Sales Professional: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Problemen met verkopen

Last van kortsluiting bij het schrijven van offertes? (Natasja Hoogenboom)
Help mij, ik wil graag klant blijven! (Herman Meijer)
Au, dat doet pijn! (Jan-Willem Seip)
Hoe een bezwaar tonnen kan kosten (André Hagelen)
Zorg dat je niet schaakmat komt te staan (Herman Meijer)
Win verloren klant terug in 5 stappen (Jan-Willem Seip)
'Ik had toch "nee" gezegd...?!!' (André Hagelen)
8 tips voor de Retail nu klanten “alles” al weten (Jan-Willem Seip)
Van groeistagnatie naar succes (Jorg Hartog)
Schors het verkoopgesprek (Jan-Willem Seip)
Hoeveel krediet verliest ú in uw gesprekken? (Jos Burgers)
Een order binnen halen bij Pietje Precies (Jan-Willem Seip)
De meeste klanten klagen niet (Herman Meijer)
Taboe onderwerpen in de verkoop (Harro Willemsen)
Sales in tijden van crisis (Harro Willemsen)
Een deuk in je zelfvertrouwen? Zo kom je er bovenop! (Marcel Hoefman)
Wat doe jij om jezelf in deze Coronatijd te motiveren? (Hans-Wouter van Dam)
Help! Mijn klant wil nadenken (Michel Hoetmer)
Vijf tips voor het omgaan met lastige klanten (Marcel Hoefman)
Sorry, de offerte gaat niet door (Jan-Willem Seip)
Verkopen in de vakantie: een verrassend andere aanpak voor meer succes (Richard van Houten)
Stop met zeuren, ga bellen (Victor Bonke)
Wat salesprofessionals en marketeers over elkaar moeten weten (Harro Willemsen)
Succesvol omgaan met onvriendelijke prospects (Richard van Houten)
Voorkom dat u verliest van de concurrent (Marcel Hoefman)
Klanten komen van Venus en verkopers van Mars (Michel Hoetmer)
Naast schieten en toch scoren bij koud bellen (Victor Bonke)
Incasseren kunt u leren: 3 manieren om met afwijzing om te gaan (Marcel Hoefman)
Drie kostbare verkoopzondes (Marcel Hoefman)
De goed geïnformeerde klant: kans of excuus? (Marcel Hoefman)
Veranderangst: zo brengt u uw klant in beweging! (Marcel Hoefman)
Hoe voorkom ik irritatie aan de andere kant van de lijn? (Victor Bonke)
Zijn risicoanalyses hoofdpijndossiers? (Natasja Hoogenboom)
Effectief omgaan met klanten die koudwatervrees hebben (Redactie Verkopersonline.nl)
‘Ik wil er even over nadenken…’ En dan?!
Ja maar, ik ben toch aardig!? (Jan-Willem Seip)
Wonderwoorden in sales (Marcel Hoefman)
Is ‘gaan voor eigenbelang’ agressieve verkoop? (Walter Spruyt)
Toch scoren als u de deal verliest (Toine Simons)
Helpt netwerken u bij de verkoop? (Jan-Willem Seip)
Angst en effectief presenteren (David Bloch)
Kiezen geeft kiespijn (Jos Burgers)
Wilt u verkopen met meer energie? (Richard van Houten)
Uw concurrenten kiest u zelf (Jos Burgers)
Uw gevoel en uw succes in de verkoop (Hans Oelen)
De verkoopcrisis is voorbij. En nu? (David Bloch)
Tegendraads verkopen (Michel Hoetmer)
Onzekerheden, twijfels en angsten bij koude acquistie (Victor Bonke)
Bel-angst of motivatieprobleem? (Michel Hoetmer)
De kracht van de ontwapenende blunder (Richard van Houten)
Vier missers bij koude acquisitie (Victor Bonke)
De vraag (Peter Stinckens)
De diepste valkuil voor verkopers (Peter Stinckens)
Als de klant afhaakt (Peter Stinckens)
Meer tegenslag graag! (Richard van Houten)
Neemt u later nog maar eens contact met me op... (Michel Hoetmer)
Rare jongens, die klanten... (Peter Stinckens)
De angst om te kopen (Tips & Advies Verkoop)
Belemmerende emoties in de verkoop (Marvin Sutherland)
“Ik denk er nog even over na” (Tips & Advies Verkoop)
Haal meer handel uit uw klachten (Tips & Advies Verkoop)
De roze olifant (Hans Oelen)
De kunst van het ja zeggen (Redactie Verkopersonline.nl)
Nee, dank u wel! (Tips & Advies Verkoop)
Waarom liegen klanten tegen verkopers? (Michel Hoetmer)
Hoe reageert u op geïrriteerde klanten? (Richard van Houten)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
Het terughalen van een verloren klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Maak een ‘klojo-berekening’ (Tips & Advies Verkoop)
Calimero-effect bij koud bellen (Victor Bonke)
Voorkom twijfel na de koop (Ronald van den Berg)
Afwijzing: vervelend, maar keep going! (Tips & Advies Verkoop)
Ik snap wat u bedoelt (Tips & Advies Verkoop)
Gebruikt u als verkoper de angst van de klant? (Richard van Houten)
En via de zijdeur weer naar binnen... (Tips & Advies Verkoop)
Uitstelgedrag bij koude acquisitie (Victor Bonke)
IQ-technieken voor het verkopen aan zwartkijkers (Richard van Houten)
De order niet krijgen…en toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
“Ik heb nergens verstand van." (Tips & Advies Verkoop)
Pas op voor ‘rode vlag’ klanten (Richard van Houten)
Uw klanten zijn bang... (Redactie Verkopersonline.nl)
Geef duidelijkheid als de klant angst heeft voor verandering (Peter Stinckens)
De vecht-klant (Redactie Verkopersonline.nl)
Misser: klakkeloos aannemen wat de klant zegt (Michel Hoetmer)
Liegen, een beetje liegen of toch die dekselse waarheid? (Harro Willemsen)
Omgaan met wispelturige klanten (Michel Hoetmer)
Waarom is die verkoop verloren gegaan? (Peter Stinckens)
"Maar nu even niet." (Enno van Kersen)
Snel afgepoeierd? Eigen schuld! (Richard van Houten)
5 Valkuilen die u moet vermijden in uw verkooppresentatie. (Arthur Sevenstern)
Moet u het serieus nemen wanneer de klant dreigt weg te lopen? (Michel Hoetmer)
Zeven gouden acquisitietips (Michel Hoetmer)
Gun uw concurrent verliesgevende klanten (Herman Meijer)
V.O.F. De Dooie Mus (Enno van Kersen)
Klachten, irritaties en rode kaarten (Herman Meijer)
Ja, maar … (Tips & Advies Verkoop)
Nachtmerrie: de klant die zich verveelt bij ons (Redactie Verkopersonline.nl)
Daar wil ik nog even over nadenken… (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe redt u een rampzalig verkoopgesprek? (Michel Hoetmer)
7 manieren om een verkoopgesprek uit een impasse te halen (Michel Hoetmer)
Terughalen die klant! (Redactie Verkopersonline.nl)
Win Verloren Klanten Terug (Richard van Houten)
Voorkom dat de klant uw kennis exploiteert (Redactie Verkopersonline.nl)
Klant is koning – tot op zekere hoogte (Vladan Soldat)
De angst voor 'NEE' (Hans Oelen)
Het verlagen van koopweerstand (Harrie van Heck)
Bent u soms niet in vorm? Elk nadeel hep z'n voordeel (Enno van Kersen)
Ik wil er nog eventjes over nadenken! (Michel Hoetmer)
Uitstelsyndroom (Harrie van Heck)
Managen van je onzekerheid als verkooptool (Harrie van Heck)
De alternatieve afsluittechniek die werkt! (Michel Hoetmer)
De 3 moeilijkste onderhandelaars (Tips & Advies Verkoop)
Als de klant zegt: Dat past niet binnen mijn budget (Tips & Advies Verkoop)
Omgaan met afwijzingen (Michel Hoetmer)
De order niet krijgen ... maar toch de klant binnenhalen (Richard van Houten)
Als de klant niet duidelijk is (Redactie Verkopersonline.nl)
Sorry klant, ik kan u niet helpen (Ron Plattel)
Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten? (Harrie van Heck)
Een verloren verkoop kan winst opleveren! (Redactie Verkopersonline.nl)
De 2 grootste vijanden van verkoopsucces (Richard van Houten)
Geen opdracht? Hartelijk dank! (Ron Plattel)
Sta niet in de weg van uw klant (Enno van Kersen)
Vat het niet te persoonlijk op (Redactie Verkopersonline.nl)
Wie het kleine niet eert... (Enno van Kersen)
De kleine mogelijkheden (Problemen met Verkopen)
Belangst? (Michel Hoetmer)
Acties als de verkopen even tegen zitten (Richard van Houten)
De klant moet niet te véél keuzes hebben. (Redactie Verkopersonline.nl)
Drempelvrees? Plankenkoorts? Of iets anders? (David Bloch)
De beste remedie tegen angst? Actie! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een recessie (Hans Oelen)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
No more Mr Niceguy! (Richard van Houten)
Misschien verkoopt u te duur (Henk Hemstra)
U bent te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Verkopen in een moeilijke markt (Peter Stinckens)
Meer keuzes of minder (Peter Stinckens)
Maak het de koper makkelijk (Redactie Verkopersonline.nl)
15 (on)Waarheden over klanttevredenheid, klantbehoud en klachten (Vladan Soldat)
Prospects zijn soms honden... (Yuri van der Sluis)
Peter weet het beter - 1 (Herman Meijer)
Effe een gezellig bakkie koffie? (Michel Hoetmer)
Als de klant nee zegt: niet doordrammen (Richte Lommert)
Wat is uw boodschap? (Peter Stinckens)
Dodelijke ziekte voor verkopers (Peter Stinckens)
De wachtende klant, een wandelende atoombom (Redactie Verkopersonline.nl)
Hoe je van klachten groot kunt worden (Herman Meijer)
Ik zal het doorgeven! (Peter Stinckens)
7 Presentatie blunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Radiostilte bij de prospect (Yuri van der Sluis)
Wat verkoopt juist in deze tijd? (Richard van Houten)
Wat u vooral niet moet doen tijdens een recessie (Michel Hoetmer)
5 Tips om met tegenslagen om te gaan (Marvin Sutherland)
Zijn er nog wel eerlijke verkopers? (Richte Lommert)
Doorbreek weerstand in de verkooppresentatie (David Bloch)
Komt een verkoper bij de klant (Herman Meijer)
Slapende prospect? (Yuri van der Sluis)
U verkoopt te duur! (Redactie Verkopersonline.nl)
Drie tips tegen besluiteloze klanten (Tips & Advies Verkoop)
7 Presentatieblunders (en ook 7 tips) (Roeland Schweitzer)
Hoe ga je om met weifelende klanten? (Michel Hoetmer)
Klanten in het defensief (Peter Stinckens)
Waarom we ons doel vaak niet realiseren (Peter Stinckens)
“Dat past niet binnen mijn budget” (Tips & Advies Verkoop)
Verkoopresultaten en angst (Problemen met Verkopen; Psychologie en Verkoop)
Loop niet harder dan de klant (Tips & Advies Verkoop)
7 Gouden tips voor uw acquisitiegesprekken (3) (Redactie Verkopersonline.nl)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Besluiteloze klant? Hier 3 tips! (Problemen met Verkopen)
Bezorgt u uw klanten keuzestress? (Klantencontact)
Waarom lopen klanten weg? (Problemen met Verkopen)
Ego crisis (Problemen met Verkopen)
Hoe ga ik om met inkopers van grote klanten? (Klantencontact; Problemen met Verkopen)
Een DAS in Schaapskleren (Jan-Willem Seip)

Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten?

Harrie van Heck
Dr Seelz (Harrie van Heck)
Hecx.nl/

In verkoopland is een erge epidemie aan de gang. Prijspijn! Wat zijn de symptomen en wat is de diagnose?

Over prijspijn en hoe af te komen van onrendabele klanten?

Maakt u zich zorgen over uw winstmarge? Hebt u het gevoel dat u telkens uw prijs moet verlagen om van uw concurrentie te kunnen winnen? Probeert u ook onder de aanbestedingen, e-auctions en tenders uit te komen? Verkoopt u ook wel eens zonder marge? Als u deze symptomen bij u zelf herkent dan lijdt u waarschijnlijk aan prijspijn.

Als DrSeelz ben ik wanhopig op zoek gegaan naar een serum. Want het kan toch niet zo zijn dat wij bedrijven kunstmatig in leven houden met een marge van niks, vooruitzichten van een beetje en waar het nut van het ondernemen tot het nulpunt is gedaald?

De eerste keer dat ik met symptomen van prijspijn werd geconfronteerd was bij een bedrijf dat had besloten geen opdracht meer te laten lopen uit angst dat ze anders geen werk meer zouden hebben. Dan moeten we het maar op de service gaan verdienen!, riepen ze eendrachtig. Binnen een week volgde de concurrentie het voorbeeld. Geen kartelafspraak maar een epidemisch centrum van onmacht.

Prijs-immuunsysteem
De oorzaak van deze prijspijn was een kleine etterige bacil die het prijs-immuunsysteem van de verkopers stap voor stap afbreekt. De verkoper wordt hierdoor gefocust op de prijs in plaats van op de toegevoegde waarde van zijn product.

Het proces wordt nog verergerd als de bacil zich gaat vermenigvuldigen in openbare aanbestedingen en e-auctions. Elk afweermechanisme vanuit de toegevoegde waarde van het product en de organisatie wordt hierdoor, in de beleving van de verkopende partij, weggenomen.

Prijs wordt leidend en lijdend. 
Sommige verkopers kiezen ervoor om, ingegeven door een oerinstinct om te overleven, een correctie toe te passen door meerwerk te verkopen en/of een andere servicepricing te gebruiken.

Het epidemische karakter wordt versterkt doordat bedrijven de prijspijn weer verleggen naar hun leveranciers. Het is als een griepbacil in een liefdesrelatie. Er is geen ontkomen meer aan. Een aspirientje helpt niet. Wat helpt dan wel?

De kuur
Ik heb een 'prijs-antibiotica-kuur' voor u ontwikkeld. Maar zoals elke kuur werkt het alleen maar als u de volledige kuur afmaakt. Een pijnlijk proces, maar het resultaat is dat u verlost wordt van onrendabele deals en klanten.

De kuur bestaat uit drie maal daags keihard neen zeggen tegen klanten die niet bijdragen aan uw winst- en bedrijfsdoelstellingen.

Hard op de inhoud en zacht op de relatie. U zegt neen tegen de niet profijtelijke deal en tegen de onrendabele klant, tegelijk geeft u aan dat u graag zaken wilt doen tegen de condities die u aan uw klant voorlegt.

Vanzelfsprekend zult u tijdens de bovengenoemde kuur regelmatig twijfelen aan wat u aan het doen bent. Immers, het zal u ook omzet en klanten gaan kosten. Daartegenover staat dat u zult merken dat het aantal klanten dat neen zal zeggen tegen uw propositie eigenlijk wel meevalt en derhalve uw winstgevendheid toeneemt.

Het blijkt, uit het laatste onderzoek naar koopgedrag, dat slechts 17% van de kopende klanten afhaakt op prijs.


Tip
Voorwaarde is wel dat u in staat bent om het prijsverschil met uw concurrentie te verklaren. Niet met algemeenheden, maar met concrete, duidelijke en meetbare voordelen voor de klant.
Kunt u dit niet, dan stel ik voor dat u begint met uw verkoopafdeling te amputeren.

DrSeelz (Harrie van Heck)
www.hecx.nl

Harrie van Heck

Harrie van Heck
DrSeelz (Harrie van Heck) zijn lezingen en publicaties zijn nu al legendarisch. Zijn innovatieve kijk op het verkoopvak, gekoppeld aan een grenzeloze humor, maakt hem één van de meest gevraagde sprekers op het gebied van verkopen in Nederland.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Prijs, Onrendabele klanten
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(26 stemmen)
Reacties

John Kruik

Leuk artikel, grappige benadering van het onderwerp prijs.

Chrystel van der Sijs

Heerlijke vent die DrSeelz. Ik heb me kapot gelachen tijdens zijn lezing op de Nationale Salesdag. Fijn dat we nu ook zijn columns kunnen lezen.

Kees Kroon

Goed artikel

Milko van den Wollenberg |  http://www.XeloQ.nl

Hallo Harrie,

200% mee eens. Ik focus me al zeker 5 jaar niet meer op prijs. We doen internationaal zaken in een slordige 70 landen en je kunt wel aan de gang blijven om het alle klanten op prijs naar de zin te maken.

En het erge is: dat werkt niet. Want als ze eenmaal een lagere prijzen hebben afgedwongen eisen ze vaak hetzelfde kwaliteitsniveau als we bieden op de duurdere routes (en dat is zeker in onze business als VoIP aanbieder onwerkbaar en onmogelijk).

Dan duurt dan een paar weken, zien ze dat je vervolgens niet lager aanbiedt zijn ze verdwenen. Een illusie armer, sales-team geirriteerd en support oververmoeid omdat ze alles in het werk stelden om de klant tevreden te stellen.

Zo deden we dat dus tot 5 jaar terug. Not anymore. Prijs, kwaliteit, service, betrouwbaarheid en eenvoud in de juiste balans. Zo gaat het nu en willen de klanten naar een prijsvechter. Prima. Tot ziens zou ik zeggen. Het huidige tevreden klanten- en resellerbestand groeit gestaag. Niet te hard maar controleerbaar.

En dat gaat prima.

Fijne werkdag.

Milko van den Wollenberg
XeloQ Communications Internet Telephony

Paul Paulissen

Een prima middel!
"... uw verkoopafdeling amputeren" is voor de werkgever of verkoopmanager al een stap te ver; eerder een goed en doordacht genezend advies. Energie, eten geven voor de pil, lijkt me meer de eerste stap.
Voor de verkoper(s) in kwestie; driemaal daags na het eten innemen. Vraag steun bij je werkgever of verkoopmanager en besef dat er soms bijwerkingen zijn. Maar ook dat gaat weer voorbij.
Bij genezing zal blijken hoe goed de "goede relatie's" waren.

Paul Paulissen

Een prima middel!
"... uw verkoopafdeling amputeren" is voor de werkgever of verkoopmanager al een stap te ver; eerder een goed en doordacht genezend advies. Energie, eten geven voor de pil, lijkt me meer de eerste stap.
Voor de verkoper(s) in kwestie; driemaal daags na het eten innemen. Vraag steun bij je werkgever of verkoopmanager en besef dat er soms bijwerkingen zijn. Maar ook dat gaat weer voorbij.
Bij genezing zal blijken hoe goed de "goede relatie's" waren.

Harrie van Heck |  http://www.drseelz.nl

Beste Paaul, Milko, Kees,John en Chrystel,

Dank jullie wel voor jullie reacties. Graag verwijs ik nog even naar het artikel over de drie offertes. Dit is een mooie en wetenschappelijk bewezen oplossing om de prijsdiscussie uit de weg te gaan.

Zie http://www.harrievanheck.nl/?p=407 voor het artikel.

Stay Happy,

Harrie

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel