Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

De verkoopcrisis is voorbij. En nu?

Veel sales managers staan voor de keuze: doorgaan of een nieuw pad inslaan. Wat doet u?

De verkoopcrisis is voorbij. En nu?

De zware economische dip die eind 2008 begon, is als een litteken op een anders zo gave huid. Vele bedrijven en individuen zijn in die periode failliet gegaan en het was duidelijk dat de riem strakker aangetrokken moest worden. Maar in 2015 leek Nederland uit de dip te komen; er kwamen banen bij, er was voldoende optimisme om in grootschalige bouwprojecten weer te investeren. En in 'verkoopland' lijkt er wat te zijn veranderd. Er is een hoger bewustzijn en er wordt doeltreffender gewerkt. Hier een aantal inzichten en tips om ook u daarbij te ondersteunen!

Verandering = opportunity
Allereerst is het zaak om stil te staan bij de werkelijkheid: de zon blijft nooit continu aan de hemel, de maan ook niet; de zee heeft golven en getijen; de mens heeft rust nodig tussen zijn activiteiten. Anders gezegd, de 'cyclische beweging' is een onontbeerlijk en natuurlijk verschijnsel. Wat er wel toe doet, heeft de auteur Aldous Huxley perfect verwoord:
"Het leven gaat niet om wat je overkomt, maar om wat je doet met datgene wat je overkomt."
Een bekende spreuk luidt: "De een z'n dood is de ander z'n brood." Tijdens de Grote Recessie van de jaren '30 zijn er velen die zelfs miljonair zijn geworden. Zo ook is deze actuele situatie een kader vol fascinerende nieuwe mogelijkheden!

De klant heeft keus
Wees eerlijk: u zou toch liever inkopen doen in een winkel met opgewekt, behulpzaam en gemotiveerd personeel dan in een winkel waar de medewerkers passief en gedeprimeerd lijken te zijn (perfecte kandidaten voor Guido Thys' Klanten Wegjaag Club)!
Zo ook hangt uw succes deels af van uw positieve benadering en insteek. Uw uitstraling werkt aantrekkend of afstotend, en dat heeft u in eigen hand. De klant koopt nog steeds op de eerst plaats u, daarna uw product of dienst.
Heerlijk, toch, dat u weet dat uw authenticiteit en originaliteit net dat verschil kunnen maken?

Authenticiteit, identificatie
De inmiddels vaak geciteerde woorden van de Deense schrijver en filosoof Søren Kierkegaard gelden misschien als nooit tevoren:
"Iedereen is als origineel geboren, maar de meeste mensen sterven als kopie."
U zult begrijpen dat hoe u uzelf neerzet – 'Personal Branding' – een bijzonder effectief middel is om uw originaliteit te benadrukken. Bovendien bevestigt u hiermee de kracht van het concept van 'personal selling': we doen zaken met mensen, niet met bedrijven.

Als u voor uzelf werkt – zoals velen van u, lezers – is er een identificatie met de naam van uw bedrijf en het werk dat u uitvoert.

Als u aangesloten bent bij een organisatie ontstaat er bij uw 'afnemer' (gesprekspartner, klant, prospect, luisteraar) een identificatie tussen u en het bedrijf; u symboliseert of staat voor de oplossing die uw relatie zoekt. Voor hem bent u het bedrijf.

Succes bij concurrentie
Iedere branche telt tal van aanbieders. Op één niveau is er sprake van concurrenten, op een ander niveau – vanwege 'Personal Branding' en de eigen authenticiteit – vervalt het concept van concurrentie. U bent immers uniek en u creëert uw eigen klantenkring. Zo geldt nog steeds vandaag de dag een 'gun-factor'.

Stel, er is een bedrijf dat het moeilijk krijgt.
Het bedrijf stoot medewerkers af – waardoor het uiteindelijk minder effectief z'n bestaande en nieuwe klanten kan bedienen.

Stel, er is een collega-bedrijf dat het ook moeilijker krijgt.
Maar de leiding van dat bedrijf kijkt vooruit, voorbij de tijdelijke verandering in de activiteitenstroom. Want het blijft een feit: voor de producten en diensten bij alle soorten bedrijven blijft er enige continue vraag bestaan. Het is niet alsof van de ene op de andere dag alle vraag wegvalt. (Afgezien van voorbeelden van productvernieuwing: als u VCR's blijft produceren terwijl er alleen vraag is voor DVD-spelers, dan bent u sowieso verkeerd bezig!)

Reddingsplan
Welnu, de leiding van het tweede bedrijf in dit voorbeeld besluit om alle medewerkers bij elkaar te roepen om openhartig te praten over een 'reddingsplan', een weg om te blijven voortbestaan. De leden van directie en management maken duidelijk dat zij hun salaris drastisch gaan verlagen, meer uren willen draaien en meer taken op hun schouders nemen. Ze vragen welke medewerkers hieraan willen meewerken.

Tegelijk gaan ze op zoek naar ontslagen verkoopmedewerkers van collega-bedrijven en bieden ze de kans om, al is het voor een tijdelijk verlaagd salaris, toch aan het werk te blijven. Want de markt moet blijvend worden bediend en dit is één manier om een moeilijke periode te overbruggen, om een sterk gemotiveerd verkoopteam te creëren en marktleider te worden.

Maar het vergt een andere manier van denken en handelen.
Wilt u dat doen? Zou uw bedrijf dat kunnen doen?

Meer met minder
Voorbeeld: Nokia stond stil bij hoeveel opladers er in omloop waren – veel meer dan het actuele aantal mobiele telefoons dat in gebruik is. Ook stond Nokia stil bij het simpele feit dat het percentage gebruikers dat overstapt naar een ander merk, laag is. Anders gezegd – los van het massale hedendaagse gebruik van diverse smartphones – waren velen 'merktrouw'. En Nokia stopte met het verpakken van een oplader bij de mobiele telefoon.

Waar dan in uw werk, bij uw bedrijf, bij uw producten en diensten, is er winst te boeken door het 'meer met minder'-concept toe te passen?
Hoe kunt u met uw klanten meedenken om hen op deze manier te ondersteunen?
"Overtuig eerst uzelf; daarna zult u makkelijker anderen kunnen overtuigen."
                                                          uitspraak van een goede vriend
Tot slot...
Neem het citaat van Huxley ter harte en wees u er op ieder moment bewust van hoe u actuele zaken benadert en met welke houding.
Tal van schrijvers, van Og Mandino tot Tony Robbins, benadrukken de kracht en waarde van de eigen gedachten, de eigen positieve en bekrachtigende overtuigingen. Aan u de keus!


David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(5 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel