Dé vraag voor de verkoper is niet: 'Hoe verkoop ik mijn product/dienst in 2009, maar hoe laat ik mijn diensten aansluiten bij de veranderde vraag. Hieronder vindt u tips en aanwijzingen.
Waar zit het budget? Er is onderzoek gedaan (McKinsey) naar welke producten in trek zijn in een tijd van 'hand op de knip'. Consumentbestedingen zijn beduidend minder in de sectoren restaurants, persoonlijke verzorging en kleding. Men blijft echter onverstoord uitgeven in supermarkten en er wordt zelfs méér uitgegeven aan boeken en ander leesvoer. Daarnaast zijn verzekeringen en gezondheidszorg ook stabiele uitgavenposten in recessies.
Sluit aan! Kijk dan ook of uw product aansluiting kan vinden bij bijvoorbeeld boeken/artikelen/verzekeringen. Stel u verkoopt zakelijke dienstverlening, dan ontwikkelt u bijvoorbeeld een boekje waarin tips staan die verwijzen naar de diensten die u aanbiedt.
► Men is in deze tijden erg hongerig naar de juiste kennis die hen op het juiste pad brengt naar hogere (of stabiele) omzetten.
RTLZ heeft met haar financiële uitzendingen nog nooit zulke hoge kijkers aantallen gehad. Voor hen is deze tijd een zege. Nieuws dus. Misschien ontwikkelt een trainingsbureau wel een nieuwe training genaamd De verzekering tegen vraaguitval of Verzeker uzelf van inkomsten. Maar u hoeft helemaal geen trainingsbureau te zijn. Wees creatief en ga samenwerken met een trainingsbureau dat een programma opstelt en wellicht een trainer beschikbaar stelt om uw dienstenaanbod te verkopen in een gratis training aan prospects. De training geeft gratis gewenste kennis aan de prospect.
► U geeft wat weg. Dat waardeert de prospect.
Maar tegelijk maakt u hem bewust van uw product. De term 'verzekeren' is goud waard momenteel. Koppel dit aan uw dienst.
Wat men écht van u wil zien en horen En nu raken we de kern van waar mensen in het huidige klimaat naar op zoek zijn.
We zoeken allemaal naar mensen die ons de weg kunnen wijzen. Mensen die ons vertellen dat we eruit gaan komen. Mensen die informatie hebben en een manier van praten/schrijven waar wij weer door worden gemotiveerd.
Vertel ons wat we kunnen verwachten. Vertel ons hoe wij ons moeten verzekeren tegen Nee-zeggers. Laat ons zien hoe we kunnen vechten voor omzetbehoud. Inspireer ons hoe het doemdenken te counteren. Vertel hoe we snel weer gelukkig worden.
Handleiding voor geluk Als u niet gelukkig bent, ofwel u laat zich teveel meeslepen door de negatieve berichtgeving en negatieve stemmingen van anderen, dan bent u ook geen goede verkoper. Men moet blij van u worden, zeker nu. Maar wat doet u om blij en energiek te blijven?
Een aantal tips (bron: FD Persoonlijk 29 december 2007, pg 9):
Breng veel tijd door met dierbaren
Minder contact met negatief ingestelde mensen
Kijk minder journaal
Meer proberen te genieten en goed nieuws uitgebreid vieren
Regelmatig bedenken wat er allemaal goed gaat
Afwijken van routine
Regelmatig sporten
Leren vergeven (wrok geeft veel negatieve energie)
Minder tijd besteden aan kortstondig plezier en meer aan goede daden voor anderen
Proberen niet teveel in te weinig tijd te doen ('te weinig tijd' stress)
Het positieve van vervelende situaties inzien (en bedenken dat het veel erger had kunnen zijn)
Dankbaarheid tonen en uzelf en anderen regelmatig complimenten geven
Lees boeken over de maakbaarheid van geluk (zoals bv Sonja Lyobomirsky, Martin Seligman, Stefan Klein).
Tip Leer tegenslag als tijdelijk zien en leer van dingen die niet goed gaan
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Een artikel wat vele MKB ondernemers 'kruideniers' eens een paar keer moeten lezen, leg het onder je kussen, zitten veel bruikbare tips in. Goed artikel !
Kleine toevoeging : Tip
Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen.
Dit artikel is helemaal top.
Een andere manier van denken leidt tot andere woorden en andere woorden leidt automatisch tot ander gedrag. Ander gedrag brengt je vervolgens weer andere resultaten.
Ook een mooie quote van Ton: Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen.
Groeten
Hans
Jacques Bonneur
Altijd weer de moeite waard, het lezen van Richard van Houten.
Groeten,
Jacques
farouk
Zeer goed stuk. Hoewel positivisme in bepaalde gevallen ook negatieve gevolgen kan hebben wanneer het een schaduw werpt over realisme. Afgezien van dat kun je natuurlijk beter een halfvolle glas hebben dan een halflege ;)
gegroet,
farouk
Frank Plas
zeer bruikbaar en diepzinnig, hier heeft elk mens iets aan om een dankbaarder gelukkiger beter mens te kunnen worden.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.