Vallen de resultaten tegen? Zit de omzet niet mee de laatste tijd? We geven u vier tips om snel uit het dal te komen.
Eerst nadenken, dan pas tot (nieuwe) actie overgaan Als de verkopen tegen zitten, moet u niet direct tot actie overgaan maar eerst goed nadenken wat er niet goed gaat, waarom en hoe u dit kunt veranderen. Dat is beter dan snel de markt te belagen met opnieuw uw standaard PR-boodschap. Die is misschien wel uitgewerkt.
Succes bestaat uit doelen. Doelen halen = doelen stellen Stel jaarlijks (inspirerende en meetbare) doelen vast en schrijf ze op! Dan pas gaat u ernaar werken.
Leer van andere branches Scan de websites van aanbieders van producten/diensten uit andere branches. Kans is dat ze hun product/dienst beter of pakkender verwoorden dan u(w branche). Haal de goede elementen eruit, pas ze aan aan uw branche. U bent verfrissender en voorkomt standaard boodschappen
Méér verkopen bij dezelfde klant = goede gratis after sales Bouw een goede en stevige relatie op met uw klanten door ze ná de afname van uw product/dienst te blijven voorzien van (gratis) adviezen/tips. Zo blijft u op hun netvlies gebrand en zullen ze u direct weer weten te vinden als de behoefte ontstaat.
Leer door eigen onderzoek Benader klanten en prospects en stel ze vragen om hun behoeften beter op uw netvlies te hebben. De vragen gaan dan over welke problemen ze ervaren en hoe ze dat willen oplossen. Geef ze de generieke uitkomsten (het totaal van alle onderzochte bedrijven) later terug, als dank en/of stuur hen een aardigheidje. Resultaat: ze denken weer aan u, zonder dat u 'pusht'. Én ze zien dat u interesse toont en de klantsituatie als uitgangspunt neemt
Gééf Bedenk een aantal tips die de klant/prospect helpen aan een hogere omzet of lagere kosten. Stuur deze gratis op aan de klant en bel ze na of het cadeautje hen bevallen is. Let op dat u met name gééft zonder direct een tegenprestatie te eisen (gesprek of aankoop). Kijk en zie dat een aantal ontvangers u toch zelf weer gaan benaderen.
Tip Klanttevredenheid bepaalt uw omzet. Het zakelijke succes van uw onderneming wordt bepaald door de mate waarin u uw belangrijkste klanten tevreden weet te stellen. Doe dus jaarlijks een klanttevredenheids-onderzoek.
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
In onze webshop kunnen klanten een review achterlaten, over het door hun gekochte product.
Dankzij een tip op dit forum, heb ik een cadeautje als tegenprestatie aangeboden bij iedere review. Dit werkt uitstekend, we ontvangen zeker 3 keer zo veel reviews als voorheen.
Wij zijn erg lang bezig geweest met het bedenken van een aardigheidje dat absoluut uniek is. Deze hebben wij gevonden in de vorm van een custom-made sleutelhanger in hout, met de voornaam van de klant.
Het is een redelijke investering, maar wij willen perse dat de klant ons niet vergeet, en willen een langdurige relatie aangaan.
Wij geloven dat we op deze manier een 'wow-effect' kunnen creëren, waarbij wij ons duidelijk onderscheiden van de concurrent.
Verkopen aan een nieuwe klant is 5 keer zo moeilijk als aan een bestaande...
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.