Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Als de klant nee zegt: niet doordrammen

Als de klant nee zegt, dan begint de verkoop pas - de meest bizarre tegeltjeswijsheid uit de wereld van de verkoop.

Als de klant nee zegt: niet doordrammen

Als de klant nee zegt, heeft hij daar een reden voor. U moet dan niet doordrammen, want dan verlaagt u zich tot het niveau van de hardseller. En verspeelt u wellicht een levenslange relatie met de klant.

Wanneer de klant/prospect nee zegt, betekent dat in vrijwel alle gevallen dat u in de fase van behoeften ontdekken, het inventariseren, ergens een fout heeft gemaakt.

Wie is de klant?
In deze allerbelangrijkste stap in het verkoopgesprek moet u proberen alles te weten te komen over de klant. 
Simpel gezegd:

  • wie is hij
  • wat doet hij
  • wat wil hij
  • wat zijn zijn ideeën
  • zijn problemen
  • zijn ambities
  • wat is zijn (financiële) potentie.

Wanneer al deze punten goed zijn geïnventariseerd, dan kan een juist aanbod komen, ondersteund met de juiste argumenten. En als dit allemaal goed gebeurt, dan zal de klant zelden nee zeggen.

Tip
Vervang het onzinnige tegeltje door een nieuwe: Beter inventariseren leidt tot de order!

Richte Lommert
Richtelommert.nl

Richte Lommert

Richte  Lommert
Richte Lommert heeft meer dan 40 jaar verkoopervaring, van verkoper tot directeur van een opleidingsinstituut voor verkopen. Hij is de auteur van de bestseller "Alles over Verkopen", waarvan inmiddels ruim 40.000 exemplaren zijn verkocht.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Moeilijke klanten, Klantbehoefte
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,9
(14 stemmen)
Reacties

Eveline Kubbenga |  http://www.kubbenga-juridisch.nl

Als de prospect 'nee' zegt, is het bovendien respectloos om door te gaan met willen verkopen....

Jacques Bonneur

Dit is heldere, nuchtere taal !

Frank van Lierop

Als de klant nee zegt, is er miscommunicatie tussen de vraag en het aanbod. Het lijkt mij niet meer dan logisch om te achterhalen waarom de klant nee zegt en wat er nodig is om de klant wel positief te laten antwoorden. De verkopende partij heeft tijd en dus geld gestoken in de klant en mag toch de achterliggende reden van het antwoord vragen. Vervolgens is het toch redelijke als je wilt kijken waarmee je de klant dan wel mee van dienst kan zijn.
Dit heeft wat mij betreft niets te maken met doordrammen maar met een open en goede communicatie tussen twee partijen. Blijkbaar is de verkoper niet in staat geweest om het exacte probleem te achterhalen en wil hij in de toekomst van waarde zijn zal hij toch eerst de klant beter moeten leren begrijpen.

Sebastiaan

@ Frank

Helemaal eens met jou

@ Richte

Ik ben het met je eens dat wanneer een klant nee zegt er waarschijnlijk iets niet goed is gegaan in 1 van de fasen van het verkoopgesprek namelijk het inventariseren.

Toch vind ik het slecht van een verkoper, dat wanneer een klant nee zegt, hij niet verder gaat. Je kunt op verschillende manier op een nee respons geven.

Nogmaals ik ben het eens met je dat wanneer een klant nee zegt hij iets niet goed heeft gedaan in het verkoopgesprek, misschien bij het inventariseren van de wensen of behoeften / verkooppresentatie iets niet aan bod is gekomen dat een doorslaggevende factor is om toch tot koop over te gaan.

Vaak hoor ik in mijn branche dat wanneer iemand wat uitlegt over een aanvullende garantie op een product, de klant al gauw nee zegt. Wanneer dit gebeurt heb je 2 mogelijkheden. 1. Je stopt met het "Doordrammen" en verkoopt geen aanvullende garantie erbij, met als gevolg dat wanneer de klant met schade weer terug komt met het product, hij aangeeft dat hij toch wat meer had willen weten van de verzekering. 2. Je vraagt de klant wat de reden is waarom hij niet tot aanschaf wil overgaan, wanneer men de achterliggende reden weet, kan men hier men bepaalde argumenten op ingaan.

Wanneer je zelf niet overtuigd bent van het nut van iets, zal je al gauw stoppen met verkopen en dus niet "Doordrammen". Door veel te vragen kun je veel verkopen en zo de klant helpen. Wanneer ik echt vind dat het de klant ten goede komt, dan zal ik dit ook duidelijk laten merken.

Verkopen = helpen
Doordrammen = herhaadelijk naar iets vragen, waar iemand geen zin in heeft. Wanneer je de klant aan kunt tonen dat het "zin" heeft is het dus geen doordrammen meer maar helpen.

Zo dat was een hele lijst, graag jullie reacties.

Eveline Kubbenga |  http://www.kubbenga-juridisch.nl

Een klant zegt 'nee'. En als de verkoper wil weten wat de reden van de afwijzing is dan manouvreert hij de prospect in een positie dat hij zich moet rechtvaardigen of moet nadenken waarom hij 'nee' zegt.

Verkopers moeten maar zo volwassen zijn om een 'nee' als 'nee' te accepteren. Gaan ze dan door dan zijn ze aan het pushen.

Zorg ervoor dat een prospect niet bot 'nee' gaat zeggen. Volgens mij was dat de boodschap van Richte Lommert.

Dick

Als je bij 'nee' moet stoppen met verkopen, wat maakt verkopen nog een vak dan?

Zoals Frank zegt is het heel nuttig voor beide partijen om uit te zoeken waar het verschil tussen vraag en aanbod ligt.

Sebastiaan

@ Eveline,

Manouvreren ? Pushen ?

Een verkoper is ook maar een mens, die maakt ook fouten. Hij kan soms belangrijke informatie vergeten of andere fouten maken waardoor mensen in eerste instantie nee zeggen.
Het zou eigenlijk niet mogen, maar het gebeurt toch.

Als ik netjes aan iemand vraag: "Mag ik u vragen wat de reden is voor u om het niet aan te schaffen "? Vind je dat dan manouvreren of pushen ? Ik leid bij die vraag niemand in een hoekje, ik vraag alleen wat de bepaalde reden ervoor is. Wanneer diegene een reden heeft, zal ik hem er netjes voor bedanken, wanneer die reden te weerleggen is zal ik dat de klant ook aangeven. Helder en eerlijk zaken doen is een belangrijk onderdeel van verkopen.

Iemand zal pas tot koop overgaan, wanneer diegene vind dat hij het nodig heeft. Wanneer je dus niet aanspreekt op zijn wensen of behoeftes, ben je verkeerd bezig. Dat is opzich dom, nog dommer is het wanneer een verkoper iemand niet vraagt waarom hij iets niet wil.

Ik denk dat de beste verkopers, juist deze vraag vaak stelden, om zo erachter te komen hoe ze hun verkoopgesprek nog beter kunnen laten verlopen en waar ze fout zitten om zo de fouten in de toekomst niet meer te laten gebeuren.Laten we wel wezen, soms heeft iemand gewoon geen behoefte aan het product, maar dat weet je pas wanneer je die vraag hebt gesteld.

@ Richte,

Ik denk dat u met al u verkoopervaring ook niet altijd meteen bij de eerste nee, het accepteerde toch ? U wou u product/dienst ( wat dat dan ook mocht zijn) bij de mensen onder de aandacht brengen zodat ze hiervan profijt van kunnen hebben.

Een topverkoper probeert zichzelf juist altijd te verbeteren in zijn kennis van zijn product/dienst maar ook van verkopen. Een topverkoper leest boeken, wisselt ervaringen uit van zijn product/dienst, gaat naar seminars. Een topverkoper zal zichzelf evalueren wat bij het verkoopgesprek goed ging en wat beter kon. Dat laatste kan hij misschien nog wel het makkelijkst vragen aan de klanten waaraan hij verkoopt.

Mark

Hallo,

Afhankelijk van hoe het loopt, pas ik de stelregel van drie maal nee toe.

En wat is nee? Bijvoorbeeld;

Nee, helemaal niet en waarom ?
Nee, nu niet! Wanneer wel?
Nee, wat niet? Waarom niet?

Vergeet niet te blijven glimlachen, men dient lol in het werk te hebben en sta voor de firma (in) waarvoor je werkt.

Als men tijd heeft om te luisteren kunnen vaak al een hoop nee's omzeild worden en eventueel aangegrepen worden voor een, voor de klant geldend argument.

Uiteraard niet als een kip zonder kop blijven drammen, wel nadenken!

Anders krijgt men last van het ouder-kind probleem;

Een kind wat blijft drammen of zelfs dreinen, wordt op een bepaald punt ZONDER opgaaf van reden (nul info dus naar zijn/haar kamer gestuurd.

Vriendelijke groet, MArk

Frank van Lierop |  http://www.bsu.nl

Een interessante discussie.

Een duidelijk verschil tussen Eveline (wellicht vaak de klant vertegenwoordigende?) en diverse verkopers.

Natuurlijk heeft de klant het recht om nee te zeggen, echter indien er een wederzijds respect is, dan begrijpt een klant dat de verkoper geïnvesteerd heeft in hem. Wil een onderneming succesvol zijn dan zal het rendement van alle investeringen zo hoog mogelijk moeten zijn. Dit is ook weer in het belang van de klant, want als het rendement hoog is kan de leverancier scherp aanbieden.

Daarnaast verwacht ik als klant dat mijn leveranciers voor mij knokken en mij zo goed mogelijk van dienst zijn. Als mijn (mogelijke) leveranciers na één tegenslag afhaken dan ben ik in ieder geval overtuigd dat mijn "nee" de juiste was. Doorzetters worden veelal gewaardeerd, doordrammers niet.

Er is niets mis met doorvragen mits er wederzijds respect blijft en er vooral goed geluisterd wordt naar wat er wordt verteld.

Erik Slotboom

Een zeer interessante discussie. Met deze woorden wil ik me aansluiten bij die van Frank van Lierop.

Al jaren ben ik een trouw volger van Richte Lommert. heb alle drukken van zijn boeken stuk gelezen. Daarom even een tip;

100 (honderd!) vragen die men zichzelf moet stellen als men de order heeft gemist. Ik durf voor de volle 100 (honderd!) procent te stellen dat wanneer men eerlijk is, er met sowieso 1 van deze vragen, al wel uitkomt waarom de klant nee heeft gezegd.
Natuurlijk is er ook een factor die domme pech heet. Maar zelfs die is van te voren te verkleinen. Hiervoor een voorbeeld;

Op de terugweg van een grote klant in het zuiden van Duitsland nog even langs een prospect. Hiermee een goed en leuk gesprek gehad. De afsluiting zat bijna in de pocket tot hij zei: ik ben helaas niet de enige die beslist, mijn compagnon die ik dom genoeg 50% van de zaak heb gegeven beslist ook mee.
Tsja en die zat er dus niet bij.

Afijn einde is bekend. Compagnon komt eraan kijkt op de website van de concurrent en besluit niet met ons in zee te willen. Doei.

Ik had me vooraf moeten moeten vergewissen of alle beslissers aanwezig zouden zijn bij het gesprek, dan was me dit niet overkomen.

Toch een falen.Kan bij de 100 vragen worden bijgeschreven. Worden het er 101.

Nog een vraagje aan dhr. R. Lommert; voor al mijn resellers in Duitsland zou ik graag uw boek als welkomstgeschenk willen geven. Maar ja de taal he?
De vraag luidt dus: Zijn er al anderstalige uitgaven van uw onvolprezen boek?

Erik Slotboom

Een zeer interessante discussie. Met deze woorden wil ik me aansluiten bij die van Frank van Lierop.

Al jaren ben ik een trouw volger van Richte Lommert. heb alle drukken van zijn boeken stuk gelezen. Daarom even een tip;

Achter in zijn boek staat het hoofdstuk: 100 (honderd!) vragen die men zichzelf moet stellen als men de order heeft gemist. Ik durf voor de volle 100 (honderd!) procent te stellen dat wanneer men eerlijk is, er met sowieso 1 van deze vragen, al wel uitkomt waarom de klant nee heeft gezegd.
Natuurlijk is er ook een factor die domme pech heet. Maar zelfs die is van te voren te verkleinen. Hiervoor een voorbeeld;

Op de terugweg van een grote klant in het zuiden van Duitsland nog even langs een prospect. Hiermee een goed en leuk gesprek gehad. De afsluiting zat bijna in de pocket tot hij zei: ik ben helaas niet de enige die beslist, mijn compagnon die ik dom genoeg 50% van de zaak heb gegeven beslist ook mee.
Tsja en die zat er dus niet bij.

Afijn einde is bekend. Compagnon komt eraan kijkt op de website van de concurrent en besluit niet met ons in zee te willen. Doei.

Ik had me vooraf moeten moeten vergewissen of alle beslissers aanwezig zouden zijn bij het gesprek, dan was me dit niet overkomen.

Toch een falen.Kan bij de 100 vragen worden bijgeschreven. Worden het er 101.

Nog een vraagje aan dhr. R. Lommert; voor al mijn resellers in Duitsland zou ik graag uw boek als welkomstgeschenk willen geven. Maar ja de taal he?
De vraag luidt dus: Zijn er al anderstalige uitgaven van uw onvolprezen boek?

Het is wel tegeltjeswijsheid. Hoe meer je doordramt des te meer men dat artikel niet meer wil kopen en misschien nooit meer komt. Hoe meer je iemand van de koop afhoudt des te meer de klant zal toegeven. Of dat was zo in de autoverkoop dat als je minpunten opnoemde over die auto of dat merk des te meer men wou kopen.

Eveline Kubbenga |  http://www.kubbenga-advocatuur.nl

Tegeltjeswijsheid is misschien clichématige, maar het kan nog altijd een leidraad zijn voor slim en toekomstgericht handelen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel