Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

De vraag

Mensen zijn gehecht aan routine, aan het bekende, tot in het absurde. In het verkopen geeft dat slechte resultaten. Mijn advies: maak van veranderen uw routine.

De vraag

Er is een vraag waar ik reeds geruime tijd mee worstel. Het is geen welomschreven, duidelijke vraag. Het is veeleer een gevoel van verwondering, van onbegrip. Ik kwam de vraag op het spoor nadat ik lange tijd een gevoel van onbehagen had ervaren bij mijn dagelijkse taken. Uiteindelijk probeerde ik de vraag op een andere manier te verwoorden. Op een manier die los staat van wat ik dag in, dag uit doe.



De vraag
Hier komt ze dan, de vraag:

Waarom drukken mensen harder op de knopjes van een afstandsbediening, wanneer de batterijen leeg zijn?.

De vraag zal u mogelijk verbazen in deze vorm, maar denk er even over na. Ik kan het ook anders formuleren:

Waarom blijven mensen proberen hun auto te starten wanneer de benzinetank leeg is?



Vindt u dit een vreemde vraag? Een zinloze verwondering? Ik niet. Voor mij is het een fundamentele vraag. Een vraag naar de zin van wat we doen. Meer nog, een vraag naar het grote waarom:  WAAROM blijven we dingen doen, ondanks dat we weten dat ze niet werken?



Vertragingsmechanisme
Het lijkt op een vertragingsmechanisme. Iets binnenin ons wil het bestaande vasthouden en weigert iets nieuws te proberen. Zelfs als de dingen die we doen niet werken, blijven we verder gaan, blijven we proberen om ze 'beter' te doen, in de hoop toch resultaten te behalen.



We hebben deze reflex bij kleine problemen (zoals de afstandsbediening) die we snel kunnen oplossen door de batterijen te vervangen. En we besmetten er anderen mee. Geheid dat er iemand in de buurt is die zegt Laat mij eens proberen. We hebben deze reflex nog sterker bij de 'grotere' zaken.

Werk


Regelmatig zie ik verkopers en managers die dezelfde reflex vertonen in hun werk. Men heeft een systeem dat ooit werkte, maar dat steeds minder resultaten oplevert. Iedereen weet dit. Het is overigens normaal. De wereld verandert steeds sneller, we moeten dus mee.



Maar de impact is hier groter.

Het vertragingsmechanisme houdt ons tegen bij het veranderen van onze aanpak.

We willen zelfs niet naar een andere oplossing kijken. Veel liever proberen we de gekoesterde aanpak te verfijnen en te verbeteren, in de hoop alsnog tot resultaten te komen.



Alles werkt tegen


En alles om ons heen schijnt te bevestigen dat we goed bezig zijn. We vertrekken immers van een vast beeld van wat de oplossing is (de oude aanpak verbeteren). De resultaten zijn steeds en zonder uitzondering moordend.



Wanneer we ten slotte beseffen dat we onze aanpak moeten veranderen, lijkt het vaak te laat. En dan geven we op… We nemen een defensieve houding aan, we begraven ons in ons gelijk en we zoeken een andere baan. Daar kunnen we opnieuw beginnen en plots is de mogelijkheid om te veranderen daar. Een nieuwe omgeving, nieuwe collega's… Nu werkt alles mee!



Verliezen we iets, of winnen we iets?
De echte oorzaak zit in ons zelf. Wij zijn het die volharden in ons gelijk. Maar waarom dan toch? Wat is er zo moeilijk aan veranderen? Het is niet zozeer het veranderen dat moeilijk is, het is het opgeven van wat we hebben, dat bijna onoverkomelijk is.



Maar geven we echt wel iets op? Verliezen we iets? Niet echt. We stoppen met iets dat niet of niet voldoende effect heeft. Eigenlijk winnen we er dus bij. Ik merk bij het coachen dat indien iemand er in slaagt dit te begrijpen, plotseling alles mogelijk wordt.

Probeer het eens


Probeer het eens voor uzelf. Zoek een routine die u blijft aanhouden, maar die in realiteit geen resultaten meer oplevert.

Probeer een nieuwe routine te bedenken, en stop rigoureus met het oude. Zoek als eerste experiment iets wat niet echt belangrijk is. Evalueer de resultaten en neem een volgende stap. Zoek een routine die al wat meer belang heeft.

Na verloop van tijd zult u merken dat veranderen een routine geworden is. U zult sneller aansluiting vinden bij resultaten en succes en u zult niet langer schromen om nieuwe zaken te proberen en op hun merites te beoordelen.




Peter Stinckens

Peter  Stinckens
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Problemen met Verkopen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(42 stemmen)
Reacties

Gerbrands

de Borenkoning

complimenten ! hier bij in tekst het geluid wat er bij hoort: klap klap klap klap klap klap.

Evert

Een van de meest zinvolle inzichten die ik in lange tijd gelezen heb.

Astrid Houtappels |  http://www.commonsquare.nl

Wat een geweldige analyse en goed om dit inzicht in veel situaties, ook vanuit verkoopoogpunt, in het achterhoofd te hebben.

John Tetteroo

Hoera, eindelijk iemand die snapt.
Heren management open een de oren en de ogen.
Zeker als er een klantenservice bij u zit, een callcenter draaiende houdt.

De mensen op de werkvloer hebben gouden tips, gratis. Luister eens mee een uurtje. Heus je gaat er niet dood van.

Het levert heel veel inzicht op, ook zal de medewerker het erg waarderen. Beide om de koffietafel ideeën uitwisselen en nieuwe strategie uit proberen.

Ooit in een grijs verleden was er een hele klein telecom bedrijf waar ditvstandaard was. En is nu 1 van de top 3 telecom bedrijven in nederland en ik ben er trots op dat ik daar heb mogen werken en BEN is er nog steeds.

Waarom omdat wij met de directeur koffie dronken. Met de supervisor en afdeling directeur gewoon open communiceerde en niemand bang was om iets totaal nieuws te proberen als de 1e aanpak niet werkte na een aantal maanden.

Bob Schouten |  http://about.me/Bob_Schouten

Erg mooi artikel Peter, meer van dit!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel