Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders?

Drempelvrees, spreekangst, plankenkoorts - allemaal namen voor hetzelfde verschijnsel: de aanwezigheid van adrenaline in uw lichaam. Communicatiedeskundige David Bloch werpt een onorthodoxe blik op dit verschijnsel – en biedt oplossingen.

Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders?

De bekende symptomen van dit verschijnsel zijn bijvoorbeeld zweten, trillerigheid, hoog, ondiep en snel ademen, behoefte om naar de WC te gaan, misselijkheid.
Deze symptomen zijn normaal en gezond bij een verhoogd adrenalinepeil.
Hoe komt zo'n verhoging?
Eenvoudig gezegd is de plotselinge aanwezigheid van adrenaline het bewijs dat u op het punt van een groeimoment staat, op het punt waarop u zou kunnen 'vechten of vluchten'.
De adrenaline geeft u de extra kracht om een van deze twee te doen.
Anders gezegd, een verhoogd adrenalinepeil is noodzakelijk om uw pres(en)tatie te leveren!

Uw houding
Hoe staat ú tegenover deze verschijnselen? Wanneer u allerlei benamingen – zoals in de inleiding van dit artikel – begint te gebruiken, maakt u de weg vrij om de situatie te verergeren.
Op dat moment schakelt u uw hele geschiedenis van enge gedachten in en uw fantasie krijgt de vrije hand, vaak zelfs de overhand.
Wanneer u in echter in staat bent om simpelweg tegen uzelf te zeggen: Aha, ik heb adrenaline in mijn lijf! – dat wil zeggen, eenvoudig constateren wat er is op dat moment, zonder er enig oordeel over te vellen – dan bent u op een gezondere weg.
Het is normaal, en het waarom van angst is minder belangrijk dan ermee om te leren gaan.

Tips

  • Houd uw gedachten omtrent uw optreden positief. Als u negatieve beelden kunt oproepen, dan bent u evengoed in staat om positieve beelden te vormen.
  • Ga indien mogelijk van tevoren naar de presentatielocatie. Ga op het podium staan. Doe alsof u tijdens het optreden de zaal inkijkt. Zie alle gezichten. Beheers uw reacties (blijf vooral ademen!) en gevoelens (maak ze positief) – en aanvaard in uw gedachten een denderend applaus. Déjà vu bestaat immers alleen bij gratie van gedachten die u eerder heeft gehad!
  • Besteed bij het presenteren bewust aandacht aan uw ademhaling. Degenen die mediteren zullen zeker de kracht van de juiste (buik)ademhaling kennen. Beter ademhalen kunt u leren! Besef ook dat lucht de brandstof van uw stem is. Besteed meer aandacht aan het diep uitademen, en het inademen gaat vanzelf!
  • Ga voor de spiegel staan ... en kijk ... zou u graag van deze persoon een presentatie willen bijwonen?

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(16 stemmen)
Reacties

Geert

Bedankt voor de goeie tips.
Af en toe es stil staan met wat we bezig zijn werkt
constructief!

Onorthodoxe groeten


Da's nou een heerlijk eenvoudige, duidelijke reactie, Geert!
Dank je.

Ja, ik kan anderen weinig 'leren' - de meeste mensen weten het al, maar hun focus ligt elders.
Het draait o-zo-vaak alleen om 'her-inner-ing'.

Een onorthodoxe groet terug,

DAVID

Lilian van der Gugten

Geweldig artikel David. Niet alleen voor beginnend sprekers maar zeker ook voor meer ervaren sprekers nog steeds toe te passen. Deze informatie kunnen we ook heel goed gebruiken binnen Toastmasters!

Groet,
Lilian.

Dank je, Lilian, voor dit aanvullende inzicht in het werk van Toastmasters - een organisatie die ik overigens van harte aanbeveel aan degenen die verder willen met hun 'openbaar gezicht' en wel binnen een krachtig, internationaal kader.

Hartegroet,

DAVID

Maurice Heeremans |  http://www.deondernemervertelt. nl

Mooi zoals je beschrijft hoe je negatieve gevoelens en beelden zelf kan transformeren tot postieve. Just do it!


Wat fijn, Maurice, dat je mijn tekst waardeeert.
Het is inderdaad zo bijzonder HOEVEEL mensen in staat zijn om negatieve beelden te creëren en negatief te praten, en voorbij gaan aan het feit dat ze een keus hebben en POSITIEVE beelden mogen creëren en POSITIEVE taal hanteren.
Ja, 'JUST DO IT' (de oude leus van Nike) is zeker hier op z'n plaats!

Voor andere lezers: bij Omroep Almelo interviewt Maurice ondernemers en is wekelijks verantwoordelijk voor een boeiend programma met als titel 'De Ondernemer Vertelt'.

Hartegroet,

DAVID

Wilfred

Wat is het toch helder, David. Stil staan bij wat je voelt en dat omzetten naar positieve gedachten. Heel praktische tips en die niet alleen voor het podium gelden!

Wauw, wat een reactie van Wilfred!
Hier ben ik HEEL blij mee.
Want inderdaad, het gaat om het simpele feit dat we onmogelijk NIET kunnen communiceren. Ofwel: we communiceren de hele tijd.
En, wil je liever positievelingen of zeikerts om je heen?
Heel eenvoudig ...

Lang leve de keus én bewustwording!

Dank!

DAVID

Paul Strikwerda |  http://www.nethervoice.com

De Amerikaanse presentatietrainer Ron Hoff schreef een bestseller, getiteld: "I Can See You Naked."

Daar moest ik aan denken toen ik jouw tips las, David. Niet dat het m’n wens was om je als Adam op een podium te zien staan, maar Ron's remedie tegen plankenkoorts is op z'n minst onorthodox: visualiseer je publiek in hun geboortekostuum. Stel je voor...

De naakte waarheid is, dat ook zeer ervaren sprekers (en musici) nog altijd vlinders in hun buik krijgen, voordat ze voor het voetlicht treden. Het is een natuurlijke reactie. Voor sommigen werkt het verlammend. Anderen krijgen juist een kick van dit gevoel.

Nervositeit komt vaak voort uit onzekerheid, gebrek aan zelfvertrouwen en een gebrek aan coaching. Een gedegen voorbereiding is voor mij één van de belangrijkste manieren om spreekangst tegen te gaan.

In de Angelsaksische landen is de cultuur van het debat veel meer ingeburgerd dan in Nederland. Scholen en universiteiten hebben “debate clubs” die het tegen elkaar opnemen. Van jongs af aan leert men de kunst van het argumenteren en een publiek bespelen.

Als die stijve, nerveuze Hollanders daar een voorbeeld aan zouden nemen, dan zouden heel wat mensen meer comfortabel, open en bloot voor een groep staan.


Hah, die Paul uit de VS met zijn rake opmerkingen vanuit zijn eigen ervaring én een andere cultuur waar 'public speaking' meer ingeburgerd is dan in NL.

Over de vlinders: het is mijn stellige ervaring dat zowel ervaren als minder ervaren sprekers vlinders in de buik voelen.
Met dit verschil: de ervaren sprekers weten de vlinders allemaal in dezelfde richting te laten vliegen!

Het begrijpen van het fysiologische proces - dat ik in mijn boek "Stress Overwinnen" beschrijf - maakt het hanteren van de adrenaline veel makkelijker.

Dank voor je toevoeging, Paul!
Voor andere lezers: een bezoek aan Pauls site is een ware belevenis, een aanrader.

Hartegroet,

DAVID

Bart van der Vliet

Goed artikel, David. Ik heb best wat ervaring met public speaking maar dit helpt zeker - ik ben toch nog altijd best zenuwachtig. Ik heb een belangrijke speaking engagement over twee weken en dit gaat helpen! Groet en dank! Bart


Daar gaat het om - Bart leest en ziet meteen de toepassing in de praktijk.

Het algemene 'presentatiebewustzijn' is laag.
Mijn tips en advies zijn doelgericht en wérken om dat bewustzijn te verhogen.

Pas dán is verandering mogelijk.

Tip bij het schrijven van dit soort reactie:
- de tekst altijd opslitsen: nieuwe regels en witregels verhogen de leesbaarheid.

Hartegroet,

DAVID

Henk de Gruiter

David,
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden en goed dat jij dat doet.
Dat denkbeeldige applaus is een heerlijk vooruitzicht en weg is de bibber.
Bedankt.

Dank, Henk, voor je commentaar!

Inderdaad - het is een kwestie van: waar gaat de aandacht naar toe.
De meeste sprekers zijn zo bezig met hun PP en de inhoud dat ze geen tijd/aandacht hebben voor ... de spreker, de werkelijke drager van de inhoud.
De 'innerlijke voorbereiding' is feitelijk belangrijker dan wat op het scherm verschijnt.
Maar zoals met zoveel zaken lijkt het makkelijker om juist het verkeerde ding te doen ...

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel