Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

De angst voor 'NEE'

Het is algemeen bekend dat veel verkopers bang voor zijn voor het woord NEE.

De angst voor 'NEE'

Het is een voor velen onbekende menselijke eigenschap, dat we een ingebakken patroon hebben, dat we in ons onbewuste automatische gedrag ALTIJD de richting kiezen van 'PIJN' af naar 'PLEZIER' toe.

Niemand houdt van teleurstelling, in dit geval het horen van de NEE, dus gaan we onbewust patronen ontwikkelen, waarmee we hopen dat die ons bij die pijn vandaan houden.

Een veel toegepaste werkwijze die veel verkopers hanteren, is dat ze het verkoopgesprek van A tot Z gaan uitschrijven, met als doel, de klant de mogelijkheid te ontnemen, om de NEE te kunnen uitspreken.

Dit uitgewerkte verkoopgesprek zorgt er voor dat de verkoper zoveel mogelijk aan het woord is om te voorkomen dat de klant een opening vindt om NEE te kunnen zeggen. De verkoper is nagenoeg de hele tijd, dat hij met de potentiële klant aan tafel zit aan het woord en de klant krijgt er geen speld tussen.

Is dit om de klant zo goed mogelijk te willen informeren?

Nee, want de verkoper stelt geen vragen en weet daarom ook nagenoeg niets van zijn klant, dus weet hij ook niet waarover de klant geïnformeerd wil worden. Het gedrag wordt ze ingegeven door een angststrategie om te voorkomen dat de klant NEE kan zeggen.

Weet je waar klanten/inkopers onder andere een hekel aan hebben?

  • Aan vooringenomen en pratende verkopers!
  • Aan verkopers die alleen gericht zijn op zichzelf en op de verkoop
  • Aan verkopers die niet geïnteresseerd zijn in hun gesprekspartner
  • Aan verkopers die zitten te pushen om de order

Even voor de goede orde, ik ben er van overtuigd dat dit soort verkopers absoluut hard werken, misschien wel keihard werken, echter zonder noemenswaardige resultaten.

Als salesmanager of salescoach is het verstandig om deze verkoper te trainen en te begeleiden in de volgende vaardigheden:

  • Het stellen van open vragen
  • Het stoppen met praten en het actief leren luisteren
  • Aan de hand van wat de klant verteld, leren afstemmen op de oplossing die geboden kan worden

Is dit nu de oplossing?

In veel gevallen maar ten dele, omdat het probleem in essentie niet ligt in het ontberen van de noodzakelijke vaardigheden, maar in de angst voor afwijzing.

Hoe kunnen we deze verkopers nu helpen, hoe kunnen we ze ondersteunen op weg naar het succes wat ook zijzelf zo graag willen?

  • Adviseer ze om boeken te gaan lezen die er toe doen, maak ze duidelijk dat werken in de verkoop een keus in zich heeft, om elke dag te leren en jezelf te ontwikkelen.

     
  • Maak ze ook duidelijk dat verkoop niet primair wordt bepaald door de welwillende klant, maar dat succes de begeerlijke factor is die in de verkoper zelf zit.

     
  • Leer ze te kijken naar zichzelf, naar hun denken, naar hun overtuigingen, naar hun gevoel, naar het werkelijke vertrouwen wat ze in zichzelf hebben en leer ze om hulp te vragen en leer ze ook om zichzelf te leren waarderen.

Je kunt namelijk alle verkoopstrategieën onder hun aandacht brengen, je kunt ze het belang van vragen stellen en actief luisteren bijbrengen, je kunt ze volstoppen met productinformatie en vakkennis, echter, als de angst niet wordt weggenomen, zal er niets veranderen, want ze blijven gefocust op de ene, verschrikkelijke, angstaanjagende en alles wegbrekende….NEE.

En waar zit angst verscholen? Precies, in de verkoper zélf.

Hans Oelen
Palaver

Hans Oelen

Hans  Oelen
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(38 stemmen)
Reacties

Davy

Inderdaad. Dit was de verklaring voor mijn tegenvallende verkoopsresultaten in het begin van mijn verkoopscarriere.
Zoveel keer NEE horen heeft me harder gemaakt. Op een bepaald ogenblik maakte ik de klik om er niet meer van wakker te liggen als er een NEE kwam.
Het gevolg was ... meer verkopen.

Heel simpel eigenlijk.

Van een autoverkoper.

René Knecht

Als je echt overtuigd bent dat je je klant wilt helpen moet je ook een nee kunnen accepteren (misschien kun je ook niet helpen?): als de klant voelt dat NEE ook OK is dan zal die je ook vertrouwen en...zul je misschien toch wel kunnen helpen.

Omgekeerd: de klant voelt meteen wanneer je niet tevreden bent met een nee en dus waarschijnlijk gaat pushen/overtuigen/niet luisteren....

Eigenlijk gewoon attitude,
René

Pieter

Een nee is iets waar ik niet voor uit de weg ga. soms zoek ik bij de twijfelaars expres een nee op. Deze vallen (vrijwel) altijd te weerleggen, soms nog door de klant zelf ook. Klanten voelen wanneer verkopers bang zijn voor Nee. Het gaat in mijn beleving om je eigen Mindset. Wat een tip is die ik zelf gebruik is om de klant van te voren te vragen wat hij van het gesprek verwacht. Als hij zegt dat hij slechts informatie wil dan is dat toch ook goed. Aan het eind stel je gewoon de vraag aan de hand van de informatie die hij heeft gekregen of jouw organisatie een bedrijf is waar hij graag zaken mee wil doen. als dat ja is dan kun je zeggen welke producten hem het meest aanstaan. vervolgens filter je alles en soms komt het inderdaad uit op verkoop.

Arnold Steenbeek |  http://www.heart-selling.nl

Het grote verhaal achter nee en onze nee-resistentie verhogen is een goed van de oplossing, maar er zijn twee essentiele andere punten: 1. vind de oorzaak, van je weerstand tegen de nee (kort door bocht effect = meer zelfkennis = meer begrip voor de ander) 2. Nee is slechs een richtingaanwijzer (dat nog niet alles helder en duidelijk is voor de ander/klant) op weg naar Ja. Dus blijf zoeken, en benut desnoods deze 7 principes (ze leveren je goud geld op)

1. Wanneer u verkoopt, laat uw doelstelling los
2. Wanneer u zich voorbereidt, volg uw hart en gebruik uw verstand
3. Wanneer u contact maakt, blijf bij uzelf
4. Wanneer u analyseert, blijf voelen
5. Wanneer u luistert, blijf sturen
6. Wanneer u presenteert, blijf waarnemen
7. Wanneer u afsluit, blijf open staan

Klaas op 't land

Goed verhaal, wanneer de klant tijden een verkoopgesprek of in de afsluitfase NEE zegt , betekent deze NEE niet: "NEE ik wil uw product of dienst niet".
Deze NEE heeft meer achterliggende inhoud , de klant zegt eigenlijk "ik heb nog niet de juiste informatie of koopmotieven om JA te zeggen". Hier ligt dan ook de taak
van de verkoper om door te vragen naar de behoefte en verwachtingen van de klant, zodat hij uiteindelijk JA kan zeggen.

Paul

Inderdaad goed verhaal, maar het gaat nog verder. Verkopen begint met nee. Nee kan ook van jouw kan komen, niet van de koper. Daarmee begint pas de onderhandeling.

Goed luisteren is een belangrijk deel van het geheim. Als je niet weet wat de wensen/problemen/doelstellingen van je klant zijn, kan je ook geen oplossing vinden. Let wel, een oplossing waarbij aan de behoeften van de klant voldaan wordt, zonder concessies (of met zo weinig mogelijk) te doen aan de behoeften van het eigen bedrijf. Veel verkopen is mooi, maar zonder winst heb je er weinig aan. En de klant heeft er op de lange duur weinig aan dat zijn leverancier niet kan overleven omdat hij geen winst maakt.

Kortom, het doel is niet de verkoop op zich, maar de basis leggen voor een langdurige relatie die voor beide partijen voordelen oplevert. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort, dan is nee het beste antwoord...

Hartelijk dank voor jullie mooie reacties en aanvullingen. Het toefje op de taart voor een auteur.

Arnold: Mooi die 7 thema's. Daar wordt ik erg enthousiast van.
Klaas: Je zit inderdaad aan tafel om de klant te helpen een juiste beslissing te laten nemen.

Fijne dag
Hans

Dag Paul,

Hoe daadkrachtig en in zo weinig woorden een essentie neerzetten: Chapeau!!

Hans Schreuder |  http://www.somsautomotive.nl

Het echte verkoopwerk begint pas nadat de klant NEE gezegd heeft

Alexander Israel |  http://www.smda.nl

Precies Hans.
Alles is al gezegd: mooi @Pieter, @Paul en @Arnold.

Ik zie dat een 'Nee' horen wordt gevoeld als afwijzing. Dit kan ver doorwerken tot aan een gevoel van 'zie je wel, ik ben niet goed genoeg' of 'zie je wel, dit bedrijf verkoopt waardeloze producten tegen veel te hoge prijzen'. Een 'Nee' te horen krijgen geeft veel verkopers een vrijbrief om met een vinger te wijzen waaraan het ligt. De 'Nee' heeft vrijwel altijd een oorzaak in het kind-zijn. Het is de Kritische Ouder die gehoord word, zoals het in de Transactionele Analyse heet. Dat maakt bijv. dat iemand niet meer luistert, hij kan het niet. Maar de feiten zijn, zoals jullie al vertellen, heel anders.

Met die vinger wijzen: het gegeven is dat er 3 naar jezelf gaan... Dat besef - dat meer antwoorden bij jezelf te halen zijn dan buiten jezelf - maakt een wereld van verschil.

Uiteraard ook weer voor jezelf :)
Dank

Dag Hans,
Dank voor je reactie.
Ik heb die uitspraak vaker voorbij zien komen, en het zou voor het zelfde geld kunnen zijn, dat het echte 'verkoop'werk juist daarvoor zou moeten plaatsvinden.

Dag Alexander,
Mooie analyse zet je hier neer en dat hier werk aan de winkel is, is duidelijk.

Dag Hans,
Dank voor je reactie.
Ik heb die uitspraak vaker voorbij zien komen, en het zou voor het zelfde geld kunnen zijn, dat het echte 'verkoop'werk juist daarvoor zou moeten plaatsvinden.

Dag Alexander,
Mooie analyse zet je hier neer en dat hier werk aan de winkel is, is duidelijk.

Winn

Jade Winn
Als je zeker weet dat je een heel goed product hebt
dan is een- ja -het gevraagde antwoord en niet een nee.
Ik wil me committeren met alle verkopers die een'' ja ik koop het van je'' en betalen echt d.m.v. het bijschrijven van de geldsom op je bankaccount.
Je geloofwaardigheid van goede verkoop mag niet afhangen
van orienterende mensen die niet de echte kopers zijn.
Jade Winn

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel