Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart?

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Een deal sluiten is een feest. Bij een feest hoort natuurlijk taart. Maar wie krijgt het grootste stuk? Dát is de cruciale vraag binnen het commerciële proces en de onderhandelingen.

Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart?

“Het is te duur” en “Als we zaken gaan doen dan moet de prijs echt wel zakken.”
Dit zijn veel gehoorde bezwaren die het feest flink kunnen verstoren.
Dan zit je daar als verkoper in de wetenschap dat je alles wat je de klant aan korting geeft, domweg kwijt bent aan inkomsten. En dat is nu net niet de bedoeling, toch?

Een verborgen wens
Wat zegt een klant eigenlijk? Of beter gezegd: wat bedoelt hij eigenlijk met die vraag?
Hij zegt wel dat het te duur is, maar in feite wil hij een zinvolle investering doen en bedoelt daarmee ‘maak de voordelen voor mij eens helder en duidelijk’. Dit betekent dat het bezwaar in feite een wens is en dat is dan een veel positievere benadering. Bovendien is het leuker om daar een oplossing voor te vinden. De klant heeft een wens en is bereid daarover te praten.

Blijkbaar vindt de klant de taart nog te kaal. Met andere woorden, de voordelen zijn nog niet volledig of onvoldoende uit de verf gekomen. Nu valt uiteraard over smaak niet te twisten en de enige die echt kan aangeven wat de ‘droomtaart’ is, is de klant zelf. Om die droom werkelijkheid te maken is een aantal zaken van belang.

UKM’s
De verkoper moet absoluut de ‘juiste’ vragen stellen, gebruik maken van de Unieke Koop Motieven (UKM’s) in plaats van de ouderwetse USP’s, maar vooral ook vanuit eigen kennis en ervaring op een creatieve manier de taart groter maken en voor de klant verdelen.
Het product of de dienst is namelijk veel meer dan het aspect van de prijs alleen!
Zeg nou zelf, ook een goede taart is méér dan alleen cake en slagroom, toch?!

De taart heeft diverse stukken
Naast het product, bepalen veel andere belangrijke aspecten de hoogte van de prijs. Zoals bijvoorbeeld:
  • het totale assortiment (cross-selling) waartoe het product behoort
  • service en garantie
  • de kennis en knowhow binnen de organisatie
  • het relatiebeheer
  • aftersales
  • betrouwbaarheid
  • toepassing van ‘echte’ klantgerichtheid vanuit de leverancier. Dit noemen we ook wel: passie voor de klant.

De uitdaging: je onderscheiden op verschillende punten
Dit zijn allemaal onderdelen van de taart die veelal afwijken van de concurrentie. Daarmee is de winst te behalen en krijgt de smaak van de taart een heel andere kwaliteit. De taart wordt dan op de juiste wijze verdeeld en… daarmee is de korting uitverkocht!

Veel succes allemaal.

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Klantbehoefte, Bezwaren, Korting 
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

sufferkaaba |  https://drivingmad.io

Mooie artikel om te lezen. Goede tips!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..