn van je kwaliteiten, ongekende bonnen van kracht kunt aanboren en benutten. Je ontdekt dat je als gewone mens, buitengewone dingen kunt doen. Je leert de energie die van angst vrijkomt te gebruiken om in actie te komen. Amerikanen zeggen dan ook: Transform Fear into Action of Feel the fear and do it anyway. Door om te gaan met de angst die door deze obstakels wordt oproepen, leert men om ook in het dagelijks leven de angst te herkennen en om er effectief mee om te gaan. Meer individuele methodes zoals Neuro-Emotionele Integratie (NEI) neutraliseren relatief snel de emotionele impact van angst. Gevoelige kwesties of triggers die maken dat wij angst ervaren, worden gelokaliseerd en geïntegreerd.

Met behulp van NLP technieken kan men leren op persoonlijke kracht te vertrouwen op momenten waarop het nodig is. Ook kan men leren de emotionele impact van angst kleiner te maken. Je ontdekt dat je als gewone mens, buitengewone dingen kunt doen. Je leert de energie die van angst vrijkomt te gebruiken om in actie te komen. Amerikanen zeggen dan ook: Transform Fear into Action of Feel the fear and do it anyway. Door met onze angst, twijfels en onzekerheid te leren omgaan, doorbreken wij belemmerende emoties, denk- en gedragspatronen. Hierdoor krijgen wij meer toegang tot ons ongekende potentieel, waarvan wij trouwens maar een klein percentage gebruiken. We leren dan continu, op basis van onze eigen natuurlijke, persoonlijke kwaliteiten te ontspannen en optimaal te presteren: in flow-staat.

Drs. J. Marvin Sutherland (1959), HBO personeelsmanagement, Universiteit Organisatiekunde, NLP Master, Neuro Emotioneel Management. Streeft in zijn dienstverlening naar balans in commercie, leiderschap, management én persoonlijke excellentie. Gebruikt zowel klassieke als onorthodoxe methodes om mensen te ondersteunen bij het benutten van hun ongekende potentieel om daardoor organisaties te helpen excelleren.

Marvin Sutherland
Entrepreneurs Academy

Marvin Sutherland

Marvin  Sutherland
Marvin studeerde personeelsmanagement en organisatiekunde aan de UvA en heeft gewerkt bij verschillende middelgrote adviesbureaus. Nu is hij trainer en coach. Thema is voor hem oa "hoe breng je meer klanten binnen en hoe maak je van tevreden klanten enthousiaste ambassadeurs".
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(33 stemmen)
Reacties

henkjan@verkoopsucces.nl

Donders, goed verhaal dat precies verwoordt wat er in je omgaat als je met sales bezig bent. Complimenten.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel