Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid?

Harro  Willemsen
Harro Willemsen
3to1.nl

Stel u  voor. U moet vandaag een klant bellen om te melden dat er iets mis is gegaan. De uitlevering van een aantal door de klant bij u bestelde producten heeft ernstige vertraging opgelopen.

Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid?

U weet van tevoren dat de klant bijzonder pissig zal zijn, omdat zijn productie hierdoor enige dagen stil komt te liggen. Maar ja, u bent al enige jaren zijn accountmanager en aan u de schone taak dit vervelende nieuws mee te delen.

De schuld van de vertraging ligt binnen uw eigen organisatie. Laten we zeggen dat uw afdeling inkoop, die normaal gesproken uitstekend werk aflevert, verkeerde componenten heeft ingekocht bij een leverancier. U heeft doorlopend gecontroleerd of de hele productieorder op schema liep maar u had onmogelijk deze hele stomme menselijke fout kunnen voorkomen. Shit happens, maar productiestilstand bij een klant veroorzaken is wel hele dikke shit. 

Goed, geen getreuzel meer. Het is tijd om de klant te bellen. Maar hoe wilt u het aanpakken? Ik geef u de keuze uit drie opties.

Optie 1: the truth, the whole truth and nothing but the truth
U vertelt onomwonden dat een collega van afdeling inkoop een vervelende fout heeft gemaakt. U maakt duizend excuses en geeft door hoeveel dagen later uw klant zijn producten kan verwachten. Hiervan is geen woord van gelogen, alleen uw klant zal waarschijnlijk uit zijn dak gaan. Zijn productie komt stil te liggen, omdat iemand enorm heeft lopen slapen. Zelf blijft u buiten schot, maar u probeert uw collega van afdeling inkoop met verve te verdedigen. U  belooft 'er alles aan doen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen'. Maar toch, u maakt als 'goed georganiseerde en kwalitatief hoogwaardige organisatie' een enigszins knullige indruk. Toch is er geen woord van gelogen.

Optie 2: u verbuigt de waarheid maar een klein beetje
U neemt als accountmanager de schuld volledig op zich, door te stellen dat ergens in het proces (waar precies, dat gaat u nog uitzoeken) een fout is gemaakt. En u hebt verzuimd dat te controleren. U bent immers het aanspreekpunt voor de klant, dus u wilt de credit voor succes, maar ook de klappen bij blunders. U vertelt de klant u persoonlijk verantwoordelijk te voelen voor de gang van zaken.

Ook bij deze optie  zal de klant flink pissig zijn en wel op u. Maar toch een stuk minder boos dan bij optie 1. Het is immers veel moeilijker om boos te worden op iemand die u al langer kent dan op een anoniem persoon op een andere afdeling. Toch krijgt u de wind van voren en behoorlijk hard. U bent de boosdoener, maar zonder weg te lopen voor uw verantwoordelijkheid als accountmanager. U hebt een klein beetje gelogen, niet veel, maar toch op een aantal details om de pijn iets te verzachten.

Opties 3: u vertelt een bestseller uit het grote smoezenboek
U verzint een briljante smoes, bijvoorbeeld door aan te geven dat jullie zeer kritische kwaliteitscontrole bij de productie heeft moeten ingrijpen. U vertelt het gedegen verhaal, dat bij de uitgangscontrole kleine problemen zijn geconstateerd in de producten die voor de klant bestemd waren. Hierdoor kan er niet meer worden voldaan aan jullie eigen hoge kwaliteitseisen. De componenten moet opnieuw worden geproduceerd, wat enige dagen extra tijd zal kosten. Oftewel, het door u zo bewierookte kwaliteitssysteem gebruikt u om een menselijk fout te maskeren.

Dit verhaal heeft grote voordelen. U staat als accountmanager en bedrijf achter de kwaliteit van uw producten. Uw klant zal ervan balen, maar zal zeker minder pissig zijn, dan wanneer het stom menselijk handelen zou hebben betroffen. Ook heeft uw klant een prima onderbouwing om naar zijn eigen afnemers toe met een goed verhaal te komen. Het enige nadeel: er is geen snars van waar. Een leugen van de bovenste plank.

Voor welke variant  zou u kiezen? De ijskoude waarheid, een klein beetje sjoemelen of gewoon een heerlijke smoes, die de pijn het meest verzacht? Kleine kinderen mogen niet jokken, accountmanagers wel?

De beste keuze
Ik heb in mijn jaren als commercieel professional honderden keren voor deze keuze gestaan, vaak onbewust, soms heel bewust. En meer dan ik aan mezelf wil toegeven, ben ik gegaan voor de gladde smoes. Het grootste nadeel hiervan (naast een onrustig geweten) is dat u een verrekte goed geheugen moet hebben. Ook al uw collega's die in de nabije toekomst contact hebben met de klant over de betreffende kwestie moeten op de hoogte worden gebracht van uw smoes.

De laatste jaren heb ik steeds vaker het smoezenboek dicht gelaten.

Ik ben tot de overtuiging gekomen dat klanten te allen tijde recht hebben op het echte verhaal.

Alle bedrijven en hun mensen doen stomme dingen van tijd tot tijd. En door daar open en professioneel over te communiceren heeft het voor mij op de lange termijn veel goodwill opgeleverd.

Ook wil ik die ene dag nooit meer meemaken. Ik moest een belangrijke klant gaan vertellen dat ik hem diverse smoezen had verteld over de status van zijn lopende opdracht. We hadden zo'n beetje alles verpest aan deze opdracht wat maar mogelijk was. Ik had echter voortdurend de pijn kunnen verzachten door er een mooi verhaal van te maken, tot het moment kwam dat de klant via een nieuwe collega per ongeluk het echte verhaal te horen kreeg. Niks kwaliteitscontrole, gewoon menselijke blunders en dat mocht ik allemaal gaan uitleggen. Ik kon mijn smoezenboek thuis laten en moest met de billen bloot. De blaren doen nog steeds zeer.

Harro Wilemsen
Presentpresents.com

Harro Willemsen

Harro  Willemsen
Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik breng mensen van gemiddeld naar excellerend. Van 1 naar 3. Door training, coaching, workshops, publicaties, presentaties en maatwerkprogramma’s."
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Problemen met Verkopen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(33 stemmen)
Reacties

Ger


Harro, iedere verkoper die zegt nimmer een leugentje gebruikt te hebben doet het nu wéér. Al ging het over de reden van te laat komen ("Had m'n auto uitgeleend...zat vanmorgen het CD'tje van Frankrijk nog in de navigatie")

Als je het laat bij "een verteerbare weergave van de waarheid" dan blijft het tenminste bij de waarheid. Het is vaak belangrijker om te bepalen wat je NIET zegt dan wèl. What's new?

Beter: “Het spijt me van de tijd, ik hoop dat je ondertussen wat werk hebt kunnen doen, ik heb me vergist in het verkeer en achteraf gezien ben ik gewoon te laat vertrokken”.

Als je er voor kiest de schuld te nemen bespaar je een ander de moeite om je de schuld in de schoenen te schuiven en ben je vaak veel eerder sámen naar een oplossing op zoek.

Heel verfrissend als een fout wordt toegegeven vóórdat er om gevraagd wordt. Ben je vaak toch anders dan een ander.

Toegegeven; de mensen die dit onderschrijven zijn stuk voor stuk al eens in zo’n wak gereden. Ook al konden ze goed schaatsen en voelden ze zich thuis op het gladde ijs….

Prima reminder op z’n tijd!

Groet, Ger

Ger

PS
Wat is erger dan van anderen te verlangen dat men voor jou gaat liegen...?

Hans Seneca

Jammer alleen dat de waarheid niet bestaat.

Gaat het niet meer om 'oprechtheid' , 'wat is het doel?' en 'wat bereik ik met het antwoord'?

Alleen maar de waarheid kan ook meer schaden dan goed doen? Heeft niet iedereen weer een ander antwoord (in dezelfde situatie) en wat is dan de 'waarheid'?

(En nu verdedig ik niet de vette leugen, die is natuurlijk niet goed te praten)

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Wat is er zo moeilijk aan gewoon de waarheid zeggen. Op de lange termijn krijg je er een beter contact met de klant door en je hoeft inderdaad minder te onthouden met als extra voordeel (of bonus) een goede nachtrust.

In mijn optiek moet je altijd de waarheid vertellen. Ik zou alleen nooit collega's de schuld geven. Als bedrijf doe je de business samen. Er is een fout gemaakt en de consequenties daarvan zul je als bedrijf moeten nemen. Over het algemeen geeft dat een heel lange klantbinding.

Koert Wijnands |  http://www.bcbwijnands.nl

Piet Sleurink heeft daar natuurlijk groot gelijk in. Naar de klant toe heeft niet een bepaalde persoon de fout gemaakt (tenzij je het zelf bent) maar de firma.

jan reijnders

liegen is het zelfde als van een glijbaan af gaan: het gaat altijd naar beneden, m.a.w. gewoon vertellen zoals het is. Men kent u toch. De volledige verantwoodelijkheid nemen en excuseren en denken in oplossingen.

Karel

Als je vindt dat je er keihard over moet liegen, dan moeten de feiten m.i. wel heel erg zijn.

Ervaring leert namelijk dat klanten, zeker zulke waar je een beetje een relatie mee hebt, toch wel wat gedogen. Uitzonderingen vormen de regel, wel te verstaan.

Als je toch keiharde smoezen nodig hebt, ben je - jijzelf of je organisatie - dan is de reden dat je eigenlijk zó slacht bezig bent, dat zelfs die smoezen maar een pleister op een houten been zijn.
De hoogste tijd voor een heel grondige aanpak.

Ik sluit me aan bij Piet Sleurink. Zonder twijfel: altijd de waarheid.

"Kleine kinderen mogen niet jokken, accountmanagers wel" - helaas is dit voor velen een herkenbaar 'gezegde'...

liegbeest

heey beste mensen. ik heb deze site niet helemaal doorgelezen maar ik moet ergens mij verhaal kwijt. Dit slaat helemaal nergens op om het op deze site te zetten. ( denk ik ) maar ik heb tegen mijn beste vriendinnen gelogen. omdat ik erbij wilde horen. ik weet niet zo goed wat ik moet doen. ik heb gezegd dat ik iemand kende een jongen die ik leuk vond. ik heb smsjes vervalsd en heb een msn account aangemaakt voor hem. Heel verhaal. Maar hij en ik hebben dus verkering gekregen. Maar hij bestaat dus niet. Verzonnen door mijn fantasie zodat ik erbij hoor. Maar nu gaan al me vriendinnen op me hyves vertellen van gefeliciteerd en mijn naam hartje zijn naam. Alleen ik ben bang dat mijn familie erachter komt en dan gaan ze vragen waarvan ik hem ken maar hij bestaat niet eens. Wat moet ik doen?????

rudy

Gouden regel:

Als je altijd de waarheid verteld hoef je nooit iets te onthouden.

Zomer

Als je één keer een leugen verteld, moet je later ALTIJD nadenken. Het risico dat inderdaad het ware verhaal boven water komt is altijd aanwezig. De waarheid vertellen kan/zal pijn doen. Vertel de waarheid en je kan elkaar weer recht in de ogen kijken. Dat is volgens mij de basis voor iedere goede relatie zowel zakelijk als prive!

John Tetteroo

Tja, ik was geen account manager maar wel jaren een klantenservice medewerker.

Ik heb zo enorm veel klanten gesproken met problemen. Van iets simpels tot zeer moeilijk of onprettig. Samen met nog een paar honderd collegea beantworden we vragen zoals. De telefoon doet het niet. Waar blijft de simkasrt. Die telefoon is alweer stuk.
Wij waren het opvangnet voor de afdelingen, incasso, verkoop, reparatie, simkaart en abonementen.
En je wil niet geloven hoeveel leugens er verteld werden en nog worden. Waarom niet gewoon de waarheid. In het systeem werd wel veel gelogd en wist je welke ...smoes er gebruikt was. M aar uiteindelijk moest er iemand met de billen bloot.

Ok ik heb ook wel eens de bezorgers van de post de schuld gegeven, leverancier verwijt dat ze de vraag niet aan konden. Terwijl de werkelijkheid was dat ze vergeten waen de order van de klant door te zetten.

Maar ik vertelde veel liever de waarheid, o.k. Boze klant. Nou lekker af laten koelen. Het probleem zo snel en zo goed mogelijk oplossen en dan de klant bellen om te vragen of het allemaal verder naar wens is gegaan.

Het uit eindelijke resultaat was dat ik klanten binnen hield, vak kaarjes kreeg van de klant. Enik elke dag fluitend naar het werk ging en heerlijk rustig sliep.

Aftersales is nog belangrijker dan sales, waarom?
De klant onthoudt de Service en niet de prijs.
Je mag iets duurder zijn of net zo duur als de colega bedrijven echter is je sales en aftersale een goed lopende machiene dan komen de klanten terug.

Historie Meublen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

In mijn ervaring is het verdraaien van de waarheid een goede manier om je klantrelaties en zaak langzaam het graf in te helpen.

Indien correct en vriendelijk gecommuniceerd, zullen de meeste begrip hebben voor een fout, menselijke fouten...

Koert Wijnands

Aan Liegbeest,

Aangezien je de vraag gesteld hebt, weet je het antwoord ongetwijfeld diep in je hart ook.
Bovendien is de waarheid vertellen nu een prima test om te kijken wat je vriendinnen zijn.

Een bekend gezegde luist: "Wie zijn brillen brandt, moet op de blaren zitten".

Sterkte,
Koert

René van der Zaag |  http://www.zaleco.nl

'Eerlijkheid duurt het langst' is het bekende spreekwoord. Dus dat geldt ook in de verkoop. Het liefste wil je als verkoper van tevoren weten dat iets misgaat en dus proactief de klant benaderen en eerlijk vertellen wat er aan de hand is. Dit heeft als voordeel dat je de smoezen niet hoeft te onthouden. En als je de klant toch aan de telefoon hebt, kun je hem meteen ook inschakelen om te kijken hoe je het probleem oplost. Vaak wordt de soep niet zo heet gegeten als 'ie wordt opgediend.

Errol van Engelen |  http://www.bizzmaxx.nl

Hoe moeilijk het ook is, het verdient toch aanbeveling om altijd de waarheid te zeggen. Dan is die klant maar pissed-off, hij waardeert wel je eerlijkheid. En dat is blijvend.

Harm

Bedankt voor het verhaal.
Zelf ben ik ook voorstander voor de waarheid. Als mijn sup supplier een vertraging heeft waardoor wij te laat moeten leveren, vertel ik dit eerlijk aan mijn klant.
Dit werd mij niet in dank afgenomen door een collega. Volgens hem gaat de klant nu denken dat we niet meer 'in control' zijn.
De klant weet echter dat we bewust gekozen hebben voor sub suppliers, zodat het product goedkoper wordt.

Zelf blijf ik de klant de waarheid vertellen. Liever dit dan een smoes verzinnen waarom het zoveel vertraging oploopt of helemaal geen reden opgeven, want zonder een goede reden, krijgt de klant ook weinig vertrouwen in ons.

Interessant artikel, ben benieuwd waar het toch aan kan liggen.

Inderdaad René, dat is de waarheid (haha) als een koe.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel