Reacties
Een afwijzing bij koude aquisitie is als het aanbod goed genoeg is alleen een verlies voor degene die het voorstel afwijst en mijns inziens geen afwijzing die negatieve gevoelens oproept.
Na een afwijzing kan je enige tijd later gewoon weer bellen met het voordeel dat andere klanten inmiddels wel hebben en zij nog niet en dat je hun dat voordeel ook gunt.
Ik gebruik dan ook altijd referenties van prospects die eerst zeer negatief waren en nu helemaal positief.
Werkt als een trein.
Rinus beckers
Ik heb in het verleden ook koude acquisitie in Duitsland gedaan en daar had je het zgn. "Anmelden". Mensen bijprospects die de inkoop deden, reserveerden in hun agenda tijd voor acquisiteurs (vaak vaste tijden) en dan kon je je voor die dag en uurtijd aanmelden zonder eerst aan drie personen je verhaal te moeten doen. Dan hoorden ze daar wel of je iets zinvols te vertellen had waar ze ook iets aan hadden. Misschien iets voor Nederland? Zo houd je vanzelf contact met de markt en komt er af en toe vanzelf iets interessants over de vloer.
Beste Victor,
Tja natuurlijk heb je gelijk met afwijzing..een communicatietalent en ondernemerschap, wat in de praktijk 80% van de salesmensen heeft, heeft als schaduwzijde afwijzing...Iemand met veel woorden zoekt verbinding op een omslachtige manier. Je ziet dat bij veel salesmensen.
Je tips gaan voorbij aan het innerlijk waarde talent wat hierachter licht. In de sales is iedereen met erkenning en scoren bezig aan de buitenkant..Ook dus een echt verbindings- of waardetype..Nu juist hier zit de sleutel voor de binnenkant..Je tips van je moet het leukvinden, door douwen, of het raakt toch niet etc..zijn allemaal aan de buitenkant en hebben slechts een kortdurend effect..Ze gaan het toch niet doen...
Aan de binnekant is er dus een natuurlijke verbinding met menselijke waarde..een echt verbindingstype dus..Hier kun je slaesmensen naar terug brengen en dan wordt het ineens "warmcalling", een echte verbinding, ook met de telefoon..Ik ken vele salesmensen die van koud naar warmbellen gegaan zijn en gewoon de lol terug gevonden hebben van de telfonische ONT-MOETING..Niet meer dat heilige moeten, maar echt contact, geen trucks en tips, authentiek contact en netwerk..."WARM BELLEN" dus begint eerst binnen jezelf en dan pas naar buiten en dan weer vv. etc..
Er ontbreekt informatie over de vele leermomenten die ontstaan tijdens koude acquisitie. Daarnaast ontbreken de bekende tips over de wijze waarop de verschillende stappen in acquisitietajecten tot succes kunnen leiden. Kortom, het is een erg beperkt artikel.
Nils Baan
Ik ben het met Robbert van Leerdam eens. Het gevaar van cold calling kan zijn dat je een dusdanig zakelijk automatisme ontwikkeld waardoor de call inderdaad koud wordt en dus bijna net zo goed een opname kunt afdraaien.
Recent betrapte ik me zelf hier op en ben er anders voor gaan "zitten" waardoor het contact weer authentiek werd en er dus een echt of warm contact ontstond. Dit vertaalde zich direct in een beter gevoel ook bij afwijzing.Hierdoor was ik in staat veel langer positief te blijven en ik beleefde er meer plezier aan.en weten allemaal dat enthousiasme verkoopt!!
Wat een ontzettend leuk artikel en wat een herkenbaarheid! Zelf vertegenwoordig ik voor ons bedrijf sins een half jaar de buitendienst en heb deze "angst" ook echt moeten overwinnen. Met een beetje volharding en genietend van de succesjes merk ik dat het bellen steeds succesvoller wordt. Leuke tips, die ook echt toepasbaar zijn!
Een ieder, goede zaken!
Sietse Meijer
Accountmanager Fakkert Zaandam BV
Beste Robbert en Nils,
Dank voor jullie feedback; Robbert: met jouw typologie ben ik niet bekend, maar heb er wel beeld bij. Dit artikel gaat in op 'afwijzing', maar ik ga volledig met je mee dat je moet proberen het 'warm' te maken. Ik verwijs je daarom graag naar een ander artikel van me over 'rapport' krijgen, oftewel de 'klik' krijgen in een gesprek. Jouw typen gebruik ik daar niet, maar wel een aan paar handvaten om het 'warmer' te maken.
Hartelijke groet,
Victor
Beste Winfried,
Terechte kritiek; het is een beperkt artikel, maar over 1 onderwerp: weerstand overwinnen. In de talloze andere artikelen die ik heb geschreven en je op deze site kunt vinden, staan de stappen en leermomenten tijdens koude acquisitie zeer uitgebreid beschreven. Ik vond het niet nodig die hier, in dit kader, opnieuw te belichten.
Groet,
Victor Bonke
Anneke De Groote
Net of er een enorme last van mijn schouders, omdat de schellen van mijn ogen er gewoon door afvielen. Boem. Klinkt stom, maar ik vind het een keigoed artikel, simpel en helder. Bedankt.
Dit is zeker herkenbaar...en toch blijf ik het lastig vinden, maak het denk ik toch te persoonlijk.
Maar uiteindelijk werken deze tips wel. Wat bij mij goed helpt is me er vooraf goed op instellen, wat ga ik doen? en wat is m'n doel? en hoeveel plezier wil ik er aan beleven? werkt over het algeem best goed...mijn motto: laat je ego achter zodra je gaat aqcuireren/verkopen.
Goed artikel, het enige wat ik nog mis is het positieve effect van een 'nee'
Het moge duidelijk zijn dat ik een prospect die mij een 'nee' geeft vele malen interessanter vindt dan een prospect die meteen klakkeloos ja zegt mijn pitch.
Deze prospect zal bij de volgende beller ook direct ja zeggen, wat het opbouwen van een goede zakelijke relatie in de weg staat. Maar de prospect die een nee geeft, daar zult u voor moeten werken. Aandacht geven, moeite in steken, en uiteindelijk het einddoel: een gezonde relatie en het recht om dit een goede klant te noemen. Het moge duidelijk zijn dat je dit niet kan behalen bij de prospect die onmiddellijk een ja geeft.
Kortom, geef mij de prospect maar die 'nee' zegt, hier heb je wat aan!
Mark Hooijmans
Helaas vergeten mijn naam erbij te plaatsen:
Goed artikel, het enige wat ik nog mis is het positieve effect van een 'nee'
Het moge duidelijk zijn dat ik een prospect die mij een 'nee' geeft vele malen interessanter vindt dan een prospect die meteen klakkeloos ja zegt mijn pitch.
Deze prospect zal bij de volgende beller ook direct ja zeggen, wat het opbouwen van een goede zakelijke relatie in de weg staat. Maar de prospect die een nee geeft, daar zult u voor moeten werken. Aandacht geven, moeite in steken, en uiteindelijk het einddoel: een gezonde relatie en het recht om dit een goede klant te noemen. Het moge duidelijk zijn dat je dit niet kan behalen bij de prospect die onmiddellijk een ja geeft.
Kortom, geef mij de prospect maar die 'nee' zegt, hier heb je wat aan!
Vladan
Top artikel!
Cialis En Ligne Maroc Venlafaxine 150mg India Viagra Stl Buy Online <a href=http://curerxfor.com>buy viagra online</a> Usa Online Pharmacy Paroxetine Levitra Pharmacie Sans Ordonnance Comprar Cialis Generico En Andorra
Buy Synthroid No Prescription Needed <a href=http://buylevi.com>is it safe to buy levitra on line</a> Rx India Pharmacies Online Erectile Dysfunction Medications Online Xenical Price
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|